Vann fra dusjen, det samme som vann fra springen? (side 2)

Plussmedlem
siande
[QUOTE=Viktor]Hvis du har bakterier i varmtvannstanken din, bør du skifte tank. Det er en myte at bakterier trives i det varme vannet. Det er faktisk flere (og levende) bakterier i kaldvannet fra springen enn det er i vv-tanken. De fleste tanker holder 63 - 80 grader, avhengig av hvor de er og hvor gamle. I disse temperaturene dør de aller fleste bakterier.

*host* Vet du hvor mange bakteriestammer som trives på 60-70 grader? Mer enn nok til å gi meg hikke.

Veldig få av disse termofile stammene som du sannsynligvis refererer til lever i særlig grad i menneskelig miljøer. De aller vanligste sykdomsfremkallende bakteriene dør i slike temperaturer som en vanlig varmtvannstank holder. Det er derfor tankene holder den temp'en de gjør. Men ja, det finnes utallige bakterier som tåler helt sinnsyke temp'er.
Hei
Jeg har alltid brukt litt lunkent vann fra springen (ca 20 - 25 grader) rett i akvariet. Bytter ca 30% av vannet i mitt 400 liters kar 1 gang hver uke med slange som jeg kobler rett på vannkrana. Det har aldri vært noe problem med det i de årene jeg har hatt akvarium, selv med de mer sære fiskeartene.

Jeg passer imidlertid alltid på å tilsette Aquasafe eller lignende produkter ved vannbytter for å nøytralisere eventuelle skadelige stoffer. Til yngelakvariet pleier jeg å bruke vann fra "hovedakvariet" ved vannbytter så lenge yngelen er veldig små. Når de når en cm eller to så bruker jeg springvann der også. Det har gått fint.

Wobbler
Wobbler
Jeg har alltid brukt litt lunkent vann fra springen (ca 20 - 25 grader) rett i akvariet. Bytter ca 30% av vannet i mitt 400 liters kar 1 gang hver uke med slange som jeg kobler rett på vannkrana. Det har aldri vært noe problem med det i de årene jeg har hatt akvarium, selv med de mer sære fiskeartene. Jeg passer imidlertid alltid på å tilsette Aquasafe eller lignende produkter ved vannbytter for å nøytralisere eventuelle skadelige stoffer. Til yngelakvariet pleier jeg å bruke vann fra "hovedakvariet" ved vannbytter så lenge yngelen er veldig små. Når de når en cm eller to så bruker jeg springvann der også. Det har gått fint. Wobbler

mener du en sånn grønn hageslange? eller en spessiel en?, koster i såfall dette mye?
Hei igjen
Nei, jeg kjøpte en slange i zoobutikken. Det er en liten ventil på den ene enden med gjenger sånn at jeg skrur den i gjengene på krana. Ventile gjør at jeg både kan tømme akvarium og fylle på igjen uten å bruke bøtta.

liknner denne men er ikke samme merke:

http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=20

Wobbler
Vi bruker bare en helt vanlig gjennomsiktig slange som man får kjøpt på biltema.

Holder bare et termometer under vasken på kjøkkenet å justerer til det er 1-2 grader mindre en i akvariet. kobler til slangen å fyller opp. gjør det 1.gang i uka. thats it.

bruker samme slangen før å tømme akvariet å.

Nei, verre er det i grunn ikke....! Bøttebæring og søl er jeg ferdig med......kona setter også pris på det.

wobbler
aldri mere bøttebæring sei eg bare.
hadde 2 stk 25L dunker som man dreiv å bar i. Men når akvariet stiger over 300L vann å 30% skal bort..da friste det ikke mye næi.

Biltema er en flott butikk..
var den inn out greia dyr?

Var den gjennomsiktige slangen dyr?

jeg så noen slanger i Zoo1 butikken ,den var grønn/gjennomsiktig
an det være noen lignende?

er litt short on money for øyeblikket, har bare vanlig ukelønnsbetaling, funker dårlig når du har startet opp nytt akvarie ... så blir nok bøtte bæring først måneden tror jeg XD
Vet ikke ka du mente med inn out greian.
Kjøp slangen heller på en biltema eller lignende. Mye billigere dær.
Fargen spiller ingen rolle.

Men jeg bare skuver bort den lille dingsen på vasken, dær som vannet renner ut. Pakker slangen rett oppi dær. Har ikke no koblings system på det.

Slangen husker jeg ikke ka jeg betalte før den. Sikkert ikke mere en 200kr før 6-7m.
takk for svar, da blir det nok bøtte bæring til neste måned ja
BimBim
Vet ikke ka du mente med inn out greian. Kjøp slangen heller på en biltema eller lignende. Mye billigere dær. Fargen spiller ingen rolle. Men jeg bare skuver bort den lille dingsen på vasken, dær som vannet renner ut. Pakker slangen rett oppi dær. Har ikke no koblings system på det. Slangen husker jeg ikke ka jeg betalte før den. Sikkert ikke mere en 200kr før 6-7m.

Noe alla denne?
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Sugeslanger/
siande
[QUOTE=Jørgen Strand]Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P

Lunkent vann har med varmtvann fra varmtvannstanken. Det er mye rart av bakterier som liker å bo i slikt vann. I tillegg får du med kobber, som mye fisk tåler svært dårlig selv i ørsmå konsentrasjoner.

Jeg pleier å ta kaldt vann fra springen, også koker jeg opp vann for å spe på. Hadde jeg hatt plass ville jeg heller mellomlagret vann, men da tror jeg samboen hadde gått av skaftet og kastet akvariet på dør...

Haha... Kobber i varmtvannstanken? Da må den isåfall blitt produsert før 1970- tallet. Fordi etter 1970-tallet er de fleste beredere laget med tank av rustfritt stål, og det er brukt sølv istedenfor bly (sammen med tinn) i de fleste loddinger.

Selv en gammel bereder ville neppe ha gjort noe utslag i praksis siden man bytter vann så ofte.

Bakterievekst kan det være, men den er nok minimal, og vil tvilsomt gi noe utslag. Praktisk sett kan en bruke lunkent vann uten problem. Om det blir for kaldt med vanlig kaldtvann kan du ta lunkent i stede
endelig noen som er enig med meg i denne saken her,. juppi,.

men pass på å bruke riktig temperatur,,. forkaldt vann gir som oftest utslag med sykdomm og prikk,og fisk som blir litt skjelven og skeive i svømminga.. for varmt,. ja da blir det dau fisk,..

bruker selv kun "kaldt"vann i små delbytter og etterfylling.
temperert vann til fulle vannbytter
filathor
Bruker selv kun "kaldt" vann i små delbytter og etterfylling. Temperert vann til fulle vannbytter
Eg gjør det samme, bortsett fra at når eg tar store vannbytter kjører eg først en stor dose kaldtvann før eg på slutten kjører temperert vann. Å bruke temperert vann på hele byttet ser eg ikke poenget i.
Marius Øie
[QUOTE=BimBim]Vet ikke ka du mente med inn out greian. Kjøp slangen heller på en biltema eller lignende. Mye billigere dær. Fargen spiller ingen rolle. Men jeg bare skuver bort den lille dingsen på vasken, dær som vannet renner ut. Pakker slangen rett oppi dær. Har ikke no koblings system på det. Slangen husker jeg ikke ka jeg betalte før den. Sikkert ikke mere en 200kr før 6-7m.

Noe alla denne?
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Sugeslanger/

Ja noe sånt, bare vårres ikke har di rillene i slangen.vårres her helt slett.:P Men det spiller ingen rolle.
ok, greit. men tror du /dere det vil gå bra med en vanlig NY hageslange, som såklart bare blir brukt til Akvarie fylling
En vanlig hageslange er helt OK. Jeg bruker det selv.
Jeg bruker også en helt vanlig hageslange, har også skaffet koblinger på biltema (kostet vel runt 50,- totalt for de to tingene som trengtes) slik at det er bare å skru de på springen og koble på hageslangen på de. Enklere og billigere løsning tror jeg knapt finnes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap