Som sild i tønne (side 2)

Takk for tips Sigmund!

Det skal jeg gjøre neste gang jeg glemmer å sette igang det utvendige filteret i 96 literen, men desverre har jeg i 240 literen et Juwel originalfilter... Det sitter jo som kjent fast i akvariet, og eneste man får gjort er å vaske filteret og slamsuge filterboksen.

Etter å ha lest innlegget ditt nå skulle jeg ønske jeg ikke hadde vasket filtersvampene så grundig i går. Kanskje var det igjen bakterier, men at de ble vasket ut... :S Jeg får bare være flittig til å bytte vann frmover.
Det er jo også bakterier i grusen/sanden, på røtter etc. slik at du starter ikke helt på bar bakke. Går fortere å bygge opp en bakteriekultur i filteret nå enn ved oppstart av nytt kar.
Ja, heldigvis.

Kom på at jeg kan jo hente noe filtergugge fra et av de andre akvariene også, så det ordner seg nok. Ble bare litt irritert på meg selv da jeg så at filteret ikke var satt på (susehue Trude slår til igjen). ;D
Når jeg tittet inn i det største akvariet mitt nå, for å se om jeg kunne få øye på eggklekking i skumredet til Guramiene mine, så jeg den store plecoen min ligge på ryggen helt oppe i overflaten mens den slurpet i seg både skum og egg fra redet! Det har den aldri gjort tidligere, så jeg ble litt forbauset. Ikke at det spiller noen rolle, for jeg har ikke plass til et stort kull blå gurami akkurat nå. Og det er vel bedre at de blir spist mens de fortsatt er egg og ikke yngel... Guramihannen prøvde å jage bort mallen, men den lot ikke til å merke det engang.

Har lest endel om div. Betta arter i det siste, og jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg for hva jeg har mest lyst på; B. smaragdina, B. imbellis, B. sp. ´Palangkaraya´ eller B. coccina... Må vel si at B. sp. ´Palangkaraya´ frister ganske mye, men det gjør jo de andre også... hmm... What to do?
Da jeg sto opp i dag fikk jeg en gledelig overraskelse!

For det første er det strålende solskinn ute i dag, og for det andre spurte min kjære meg om hvorfor jeg ikke hadde åpnet pakken som kom til meg i går..? Jeg visste faktisk ikke at jeg hadde fått noen pakke...

Det viste seg å være akvarieplanter jeg hadde kjøpt gjennom rubrikkannonsene her inne. Nå har jeg endelig Hemianthus callitrichoides 'Cuba'! Er veldig fornøyd med hvor raskt de ble sendt. Noen av disse er nå plantet i 35 literen, og resten skal i 240 literen. Håper de trives og vokser seg flotte i akvariene mine.

En god start på dagen!
Har forresten plantet resten av HC 'cuba' plantene i 240 literen, og jeg tror det kan bli veldig pent hvis de vokser godt og blir en fyldig plen. Har vurdert å sette inn DIY Co2, siden HC 'cuba' visstnok trives best med Co2 tilsetning, men synes det virker litt skummelt. Har jo fisk oppi der, og DIY kan jo være litt vanskelig å justere ettersom jeg forstår. Tenk om det blir for mye Co2..?

Er litt spent på om cuba'en vil holde seg på plass i grusen, for mallen min er ikke helt snill mot nyplantede stiklinger...
Hmm.. Cuba'en trives ikke i akvariene mine.. Det er nok for lite lys for dem i 35 literen, og i 240 literen blir de bare nappet løs fra grusen av fiskene. Veldig kjedelig, for det er en veldig pen plante.

Skivesneglene i 240 l har forsynt seg grådig av bacopa'ene, bladene er fulle av hull, så nå har jeg brukt et par dager på å knuse snegler. Guramiene ble veldig glade for litt ekstra sneglesnacks. Skal sette inn noen jegersnegler etter hvert, så slipper jeg å leke sneglebøddel flere ganger. Får faktisk dårlig samvittighet når jeg knuser dem mot glasset. Vet ikke om det føles noe bedre å bli spist av en jegersnegle enn å bli knust, men...
Nå har all 'Cuba'en dødd.. Sukk.. Også jeg som var så glad for endelig å ha fått tak i den planten. Heldigvis fulgte det med noe javamose innimellom 'cuba' "dottene", så kjøpet var ikke heeelt bortkastet. Det virker som om mosen trives godt i 240 literen, og jeg håper den vil vokse seg stor og fin slik at den dekker hele rota.

Kjøpte for en stund siden en sånn "kalkstein" beregnet på reker og snegler, den puttet jeg oppi 35 literen til jegersneglene mine, men jeg er ikke spesielt begeistret for den. Den smuldrer jo bare opp og gjør vannet litt uklart. Nesten hele steinen har smuldret opp, og det bare på 3 uker. Hmm.. Det blir liggende en haug med smuler og støv rundt det lille som er igjen av steinen også, og det er ikke veldig dekorativt.. Menmen, hvis sneglene har godt av det får jeg vel bare innfinne meg med det... :s

Endelig nytt fotoapparat!!

I dag har jeg kjøpt meg nytt kamera.. Eller, nytt brukt kamera.. Det er et Canon EOS 1000D speilrefleks kamera med 18-55 mm objektiv, (eller hva det kalles).

Det skal jeg si var noe annet å ta bilder med enn mitt gamle digitale kompaktkamera! Har tenkt til å kjøpe en makrolinse etterhvert, men det koster jo litt penger så jeg må vente litt med det.

Mye å sette seg inn i med et nytt kamera i hendene, så de gode bildene lar nok vente på seg... Om de noengang kommer... Nå har jeg iallefall muligheten til å ta bilder av yngel! Jippi!

Nå trenger jeg et godt redigeringsprogram. Eneste problemet er at jeg vet ingenting om hva som er et godt redigeringsprogram... hmm...
I dag har jeg satt inn 10 stk. Pristella maxillaris i det ene 110 l akvariet. De Pristellaene som svømte der fra før ble veldig ivrige på nykommerene. De ble nok glade for å bli litt flere, tenker jeg.

Jeg liker virkelig disse fiskene! De er skikkelig pene selv om de ikke har så mye farger. Jeg håper jeg klarer å få yngel på de etterhvert.
Pumpa i 240 literen er ødelagt, så jeg har satt inn en reservepumpe i påvente av ny. Den reservepumpa er ikke spesielt stillegående, så nå durer det skikkelig i stua her. Tror både jeg og fiskene blir sprø snart... Jeg håper Webzoo sender varer raskt.
Nå er pakken fra webzoo kommet i hus, og ny pumpe satt inn. Godt å slippe skramlingen og duringen fra reservepumpen.

Bestilte et plantepinsett også, og nå tror jeg planting av stiklinger vil gå som en lek. Frem til nå har jeg plantet med fingrene, og det har vært vanskelig å komme til overalt. Og ikke minst har det vært vanskelig å ikke brekke av stiklingene når jeg har dyttet dem ned i grusen. Nå har jeg stor tro på en god plantefremtid!
Jeg tror jammen meg jeg har fått en mystisk sykdom i akvariene mine! Den rører ikke fiskene, men filterpumpene er hardt rammet... For nå har pumpa i det ene 110 l karet sluttet å virke også.. Det er den tredje pumpa som stopper på ca 4 mnd. Hmm.. Får legge inn enda en bestilling hos Webzoo, da..
I dag har jeg satt inn 4 stk Pristella maxillaris i lek-akvariet. Skal sette de tilbake i 110 l i morgen, og håpe at de har lagt fra seg en ladning egg! Har satt i gang en infusoriekultur, i tilfellet jeg skulle være så heldig å få tetra-barn.

Jeg er veldig spent, som en unge på julaften, men tviler vel egentlig på at det blir noe yngel...
Det ble ingen yngel... Vel, vel.. Bare å prøve på nytt, da...

Var innom en dyrebutikk for noen dager siden, og der hadde de Betta imbellis. De ble solgt som splendens hunner, men jeg er ganske sikker på at det var imbellis. Hadde veldig lyst til å kjøpe med meg noen, men skulle ikke rett hjem etterpå så det ble ikke noe av. Kanskje neste gang.
Oi, leeenge siden forrige oppdatering, ser jeg..

Det har ikke skjedd noe spesielt spennende i akvariene siden sist, men jeg har pusset opp litt i den ene 110 literen min. Har kastet ut en del av de gamle plantene, og satt inn noen nye flotte Anubias.

Ellers har jeg planer om å flytte alle fiskene i 96 literen over i 240 literen, for jeg har lyst til å prøve meg på killier. Det blir trolig i første omgang killier av arten Nothobranchius Rachovii Beira 98, men jeg har ikke riktig bestemt meg ennå. Holder på med å lese meg opp på emnet killifisk, for siden jeg aldri har hatt killier tidligere vet jeg ikke så mye om dem. Det er en spennende fiskegruppe!

Jeg har forresten fått tisendt en pakke med triops egg som jeg tenker å klekke ut innen kort tid. Er veldig spent på disse, da jeg har ønsket meg triops lenge. Jeg må bare få kjøpt destillert vann og litt fin sand først, så setter jeg i gang med klekkingen. Arten er Triops Longicaudatus.
Triops klekking!
Jeg skrev i går at jeg skulle vente med å klekke triopsene til jeg hadde kjøpt destillert vann, men som den utålmodige sjelen jeg er klarte jeg ikke å vente...

Kl. 21.30 i går kveld fylte jeg en beholder med 1 liter vann fra springen og helte i eggene... Angret litt etterpå, og tenkte at ingen ville klekke siden jeg ikke fulgte instruksjonene. Vel, gjort var gjort, og jeg belaget meg på å vente 18-48 timer på en klekking som kanskje ikke ville komme.

Overraskelsen var derfor stor da jeg tittet inn i beholderen kl 06.30 i dag og så en enslig liten triops svømme rundt der inne!! Og overraskelsen var enda større 30 minutter senere da jeg tittet inn igjen og så at det var klekket 7 små triops til! Dette er virkelig noen kjappe små rakkere.

Nå er jeg utrolig spent på hvordan det går videre. :o)
Nå har det klekket så mange triops at jeg ikke klarer å telle dem lenger. :o)
Jeg er skikkelig spent på om de overlever og vokser til.
Det svømmer nå ca 15 små triops og 10 små ferskvanns-artemia i klekkebeholderen. Triopsene vokser virkelig raskt! Bare 2 dager gamle ser de allerede ut som pittesmå voksne triops. Jeg kan se det lille skallet deres og alle bena, og t.o.m. øynene! Skikkelig artige dyr, altså. :o)

Ferskvanns-artemiaene er også artige. De svømmer oppned og vifter febrilsk med beina, og man kan se to ørsmå øyne. Har tenkt til å flytte artemiaene til en annen beholder for å lettere kunne telle triopsene.

Har lagt ved et bilde av en artemia (ikke noe godt bilde, for de er så små at det er vrient å få fokusert skikkelig). Skal prøve å få tatt ett skikkelig bilde av en triops, men de er så virrete av seg at det er vanskelig å få tatt et bilde hvor man ser den godt nok.
Nå har jeg forsøkt å ta bilde av triopsene, men det er %#x&o§ ikke lett... Har lagt ved et nytt bilde av en artemia også.

Bildene er ganske tåkete, for krypene er så små og jeg har ikke makro-objektiv til kameraet ennå. Man ser faktisk kroppsfasongen best på skyggen til triopsene, for blitsen gjør dem litt gjennomsiktige, men man kan såvidt se øynene deres og noe av kroppen. Og på det ene bildet ser man tre små (noe utydelige) triops sammen. :o) De er vel ca 2-3 mm store..

(For å zoome inn på bildene; hold inne ctrl og trykk på +)

Og en annen ting har dukket opp i klekkekaret også. Jeg tror det er en daphnia, men jeg har ikke klart å ta noe bilde av den.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap