Tåler kardinal tetraene lite?? de dør jo.... (side 2)

Filteret er 1 stort utvendigt som går nå, er ikke så teknisk av meg så kan ikke svare på mer enn det før min mann er inne igjen, men han har agt at det er altfor stort til å ha på dette karet så det skal være iorden vil jeg tro.

den manuelle termometeret tok jeg ut av for en stund siden, men den svarte temp måleren som er klistret til karet viser nå rundt 25 den lysre på 24-26, men jeg kan ikke med den stripsen der, så det er alt jeg kan si om det, vet ikke helt hvor tempen er nå da, siden jeg alltid bruker den andre som festes oppi karet, liker den best, men tempen har ihvertfall vært stabil for det pleier jeg å sjekke jevnlig hver dag, så å si.

ok, da er det ikke for mye fisk heldigvis, jeg glemte å ta med at jeg har 5 corydora også iden de gjemte eg når jeg kikket oppi, men regner ikke med at det er med å velte at det er for mange fisk heller da, jeg trodde at jeg kunne ha mer, for de vie knapt oppi der, man ser av og til 5 og er man heldig så kan man telle til 10, men ssom regel viser de ikke, pga de har altfor mye plass (trodde jeg da)
Var ikke så mye i et akvarium på 720ltr det.

Har du skiftet 240liter vann i dag(dvs 1/3)?
En ting en må passe på ved store vannbytter er temperaturfall.

Lurte på om du aldri har hatt målbar nitritt/nitrat. Det kan da bety enten at du har et effektivt filter som gjør jobben bra og du bytter nok vann (ellers ville du se nitrat) eller at du ikke har fått nedbrytningen forbi ammonium/ammoniakk(dvs filterprosessen din har aldri kommet skikkelig igang).

Hvaslags fitler har du i akvariumet? Normalt bør en ha et filter som er oppgitt til minst 2xstorrelse på akvariet. Produsentene skryter normalt påseg ende.

MinIris
Du har ikke mye fisker for ditt kar, de fleste er jo relativt små, men som nevnt over her, ta et vannbytte før du legger deg. hvordan pumpe bruker du? og hvor ofte bytter du vann? vasker du pumpa ? Amoniakkforgiftning er det som faller i hodet mitt her, iogmed at du har 0 i både co2 og co3.


Flott at det ikke er for mange glad for å høre det.

jeg bytter ikke vann hver dag, mer 1 gang i uka, å da ikke i svære mengder, kansksje det er det som er galt?? mer 1/3 å kanksje ikke fullt det en gang, jeg vasker ikke pumpa hver gang nei, fordi jeg har hørt at de trenger bakteriene som er oppi der, den ble vakset sist gang for 1,5-2 mnd siden pluss minus, er ikke sikker på når vi startet det opp helt nøyaktig.

pumpen kan jeg ikke mer om, sånne tekniske duppedingser er min manns område desverre, jeg bare vasker de, å holder akvariet, å alt som måtte skjære seg teknisk fikser han...

Trodde 0 var bra jeg, kanskje det er det som er galt da....det står safe på min test, på de to verdiene, å jeg trodde det var helt ok jeg da, men det er ikke det likevel???
*skikkelig forvirret..beklager*
A.B
Var ikke så mye i et akvarium på 720ltr det. Har du skiftet 240liter vann i dag(dvs 1/3)? En ting en må passe på ved store vannbytter er temperaturfall. Lurte på om du aldri har hatt målbar nitritt/nitrat. Det kan da bety enten at du har et effektivt filter som gjør jobben bra [B]og[/B] du bytter nok vann (ellers ville du se nitrat) eller at du ikke har fått nedbrytningen forbi ammonium/ammoniakk(dvs filterprosessen din har aldri kommet skikkelig igang). Hvaslags fitler har du i akvariumet? Normalt bør en ha et filter som er oppgitt til minst 2xstorrelse på akvariet. Produsentene skryter normalt påseg ende.


ok, da er det ihvertfall iorden, vil ikke ha for mange fisker i begynnelsen, så har brukt lang tid på å få de over i akvariumet så det ikke skulle skjære seg, å så gjør det det allikevel :/

jeg har aldri hatt noen verdier som har slått ut feil på det akvariumet der nei, alt har gått flott helt til nå, kun phen som ble litt høy, men ikke for høy i en periode, der jeg klarte å helle oppi litt vel mye ph pluss, siden dyrebutikken sa at vår var litt lav, men ikke for lav.
men det er iorden igjen nå.

aner ikke noe om pumpen, annet enn at min mann fikk til svar fra dyrebutikken at den var mer enn god nok, men han er ikke hjemme nå, så får ikke spurt han mer om den, men den er ihvertfall utvendig, å jeg har 3 utvendige pumper til, like store firkanter som kan plasseres oppi om nødvendig, men de har vi ikke på nå, siden vi fikk beksje dom at det andre var nok, alene, å så syns vi det var greit å ha en stille krok i andre enden for de fiskene som ikke liker så godt strømningene, å der holder ofte yngelen seg oppi alle plantene som er festet i den ssvære roten i den enden.
men kanskje det er det som er galt? jeg har ingen peiling i det hele tatt dessverre, forsøker så godt jeg kan, å trodde jeg hadde fått det til nå, siden jeg har att meg inn i alt med verdien og tessting osv, å det med å innføre få over laaaaang tid, men det gikk ikke allikevel
dodge2
jeg bytter ikke vann hver dag, mer 1 gang i uka, å da ikke i svære mengder, kansksje det er det som er galt?? mer 1/3 å kanksje ikke fullt det en gang, jeg vasker ikke pumpa hver gang nei, fordi jeg har hørt at de trenger bakteriene som er oppi der, den ble vakset sist gang for 1,5-2 mnd siden pluss minus, er ikke sikker på når vi startet det opp helt nøyaktig. pumpen kan jeg ikke mer om, sånne tekniske duppedingser er min manns område desverre, jeg bare vasker de, å holder akvariet, å alt som måtte skjære seg teknisk fikser han... Trodde 0 var bra jeg, kanskje det er det som er galt da....det står safe på min test, på de to verdiene, å jeg trodde det var helt ok jeg da, men det er ikke det likevel??? *skikkelig forvirret..beklager*


Daglig vannskifte trengs bare med skikkelig grisete fisk.
Rundt 1/3 i uka er normalt fint.
Utvendige filtere renser man ikke før de har vesentlig dårligere gjennomstrømning. Jeg renser mine ca 2 ganger i året. Ellers dreper man som du sier bare unødvendig mye av de nødvendige filterbakteriene.

0 på testene er bra så lenge du har en fullt utviklet filterprosess. Ellers så vil de kunne indikere at prosessen ikke har startet opp skikkelig.
Det hjelper lite med 0 i nitritt og nitrat hvis prosessen ikke har kommet igang til å omgjøre ammonium/ammoniakk til nitritt og så til nitrat.

Dette skal fungere slik at ammonium/ammoniakk blir til nitrat og nitrat blir til nitritt og du fjerner nitritt med vannbytter
dodge2
aner ikke noe om pumpen, annet enn at min mann fikk til svar fra dyrebutikken at den var mer enn god nok, men han er ikke hjemme nå, så får ikke spurt han mer om den, men den er ihvertfall utvendig, å jeg har 3 utvendige pumper til, like store firkanter som kan plasseres oppi om nødvendig, men de har vi ikke på nå, siden vi fikk beksje dom at det andre var nok, alene, å så syns vi det var greit å ha en stille krok i andre enden for de fiskene som ikke liker så godt strømningene, å der holder ofte yngelen seg oppi alle plantene som er festet i den ssvære roten i den enden. men kanskje det er det som er galt? jeg har ingen peiling i det hele tatt dessverre, forsøker så godt jeg kan, å trodde jeg hadde fått det til nå, siden jeg har att meg inn i alt med verdien og tessting osv, å det med å innføre få over laaaaang tid, men det gikk ikke allikevel :(


Å ha et stille hjørne er ikke et problem.
Man får aldri for stor filterkapasitet på et akvarie. Jo mer, jo bedre. Men er det litt for lite, så skjærer det seg lett.

Hei,
jeg håper at du ikke vasker filteret grundig. Det bør bare skylles i enten en bøtte med akvarievann, eller i rent vann med samme temperatur som akvariet. Om du faktisk vasker filteret ditt, dreper du de bakteriene du er avhengig av.

Sitat fra innlegg nr 25:"Dette skal fungere slik at ammonium/ammoniakk blir til nitrat og nitrat blir til nitritt og du fjerner nitritt med vannbytter "

Det riktige er at ammoniakk (hvis du har pH over 7, eller ammonium, som er mindre giftig, om pH er under 7) omdannes til nitritt og nitritt i sin tur omdannes til nitrat. Litt nitrat er bra næring for plantene dine, gjerne 10 - 15. Overskudd av nitrat fjernes gjennom vannbytte.

Du har så lite fisk i dette store karet at det blir lite biologisk avfall å arbeide med for filteret. Derved kan du ha relativt lite bakterier i filteret ditt. I tillegg til å måle notritt , NO2, ville jeg målt NH4 ammoniakk. Er dette også null, er dette virkelig et mysterium. Er det andre ting du har gjort i det siste som du normalt ikke gjør? Fór?
Dette er noe av det merkeligste.. Så stort akvarium med så lite fisk i, kan aldri tenke meg at det kan være verken filterkapasitet eller problemer med at du ikke skifter vann ofte nok.. Så det var noen som foreslo at det kunne være at filteret ikke var kommet i biologisk sving ennå, men dersom du har kjørt det i to måneder høres også dette usannsynlig ut.. Tilsetter du noen kjemikalier av noen slag, eks medisiner, gjødnig etc? Kan det være noe du har fått i akvariumet fiskene ikke tåler?
Jeg kan egentlig ikke skjønne heller at det er ammoniakk som er problemet. Så lite fisk på 720 liter...det er begrenset hvor mye ammoniakk så lite fisk klarer å skille ut, og hvis hun skifter 1/3 hver uke vil jo det si 240 liter. Mengden bakterier vil jo være avhengig av hvor mye "mat" de har å jobbe med, og jeg antar at bakteriekulturen din er relativt liten i filteret ditt, rett og slett fordi de har for lite mat. Du er for flink til å skifte vann . Da blir det også lite av de bakteriene som omdanner nitritt videre.

Det skjedde jo tydeligvis etter eller annet når du skulle fange den klo-reka, og du sier selv du måtte rote mye rundt. Har du bunngjødsel under sanda? Og hvordan bytter du vannet ditt? Suger du opp fra bunnen for å få med deg rusk og rask, eller tapper du bare vann fra toppen? Hvis du bare gjør det siste kan det hende at det er råtten mat og planterester som har bygget seg opp nede i sanda, som ble frigjort når du rotet nedi bunnen.
Du bør også tenke på om kanskje såpe eller hudkrem eller sånne ting kan ha havnet i akvariet? Hadde du for eksempel smurt deg like før du begynte å fange reka? Ellers kan det godt være ammoniakk tror jeg, hvis både nitritt og nitrat viste 0. Men det er rart om den syklusen ikke har kommet i gang enda på to måneder.
Maretard
Du bør også tenke på om kanskje såpe eller hudkrem eller sånne ting kan ha havnet i akvariet? Hadde du for eksempel smurt deg like før du begynte å fange reka? Ellers kan det godt være ammoniakk tror jeg, hvis både nitritt og nitrat viste 0. Men det er rart om den syklusen ikke har kommet i gang enda på to måneder.


Nei det hadde jeg ikke heller, for det er jeg også nøye på, så da må det nok være forgiftning da

Totalt med yngel 51 døde nå......skiftet 1/3 dels vann idag også, nettopp ferdig.. håper de siste klarer seg gjennom dette...
Du har ikke tilfeldigvis et co2 oppsett i karet ditt heller? Leste en tråd her i går som hadde noe lignende problem, og det viste seg å være co2 overdose i karet...

Ellers så kan det vel være at fisken har blitt stresset da du fanget reka og har skilt ut stress-gift? Vet i allefall at corydoras gjør det, men om alle typer fisk gjør det er jeg ikke sikker på.
Leste omigjen i innleggene dine. Ser ut til at du nettopp har fått endel yngel, og at antall voksne fisk har vært svært beskjedent, altså også liten bilologsk belastning på filteret, som nevnt før. Kan det tenkes at du har vært mer godhjertet med foring etter at du fikk yngel på guppy og molly? Med liten bakteriekultur, selv om filteret er stort (det er ikke filterstørrelsen som avgjør bakteriemengden i ditt tilfelle, men antall fisk), kan dette ha ført til økning i ammoniakk, som er det du foreløpig ikke har målt. På den annen side burde alle vannbyttene ha tynnet ut ammoniakken i betydelig grad. Vanskelig! Test allikevel for ammoniakk på mandag når butikkene har åpnet. Det kan jo være der problemet ligger gjemt når det er så vrient å finne andre gjemmesteder! Lykke til.
stress gift???

mangler jeg den testen dere snakker om?? hva heter den, No4? jeg har no2 og no3 test..

ser ut som om det er over nå, alle svømmer rundt omkring, ingen ligger noen steder, sså ser ut som om det er over, jeg har fått 15 yngel i det karet, og 5 molly, så kan jo være men belaster 20 yngel virkelig så mye, jeg gir ikke mer mat egentlig, for jeg regner med at de går å plukker alle småbitene somd e store mister ned, men kanskje det er feil :/
må jeg fore mer når de er oppi der?

har 50-100 yngel i et annet kar, av eggeleggende danio, men de har aldri vært oppi det store akvariumet. de skal oppi der når de har nådd en viss størrelse
Den testen heter NH4.

Når fisk (i allefall corydoras) blir stresset så skiller de ut en slags gift som gjør at om du pakker flere av de i samme pose under transport så kan alle være døde når du kommer hjem, men nå tror jeg kanskje ikke at den mengden fisken evt. har skilt ut da du fisket opp reka var så stor at det har forurenset hele karet ditt... Det skal jo litt til å ødelegge 720 liter vann.
Kan det være at du blander størrelsen på dine ulike kar?
Under karet på 110 liter står det tilsvarende sorter fisk,jeg bare undrer,da det ikke står noe akvarie-opplysninger om 720 literen.

Mvh
[QUOTE=men belaster 20 yngel virkelig så mye, jeg gir ikke mer mat egentlig, for jeg regner med at de går å plukker alle småbitene somd e store mister ned, men kanskje det er feil :/
må jeg fore mer når de er oppi der?

Nei, din yngel belaster ikke mye, og spesielt ikke i et så stort kar som hos deg. Siden du heller ikke forer ekstra pga yngelen, faller min mulige forklaring i fisk(!) (Andre typer yngel kan være en veldig belastning fordi de krever svært hyppig foring for å overleve og vokse.)

Den testen du mangler, eller i et hvert fall ikke har, er NH4, dvs. test for ammoniakk.
Ettersom ammoniakk dukker opp i nitrogensyklusen før nitritt, er dette et tidlig varsel om at noe kan være galt. Du vil nemlig kunne måle forekomst av ammoniakk før du kan måle nitritt. Måler du nitritt, betyr det at du har hatt ammoniakk i karet. Måler du ikke nitritt, betyr ikke det at du ikke i øyeblikket har ammoniakk, om du skjønner.

Meg bekjent finnes det ikke normalt tilgjengelig noe middel som kan måle mengden stresshormoner i en beholder med fisk. Da snakker vi nok mer avansert laboratorieutstyr.
Når det er trøbbel i karet..
Generelle ting som alle bør vite om det oppstår noe merkelig med akvariet er at da bytter man vann!

Er fiskene på nippet til å stryke med, er det ingenting i veien med å bytte ut godt over halvparten av vannet, tilsette aqua safe og akvariesalt og skylle filteret og sjekke at pumpen skyver vannflaten fremover slik at det blir oksygen til vannet.

Om det ikke er store problemer i akvariet, er det selvfølgelig ikke noe kjekt å bytte ut så mye vann pga ph osv, da holder det fint med å bytte ut mellom 1/3 og halvparten av vannet

Så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Er det vannkvaliteten vil fiskene komme seg, men er det sykdom trenger man å medisinere
Ewi
Kan det være at du blander størrelsen på dine ulike kar? Under karet på 110 liter står det tilsvarende sorter fisk,jeg bare undrer,da det ikke står noe akvarie-opplysninger om 720 literen. Mvh


nei jeg hadde bare 100 literen til å begynne med, å la inn den, men har gradvis tattd e over til 710 literen, så alle de er i 720 literen, å det er den jeg har trlbbel med, men som forhåpentligvis har komt seg nå.

I 100 literen er det kun 10 red, black og snow white reker, en oppdrettsgruppe fra akvariereker, og 50-100 danio yngel ssom er mikroskopiske foreløpig

skal endre opplysninger snart, har glemt å gjøre det
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap