- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Slappe fisker ! *hjelp * (side 2)
Slappe fisker ! *hjelp * (side 2)
Postet 04.06.10 kl 15:21
Endret: 04.06.10 kl 15:24
Postet 04.06.10 kl 16:14
Postet 04.06.10 kl 16:27
Nitritt skal være null. Det er derfor fiskene dine er slappe. Utfordringen med Tetra sin test er at laveste nivå er "Under 0,3". Og både 0,2 og 0,1 er for mye nitritt.
Fortsett å skifte vann daglig, ca 50%, inntil du ser at fiskene friskner til og du måler under 0,3 på testen.
Husk også å fore veldig sparsomt. Fiskene klarer seg lenge uten mat.
Fortsett å skifte vann daglig, ca 50%, inntil du ser at fiskene friskner til og du måler under 0,3 på testen.
Husk også å fore veldig sparsomt. Fiskene klarer seg lenge uten mat.
Postet 04.06.10 kl 18:09
NybegynnernSlik og forst, prøver for 3.gang da : ) Nitrite målt med Tetra sin dråpe test 0,3mg/l Gh målt med Tetra sin Dråpe test 2 dh Ph er nå 6,98 tok et vannbytte i går kveld på 30l fiskene ser beder ut idag.. men fremdeles er det noen som ligger på bunnen/ og gjemmer seg.
Dine vannbytter er altfor lite du bør komme opp i 75 - 100 l pr gang, skaff deg en duk du tapper i å la det stå natten over..... Biltema har fine lensepumper på 12v da går tømming av karr og som en drøm, og jeg vet hva jeg snakker om bytter på mine karr ca 1000-1200 l vann i uka...... når vannet står natten over får du mer temperert vann og det blir luftet for ev klor..... en varmekolbe og luftesten i dunken med lagret vann så er du imål....
Postet 04.06.10 kl 18:39
Postet 04.06.10 kl 19:45
Postet 04.06.10 kl 22:02
Postet 04.06.10 kl 22:07
Postet 04.06.10 kl 22:11
Postet 04.06.10 kl 22:20
Postet 04.06.10 kl 22:45
Når filteret ditt er innkjørt og ting går seg til, så er det etter sigende enklere å holde et større kar.
Jeg ser at mitt 63-liter er mer var for ørlite overforing (derfor bytter jeg filter), mens jeg enda ikke har sett antydning til nitritt i karet som er dobbelt så stort.
Hvordan går det med scalaren etter at du flyttet den?
Jeg ser at mitt 63-liter er mer var for ørlite overforing (derfor bytter jeg filter), mens jeg enda ikke har sett antydning til nitritt i karet som er dobbelt så stort.
Hvordan går det med scalaren etter at du flyttet den?
Postet 04.06.10 kl 22:50
Postet 04.06.10 kl 22:51
ser ut som scalaren har det bedre iallefall.. den står rolig på bunnen og puster som bare det, håer den kommer seg til hektene igjen så den kan flyttes over.. da denne 60l egentlig er et føde kar for 3 platyer..
og scalar og Yngel er en heller dårlig kombinasjon..
Men slik går det når man kjøper fisk etter utsende..
og scalar og Yngel er en heller dårlig kombinasjon..
Men slik går det når man kjøper fisk etter utsende..
Postet 04.06.10 kl 22:55
Håper du får til dette, og kan glede deg over ett fint karr snart, når det gjelder stort karr så kan man si at de er lettere å få stabile enn små, og man bruker utvendige filter som krever mindre vedlikehold...... problemet med større karr er at folk dytter store mengder fisk i de og da er man egentlig like langt vi snakker her om det vi kaller biologisk belastning:
Biologisk belastning= Filter kapasitet+vannvolum+anntall og type(størrelse fisker) + foring
Tre ting som slår meg med din oppstart:
1. Du har ikke ett innkjørt filter
2. Du bytter altfor lite vann
3. Din biologiske belastning er altfor stor nå
Først etter 3-4 uker er du i mål med å få ett stabilt karr....
Nok en gang lykke til
Bytt vann og mål vannverdier 1-2 ganger om dagen....
Biologisk belastning= Filter kapasitet+vannvolum+anntall og type(størrelse fisker) + foring
Tre ting som slår meg med din oppstart:
1. Du har ikke ett innkjørt filter
2. Du bytter altfor lite vann
3. Din biologiske belastning er altfor stor nå
Først etter 3-4 uker er du i mål med å få ett stabilt karr....
Nok en gang lykke til
Bytt vann og mål vannverdier 1-2 ganger om dagen....
Postet 05.06.10 kl 08:59
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?10348-Innkjøring-av-akvarium
Les innlegg 13 på denne tråden, den forklarer alt på en fin og humoristisk måte...
Les innlegg 13 på denne tråden, den forklarer alt på en fin og humoristisk måte...
Postet 05.06.10 kl 09:44
Dagens oppdatering..
etter et 100l vannbytte igår , ser det ut som det begynner å bli liv igjen.
alle fiskene svømmer rundt og leker !
foruten om malene da.., men strengtatt er jo dette bunnfisk.
synes kanskje Ph begynner å bli litt lav ? 6,56
skal ta et vannbytte iløpet av kvelden
scalern som ble flyttet over i 60l klarte seg desverre ikke..,
noe Kardinal tetraene mine sikkert er mer glad for enn det jeg er.
Nok en gang:
Takk til alle dere som har Hjulpet meg.
uten deres hjelp hadde det sikkert vært mye mer fiske død.
nå ser det iallefall ut til å gå bedringens vei
etter et 100l vannbytte igår , ser det ut som det begynner å bli liv igjen.
alle fiskene svømmer rundt og leker !
foruten om malene da.., men strengtatt er jo dette bunnfisk.
synes kanskje Ph begynner å bli litt lav ? 6,56
skal ta et vannbytte iløpet av kvelden
scalern som ble flyttet over i 60l klarte seg desverre ikke..,
noe Kardinal tetraene mine sikkert er mer glad for enn det jeg er.
Nok en gang:
Takk til alle dere som har Hjulpet meg.
uten deres hjelp hadde det sikkert vært mye mer fiske død.
nå ser det iallefall ut til å gå bedringens vei
Postet 05.06.10 kl 13:21
Postet 05.06.10 kl 13:59
Postet 10.06.10 kl 13:39
Det virker som om det går strålende nå.. (en Panser male måtte riktignok ha bøtet med livet..) bortsett fra det.. og litt slit med 100litters daglig vannbytte med dårlig utstyr , så er alle fiskene i full aktivitet fra morgen til kveld
Ph har sunket til rundt 6 , så er vell kanskje på tide og innhandle noe vidundermiddel for å øke den igjen..
Ph har sunket til rundt 6 , så er vell kanskje på tide og innhandle noe vidundermiddel for å øke den igjen..
Postet 13.06.10 kl 16:22