Tette slanger på eheim pro (side 2)

Merkelig at de tetter seg så ofte. Jeg har hatt Eheim i mange år, og aldri hatt problemer med at de har tettet seg. Har opplevd at vannstrømmen har blitt svakere pga. biofilm i slangene, men da over tid.

Dette burde uansett ikke skje så fort. Du burde kanskje få noen andre som har Eheim til å titte på filteret ditt. Kanskje du har montert noe feil?
Embla Ofelia
Ikke akkurat så lett å finne ut av det på den linken; det er bare noen bilder der av motoren osv. Og de børstene man må ha for å rense nede i motoren må man jo også skaffe først. Det hadde vært fint om det fantes en liten filmsnutt som viser hvordan man renser pumpa, slangene, motoren osv. finnes det noe sted? :-)

Du klarer sikkert å plukke pumpa i biter hvis du går inn for det. Bare vær litt forsiktig så du ikke ødelegger noen smådeler, og følg med på hva du gjør, så er det bare å gjøre det i motsatt rekkefølge når du skal sette den sammen igjen. Kjøp deg en billig tannbørste som du renser delene med.
Inaktiv bruker
Ja, jeg får se hva jeg våger å gjøre neste gang jeg skal rense slangene osv

Det var innehaveren av dyrebutikken som monterte pumpa for meg, for jeg tore jo ikke gå i gang med det uten å vite hva jeg drev med siden jeg var litt fersk i faget. Og, han burde jo vite hva han driver med siden han sikkert har montert en del pumper i sitt liv.

Ja, jeg leser stadig at andre ikke har noen problemer og undrer meg virkelig. For nå har jeg jo knapt fisker og belastning i karret, skjønt jeg ser at det er mye grums nede i sanden om man rører litt i bunnen. Jeg rører sjelden i bunnen slik at grumset ikke virvles opp. Men, litt blir det jo ved vannbytte. Slamsuging har jeg sluttet helt med, da jeg fant ut at det bare er bortkastet og unødvendig. Dessuten så har jeg jo en drøss med reker nå, og dem vil jeg ikke drepe. De er jo svært gode å ha siden de rydder opp i akvariet og gjør en god jobb

Sånn sett var planen min om å ha reker og ancistrus sammen litt logisk. Men, at pumpa skulle tette seg like fordømt raskt som tidligere hadde jeg dog ikke regnet med.
Utrolig merkelig...har aldri tette slanger renser dem ca hvert halvår og har to stk 2224 pumper på et 300 liters discuskar...tror du forer for hardt og med feil for eller noe sånt....Bruker forresten svamp på inntakene...
Utrolig merkelig...har aldri tette slanger renser dem ca hvert halvår og har to stk 2224 pumper på et 300 liters discuskar...tror du forer for hardt og med feil for eller noe sånt....Bruker forresten svamp på inntakene...
Utrolig merkelig. Som de fleste andre her ... jeg har en stk 2224 i 140 liters kar, forer godt, og ingenting tetter seg her.
Jeg har renset slangene en gang for 3 år siden, men det var kun for å teste slangebørstene-renserne som jeg hadde kjøpt!

Så, hva kan være galt?
Har du 2 kurver oppi filteret? Og rekkefølgen ovenfra er:
hvit-filtermatte
kurv med kuler
blå filtermatte
kurv med rør

Har du noe annet inni filteret? Poser med torv? Kullfilter?
(jeg tenker om det kanskje er noe annet som avgir overskuddsnæring/partikler?)

Har du gummipakning på "rørene" som går gjennom kurvene, og du er sikker på at rørene treffer hverandre, og tilslutt treffer røret i lokket?
(kanskje sirkulasjonen er helt feil?)

Når du renser, da kan du rense "rørene" godt, gjerne skyll under rennende vann. "Kulene" bør kun renses lett i nettopp uttappet akvarievann. Er det mye drit i disse også, eller kun i slangene/koblingene?

Siden du nå har tettet innsugskurven med blåfiltermatte, så er det ihvertfall ikke "partikler" som kommer inn i pumpen og tetter. Da tenker jeg at det er noe som "vokser og lever og gror", og tydeligvis trives ganske bra. Kan du har fått en "uvanlig" type alge i filteret/slangene som vi andre ikke kjenner til?

Ikke gi opp!
Inaktiv bruker
Takk for svar! Ja jeg har alt som du beskriver så alt skal være riktig i kurvene og det hele Og jeg har ofte skiftet den øverste hvite "svampen" fordi jeg trodde det var den som tettet seg. Men, det hadde tydeligvis intet at si. Ja jeg har da både gummipakninger intakt osv. Men, når jeg leser om andre som ikke har problemer så skjønner jeg jo at NOE må være galt her. Har "renset" filteret ofte, dvs da tømmer jeg ut vannet som er i filteret og fyller opp med nytt akvarievann. Vannet jeg tømmer ut er alltid veldig grumsete. Har også prøvd å skylle de makaronigreiene. Det er som regel en del grums der. Deadre kulene rører jeg jo helst ikke da, siden jeg ikke vil drepe filterbakteriene.

I begynnelsen foret jeg ganske mye med både sånne små micromark og oksehjerte, for jeg hadde yngel på elfenbenciklidene. Men, så solgte jeg bort alle dem og hadde igjen bare noen få stykker og foret knapt. men, problemet vedvarte. Men, må tilføye at jeg i begynnelsen ikke brukte blåsvamp på innsuget. Det burde jo igrunnen fulgt med slikt på disse synes jeg, for det er jo veldig praktisk.

Nå har jeg også byttet ut den hvite svampen i øverste kurv med en blåfiltermatte, som er like grov som den i nederste kurv. Jeg tenkte det skulle hjelpe nemlig. Men, det gjorde det IKKE

Rørene treffer hverandre ja, er vel ikke akkurat så vanskelig å få det der til å stemme da... de går jo rett opp og mot slangene øverst. Jeg hadde en misstanke om at jeg hadde plassert slangene feil på det det står IN og OUT, men det går vel ikke? Jeg mener, der det står IN går jo vannet inn ser jeg.

Nei, har ingenting annet inne i filteret enn de kulene og den makaronien

Det er og forblir et mysterium.

Den guffa som kommer ut når jeg renser slangene er jo en brun-grønn slimete guffe som altså tetter seg både i slangene og nederst der slangene er festet til pumpa.

Men, hvor lite skal man fore, egentlig? Jeg forer en gang om dagen og da spiser kampfisken opp det mest epå noen sekunder, resten tar vel rekene eller så tar han det senere, det som faller til bunnen. det er jo bittesmå kuler dette kampfiskforet, så det er ikke mye å snakke om. Ancistrusen får dog litt forskjellig, både vegetabilsk flakfor og noe vegetabilsk pellets beregnet på vegetariske malawi, siden jeg hadde en hel boks til overs etter at jeg solgte dem. det blir en liten porsjon pr dag der da. Rekene spiser jo restene også. Og ancistrusen elsker dette foret. Spiser i tillegg litt agurk og squash. Så klart, litt mye spiser den nok. Virker som om den trenger en del mat Er ihvertfall et lite grådig vesen...

I karret har jeg mose, om det har noe å si, da jeg syns det er det letteste å få til, orker ikke styre så mye for å få til fine planter altså Men, før hadde jeg ikke mose og ikke planter heller. dvs de døde jo hver gang jeg kjøpte noen. Nå har jeg endelig fått til litt anubia og litt gress, som ser ut til å trives. Men, uansett så skal vel ikke mose som løsner litt tette annet enn selve innsuget, og der stopper det jo.

Og, i forrige karret der jeg hadde pumpa hadde jeg i tillegg en innvendig pumpe, så det skulle jo være mer enn nok med to pumper på et 96 liters karr som jeg hadde da.

Jeg bruker disse børstene til og vaske mine slager til Eheim 2224. Den med lang "snor" på, bruker jeg på de myke slange delene. Div, de lengste. Den er veldig fleksibel, og børsten "drar" med seg møkka uten og skade slangene. bruker de andre på de små harde delene(neineinei, ikke koffert. haha)

Husker ikke produsenten, men vet at Hagen Marina produserer slike og.
Inaktiv bruker
Den ene der ligner jo på en Eheim slangebørste. Størrelsen på børsten er jo viktig da i forhold til hvor tykke slangene er - den ser litt tykk ut på bildet men, det er vanskelig å vurdere. Men, de Eheim slangebørstene synes jeg er noe dårlige greier og de koster jo 100 kr pr stk. Den første jeg hadde gikk i stykker etter bare en gangs bruk.
Da høres det ut som filteret er korrekt satt sammen, og har de rette kompnoentene.

Skal vi famle videre i blinde ...
- Skrur du av lyset om kvelden/natta?
- Er det mye lys (el. sol?), som lyser rett på slangene?

Men det koker vel kanskje ned til mat-mengden. Overskuddsmat, og store mengder (halvfordøyd) avføring er snadder for alger, og det er kanskje dette som gjør at den grønn/brune gørra trives så bra.
Jeg mater en gang om dagen, maten blir spist opp i løpet av 30-40 sekunder.
I tillegg en tablett til ancistrusene (2 stk.) på deling, ca. 3 ggr i uka.
Inaktiv bruker
Hadde ikke på noe særlig lys tidligere, nå har jeg lyset på litt mer og sterkere belysning enn før siden jeg har satt filterpumpa inn i et nanoakvarium som er mindre og som krever litt mer lys kan man si. Tror neppe lys kan ha vært noen årsak tidligere, da jeg hadde svært dårlig belysning på det forrige akvariet, kun en liten 11watts lampe. Og ikke sollys på akvariet. Men, jeg hadde den lampen på kontinuerlig da, så kanskje det kan ha gitt algevekst. Jeg hadde yngel og derfor hadde jeg på lyset om natten også.

Det er nok maten som er årsaken ja. Problemet er at fiskene jo må ha mat Dessuten, så er det jo koselig å se på ancistrus som spiser agurk eller squash.

Men, mater du ancistrusene bare 3 ganger i uken? Da må du vel ha mye alger i akvariet, for å kunne dekke deres behov for grønt?

Jo, ancistrus er vel ganske gode til å forurense vannet, de bæsjer enormt mye til å være så små (min er jo relativt liten ennå). Men, siden denne rasen passer så ypperlig sammen med reker, så var planen min at rekene skulle ta unna litt av avfallet. De spiser jo fiskebæsj.

Hmm, at reker spiser fiskebæsj, tror jeg ikke mye på. At de kan finne på å rote rundt i bæsjen, etter noe ufordøyd mat, som de selv kan gjøre nytte av, kanskje.
Og selv om de skulle spise fiskebæsj, så vil det jo kun komme ut i andre enden av reken, som rekebæsj. Så den helt store gevinsten på "hvordan få mindre bæsj i karet" er det nok ikke.

Ja, det er kjempemorsomt å se ancistrusene gnage i seg grøntfor, men husk å ta restene ut etter en stund (en time?), da har de nok spist seg gode og mette for en lang stund.

Jeg tror jeg har lest her inne en gang, at fisker spiser ikke fordi de er sultne, de spiser fordi de har funnet noe spiselig. Og er det mye mat, ja så spiser de mye. Ikke fordi de trenger det! Fordøyelsen skal visstnok fungere slik at da kjøres maten gjennom på full speed, og minimalt med næring tas ut av maten. Da får man ufordøyd bæsj, som igjen fører til algevekst og utfordringer med vannverdier.

Nei, ikke mye alger i karet mitt, ancistrusene og rekene spiser det meste, og sånn sett så er mitt mat-bidrag kanskje bare et "tillegg" i kosten. Det meste av maten finner de altså selv i karet. (Om dette er korrekt vet jeg ikke, kanskje jeg mater for lite!).

Inaktiv bruker
Ja, det var noe jeg leste et sted på nett, dette med rekene som visstnok spiser fiskebæsj, men, har ikke sett dem gjøre det. Jeg har noen store amanoreker, og de bæsjer igrunnen utrolig mye Og, de spiser squash de også. Ja, de elsker squash og sitter sammen med ancistrusen og gomler...
Tenk på hva du forer med....tror problemet ligger der, oksehjerte squash osv, høres ut til å kunne bli brungrønn guffe spør du meg Og så må du ta sund pumpehodet og rense impelleren med en gammel tannbørste eller lignende. Og kulene med filterbakterier, hvis der er skikkelig tett må du rense dem også selv om du selvfølgelig ikke skal gjøre det så hardt pga filterbakteriene. Har aldri hatt dette trøbbelet med mine 2224, men så forer jeg stort sett discusbits da. Og vær nå helt sikker på at gummitettingene er der eller så vil du miste trykk i pumpa.

Inaktiv bruker
Ja altså, jeg har ikke foret slik hele tiden, siden jeg hadde pumpa først i et kar med ciklidyngel og senere hadde jeg først kun en kampfisk i det karret den går i nå.

Så, det jeg prøver å si er at jeg har ikke foret på samme måte og med samme for hele tiden, og har allikevel hatt problemet. I ca 4 uker feks hadde jeg kun en kampfisk og den spiser jo knapt noe som helst. Så fikk jeg en ancistrus som jeg foret med litt algetablett og først i det siste har jeg begynt å for med squash.

Gummitettingene er der ja Det burde jeg vite, så ofte som jeg har hatt den filterpumpa til rens:P Men, tenkte tanken på om man kanskje bør bytte ut slike pakninger av og til. Jeg satte ikke inn disse med vaselin før jeg startet opp pumpa, men, det virker som om de allerede var innsatt med noe (?) Kan man forresten bruke vanlig vaselin til dette, eller må man bruke noe spesielt?

Har som sagt hatt problemet siden jeg kjøpte den i mars i år og til tider har jeg jo både skyllet og renset i filtermaterie og byttet filtermatter osv. siden jeg i starten ikke forsto at det var slangene som tettet seg ( man ser jo ikke det så lett siden de er grønne )

Det eneste jeg ikke har renset noen gang er den motordelen, og når sant skal sies så vet jeg ikke om jeg tør å begynne å røre den i frykt for å ikke greie å sette ting sammen igjen.

Akkurat nå fungerer filterpumpa ok. så jeg har ikke rørt den på et par uker, bortsett fra at jeg skyller blåfiltersvampen som jeg har i innsugsdelen sånn ca hver 3e dag. For der blir det fort tett og da blir det jo dårlig sirkulasjon.
Den rotoren skal du ikke frykte Bare å vri av et "lokk", deretter trekker du ut rotoren som kan sitte litt "fast" i magnetisme, når du ser på det så skjønner du at dette er helt uproblematisk. Den stanga på rotoren må du imidlertid være forsiktig med, den er av keramikk så den kan knekke hvis du er uforsiktig.
Inaktiv bruker
Ok Takk for at du sa fra om den stangen. Ja, jeg skal vel snart ta en titt på det, kanskje det er masse guffe der ( det er det helt sikkert! ) som har gjort så at problemene har vedvart...
hei!
jeg har hatt litt av det samme problemet før. jeg hadde rødbrune alger(tror jeg) i slangene på filteret mitt selv om det ikke var noe direkte sollys på akvariet/slangene og måtte rense de min 1x i måneden for å holde vannstrømmen oppe. hadde ingen alger i akvariet,så jeg vet ikke helt hvor de kom fra.denne rødbrune guffa var også i resten av filteret,men problemet var hovedsakelig i slangene. siste gang jeg renset filteret renset jeg slangene, motoren og kulene og så pakket jeg inn slangene i en søplesekk sånn at det ikke kommer noe lys til i det hele tatt. det har nå holdt i 1,5måneder og jeg håper det har kurert problemet. kanskje det kan være en idé for deg også? ønsker deg i hvertfall lykke til, for jeg vet hvor iriterende det er å måtte rense filteret hele tiden.

-linn-
Inaktiv bruker
Ja, takk for det du deler. Ja, det er ille, jeg har jo grått i fortvilelse noen ganger og holdt på å bare gi opp hele akvariumhobbyen grunnet den pumpa.

Kanskje det er algevekst rett og slett, det er mye som kan tyde på det. Men, de er ikke rødbrune men mer brun-grønne her kanskje. Vanskelig å si hvilken farge det er når man ser dem gjennom grønne slanger. . .

Hadde jo aldri noe problem da jeg hadde innvendig filter; det tettet seg ikke og måtte ikke renses oftere enn maks en gang hver 6e uke eller enda sjeldnere. Og de to pumpene gikk i samme karr da. . .
Inaktiv bruker
Ja, nå har jeg da renset "propellen", det var jo ganske enkelt igrunnen. Det var dog ikke særlig mye guffe i den da. Og, pumpa er ikke blitt noe bedre etterpå.

Her er det dårlig trykk igjen, så nå må jeg nok rense slangene. Det er bare ca en uke siden sist ... Grrrrr!

Nå har jeg dog satt inn en luftestein i det akvariet for å få mer oksygen i vannet, slik at jeg slipper å bekymre meg til døde. . .
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap