Sommerfuglciklide hann eller hunn (side 2)

Dissa la egg på en stein bak i hjørnet av akvariet. Dette er i litt i skjul. Dette er også første gang de legger egg så kan ikke dra ut noen beslutninger utifra dette paret...kjærlighet ved første blikk for disse. Tok vell max 1 mnd før det ble egg
Dissa la egg på en stein bak i hjørnet av akvariet. Dette er i litt i skjul. Dette er også første gang de legger egg så kan ikke dra ut noen beslutninger utifra dette paret...kjærlighet ved første blikk for disse. Tok vell max 1 mnd før det ble egg

Men igjen klarte dem ikke passe på eggene godt nok...Dette krever trening
Kan fremdeles ikke se forskjell på kjønnene til fiskene...
Men jeg har noen som ser ut som de sloss.... de svømmer i ring ,så stopper de opp og styrter mot hverandre og så ser det ut som de kysser.
Er dette en parrings-dans eller sloss de over territoriet ?
Jeg har malawifisker som svømmer i ring og biter hverandre i lippen. Tidligere spurte jeg her innpå hva dette var for noe! Jeg var så redd for å finne en død fisk dagen etter da dette skjedde på kvelden. Fikk som svar at det er en måte å vise hvem som er sterkest på. Tøffe seg for damene! De holder på å kjempe litt av og til nå også, men det er hvist helt naturlig. Fiskene mine rister litt eller skjelver av og til også. Med det er også en del av "Se hvor sterk jeg er!" Fiskene kan få sår i munnen men mine har ikke fått noe sånt ennå. =)
ok.. Jeg har 5 stk. Når de driver sånn å tøffer seg betyr det at det er ei jente blandt de ? Jeg ser ikke forskjell .
Sommerfugler av electric blue er kun hanner..
Jeg vet ikke om de gjør det hvis det bare er gutter. Kan ikke skille kjønn så godt selv. Men jeg har 5 av en type og 7 av en annen type så regner med at jeg har både gutter og jenter.
Bente-Bent
Sommerfugler av electric blue er kun hanner.. :)

Er det det jeg har ? electric blue ? Da er det bare hanner ??
Er ikke sikker på at det er det du har der, Det pleier å være med blått på da. Men de som er blå og heter electric blue er bare hanner ja...
Det bildet du viser, er ikke electric blue, men en vanlig sommerfuglciklide. Denne cikliden kalles også Blue ram på engelsk, hvilket indikerer at den normalt har blå farge også. Electric blue, slik jeg så den hos Dahls, har ingen andre farger enn lys blå.
Bente-Bent hmmm skulle ellers være både en hann og en hunn i electric blue som jeg har!
Og hvordan kann det kun være hanner, så kan de jo ikke avle flere?
kender også til én her i Stavanger som selv har haft yngel på de, så jeg forstår ikke heeelt hvordan electric blue kun skulle være af hann kjøn?
Hvor har du hørt det henne?
Jeg vet at i dyreforretningen har de fisk som de kun kan få hannkjøn af, da producenterne ikke vil selge hunnkøn da de er bange for at andre så vil starte på at avle de, men det kommer også lidt an på hvor de kommer fra, kann det være det?
Nu bliver jeg da virkelig nysgjerrig.

De sommerfugle ciklider du har lisacec, kan du måske se forskjellen ved at hunnerne har en rød bug foran til. Den kan også blive nesten lilla hvis den er leksklar!
Har ikke lige billeder, men det er faktisk ret tydeligt at se på mine, men det kommer vist også an på hvor gamle de er og hvor de kommer fra, hvor nemt det er.

Man kann også få en gul variant som hedder "yellow" den er også veldig yndig syntes jeg. Har alle 3 varianter
Har dog ikke den bolivianske sommerfugle ciklide, så det bliver vel en 4. variant
Takk for det. Men jeg har ikke slike fisker. De er veldig fine så kanskje jeg får meg sånne en gang. =) Det er til stor hjelp for de andre på tråden at du fortalte det Inge Virker som det ikke er mange som kan se forskjell.

På mine golden malawi, de er gule, vet jeg at guttene har mer svart på finnene enn jentene og de kan bli litt større.

På socolofi, de blå, er det noen gule prikker på bukfinnen. Guttene tror jeg skal ha mer gult enn jentene. De kan også bli større enn jentene.

Men etter som jeg forsto var det sikreste å snu fiskene opp ned i hånden for å se etter større hull hos jentene i buken. Dette gjelder sikkert sommerfuglene også. Men jeg har ikke gjort dette ennå. Det er ikke så viktig for meg at jeg vil plage fiskene mine sånn. Det er sikkert ikke kjekt for de selv om de ikke tar skade av det. Da er man 100 % sikker på kjønnet. =)
Ja det var det at produsenten ikke leverer fra seg jenter pga faren for at folk skal avle videre på de.. Mulig noen sender ut jenter og da, jeg skal ikke påstå dette, men det var vertfall det de sa at de ikke leverte jenter kun gutter.. Jeg jobber innenfor bransjen så det var der jeg fikk vite dette, men nå har ikke jeg sjekket med alle som leverer electrik blue, mulig dette bare var relevant da fisken først ble populær. ?? Men det finnes og fisk som heter electrik blue som nesten ikke har blått på seg.. Vi har vertfall fått inn noen sånne med "skuffende" farge på.. Men de skal være Blå. Så det er nok forskjell på fargekvaliteten på disse og.
hopper inn her en ørliten tur.

Har jeg forstått dette her rett?
At den fisken som er på bildene øverst i tråden: altså sommerfugciklide ser sånn ut bare om dem er gutter? og at jenta kansje er helt gul?
For når jeg hadde disse så døde dem fort ut for meg,
men mens jeg hadde dem kranglet dem en del.
I samme karr i butikken gikk det også noen som var helt gule,
men jeg likte disse best så siden dem i butikken ikke viste noe serlig om disse og heller ikke jeg så valgte jeg di fineste,
var det feil av meg?
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap