Doriangray's første akvarium (side 2)

Stilige byggverk, og nydelig katt! Hva slags stein har du brukt i byggverket ditt?
Hvilken type stein det er vet jeg desverre ikke helt. De ble kjøpt på TAM for 69kr. Det er 3 pakker med stein som gikk med til disse, og har litt til overs enda Ble veldig fornøyd, håper bare L144 setter pris på dem! De er forresten i hus nå, ser ut til å kose seg på den store rota si!
Jaja, snakker om bratt læringskurve!

I går kveld mens vi satt og så på akvariet etter litt mating, så vi en praktbotia som "skjente" sideveis i karet, og klødde seg febrilsk i sanden. Den har fått de karakteristiske hvite prikkene på finna. Også 3 av øksefiskene har disse. Har fått kjøpt en medisin fra Tetra mot hvitprikk, så vil begynne behandling nå i dag. Håper all fisken klarer seg, og det samme med bakteriene.

Da har man hvertfall lært at man ikke innfører ny fisk når man allerede har 0.1-0.3 mg nitritt i karet. Stakkars L144 og de 6 Bolivianske Sommerfuglcikldene.
I innlegg 16 har Solveig allerede fortalt at ny fisk ikke skal innføres når man sliter med nitritt. Nitrittoppblomstring oppstår når man har for få filterbakterier i forhold til mengden avføring o.l... Når du da tilfører 10 (!) nye fisker gjør du problemet ditt ekstremt mye værre. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor du tok 6 bolivianske sommerfuglciklider, når du allerede har blitt fortalt at du ikke trenger så mange. Nå vel...

Du burde forberede deg på en tøff tid i akvariet fremover. Jeg blir imponert hvis du klarer å komme deg gjennom nitritt, hvitprikk og medisinering uten fiskedød.
Nå nå, ikke så hard i kritkken da. Vi er nybegynnere, og vi eksperimenterer og prøver de vi "tror" går bra. Vi har kvittet oss med en del fisk, og som nevnt har vi flyttet over hele guppy bestanden til et annet kar. Det var litt av begrunnelsen for at vi valgte å innføre de nye (pluss at vi allerede hadde avtaler med selgerne før vi fikk rådene her).

Grunnen for 6 stk var at vi ønsker et par. Dersom det blir trøbbel med territorum senere, tar vi det da. Nå var intensjonen hvertfall å få et fungerende par, med tiden.

Håper å kunne imponere stort med nitritt under kontroll og null fiskedød. Da blir du vel ikke så sint på meg lengre?
Huff, jeg hørtes kanskje litt slem ut nå. Pleier å være flink til å lese innlegg to ganger før jeg poster, men når man sitter på AF samtidig som man er oppslukt av en episode med Lost blir sånt nedprioritert. Ser at jeg kunne formulert meg annerledes, og beklager den sure tonen.

Som nevnt i den andre tråden din også ang. bolivianerne, er det stor uenighet om dette med pardanning. Min erfaring er at dvergciklider ikke er så kresne som folk skal ha det til. Jeg holder på med dvergciklider selv, dog Apistogramma og ikke Mikrogeophagus. F.eks. jeg kjøpte mine Apistogramma borellii, plukket jeg ut en hann og en hunn. De kranglet en del i starten, men så fort hunnen ble kjønnsmoden dannet de par.

Er naturligvis opp til hver enkelt hva man gjør, men da har du hørt min erfaring

PS; jeg er egentlig ganske snill altså.. Haha
Jess, du tar deg jo tross alt tid til å komme innom her, så helt gæærn kan du jo ikke være.

Nå har Mona sagt at vi skal fortsette med vannbyttene til tross for medisinering, så da blir det litt vannbytting og påfylling av medisiner i kveld. Ellers er det fri fra jobb og alt i morgen, så kvelden skal herved nytes med et glass rødvin, og kanskje en film. Ha en fortreffelig aften, alle sammen!
Ser ut til at det er bedring i hvitprikk-leiren, faktisk. Praktbotiane er nesten symptomfrie. Tenke jeg skulle introdusere de 2 fantastiske byggverkene til akvariumet i kveld. Da håper jeg inderlig at silikonen har dampet fra seg og ikke tar drepen på noen av innbyggerne
Nå er hvitprikken helt borte. Dessuten er nitritten også bra. Fortsetter alikevell med litt hyppige vannbytter for å gi filteret litt ekstra tid.

Men dette MÅ jeg bare dele med dere: Vi har en ekstra PRAKTBOTIA! En fisk på ca 6 Cm har vært forsvunnet i over 1 uke nå, men i dag dukket den plutselig opp igjen..! Jeg forstår IKKE hvordan den klarer å gjemme seg så sykt godt i et så lite kar som 116 liter. Har til og med gjennomsøkt karet flere ganger på leting!
Min erfaring med PB er at de trives med å være mange. Minst 7-8, er det færre blir de sky, og gjemmer seg en del. De blir også veldig raskt for store til en 116 liter.

Om jeg var deg ville jeg ville tatt ut fisken som blir for stor til akvariet ditt som voksent individ. Det vil være veldig mye enklere å få til akvariet som du vil, når det ikke er mye fisk i det.

Det er helt greit å være nybegynner, men skal man ha dyr bør man lese om hva dyrene trenger på forhånd, uavhengig om det er en fisk, snegle, hund eller katt man har. Ikke skyld på at du er nybegynner når det gjelder å sette inn fisk når du har nitritt eller sykdom i karet fra før, for dette er svært enkelt å finne ut at man ikke skal gjøre, dersom man har interesse for å finne det ut.
Hilsen strenge meg (Ja, jeg har gjort dumme feil selv da jeg hadde mitt første akvarium, og har selv opplevd hvitprikk på PB på grunn av dette. Feilene kunne vært unngått om jeg hadde tatt meg tid til å lest, og fulgt, nybegynnerguidene her på forumet.)
Hva foreslår du at jeg gjør med PB'n? Jeg skulle gjerne kvittet meg med de, jeg, men regjeringa er svak for dem. Fult klar over at de liker å være fler, men det er tull å anskaffe enda fler i et akvarium som allerede ikke passer dem. Grunnen til anskaffelsen var den tiden hvor vi faktisk trodde på hva de i dyrebutikken sa.

Og hvis du leser over kan du se at det har gått bra med samtlige innbyggere
Ja, ser det Virker som dere er på rett spor!

Kanskje dere kan bytte dem inn på dyrebutikken? Om de har sakt at det går fint å ha den i karet deres, så har de jo gitt dere feilinfo, og det i seg selv er jo grunn nok til å bytte.

Jeg trodde også man kunne stole på kunnskapen de i dyrebutikke kom med, og ble fortalt at det gikk fint med black ghost i 120 liter....de trenger minst 720 liter som voksne...

Nå sjekker jeg alltid på forhånd, og driver akvarie på en helt annen måte, og det er også mye morsommere
Hei, lenge siden jeg har skrevet noe her nå.

Skulle egentelig til Oslo for å ta en sommerfest med et vennepar, men ekstremt mye jobbing har gjort at vi valgte å bli hjemme i steden og bare ta det lugnt. Da blir det tid til litt akvarie-titting.

Det som har skjedd nå er at hovedkaret på 116 liter endelig har blitt litt etablert mtp. fiskestand. Har endelig fått en base jeg er fornøyd med, dvs

Bolivianske Sommerfuglciklider,
L144,
Corydoras Panda
Rødmunnstetra

Disse artene er de jeg ønsker å fokusere på videre fremover nå, og håper på å få til litt oppdrett på de 3 førstnevnte artene.

Legger ved et veldig dårlig bilde av hvordan karet ser ut i dag, samt ett av L144 i hula si. God helg videre alle i hop.
Nye greier på gang her!

Har endelig fått overbevist min bedre halvdel til å kjøpe et skikkelig møbelakvarie. Drømmen er et Juwel Vision 260 kar, helst i sort. Så akuratt nå driver vi å tråler rundt for å finne et godt kjøp, og jeg merker at det er store prisforskjeller ute å går!

Webzoo tar over 8000,- mens Dahls dyrerike skal ha 5600,-. Helt utrolig! Har også vurdert å hente i danmark, der er billigste 4200. Vi får se!

I 116 litern har jeg fått installert moonlight ala clahsern. Det fungerer overaskende bra. Skal legge ved bilder i neste innlegg.

I mens kan dere prøve å gjette hvilken malle det på bildet er !
Ingen som turde å gjette nei. Svaret er Hypancistrus Contradens.

Og dagen ble nettopp ett hakk bedre! Fikk telefon fra butikken om at det står et Juwel Vision 260 og venter på oss. Sammensatt med bakgrunnene jeg har bestilt hos webzoo, og de 2 luftesteinene, så tror jeg dette blir riktig så bra! Terrasser med innbyggede mallehuler er også påtenkt.

Nå må det bare skaffes filter!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap