Bøttebærer søker råd! (side 2)

Ser ut til at varmtvann fra springen er trygg

Fra: http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1055446-Varmtvann-fra-springen

Blokka jeg bor i er fra 1969, så rørene er vel enda eldre enn dine. Jeg bruker alltid vann fra varmtvannspringen ved vannbytte - opp til 50-60% eller mer. Det har ikke manglet på advarsler, men etter å ha brukt varmtvann i et par tiår uten negative følger, regner jeg meg som rimelig trygg. Ingen negative følger, hverken på yngel, voksen fisk eller planter. Jeg setter bare blandebatteriets termostat på den temperatur jeg vil ha. (Varmtvannsberederen er av rustfritt stål.) Vannet her kommer fra Holsfjorden - som leverer vann til bla.a Asker og Bærum. Og jeg har aldri brukt dyre tilsetninger av typen Aqua-Safe. For øvrig er det lurt å be det lokale vannverket om en utskrift av vannverdiene - PH, hardhet og andre parametre.

Stephan


Har man en moderne varmtvannsbereder er det ikke noe problem å bruke vannet direkte i akvariumet.
I eldre varmtvannsberedere var ofte beholderen kledd med kobber innvendig, og i tillegg ble det brukt bly i loddinger der rørkoblinger ble skjøtt sammen. Det var derfor en viss risiko for å få løst opp noe tungmetaller i varmtvannet. Fra slutten av 1970-tallet er de fleste beredere laget med tank av rustfritt stål, og det er brukt sølv istedenfor bly (sammen med tinn) i de fleste loddinger.

Teoretisk er det også noe bakterievekst i varmvannsanlegg, dersom temperaturen ligger så lavt som under 60-65 grader.

I praksis er det sjelden forbundet med noen fare å benytte varmtvann direkte fra springen selv om man skulle ha en gammel bereder, da vannet normalt skiftes ut såpass fort (med normalt bruk) at mengden tungmetaller vil være minimal.



Jeg bruker også temperert vann fra kranen, uten aquasafe, og har aldri hatt problemer


kjører alltid litt varmtvann når jeg skifter vann og har aldri hatt problemer med det. Prøv da så ser du hvordan det går.

Hvis en er bekymret for kobber hvorfor ikke kjøpe en dråpetest ?
Ellers lurer jeg på hvordan en 30-40 år gammel varmtvannstank kan holde tett hvis den skulle avgi kobber konstant.
Selv bruker jeg lunkent vann med god sammvittighet.
Når en skal ha vann med 25 ? blir det jo heller ikke så mye ifra vvs tanken (70?)
Jeg er skeptisk, men liker det jeg leser.. Jeg mellomlagrer ikke vann, men koker opp.. Er uansett kjipt hvis dette er "ekstrajobb".

Hvordan får man målt de skadelige stoffene som eventuelt kan være i vannet?

Jeg bare vet at vannet jeg får fra varmtvannstanken smaker forferdelig. Hadde trodd det var utvannet blod hvis det var en blindtest.. Og blod smaker jern.. dere skjønner sporet? :p.

Vet ingenting ellers hvilken tank det er, eller hvordan den er bygd. Huset er ca 20år gammelt.. Bor 4 stk i dette huset, så tanken får skylt seg godt hver dag.
Takk for alle innspill og tips så langt! Bl.a. Trudehell, Mona og Saffen hadde noen fine forslag til pumper (Mona: Hvilken Eheim powerhead er det du bruker? I diskusjonstråden du henviste til var linken din til Webzoos side død, så jeg er litt nysgjerrig på hvilken modell du bruker).

Diskusjonen angående kobber i springvann synes jeg er interessant, men jeg undres på hva slags materialer det er i rørene som *forsyner* husholdningene med vann - er dette kun pvc-rør? Kobber har vel bare vært brukt i *avløpsrør* eller hur?
Jeg tror dette er standarden.

Ø600 HOVEDVANNLEDNING:

?? Materiale: duktilt støpejern
?? Trykklasse: PN10/PN16
?? Skjøtemetode: muffeskjøt (tillater 4 gr. avvinkling)
?? Inv. beskyttelse: sementmørtelforing (høyovnssement)
?? Utv. beskyttelse: sinkaluminium (ekstra PE belegg nær høyspent)
?? Handelsnavn: Bluepipe
Tobben73
Mona: Hvilken Eheim powerhead er det du bruker? I diskusjonstråden du henviste til var linken din til Webzoos side død, så jeg er litt nysgjerrig på hvilken modell du bruker


Webzoo har jo fått ny nettbutikkdesign, så linken er endret. Her er en ny og oppdatert link:

Eheim Compact 600 er pumpen jeg bruker. Den brukes til å pumpe vann opp fra 100 liters mellomlagrings-tønnene mine og opp i akvariene via 4 meter lang slange. 4 meter slange er nok til at jeg kan ta med meg slangen bort til alle akvariene i rommet, uansett hvor tønnen står.
Birk Laane
Jeg tror dette er standarden. Ø600 HOVEDVANNLEDNING: ?? Materiale: duktilt støpejern ?? Trykklasse: PN10/PN16 ?? Skjøtemetode: muffeskjøt (tillater 4 gr. avvinkling) ?? Inv. beskyttelse: sementmørtelforing (høyovnssement) ?? Utv. beskyttelse: sinkaluminium (ekstra PE belegg nær høyspent) ?? Handelsnavn: Bluepipe


Ok, det ser jo greit ut at de er av støpejern - men er det trolig at rørledningene fra 1978 følger denne standarden? Jeg spør av ren nysgjerrighet, og ikke for å kverulere!
Tobben73
[QUOTE=Birk Laane]Jeg tror dette er standarden. Ø600 HOVEDVANNLEDNING: ?? Materiale: duktilt støpejern ?? Trykklasse: PN10/PN16 ?? Skjøtemetode: muffeskjøt (tillater 4 gr. avvinkling) ?? Inv. beskyttelse: sementmørtelforing (høyovnssement) ?? Utv. beskyttelse: sinkaluminium (ekstra PE belegg nær høyspent) ?? Handelsnavn: Bluepipe


Ok, det ser jo greit ut at de er av støpejern - men er det trolig at rørledningene fra 1978 følger denne standarden? Jeg spør av ren nysgjerrighet, og ikke for å kverulere!
De eldre har langt lavere kvalitet fordi de rustner fortere.

På slutten av 60-tallet og tidlig 70-tallet ble det i hvertfall brukt seigt støpejern som er galvanisert det vil si at det har blitt belagt med en annen metall som (Sink) så den ikke skal rustne. Men jeg er ikke helt sikker på om det er det hos deg siden det er fra 1978.
Hei

Har du testet vannet ditt for klor? Du får tester for det så du kan se om det virkelig er i skadelige mengder.

En super måte å skifte vann på er gardena drypp vanning og overrenning ut. Da kan du skifte vann dråpe for dråpe kontinuerlig 24t/døgnet. Trenger ikke varmt vann og vannverdiene blir stabile.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap