Når lykken bor i vann (side 2)

Bor på mørkved, rett ovenfor Plantasjen.. Kan ta guffe fra det akvariet jeg ikke har hatt noe sykdom i. får plinge på hvis du kommer da, sender nr på privaten
I går fikk jeg en god dose gørr fra filtret til et av Linkas akvarier. Siden jeg ikke hadde vurdert kickstart noe særlig tidligere, hadde jeg heller ikke lest meg opp på det. Jeg tømte altså gørra i akvariet. Så vantro på at min (i mine øyne vakre) aquascrapping med ett så ut som den kaffen som ble glemt igjen i trakteren da vi dro på ferie...

Vel, det funket fint! Målte godt utslag på NO3 samme kveld. I dag er NO3 på 5.

Har nå et aldri så lite slamproblem, men har slamsugd en del etter at gørra la seg. Ser rimelig greit ut nå.

Er det da meningen at jeg skal sette inn fisk i dag? Kan jeg vente til i morgen dersom jeg mater filteret?

Slenger oppi litt mat før jeg drar på jobb og satser på at jeg finner svar her i løpet av dagen (skal legge inn spørsmål under vannverdier).
Så du fikk kickstartet karet, så fint Applaus til Linka!

Du trenger nok ikke fore det, det burde være greit med avfall både hist og her. Bare sjekk at du ikke har NO2 og amoniakk, så er det bare å sette inn fisk, noen få av gangen. Jeg satte meg en fast dag i uka hvor jeg fikk lov til å sette inn fisk, det fungerte kjempebra for å begrense lysten til å bare rase avgårde og fylle opp med masse fisk med en gang.



Man må vente til nitritten er borte ja, så var det og sette inn fisk i små puljer, altså ett par stykk av gangen.
En gruppe små stimfisk driter like mye som en voksen sugemalle, så man kan sette inn flere stimfisk, mens bare en og en malle
Har ikke amoniakktest, men har målt "minsteverdi" på Nitritt. Altså det laveste jeg får utslag på i JBL-testen.

Planen i dag er å skaffe en liten stim Svart fantomtetra. Disse ser ut til å passe til de vannverdiene jeg matcher fiskene opp mot. Synes det er en hyggelig bonus at disse ikke trenger være så mange sammen for å ha det bra.

Nå hadde jeg jo ikke tenkt å ha tetraer i dette planlagte Asia-karet mitt, men jeg har falt for disse små "haiene" og har tittet på dem mange ganger i butikken.

Når de i tillegg passer til størrelsen på akvariet, til vannverdiene og de andre planlagte fiskene, da innser jeg at en rendyrket biotop er litt for ambisiøst for meg nå i starten.

I hemmelighet planlegger jeg på sikt å ha et Sør-Amerikansk og et Asiatisk kar. Men det vet ikke mannen min
Oh lykke! Mannen ble beordret i barnehagen etter ungene, mens jeg kjøpte to hanner og tre hoer av Hyphessobrycon megalopterus - Svart fantomtetra. Skjønner godt at den nevnes med populærnavn!

De er pittesmå og kjempesøte. Synes kjønnsforskjellen på dem er så fin: Hannen med en stor ryggfinne og hunnen med rødt. Foreløpig trøkker de seg sammen under pumpa. Er spent på hvor lang tid det tar før de kommer ut en tur!

Tok også med en ny plante. Ser at jeg må ha en til av samme sort. Synes fin sand, flotte røtter og masse planter er vel så viktig som fiskene.

I tillegg til fiskekjøp var det en stor og utrolig hyggelig overraskelse at akvarievannet var klart og fint og at det bare er rester av slam på noen planter og litt i noen kriker og kroker.

Nitritt er ikke målbar og nitrat er nå på rundt fem. Omtrent som i morrest.

Skal lage en egen presentasjon av karet, planter og fisk, men det må vente til en annen dag.
Gratulerer! Du får ta noen bilder etterhvert når de kommer litt mer fram
Alt for å hjelpe en medakvarist

skulle kanskje nevnt hvordan du skulle innføre guffa i karet, men ser du lærte det på den harde måten X)
All erfaring er god erfaring i denne hobbyen har jeg funnet ut..
Haha, jeg burde nok ha visst det selv! Tusen takk for gørra!

Kan rapportere om at fiskene nå har kommet ut "åpent farvann". To stykker, en hann og en hunn, kom tidlig ut og utforsket. Nå er de alle ute. Den ene hannen brisker seg med den store finnen sin, mens en holder seg mellom noen planter. Tydelig hvem som vil være sjef!
Jeg er utrolig fornøyd med valget av fisk. Det er veldig morsomt å se på dem der de svømmer rundt og flotter seg med den store ryggfinnen sin. Av de fem jeg har så er det helt tydelig at det er ulike personligheter, mulig som følge av rang?

Ga dem litt mat i morrest og prøvde på nytt da jeg kom hjem fra jobb. Da var de helt med på hva som skjedde og spiste grådig. Moro for treåringen som hjalp til med matingen!

Målte også vannverdier i ettermiddag. Har vært litt nervøs på jobb i dag for at verdiene skulle være på vide veier, men det var de ikke!

NO2: Mindre enn laveste målbare verdi
NO3: Litt under 5
PH: 6,8
GH: 2
KH: Så lav at jeg ikke fikk noe sikkert resultat

Da jeg målte Nitrat merket jeg meg at det er to "målelinjer" over hverandre på JBL-kartet. Det skjønner jeg ikke. Jeg har ihvertfall hele tiden lest av den som ligger nærmest fargesirklene.

Funderer på å kjøpe flere fisk allerede i morgen. Tror de fem små tetraene belaster filteret helle lite på egenhånd.

Spørsmålet er bare hvilken type fisk som blir neste. Flere små fanter (ser for meg det kunne være tøft med en større gjeng) eller en annen type. Da har jeg noe fiskerelatert å fundere på i kveld også

Type fisk jeg kanskje kunne tenke meg (ikke alle sammen samtidig!):
Honninggurami
Paradisfisk
Kuhlii-ål
Betta pugnax - Munnrugende kampfisk Denne så jeg på fiskelisten til "min" butikk. Vet ikke om de har den inne akkurat nå.
Cory - vet ikke hvilken type/har ikke sjekket dem mot mine vannverdier

Ser for meg følgende alternativer til "endelig sammensetning":
5 Svart fantomtetra
5 Kuhlii-ål
1 Ancistrus sp.

10 Svart fantomtetra
5 Kuhlii-ål
1 Ancistrus sp.

5 Svart fantomtetra
5 Kuhlii-ål
1 Ancistrus sp.
2 Honinggurami / et par med et eller annet / en "enstøing"

5 Svart fantomtetra
6-7 Cory
1 Ancistrus sp.

Osv...og sånn går nu dagan...

Tar selvsagt imot innspill!
Nar du har stimfisk, er det mye penere med en storre stim av en type enn og skulle ha to typer, men da snakker jeg om fisker som deler samme vannlag.

De listene dine virker veldig gjennomtenkt. Lykke til videre.
Takk for kommentar om listene - det ligger mye tankearbeid bak de få fiskesortene

Jeg tror jeg kommer til å slå meg til ro (ja særlig!) med å rett og slett ha masse planter, en gjeng Svart fantomtetra, en gjeng Kuhlii-ål og en Ancistrus sp.

I dag har jeg puttet inn to sverdplanter til for å gjøre tilværelsen en smule dunklere for gjengen med Svart fantomtetra. Siden vannverdiene er fine fikk også tre Kuhlii-åler være med hjem. De skal få lov til å bli fem når det kommer flere til butikken. Flyttet på den ene roten slik at de har masse gjemmesteder + at tetraene har litt varierte steder å svømme.

Det var stor jubel på treåringen og seksåringen når "ormene" kom hjem. De fikk putte hver sin oppi ved hjelp av håv - utrolig stas!

Må bare legge til at jeg synes det er rart at ikke nettopp Sort fantomtetra er en tetra som nevnes oftere. De er utrolig kule! Nå har spesielt den ene hannen blitt helt svart ytterst på finnene og begge hannene skinner i blått på den eneste flekken med farge de er. Hunnene er litt blekere, men der er det de røde detaljene som lyser mest opp. Stadig brisker de seg med å blåse opp ryggfinnen sin, spesielt den dominante hannen og den dominante hunnen.

Kuhliene har forresten ikke gjemt deg helt - to er ganske så synlige. Håper det er et godt tegn! Har kjøpt blader til dem for å skape enda flere sjulesteder, men de har jeg ikke fått ennå.

Nå skal jeg luske rundt i huset og se hvor jeg kan få plassert et 180 liters kar, hehe.
flott tråd, nesten som å lese hvordan man selv dreiv på med det første akvariet.. en spennende periode.. lykke til med plasseringen av det nye akvariet, been there, done that.. og er i gang igjen med planlegging av minst 300 liters til min kjæres store fortvilelse..
Ja dette er en ekte nybegynnertråd ;D

Jeg har altså fått de kuleste Kuhliiene! En av dem er sporløst forsvunnet, men de to andre svømmer inn og ut av de mange hulene og hullene i de to røttene jeg har. Mye god underholdning i å se dem svømme inn i et hull og ut et helt annet sted. Stadig er ihvertfall en av dem ute i åpent farvann for å flytte seg fra rota i den ene enden av akvariet til rota i den andre enden. Den ene kom til og med frem og spiste under matingen!

Det gleder meg å se at akvariet mitt passer for artene jeg velger. Vil jo at fiskene skal ha det bra her hos oss!
Spennende å se hvordan endringer i akvariet fører med seg andre endringer. Da jeg fikk inn flere sverdplanter begynte gjengen med Svart fantomtetra å svømme langs bakveggen der de nye plantene står (eller svømmer de der fordi tre Kuhliier flyttet inn rett etterpå?). Før var de mer ute i det åpne, selv når det ikke er mat å få. Denne endringen er egentlig litt kjedelig, men jeg regner med at de koser seg der de stimer rundt.

Siden jeg tabbet meg ut ved kikcstarten, fikk jeg en del slam i akvariet. Etter at tre Kuhlii-åler flyttet inn, har de virvlet opp det siste av dette slik at det nå sikkert har havnet i filteret og alt er rent og fint igjen.

I profilen til Kuhliiene står det:
"Svært livlig, morsom og dagaktiv stimfisk dersom den holdes i grupper og har tilstrekkelig med gjemmesteder tilgjengelig."

Det er akkurat slik mine er. De "tøyser" rundt, surfer på vannstrømmen fra pumpa, og er over alt i akvariet. Når det er mattid kommer de snusende frem og tar alt foret tetraene ikke gidder spise. For tetraene rører nemlig ikke for som havner på bunnen. Det måtte jeg fjerne før jeg fikk Kuhliiene.

Som følge av dette er akvariet renere og finere nå med åtte fisk enn det var med fem fisk, siden Kuhliiene siste utfyller tetraene. Perfekt symbiose!

Håper jeg får tak i en Ancistrus denne uka. Var på nippet til å heller kjøpe Pitbullpleco, men det utgikk siden de vistnok bør være i stim og er bunnfisk slik som alle de andre jeg har. Mine tetraer har nemlig ikke lest at de er fisk for toppsjiktet; de stimer på bunnen/midten. Kuhliiene er derimot innimellom på toppen
Så koselig at alle finner seg til rette

Kuhliene stressvømmer often endel i starten, da svømmer de mye opp og ned langs etter glasset, senere roer de seg ofte med det og holder seg mer langs bunnen. Men om du plutselig får noe feil i karet så vil de bli stresset igjen og begynne å svømme slik opp og ned og hit og dit i høyt tempo. Veldig kjekt, for da har du en soleklar advarsel om noe skulel være feil med vannverdiene Av alle akvariefisk jeg har lest om og sett så tar kuhliiene en soleklar ener rett og slett fordi de er både pene, underholdende, nyttige og altså en god varsler.

Jeg skulel likt å sett bilder av de fantomtetraene, de høres veldig flotte ut.
Krystallklart vann, planter som vokser godt (til tross for at jeg ikke har fått på plass "bunngjødsel" til sverdplantene) og fisker som oppfører seg som de skal.

De fem Sorte fantomotetraene og de tre Kuhlii-ålene storkoser seg. Tror de skal få selskap av tre tetraer til i morgen. Skal nok også ha noen Kuhliier til når butikken får inn nye. Leter også etter en Ancistrus, men butikkene her er fri for dem for tiden.

NO2 og NO3 er dønn stabile i min lille vannverden; ikke målbar nitritt og 5 i nitrat. Skjemaet for avlesing av nitrat har to linjer med verdier - skjønner ikke forskjellen. Bruker dråpetester fra JBL. Jeg leser av på den linjen som er nærmest fargesirklene - ser ikke at det kan bli feil.

PH har gått litt ned til 6,4/6,5. Målte ikke PH rett før jeg la oppi to katappablader for et par dager siden, så nedgangen i PH-verdi kan være "naturlig" (har to røtter i karet også) eller som en direkte følge av bladene.

Tror jeg fisker ut det ene bladet i dag og tar et aldri så lite vannskifte. Etterstreber å holde PH-verdien nogenlunde stabil (noe den jo relativt sett er), noe jeg har skjønt kan være en utfordring når veridene på KH/GH er så lave som de vi har i vannet her jeg bor.

Kjenner at jeg venter på at noe skal gå "nybegynnergalt" snat. Spent på hva som kommer til å skje
Har 3 stk ancistrus som er klare for å flytte, hvis du er interessert

Moro og følge tråden din.. Kuhliier er morsomme fisk ja. Var innom på leira og skulle kjøpe noen til, men de var fri. Endte opp med et ciklidepar til meg å 4 zebrafisk til gutten istede
Ja, jeg kjøpte de tre Kuhliene de hadde

Sender deg en melding angående Ancistrus! Selveste ønskefisken til seksåringen!
Utvidet gjengen med Svart neontetra i dag. De var fem, nå er de åtte; tre hanner og fem hunner. Med ett ble gjengen en skikkelig stim. De er kjempeflotte og tøffer seg masse!

Og så kjøpte jeg en liten kampfisk hunn. Hun er over alt i akvariet og utforsker omgivelsene; bak røtter oppe ved pumpa, nede på bunnen og titter på Kuhliiene. Det ble skikkelig mye liv i akvariet nå! Ungene syntes også at hun var kjempefin og morsom.

Har festet flyteplanten (hornblad) med en sugekopp på bakveggen av akvariet. Da har jeg kontroll på hvor den er + at det blir et hjørne i akvariet med helt rolig vann for kampfisken.

På mandag skal jeg hente Ancistrusen - akvariets siste sort fisk.

...og så planlegger jeg i hemmelighet neste akvarie. Vet jo hvilke type fisk jeg skal ha, men må ha noe å ha dem i.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap