Hvor stor og gammel er din bikir? (side 2)

Geiren
Ser på mitt tidligere innlegg her 4.05.10 at den største av min var 17.5cm Den er nå ca 23 cm

Hadde vært morsomt å sett bilde av den, gjerne ved siden av noe så kunne sammenligne størrelsen mot
Det skal jeg se om jeg får til
Må sette meg ned og vente tålmodig med kameraet :P
Begge bikirene har en hule sammen de ligger i og koser seg.

Gikk bra med den som hoppet ut. Spiser mat igjen nå og er aktiv igjen
For og sammenligne litt, se på første bilde. Den sneglen der er nesten like lang som pekefingeren min med sine 6.8 cm.
På andre bilde ligger den største bikiren helt inntil sneglen.

Bildene er tatt på natten for da er bikirene lettest og ta bilde av.

Utrolig godt "dritt" på bunnen og inntil glasset viser seg på bildene.
Trodde også at glasset var helt rent utvendig. Men nei, ser jo det i blitsen at jeg må vaske :P Ser ikke det til vanelig....
en ting jeg ikke skjønner: Hvorfor er denne tråden egentlig plassert under følgende interessefelt: Goby ???
Hmm.. så ikke det før nå jeg. Noen må flytte den
16.09.2010 var praktbikiren min 20cm og tok kun småtterier. Nå er den 26cm og har satt full stopp for innførsel av ny fisk, med mindre de er ganske store. Den rører ingen av ciklidene den er vant til (de minste er så små som 8cm), men i natt tok den en oscar som var 7cm. Den rakk også å ta 3x SAE (11cm) før jeg fikk flyttet resten av stimen. Fruen i huset har gitt meg ordre om å selge bikiren nå...
hei har ein Polypterus endlicheri endlicheri på 25 cm.
TK
en ting jeg ikke skjønner: Hvorfor er denne tråden egentlig plassert under følgende interessefelt: Goby ???

Om du ser etter, så er tråden plassert under fisk > andre fisker
Det er eneste plassen man kan plassere om det ikke handler om de spesifikke artene som ligger som underfora under fisk. At dette underfora har noe med Goby å gjøre, vet ikke jeg hvorfor..
Praktbikir og ormehode
Jeg har nylig tatt over et kar på 260 liter med fisk og det hele.

Her svømmer det:
3 sebraciklider
2 sugemaller
1 praktbotia
1 dvergormehode
og 1 prakt bikir.

Disse har tydeligvis bodd sammen en stund hos tidligere eier uten å spise hverandre opp. Ormehodet er vel i underkant av 20 cm, mens bikiren nok er nærmere 25.

Har ingen erfaring med disse fiskene, mens har lest på spreng de siste dagene for å sørge for at de får den pleien de trenger, evnt. et nytt hjem.

Ormehodet er meget aktivt og spiser godt, mens bikiren er litt lat, så dermed er jeg usikker på om den er fornøyd med fôret. Tidligere eier sier han har gitt reker og oksehjerte, foreløpig har de fått meitemark pellets og røde mygglarver.
Er redd for å gi de for lite mat.

Håper noen med rovfiskerfaring vil hjelpe meg så dyrene får det godt.
Karet er litt for lite for "liten" ormehode og praktbikir. Særlig praktbikiren blir stor. Både den og ormehoden vil mislike å gå i et så lite kar når de når en viss størrelse. I verste fall kan bikiren finne på å stikke av, dvs bli tørrfisk. Selv har jeg en 27cm praktbikir i en 540 liter sammen med diverse arter, bl.a. sebraciklider. Det går bra, men den kan så absolutt finne på å ta fisk som er under 8cm. Spesielt i overflata om natta. Min har ikke tatt sebraer, men de er ikke i overflata om natta.
Min bikir er ikke lat, derimot viser den tydelig at den er sulten ved å farte frem og tilbake der maten pleier å komme når den ser meg. Den får tabletter som synker, frossenfor, reker, sirisser etc.
Takk for svar, det ante meg.
Den spiste en fullvoksen SAE her om dagen:o)

Ormehodet er forresten en Blehers slangehodefisk, men det går vel for det samme hva det gjelder plassbehov og glupskhet.

Det er nydelig fisk begge to, men jeg tror ikke jeg kommer til å beholde de noe særlig lenger i dette akvariet. Har ikke lyst til å finne ut hvor stor en praktbikir må bli før den spiser en fullvoksen sebraciklid-hann.

Regner med at det er noen der ute med et kar som er stort nok, og som ønsker seg en bikir...
Min tar ikke sebraciklider (over 7cm) i det hele tatt. Men så er den ikke mer enn halve av maksstørrelsen heller ennå. Mine voksne SAE måtte jeg flytte til 250 literen for et halvår siden, da bikiren etter et år 'plutselig' skjønte at de kunne spises...
Hva den klarer å spise er en ting, men hva den kan komme til å anngripe er en annen.
Jeg har en ca 20cm ansorgii og den har opptil flere ganger svømt rundt med en 25cm gibi. Ikke at den blir spist, men jeg tror ikke den trives i det gapet=)

Denne bikiren graver seg ned i sanda så den bare har "følehorna" over og når noe kommer borti de, virker det ikke som om størrelsen har noe å si for om den glefser=)
Jeg tenker jeg retter meg selv og sier den er nærmere 30 cm...
Vanskelig å bedømme i et akvarie. Hadde vært spennende å måle den ordentlig en gang...Har begynnt å fore med meitemark og vannlopper også. Vannloppene er det slangehodefisken som er størst fan av tror jeg...
Jeg har ikke sett bikiren spise noe siden den tok den SAE`n, men den holder kanskje i noen uker... (mor blir litt bekymret)
Slangehodet har derimot spist så mye scampi at den ser gravid ut.
Min er 28cm nå, nærmer seg 29. Skal snart flytte litt om på noen innbyggere i karene mine: Praktbikiren har i de siste par ukene begynt å tidvis plage den mindre kortfinnede bikiren (polypterus palmas polli). Foreløpig er det ingen fare, polli er altfor stor til å være i fare, men jeg ser at den helst vil finne seg et annet territorie. Snart flytter jeg også sajica og multispinosa parene til det 'lille' karet. Tidsspørsmål før de også risikerer å bli potensielle proteintilskudd. Designe bissel for bikirer??
Tenkte å lage litt oksehjertefôr etter oppskriften som ligger ute her på forumet.
Hvis noen kunne tenke seg det samme lager jeg gjerne litt stor posjon... Eller så kjøper jeg gjerne av noen andre hvis det er noen som lager.
En fantastisk fisk dette.
gammal tråd, men poster læll..
Praktbikiren min er ca 4år og 26cm, iallfall målt fra utsiden av karet. Fet sugg som spiser alt den kommer over, inkludert planter :s
ornatipinnis / praktbikiren min var vel ca 12+cm i mars2010. Er nå vel ca 35 cm. Snill som et rekespisende lam. Tilsynelatende. Patruljerer rundt omkring i karet, er rolig og aldri voldsom. Unntatt det mikrosekundet det tar å glefse i seg mat. Sammen med oscarene har den en avslappet plass på toppen av pyramiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap