Akvaforum med live chat! (side 2)

Ronny-André
BimBim: Tenker du på mIRC? .. mIRC er bare en klient som bruker chatte protokollen IRC. IRC kan brukes rett som det var forumet, uten at DU må installere noe som helst. Det blir utviklerne av akvaforum som får styre, ikke du - i det hele tatt :)


Ja vist mIRC ka føres rett inn å brukes her må det jo bli bra.
Så at noen nevnte i et annet innlegg at man kunne ha en egen kanal på selve mIRC programmet.
var det jeg mente med at det kom til å bli tungvindt å skulle følge med på 2 ting.

Akvaforum er et forum. Hele poenget med forum er at man stiller spørsmål, tar diskusjoner som andre igjen kan nyte godt av. En chat vil ikke føre til noen form for arkivering eller oppslag for andre i etterkant; mao. mye kunnskap går tapt - alternativt at man får de samme spørsmålene gang på gang på gang; i enda større grad enn man allerede får her på forumet.

Jeg ser ikke noen grunn til at dette skal legges inn som en del av akvaforum; start en alternativ nettside; "akvachat.no" eller noe; så kan de som ønsker dette heller gå dit?
Som nevnt tidligere tror jeg ikke at kommunikasjonen her på akvaforum kommer til å flyttes, på noen som helst måte. Er kan ute etter kunnskap, så vil forumseksjonen fortsatt være midtpunktet. Og vil derfor bli aktivert, fortsatt.

Det er mange småting som kan diskuteres på chat, som ikke trengs å taes vare på. Men i tilleg kan det jo brukes for generell prating. Jeg har flere fra akvaforum på MSN. Der kan vi chatte om akvarie relaterte ting, som ikke er verdt å opprette en tråd for. Er ikke verdt å arkivere heller..
Man kan fort bli sittende i evigheter å diskutere. Blir en helt annen måte å snakke på.

Forumet er mer fakta. Mer konkret og spesifikt. Ingen chat vil noen gang erstatte forumet, eller dets aktivitet
Moralen på akvaforum er også svært sterk, så jeg tror det vil komme endel slike "akvaforum-politi" og si; "ikke spør her, start en tråd.", eller "bruk søkefunksjonen!".
Så kunnskap vil nok ikke gå tapt.

Ja, akvariechat.no er en mulighet. Men da mister det hele poenget, for min del. Det er -dette- communityet jeg liker, og en chat implementert i denne websiden ville bare gjort det bedre
Hvilke (akvaristiske) ting er det som passer bedre på chat enn på forumet, mener du?

Jeg tror nok det er mange som har nytte av mer enn man kanskje tror? Det er sjelden man er den eneste som lurer på noe...
Vanskelig å gi eksempler, men for eksempel (på msn) blir ofte tema om sine egne akvarier, planer, etc. Mye av hva som skrives i "bloggene" på forumet, bare i detalj.

Man -snakker- ikke så ofte på forumet. Og det savner jeg.. Her gir vi informasjon, og henter informasjon. Flyten, som kan være i en samtale - den er ikke til stede på samme nivå.

Får ikke til å forklare det, egentlig.

Kan hende det bare er meg, hehe. Jeg har brukt IRC og forumer aktivt siden jeg var rundt 11år. Noen forum har også IRC kanaler. Ikke alltid er det utviklerne av websiden som lager irc kanalen, men ofte er den til stede. Samtalene kan raskt bli off topic - men det er jo også en del av poenget. At man skal kunne snakke, holde en samtale med én enkelt, eller flere samtidig i en diskusjon.

Uansett er det jo noe man velger selv, om man vil delta på chatten eller ikke.
Folk er for redd for forandringer. Mange tror kanskje også at å implementere en chat vil gjøre en stor forskjell på siden, men det vil ikke være noe stort i den forstand. Bare en ekstra mulighet, for de som vil. Ingenting vil forandres.

Det jeg ønsker, er ihvertfal at det testes - og at folk som er enige, poster sitt svar her
Jeg for min del tror det kan være med på å ta forumet et steg videre. Å få svar nærmest på sekundet kan hjelpe mange. Å forklare seg via et rent debattforum kan fort ta litt tid for enkelte.

Selvsagt er alt som heter utvikling skummelt for enkelte. Men det er jo ikke verre enn at en kan fjerne muligheten igjen i det øyeblikk en aner at det slår ut feil.
Pål Laumann
Jeg for min del tror det kan være med på å ta forumet et steg videre. Å få svar nærmest på sekundet kan hjelpe mange. Å forklare seg via et rent debattforum kan fort ta litt tid for enkelte. Selvsagt er alt som heter utvikling skummelt for enkelte. Men det er jo ikke verre enn at en kan fjerne muligheten igjen i det øyeblikk en aner at det slår ut feil.


er enig i den saken at man kan fortere svar.
kan jo være noe som trenger hjelp ganske fort å kan få det på en chat.
men nu er jo ikke det noe garanti dag.

chat hadde vært supert, kunne snakke mer med folk, bli bedre kjent med folk både fjern å nær, spesielt ønskelig fra min side som bor i et samfunn med landkrabber!
Akvaforum har jo egen gruppe på Facebook. Går an å chatte der tror jeg. Mulig man må være på venneliste.
Man må være facebook-venner for å kunne chatte, dersom man kun er medlemmer i akvaforum-gruppen, kan man samtales via wallen eller discussions...og dette vil ikke være annerledes enn innlegg her på akvaforum.
Jeg stiller meg forøvrig åpen til chat her, hvorfor ikke...men har dermed sagt ikke følt noe umiddelbart behov for dette!
å ha en chat på forum sia er jo helt genialt
JA FOR CHAT
hadde vært fint med en chat ja! Stemmer for det! samme om det blir irc eller ikke
Ja, det hadde vært fint med en akva'chat!
Plussmedlem
Problemet med ein chat er som nokon seier at kunnskapen blir "flyktig", men det er ikkje det største problemet.

1) Dersom ein nybegynner går på chatten og spør om råd kan det vera eit troll der som gjev eit råd som er heilt på trynet - det vil ikkje vera nokon som kan "kvalitetssikre" eller dementere eit råd som er gjeve på chatten slik ein kan i forum.

2) Akvaforum er ein nettstad for folk i alle aldre. Både barn og vaksne er på AF, og det er ein fin ting. Det er få hobbyar som barn og vaksne kan dele såpass likeverdig som akvariehobbyen, men det gjev også eit spesielt ansvar i høve til mindreårige og den kontakten som skapast mellom vaksne og barn her. Ein chat er "skumlare" enn forumet i så måte.

3) Dei fleste av oss veit at temperaturen kan gå svært varm i diskusjonar i forum. Det er stor grunn til å tru at temperaturen ville koma til å bli minst like varm - om ikkje varmare i eit chatrom. Det kan forsure stemninga kraftig på AF - spesielt når evt konfliktar på chatten blir dratt inn i forum.

4) Pga det eg trekk fram i dei tidlegera punkta tyder det at chatten ville måtte overvåkast av ein op 24/7. Det har ganske enkelt ikkje moderatorane kapasitet til.

Eg ser sjølvsagt mange fordelar med ein chat også, det ville sikkert vera bra for AF og brukarane for det meste - men vi har ikkje råd til å at nokre av punkta slår inn - difor tar vi ikkje sjansen.

Det er lett for ein vanleg brukar å tenkje at "det hadde vært fint med en chat når jeg er innom et par timer annen hver dag", men for oss admins tyder det at vi må administrere dette heile døgnet kvar einaste dag, og sidan vi alle gjer dette på fritida vår, er det avgrensa kva kapasitet vi har til dette. Vi har i grunnen nok med forumet.

Eg vil likevel ikkje leggja diskusjonen heilt daud. De må gjerne koma med argument for chat også, men eg tvilar sterkt på at det vil bli ein realitet.
Hvordan er det da å evnt "ansette" noen som kan ha mere ansvar før selve chatten og følge med på hva som fåregår dær inne?
Va bare en tanke som slo meg.:P

Skjønner problemstillinga som du setter opp.
Plussmedlem
BimBim
Hvordan er det da å evnt "ansette" noen som kan ha mere ansvar før selve chatten og følge med på hva som fåregår dær inne? Va bare en tanke som slo meg.:P Skjønner problemstillinga som du setter opp.

Det er umogleg for nokon å ha fullt tilsyn 24 timar i døgnet, 365 dagar i året...
hva med å ha chatten åpen mellom et visst klokkeslett? f,eks 15-20 eller noe i den duren?
BimBim
Hvordan er det da å evnt "ansette" noen som kan ha mere ansvar før selve chatten og følge med på hva som fåregår dær inne? Va bare en tanke som slo meg.:P Skjønner problemstillinga som du setter opp.





Å ansette noen til å følge chatten vil som alle skjønner medbringe store utgifter for forumet. En normal lønn med arbeidsgiveravgift etc vil nok fort ligge på pr ansatt 500.000. Og med døgnets 24 timer vil det si x3. Mao 1,5 millioner kroner. Nææææ tror ikke forumet har råd til det selv om det popper opp reklame over alt. Selv i trådene våres dukker det nå opp reklame!!
Jeg må samtidig si at jeg hadde blitt bruker av chatten om denne hadde blitt en realitet


Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap