Rompetroll (side 2)
Jeg gjorde også dette i 8-9 års alderen.. Var i en dam å henta egg + 10l vann. Brukte samme vannet i akvariet, og bare det vannet.
Karet sto på soverommet, og begynte å lukte så at jeg måtte ta dem ut. Satte de bare da i ei bøtte ute - og plutselig en dag var alle borte.. :P
Hvorfor ikke heller prøve å få oppdrett på en fisk som ikke er bare,bare? Må jo være mye mer spennende det, enn noe såpass simpelt som frosker... Kjedelig prosjekt, spør du meg :p
Karet sto på soverommet, og begynte å lukte så at jeg måtte ta dem ut. Satte de bare da i ei bøtte ute - og plutselig en dag var alle borte.. :P
Hvorfor ikke heller prøve å få oppdrett på en fisk som ikke er bare,bare? Må jo være mye mer spennende det, enn noe såpass simpelt som frosker... Kjedelig prosjekt, spør du meg :p
Postet 12.04.10 kl 00:49
Endret: 12.04.10 kl 00:49
Uff f¤#% da. Hva skjer med at folk får rumpetrolla sine drept? Det eneste de krever at du har litt land og litt vann i karet. Dropp varmekolbe fullstendig, bruk bare rom temp. Mat de med variert for, med mygglarver som primær mat ellers vil de bli små dverger.
Haha Ronny er enig med deg. Btw det var nok fugler som spiste trolla dine. Ser ut som avl frosk er utfordrende for de fleste :p Begynner å forstå hvorfor man ikke har lov til å fange de sånn uten videre. Ikke rart at bestanden blir lavere når folk holder på med slikt som dette...
Jeg klarte hvertfall å "redde" froskene da jeg tok egg fra pytter av dype hjul spor som jeg visste ville tørke inn. Det var også en av grunnene til at jeg vil putte dem i karet, fordi jeg ville ikke at de skulle død.
Rart at folk reagere på rumpetroll. Når det finnes stort antall mennesker som holder på fisk som Zebrapleco L-46 . Når fisken er rødlista (Utryddningstrua),
Jeg snakker ikke om oppdrettere som vil selge fordi, de gjør faktisk en innsats med å holde arten i livet. Jeg snakker om folk skal ha rødlista VF fisk fordi de synes de er fine/kule/unikt. Eller uerfarne akvarister som ikke en gang har lest nøye om fiskens krav før de anskaffer seg en slik fisk.
Haha Ronny er enig med deg. Btw det var nok fugler som spiste trolla dine. Ser ut som avl frosk er utfordrende for de fleste :p Begynner å forstå hvorfor man ikke har lov til å fange de sånn uten videre. Ikke rart at bestanden blir lavere når folk holder på med slikt som dette...
Jeg klarte hvertfall å "redde" froskene da jeg tok egg fra pytter av dype hjul spor som jeg visste ville tørke inn. Det var også en av grunnene til at jeg vil putte dem i karet, fordi jeg ville ikke at de skulle død.
Rart at folk reagere på rumpetroll. Når det finnes stort antall mennesker som holder på fisk som Zebrapleco L-46 . Når fisken er rødlista (Utryddningstrua),
Jeg snakker ikke om oppdrettere som vil selge fordi, de gjør faktisk en innsats med å holde arten i livet. Jeg snakker om folk skal ha rødlista VF fisk fordi de synes de er fine/kule/unikt. Eller uerfarne akvarister som ikke en gang har lest nøye om fiskens krav før de anskaffer seg en slik fisk.
Postet 12.04.10 kl 01:06
Endret: 12.04.10 kl 01:25
Postet 12.04.10 kl 01:15
tydelig at rompetroll var et hett tema her på forumet,
jeg synes faktisk at det hadde vært et spennende prosjekt, ikke bare for
meg men mine onkelbarn på 4 å 8 år som begynner å vise
stor interesse for akvarie mitt. Det var faktisk de som ga meg ideen på tur på lørdag. var ganske overrasket at det var egg allerede, det er jo fryktelig tidligt på året enda. Men hvis det er på kanten med loven så er det nok smartest å legge det prosjektet på hylla..
jeg synes faktisk at det hadde vært et spennende prosjekt, ikke bare for
meg men mine onkelbarn på 4 å 8 år som begynner å vise
stor interesse for akvarie mitt. Det var faktisk de som ga meg ideen på tur på lørdag. var ganske overrasket at det var egg allerede, det er jo fryktelig tidligt på året enda. Men hvis det er på kanten med loven så er det nok smartest å legge det prosjektet på hylla..
Postet 12.04.10 kl 01:35
Ronny-AndréJeg gjorde også dette i 8-9 års alderen.. Var i en dam å henta egg + 10l vann. Brukte samme vannet i akvariet, og bare det vannet. Karet sto på soverommet, og begynte å lukte så at jeg måtte ta dem ut. Satte de bare da i ei bøtte ute - og plutselig en dag var alle borte.. :P Hvorfor ikke heller prøve å få oppdrett på en fisk som ikke er bare,bare? Må jo være mye mer spennende det, enn noe såpass simpelt som frosker... Kjedelig prosjekt, spør du meg :p
Men åssen kan du få til at frosker er simple??
facinerende dyr, å så mange sorter det er av dem!
Faktisk folkeslag som er helt avhengig av frosk
som brukes til jakt,religion osv.
Postet 12.04.10 kl 01:42
For de av oss med noen år på baken kan jeg nevne at rompetroll var veldig utbredt i akvarium på skolen. Det var sågar inngangsporten til hele akvarieinteressen for noen av oss - Det er veldig gøy å følge forvandlingen fra rompetroll til frosk. Kanskje det har noe med det å gjøre at man ser veldig store fysiske forandringer på et levende vesen iløpet av relativt kort tid? Fiskeyngel går som regel fra "liten fisk" til "stor fisk". Mens Rompetroll går fra å være en forvokst "sædcelle" til å utvikle lemmer og tilslutt et hoppende vesen som atpåtil lager lyd... (ganske likt oss mennesker når jeg tenker meg om) -
Postet 12.04.10 kl 01:53
Endret: 12.04.10 kl 01:54
Små rumpetroll små rumpetroll er morsomme å se.... tralalala.. Hva med alle de stakkars rumpetrolla som går med i gressklipperen hver sommer da? Eller blir flate på grusveien? Er det kriminalitet?
Er det ikke best å ha et akvarie ute med disse dyra da? med evt netting over så pippippen ikke kan ta de? Eller bare grave seg en dam i hagen og håpe at noen frosk vil flytte inn der av seg selv? I hagen min kryr det av frosk om sommern. syns ikke det er så tøft at det gjør no. Tror foresten det var "froskeår" i fjor (hvis det er noe som heter det) for da var det veldig mange overalt syns jeg.
Er det ikke best å ha et akvarie ute med disse dyra da? med evt netting over så pippippen ikke kan ta de? Eller bare grave seg en dam i hagen og håpe at noen frosk vil flytte inn der av seg selv? I hagen min kryr det av frosk om sommern. syns ikke det er så tøft at det gjør no. Tror foresten det var "froskeår" i fjor (hvis det er noe som heter det) for da var det veldig mange overalt syns jeg.
Postet 12.04.10 kl 01:56
newfishMen åssen kan du få til at frosker er simple?? facinerende dyr, å så mange sorter det er av dem! Faktisk folkeslag som er helt avhengig av frosk som brukes til jakt,religion osv.
Lager man et biotop, tilrettelagt for deres behov - så er jeg ganske sikker på at du får frosker av eggene. Eggene er også mye mer hardfør enn fiskeegg som blir definert som enkle..
Postet 12.04.10 kl 02:09
Birk LaaneNår det finnes stort antall mennesker som holder på fisk som Zebrapleco L-46 . Når fisken er rødlista (Utryddningstrua), Jeg snakker om folk skal ha rødlista VF fisk fordi de synes de er fine/kule/unikt.
At IBAMA for tiden har eksportforbud på fisken fra Brasil betyr ikke at den er "rødlista".
Rødlista (IUCN Red List) som bl.a. regulerer internasjonal handel med trua fisk har ikke listet L-46.
Postet 12.04.10 kl 08:37
Loomis[QUOTE=Birk Laane]Når det finnes stort antall mennesker som holder på fisk som Zebrapleco L-46 . Når fisken er rødlista (Utryddningstrua), Jeg snakker om folk skal ha rødlista VF fisk fordi de synes de er fine/kule/unikt.
At IBAMA for tiden har eksportforbud på fisken fra Brasil betyr ikke at den er "rødlista".
Rødlista (IUCN Red List) som bl.a. regulerer internasjonal handel med trua fisk har ikke listet L-46.
Mulig at den ikke er det lengre, men jeg leste denne artikkelen av Knut Kjesbu. Da var den visst rødlista.
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?26633-Nyttig-informasjon-om-Hypancistrus-zebra-L046
Per dags dato ser fremtidsutsiktene til H. zebra heller blek ut. Ikke bare som akvariefisk, men også i naturen. Fisken er nå oppført på den brasilianske regjeringens "Red list"; den er forbudt å fange, og forbudt å eksportere. I tillegg til dette har den brasilianske regjeringen planer om å bygge en kraftverksdam i elven H. zebra lever i. Konsekvensene av denne dammen er ikke bare begrenset til å true H. zebras utbredelsesområde, men truer et helt unikt økologisk system.
Postet 24.04.10 kl 10:51
Endret: 24.04.10 kl 10:52
Jeg har hatt drøssevis med rumpetroll i løpet av barndommen.
Visste ikke at det var forbudt, og siden min mamma aldri sa noe om det, visste vel ikke hun heller.
I allefall, jeg samlet inn egg fra en eller annen dam, hadde dem i en isboks eller i fiskebollen jeg hadde på den tida.
Det var utrolig spennende å se hvordan innholdet i eggene forandret seg, og til slutt klekket som bittesmå rumpetroll.
Skiftet vann rett fra springen, og tassene ble foret med finknust flakfor og brødsmuler. Jeg husker selvsagt ikke hvor mange som døde, det var sikkert noen. Men jeg husker at jeg har "oppdrettet" flere med to og fire føtter som ble sluppet ut, og også noen nesten ferdige frosker.
Det var en selvfølge at disse skulle tilbake til opprinnelig sted.
Man bør selvsagt respektere regelverket, men samtidig ser jeg ikke helt at det er så forferdelig å samle inn f.eks ti egg og drette dem hjemme for så å slippe dem ut. Overlevelsesprosenten er neppe særlig høy i naturen, og jeg vil tippe de er mest utsatt som bittesmå.
Visste ikke at det var forbudt, og siden min mamma aldri sa noe om det, visste vel ikke hun heller.
I allefall, jeg samlet inn egg fra en eller annen dam, hadde dem i en isboks eller i fiskebollen jeg hadde på den tida.
Det var utrolig spennende å se hvordan innholdet i eggene forandret seg, og til slutt klekket som bittesmå rumpetroll.
Skiftet vann rett fra springen, og tassene ble foret med finknust flakfor og brødsmuler. Jeg husker selvsagt ikke hvor mange som døde, det var sikkert noen. Men jeg husker at jeg har "oppdrettet" flere med to og fire føtter som ble sluppet ut, og også noen nesten ferdige frosker.
Det var en selvfølge at disse skulle tilbake til opprinnelig sted.
Man bør selvsagt respektere regelverket, men samtidig ser jeg ikke helt at det er så forferdelig å samle inn f.eks ti egg og drette dem hjemme for så å slippe dem ut. Overlevelsesprosenten er neppe særlig høy i naturen, og jeg vil tippe de er mest utsatt som bittesmå.
Postet 24.04.10 kl 11:06
Hadde selv rompetroll som barn og slapp de ut da de hadde utviklet bein.
De er veldig glad i vanlig tørrfor til akvariefisk, og får alle vitaminene sine via tørrforet. Brød er bare tull. Dyr som spiser kjøtt skal ikke ha gress.
Men som sagt er det ulovlig. Og kommer ikke til å fange noen rompetroll og heller ikke slippe de ut.
Ville aldri brukt akvarievannet til rompetrollene! Vannet kan ha masse uvanlige parasitter og bakterier som ikke burde slippes ut i Norsk natur. Så å bruke akvarievann som vann til rompetroll, og så slippe de ut igjen, vil jeg fraråde.
De er veldig glad i vanlig tørrfor til akvariefisk, og får alle vitaminene sine via tørrforet. Brød er bare tull. Dyr som spiser kjøtt skal ikke ha gress.
Men som sagt er det ulovlig. Og kommer ikke til å fange noen rompetroll og heller ikke slippe de ut.
Ville aldri brukt akvarievannet til rompetrollene! Vannet kan ha masse uvanlige parasitter og bakterier som ikke burde slippes ut i Norsk natur. Så å bruke akvarievann som vann til rompetroll, og så slippe de ut igjen, vil jeg fraråde.
Postet 24.04.10 kl 12:08
Kine KristineDe er veldig glad i vanlig tørrfor til akvariefisk, og får alle vitaminene sine via tørrforet. Brød er bare tull. Dyr som spiser kjøtt skal ikke ha gress.
Rumpetroll er faktisk vegetarianere fram til de blir frosker. Tarmsystemet begynner å endre seg når føttene begynner å vokse ut. De spiser alger og slikt.
I fangeskap overlever de også på flakfôr av alle typer, men det beste er kanskje å tilby de tørrfôr beregnet på fisk som er plantespisere. Og det aller beste er som nevnt å la de være der de er
Postet 24.04.10 kl 12:46
Tante Astrid[QUOTE=Kine Kristine] De er veldig glad i vanlig tørrfor til akvariefisk, og får alle vitaminene sine via tørrforet. Brød er bare tull. Dyr som spiser kjøtt skal ikke ha gress.
Rumpetroll er faktisk vegetarianere fram til de blir frosker. Tarmsystemet begynner å endre seg når føttene begynner å vokse ut. De spiser alger og slikt.
I fangeskap overlever de også på flakfôr av alle typer, men det beste er kanskje å tilby de tørrfôr beregnet på fisk som er plantespisere. Og det aller beste er som nevnt å la de være der de er
Begge tar feil. De spiser det meste av det de finner, de er nemlig omnivore. De er glade i plantekost og dyrekost. Etter min egen erfaring elsker rumpetroll levende mygglarver, og vokser hurtigst da. Om du velger ren vegetarkost vil dette hemme veksten på småtrollene betraktelig. Med tørrfôr vil du også hemme veksten, men ikke like mye.
Postet 24.04.10 kl 13:16
Googlet og fant at de spiser alger til å begynne med og går deretter over til mer kjøttholdig kost.
Postet 24.04.10 kl 13:36
Postet 24.04.10 kl 13:47
Postet 24.04.10 kl 13:56
Postet 24.04.10 kl 14:06
Endret: 24.04.10 kl 14:06
Birk Laane[QUOTE=Tante Astrid][QUOTE=Kine Kristine] De er veldig glad i vanlig tørrfor til akvariefisk, og får alle vitaminene sine via tørrforet. Brød er bare tull. Dyr som spiser kjøtt skal ikke ha gress.
Begge tar feil. De spiser det meste av det de finner, de er nemlig omnivore. De er glade i plantekost og dyrekost. Etter min egen erfaring elsker rumpetroll levende mygglarver, og vokser hurtigst da. Om du velger ren vegetarkost vil dette hemme veksten på småtrollene betraktelig. Med tørrfôr vil du også hemme veksten, men ikke like mye.
Ikke alle rumpetroll er omnivoriske. Noen er strengt herbi- eller carnivoriske også. Dette avhenger i stor grad av art og hvor de lever. Enkelte trefroskers rumpetroll lever enslig i små regnpytter som samler seg i blader på enkelte trær, blir faktisk fóret ved at moren slipper et ubefruktet egg ned til dem. Dette må hun så gjøre til rumpetrollene er ferdig utvokst.
Rumpetroll som opplever at dammen de lever i tørkes ut, vil også kunne ty til kannibalisme for å overleve. Dette fordi de vokser vesentlig fortere på animalske proteiner enn alger og planter. Rumpetroll av norske frosker vil ty til dette. Enkelte velger også kannibalisme selv om annen føde er tilgjengelig.
Postet 24.04.10 kl 21:28
Viktor[QUOTE=Birk Laane][QUOTE=Tante Astrid][QUOTE=Kine Kristine] De er veldig glad i vanlig tørrfor til akvariefisk, og får alle vitaminene sine via tørrforet. Brød er bare tull. Dyr som spiser kjøtt skal ikke ha gress.
Ikke alle rumpetroll er omnivoriske. Noen er strengt herbi- eller carnivoriske også. Dette avhenger i stor grad av art og hvor de lever. Enkelte trefroskers rumpetroll lever enslig i små regnpytter som samler seg i blader på enkelte trær, blir faktisk fóret ved at moren slipper et ubefruktet egg ned til dem. Dette må hun så gjøre til rumpetrollene er ferdig utvokst.
Rumpetroll som opplever at dammen de lever i tørkes ut, vil også kunne ty til kannibalisme for å overleve. Dette fordi de vokser vesentlig fortere på animalske proteiner enn alger og planter. Rumpetroll av norske frosker vil ty til dette. Enkelte velger også kannibalisme selv om annen føde er tilgjengelig.Nå er det vel snakk om vanlig norsk frosk Buttsnuten eller spissnuten.
Postet 24.04.10 kl 22:40