- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Foring av corydoras (side 2)
Foring av corydoras (side 2)
Postet 27.06.10 kl 11:10
BloppBloppJeg spør fordi jeg har en liten sommerfuglciklide oppi samme karet og hun skal visst ikke ha røde mygglarver.
Vel, det er en "sannhet" med modifikasjoner. Noen mener det gjør noe, andre mener det ikke gjør noe som helst at sommerfuglciklidene får røde mygglarver.
Jeg har tatt et googlesøk på det der og lett rundt på nettet etter andre plasser der det frarådes å gi sommerfuglciklider røde mygglarver. Jeg har ikke funnet noe enda, men andre kan kanskje gi det et forsøk også.
Det er bare her på Akvaforum at jeg har lest det med sommerfuglciklider og at de angivelig ikke skal ha godt av røde myggis.
Jeg vet ikke hva som stemmer. Men det er folk her inne som har gitt det til sommerfuglciklidene sine i årevis uten at det har skjedd noe.
Kan det være at sommerfuglciklidenes skjørhet (de er nesten istykkeravlet) og det at de dør så lett, har gjort at noen har antatt at det var de røde mygglarvene som hadde skylda? Det er jo mye brukt, det fôret, og det er kanskje lett å skylde på det i søken etter en årsak/syndebukk?
Det som er ekstremt viktig med alle de frosne fôrtypene som finnes i handelen, er at man ALDRI lar det tine og fryser det igjen. Har det tint opp en gang må det kastes. Det utvikler seg fort stygge bakterier i opptint fôr, og disse bakteriene gjør maten bedervet. DA kan fisken dø av å spise det, ja.
Første gang jeg brukte svarte mygglarver døde det en hel haug med fisk i det akvariet I løpet av noen timer etter inntak av det fôret, var mesteparten døde.
Det tok flere år før jeg våget å bruke svarte mygglarver igjen. Jeg skylder ikke på mygglarvene i seg selv, men regner med at de var tint opp og frosset igjen enten i butikken eller under transport på vei til butikken. Det er dessverre ikke noe vi kjøpere har kontroll over. Men et kjennetegn på at noe har vært tint opp ordentlig og frosset igjen, er at det dannes veldig mye iskrystaller. Det er et dårlig tegn, om man åpner en pakke og ser at det er fullt av iskrystaller i pakningen oppå maten.
Postet 27.06.10 kl 19:54
Postet 27.06.10 kl 19:57
Jeg er ganske sikker på at de ble foret med frosne myglarver som hadde tinet. Mest sannsynlig mens det var hos butikken. Det kan fort skje det og.
Iriterer meg at Wardleys ikke produserer shrimp pellets. Mine corydoras er helt ville etter dem. Røde myglarver er de også glad i også. Gåt noen uker siden sist de fikk det, skal mate dem med det i kveld, da blir de glad!
Men slik jeg forsto det burde det gå en pellets per corydoras. Hvor mye røde myglarver, eller hvor stor frosen bit bør det gå per 4 corydoras? (man skal alltid ha fler enn 1-2)
Iriterer meg at Wardleys ikke produserer shrimp pellets. Mine corydoras er helt ville etter dem. Røde myglarver er de også glad i også. Gåt noen uker siden sist de fikk det, skal mate dem med det i kveld, da blir de glad!
Men slik jeg forsto det burde det gå en pellets per corydoras. Hvor mye røde myglarver, eller hvor stor frosen bit bør det gå per 4 corydoras? (man skal alltid ha fler enn 1-2)
Postet 29.06.10 kl 17:25
Postet 29.06.10 kl 19:34