"åsså gjör den inte det" (side 2)

Haha, 20liter også ja :p Skulle vel hatt en sølvhai oppi der også? x]
Jeg som nybegynner på butikken for å kjøpe mine første fisk: "Jeg skulle gjerne ha hatt en algespiser til mitt 60L akvarium. Den må ikke bli for stor, og ikke være en stimfisk."

Selger: "Her har du to fine fisker som skulle passe." - sender meg hjem med en siametisk algeeter (som passer i 160L+) og en enslig corydoras (stimfisk og IKKE algeeter).

Hurra... Lærte meg i alle fall fort og brutalt at det er lurt å sjekke opp fiskene FØR man kjøper.

Edit: Må jo også nevne at dette akvariumet var en uke gammelt. Samme mannen fortalte meg at det gikk fint så lenge jeg tilsatte bakteriekultur på flaske. Det gjorde det da ikke... SAE'n hoppet faktisk ut av tanken etter en uke. Syntes vel en rask nød var bedre enn nitritthelvetet i akvariumet. Cory'en lever i beste velgående den dag i dag, og har fått selskap av artsfrender.

Haha, joda, coryer ser vist ut til å ofte bli solgt som algespisere x'D
Dagens utsagn, folkens!

- Meg: Jeg vil ha den der. *peke på Sewellia lineolata*

- Dyrebutikk-dame:"algespiseren? Joda, det kan du vettu. De koster 70 kroner stykket, og må holdes minst 3 og 3 sammen. De er knallgode algespisere, og er lette å få oppdrett på også.

Hum. At de må holdes 3 og 3 har jeg ikke hørt noe om, men det kan jo så være... Men at den er en algespiser, rettelse en GOD algespiser må du nok litt lenger ut på landet med. Og det skal godt gjøres, for jeg bor praktisk talt mellom to jorder.

Hun kalte denne fisken en slags Burundi?
Er noen kjent med at denne fisken går under populærnavnet Burundi?
Jeg tenker på prinsessene når jeg hører det navnet..
hihi, apropos lim i akvariet...

Meg- "hva slags lim kan jeg bruke i akvariet mitt? Til pynten osv?"
Svar- "vet ikke... det meste tenker jeg..."

Så. Hva slags lim kan jeg bruke i akvariet? Og silikon?
Ellers så følger jeg butikkens råd om å ta fatt på baderoms-silikonen.
baderomssilikon inneholder soppdreper, det må du ikke bruke! bare bruk silikon det står på tuben at kan brukes i akvarie. tec7 kjøpt på f eks malingsforetninger (der jeg kjøpte min) kan brukes (bare den det står akvarier på da) og clasern har visst også en som kan brukes

orca undervannslim er en grei sak visstnok, den herder under vann. men den er litt dyr
Jeg skulle kjøpe en sebrabotia til det gamle 25literskaret for ei stud sia. mannen i butikken sa at de var veldig sosiale og trengte ikke stort akvarium(men det gjorde de)
Oppdaget hvitprikk i karet i dag. Sukk, det måtte jo komme for en dag.
I dyrebutikken foreslo de først varmebehandling. Min varmekolbe går ikke til mer en 25, og det var ikke varmt nok.

Jasså? Kom an folkens, hvem vil hjelpe meg med å løfte et 100kg tungt akvarium ned trappa og inn på badegulvet?
Inaktiv bruker

det går jo greit siden det er ned trappa hehe ellers så fikk jeg en lapp i postkassen min for ikke så lenge siden om:

utenlandske arbeidere søker alt av arbeide. flinke og jobe og gjør ordntlig job.
ta kontakt hvis du har noe job, uanset hva.

skal jeg spleise dere?

ps fin tråd du har fått deg
En fiskebutikk i kr.sand som jeg nå holder meg langt unna...
Oscar ja, går greit det i 60 liters.... NEI!
Arowana ja, går greit det bare den har mere en 150 liter.... NEI!
Gibbiceps blir bare ca 10 cm og er den greieste mallen og ha....NEI!
Alle alebinofisker er innavl, så det tar vi ikke inn... NEI!
Værål måtte jeg for all del ikke kjøpe. Plaget bare andre fisker.... Ø... NEI!
Hehe, høres ut som en butikk som har basert seg mye på "rykter" som utarter seg etter personlige erfaringer. (tenker på øreål, osv)
At albinoer er en genetisk "feil" er jo faktisk helt riktig, det ER en feil... Å være albino vil jo si at man mangler pigment, og det er jo det vanligste å ha.
Men når det har vært avlet på denne "feilen" i naturen flere hundre år må jo det bety at feilen ikke er i veien for andre egenskaper hos fisken.

Så å si at man ikke vil ta det inn pga DET, det vil jo være ganske så.. ja... Rett og slett. Morsomt med Oscar i en 60 liter? :p
Jaja, men alebino kommer ikke av innavl og svekker ikke fisken

Hehe, oscar i 60 liter? mja, gikk greit i ett par mnd. kjøpte en liten nusselig ein på noen cm. Tripplet den størrelsen før jeg rakk og kjøre inn akvariet nesten :P
Så etter tre mnd så ble den overflyttet til et større kar, så større og enda større og gitt vekk til en som hadde enda større plass :P
Lever i dag og nermer seg 40 cm, og like høy nesten, ca 3 år gammel
Gladdag!
Ja, da var det på tide med ett nytt innlegg.
Denne ganger litt mer positivt, for jeg har nemlig ikke kjøpt noe ennå!

På bloggen min står det jo såvidt at jeg nå driver å pusser opp den gamle møbelen jeg kjøpte, både møbelen og akvariet må fikses på før jeg kan sette vann i noe..
Har malt hele møbelen sett bort ifra midtstykket. Hallo, gidder ikke male det når ingen skal se det ulikevekt... MEN! Skal nå male bakgrunn på karet.
Noen ideer om hva som kan brukes her? Egentlig vil jeg kjøpe bakgrunn, men fordi jeg er lat, orker jeg ikke lete rundt etter passende...
Hvis noen selger, så skrik!

Kan man spraymale det med vanlig spray, OG få det til å sitte? O.o
Må jo spørre her, for hadde jeg spurt i dyrebutikken hadde jeg ratt endt opp med å spraymale det innvendig med noe som ikke egner seg i kar.

Mistet btw en sewellia i varmebehandlingen nå i går.. Men alle pandaer lever (:
det går ann og bruke akrylmaling hvertfall
acryl maling må vannes ut.
Når du har malt det du skal, så skal det stå i flere uker med varmt renende vann for og få vekk alle giftstoffer og "gasser" før det brukes sammen med fisk.
Har lest mye om dette og mange har fått fiskedød, pga de ikke har vannet ut det som er malt.
Finner en del på google om dette.

Spesielt om det det males på myke ting, som isopor. Da trekker det inn og da må man vanne ut enda lengre.

Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men kjipt og miste fisker vist man tar sjangsen og håper på at det går greit.
trenger ikke å vanne det ut hvis man maler på utsiden av bakveggen og ikke inni
Hmm... Ja, tenkte nå å male på utsiden, og ikke innsiden. Men på en annen side hadde det vært fint å få skjult de stygge pumpene...
Men på en annen side av den andre siden på er akvariet veldig tynt, så en innvendig bakgrunn kan ikke stå mer en 5cm ut fra veggen, maks O.o

What to do, what to do. Skal søke opp akrylmalingen (:
Men er det noen andre ideer, eventuelt?
jeg skal til å sette inn en innvendig bakgrunn i 160l min der jeg skal skjule alt av teknisk utsyr bak bakgrunnen, ha laget innsug og utblås så delene til 2224 pumpa havner bak bakgrunnen. ta en titt litt ned på denne siden
Eeeey, hvor fikk du tak i den? :o
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap