Hjelp med akvarie (side 2)

Punkt 1.

Fyll opp med rent springvann. (da dette har funket for meg i årevis uten dødsfall)
Plant det du ønsker i karet og tilsett rot og akvarie dekorasjon om ønskelig.

Punkt 2.

Kjøp en Ancistrus sp. oppdrett eller 2 og la dem gå oppi karet i 1-2 uker.(ikke slipp dem oppi før karet når en temp på 23-27grader)

Punkt 3.

Er alt fint og og ancistrusene fungerer som normalt, ta en test og se om du har nitritt eller ikke og så ta en ph test. Så kan du trygt innføre en gruppe fisk av gangen hvis alt er OK. Vil anbefale å kun innføre 1 gruppe så vente en uke eller to før du innfører ny.

Punkt 4.

Kos deg med hobbyen og ikke vær for ivrig/utolmodig =)
Tømme akvariet
glør det noe å vaske med såpe samtidig tømme akvariet?
Tømme akvariet
glør det noe å vaske med såpe samtidig tømme akvariet?
Du skal aldri ha Såpe i nærheten av akvariet!!!!

Vask karet med varmt vann og bruk en NY vaske/skrubbe svamp
Tømme akvariet
Jeg må nesten tømme det, fordi det er skittent, men gjør det noe?
Terje Aareskjold
Du skal aldri ha Såpe i nærheten av akvariet!!!! Vask karet med varmt vann og bruk en NY vaske/skrubbe svamp

Og husk å bruke bøtter som det aldri har vært såpevann i! Selv har jeg fire hvite bøtter som er merket akvarium, andre bøtter i huset har andre farger.
ChanellLover
Jeg må nesten tømme det, fordi det er skittent, men gjør det noe?


Hvordan skittent ? er det akvariesand støv eller er det generell møkk?

Om det er akvariestøv" så kan du la pumpa gjøre jobben sin, det vil roe seg ned etter hvert. Eventuelt ta et 50% vannbytte.

Er det MØKK må du nok ta det med en tur i dysjen eller lignende og spyle det rent.

ChanellLover
Jeg må nesten tømme det, fordi det er skittent, men gjør det noe?

Hvorfor tømme det helt? Ta ut halvparten, det gir deg masse rom til å skrubbe rundt, men du beholder noe av vannet.

Dagen før du skal kjøpe fisk, kan du ta et nytt vannbytte, sånn at vannet er friskt og nitraten er tynnet ut før fiskene kommer.

Og husk å stoppe Juwel-pumpa (hvis det er den orginale du har) når du tømmer for vann, for ellers vil den stå og gå på tomgang.
Tømme akvariet
Takk for mange gode rån, punpa mi er høyt oppe, så jeg skrur den av, men jeg kan vel ha en klut å vaske uten såpe på glasset?
Jeg vil også skylle plantene, stakkars, de er litt grønne av alger=(
Ja du kan tømme akvariet Men helst ikke vask med såpe.
Prøv heller å skrubbe med salt. Er et fint pussemiddel, og alger dør av salt.
Kan du få tatt et bilde av akvariet? Jeg tviler veldig sterkt på at det er så "møkkete" som du sier etter å bare ha stått til innkjøring..
Tømme akvariet
det er litt alger som sewr ut som støv og det er litt på plantene og møkk på grusen. ellers ikke no.
Da ville jeg ikke tømt hele akvariet, men du bestemmer. Når du får deg algespisere så vil nok de spise opp algene.

Hvor mange timer lys står på daglig? Tilfører du gjødsel av noe slag? Hvor mye har du fôret filtret under innkjøringen?

Det beste er å finne grunnen til algene. Alger kan enkelt fjernes med en bit filtervatt eller en ubrukt oppvasksvamp, men det er enda enklere å finne problemet, løse det og legge forholdene til rette for at at algeoppblomstring ikke skjer i en like stor grad. Har du mye planter, og hva slags?
Mine planter
Akvariets lys står på ca i 10 timer hver dag, og jeg skal være nøye med det. Jeg renset akvariet for et par dager siden og det ble mye penere. Jeg har 4 planter. To like planter som er hardføre. Det sa de i butikken. De er små og har ganske store blader. Jeg har en plante som er grønn og er høy. Den har små blader. Jeg har en rød med lange blader og er ganske høy.

Jeg har noen spørsmål:
Er det farlig å ha mange snegler?
Må jeg ha på strømmen hele tiden? (uten fisk i akvariet)
Jeg har akkurat fått meg et 180 liters akvarium=)
Jeg har litt å spørre om underveis, så helst svar så fort som mulig=)
Nei, det er ikke farlig å ha mange snegler.
Ja, strømmen til filteret og varmekolben må være påkoblet 24 timer i døgnet!
Lyset kan du selvsagt slå av
Pumper i akvariet
Jeg mente en pumpe jeg har som lager strøm i vannet (ikke elektrisk strøm, men bevegelse i vannet), må den være på om natten? (den bråker mye, og jeg har akvariet på rommet mitt).
Skaffe meg algespisere
Heihei!

Jeg har snart tengt å skaffe meg Algespisere og noen Sneglespisere eller hva det nå heter. Jeg er ikke plaget av sneglene, men de begynner å bli mange. Jeg tok et 40% vannbytte for et par dager siden og tengte å skaffe meg en Algespiser, en Sneglespiser og en Scarare. Jeg vil helst vente en uke for å være sikker på at ingen ting er galt.

Hva burde jeg se opp for dagen før jeg skal få mine første fisk?

Burde jeg teste vannet?

Jeg har litt tempratur problemer, siden jeg liker å ha det kaldt når jeg skal legge meg, og da har tempraturviseren vist at jeg har ca. 23-25 grader celcius, menns jeg har stilt inn på 26-28 grader!
ER DET FARLIG FOR FISKENE?????????

Er det et problem å ha på en Aircondition (en maskin som blåser ut kald luft i et rom.) som bråker mens jeg har fiskene på samme rom?

Jeg må vel ha 2-5 med hardhet i vannet for Scalarene, men er det noen Snegle/Algespisere som tåler det, eller tåler de det???




MVH ChanellLover
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap