Fiskesammensetning. eksperiment og observasjoner i 429 l akvastabil (side 2)

Selv om jeg mater 2 ganger daglig, og fiskene ser ut til å få nok, så skjer dette: Kampen om malletablettene står mellom mine Ancistrus (kommer til og får spist endel), mine værål (må vente på tur, og får trolig det som er rester om natta...) og mine perlegurami, grønn dvergacara, black molly, rødmunntetra og keisertetra.

Dette har ført til at jeg oftest mater etter at lyset er slukket med malletablettene. Så får de andre flakfor, røde mygglarver og frosne artemia tidligere på dagen.

Jeg forer også med squash - og nå kommer det rare: Mine grønne dvergacara, som ikke ser ut til å lide av underernæring - setter stor pris på squash. Det skal jo være en rovfisk....

Jeg vet jo godt at herbivorer ikke bør få for mye animalsk protein i maten, at det ikke er bra for dem. Den andre veien er jeg usikker. Er det slik at når det gjelder carnivorer, så er de tilbøyelige til å spise litt av alt? Og at det gjør mindre skade? Jeg synes det er litt rart om mine grønne dvergacara skulle ta skade av å spise squash, selv om det ikke er helt optimalt for dem mht næringsinnhold.

Når fiskene i naturen sannsynligvis bruker mye tid og energi på å finne tak i mat som ikke er helt optimal for dem, og sikkert må ta til takke med litt av hvert - er det da ugunstig om f.eks min grønne dvergacara skulle spise frukt og grønt? Det er vel slik at de egentlig ville ha bedre av å gnage og gnafse på litt av hvert i stedenfor å måtte nøye seg med 1 minutts spisetid av høyoktan protein pr dag...

(Ellers så tenker jeg på reven i Klatremus, som ble nødt til å spise gulrøtter... Ut fra det jeg vet så går det for det meste rett gjennom, men det er kanskje godt å gnage på?)
Ancistrusyngel. hvor lenge i skjul?
Etter at jeg oppdaget ancistrusyngel i 429-literen har jeg drevet med bergingsaksjoner, og overført 7 stk til min datters akvarium. Når de gjemmer seg klokt, er faren større for at jeg skremmer de, og at de blir spist av andre fisk. Dersom de hadde gjemt seg mot framruta hadde det vært lett, men denne redningsaksjonen er risikabel. Og unødvendig?

Bildet viser Ancsitrusyngel som holder seg på sin faste plass, jeg tror de må ha holdt til der i 5 dager minst. Jeg bruker noen gamle skiferplater som bakgrunn, og omtrent der hvor skiferplatene støtter seg inntil bakruta er de trygge. Dvergacaraene og de andre fiskene klarer ikke å komme inntil og få snappet de.

Og jeg lurer på hva jeg kan/skal gjøre. Hvor lenge vil de søke å oppholde seg i dekning? I naturen vet jeg at mange yngel søker oppvekstområder som grunne dammer, eller områder som av andre grunner er mindre tilgjengelige for større fisk. For disse to som jeg har observert, er det litt alger å tygge på her og der, og det samler seg noen planterester også. Jeg har prøvd å få festet litt squash slik at de skal ha litt ekstra mat også.

Jeg kjenner ikke til yngel av ancistrus oppdrettsvariant, men er det slik at de har noen sjanse til å overleve i dette akvariet? Og hvor lenge klarer de seg på det lille trygge området?

Nederste bilde viser min eldste keisertetrahunn. Hun er minst 4 år gammel, og en gammel dame nå.
Brukt 250 l har nettopp kommet i hus, og flytteleken på fisk og utstyr....
Etter å tatt en generalbeslutning om å forbedre forhold for "min datters" Golden, er et akvarie på 250 l kommet i hus, og jeg har vært i tenkeboksen når det gjelder oppsett, utstyr og fisk.

Jeg har kjøpt en sirkulasjonspumpe AquaBee 2000, som pumper 2000 liter i timen, og som jeg har tenkt å plassere i min 430 liter. Den vil da erstatte en Eheim 2252 som står i dette akvariet i dag, og som i tillegg sørger for sirkulasjon i en blåsvampmatte som dekker den ene kortveggen. Denne gamle kraftpumpa vil da få jobben i 250 literen, og vil utgjøre hovedfilteret i dette akvariet. Så langt er alt bra tenkt, synes jeg.

Men, når jeg festet AquaBee-en bak filterveggen og satte i kontakten ble det ganske frisk strøm i akvariet. Sikkert perfekt for Malawi - men litt i kraftigste laget for perleguramiene og noen av de andre beboerne. Så jeg regner med at folk her på forumet vil mene noe om dette..

Det jeg også skjønte etter å ha sett bølgene i 430 literen, er at det vil jo bli omtrent like store bølger i 250 literen med Eheim-pumpa, men denne strømmen kan kanskje justeres litt ved å vri strømmen inn mot bakveggen. I utgangspunktet er det kanskje greit for de fleste fiskene - kanskje unntatt perleguramiene. Jeg har også muligheten til å flytte perleguramiene over i en 125 liter, men synes det blir litt lite...

Oppsummert: har en 430 liter i kjelleren, en 250 liter til stua og en 125 liter som i utgangspunktet er tiltenkt levendefødere og maller. Videre har jeg en Eheim 2252 og en nyinnkjøpt Aqua Bee 2000 og en diger filtervegg i 430 literen. Og så har jeg diverse fisker - nevnt under beskrivelsen av akvariene.

Dette ble langt, og svarene er kanskje opplagte. Men dersom noen har noen gode råd i forhold til vannsirkulasjon, filter, og flytteleken med fisk, er jeg takknemlig for råd!

Da er en aquabee 2000 i sving i 430 literen.. blir dette for tøft for fisker uten sugekopp og torpedoform?
Og ved siden av står et 250 liters kar med 5 Malawi, som har fått selskap av to pumper, en Eheim 2252 og en annen som jeg fikk for en rimelig penge.

Det ser absolutt ut som om det er størst bølger i starten, og så blir det litt roligere forhold når strømningene i hele akvariet har "satt seg". Men det er likevel slik at jeg ser tydelig at fiskene "svømmer mer"...

På Tropehagen fikk jeg forøvrig råd om at dersom jeg ønsket sand i akvariet, så kunne jeg bruke Akvastabil fuglesand. Noen her som har prøvd dette?

Opprinnelig tenkte jeg å ha dette i et akvarium med foreløpig litt uviss skjebne, men etter at jeg leste at fuglesanden inneholdt kalk så havnet den i Malawikaret.
Røde alger som vokser på rota..
Jeg har en stund sett at redmoor-rota som utgjør bakgrunnen for mye av akvariet er i ferd med å bli begrodd. Men det rare er at jeg nå ser noen oransje/rødlige tråder som vokser ut fra denne rota. Først lurte jeg på om det var en eller annen form for sopp, men etter å ha sett at disse ser ut som tråder, tror jeg det må være en for meg ukjent algetype. Noen som kan tyde noe på dette (dårlige) bildet?

Nå er det jo ikke noen krise om det kommer noen alger. Jeg oppdager nå og da ancistrusyngel som er i ferd med å vokse opp. Den som ligger litt i skjul på kokosnøtta har nok bare godt av algene. Jeg har nå tre innkjøpte Ancistruser av variabel størrelse, hvorav de to største utgjør et par. De må ha ynglet i alle fall tre ganger, selv om jeg ikke oppdaget det før 2 runde. Ved den siste runden flyttet jeg ei mallehule med yngel opp i et akvarie dominert av guppyyngel. Så om jeg skulle ha behov for "gjestearbeidere" etterhvert, så har jeg en gjeng klar. Om en stund.

Jeg legger også ved et bilde av den beskjedne predatoren i akvariet. Jeg har et par Nannacara anomala, grønn dvergciklide. Denne skulle være noe lettere å holde enn Apistoer, og jeg syntes det var et godt salgsargument. I tillegg blir den ikke så stor, slik at den kommer neppe til å utrydde fisk under egen størrelse. Foreløpig.

Nå har jeg allerede begynt å tenke framover til sommerferie og perioder med mindre tid til akvarievedlikehold og - stell. Det slår meg at ideen med få og store akvarier, som attpåtil er tynt besatte, er noe som burde gjøre det lettere å stelle akvariene og å reise fra de. F.eks når det gjelder ancistrusene som vokser opp, så må jo de ha klart seg stort sett uavhengig av om de får tak i maten som jeg slenger oppi.

I tillegg slår jeg et slag for blåsvampmatta. Det ser ut som om dette er både et filter, og et matforråd for såvel perleguramiene og dvergacaraene, såvel som grøntforspiserne... Og ja, når jeg har slamsuget litt av filterveggen har det hendt at det har kommet noen yngel oppi utslagsvannet. Så det er neppe bare grønt fiskene er ute etter...
Nok et bilde av rota. litt skarpere. noen som vet?
Jeg så at bildet av rota ble litt uskarpt. Derfor et nytt..

Så to bilder av keisertetrahunner. Det øverste er av ei keisertetrahunn som jeg, da jeg kom hjem etter en ukes juleferie kunne se var blitt helt blek. Årsaken var enkel - en av hannene var burgunderrød og i lekshumør. Åpenbart mer enn hun satte pris på. Jeg tror at hadde jeg ikke foret fiskene da, så kunne hun mistet livet. Etterpå gjenvant hun fargekontrastene og det så bedre ut. Nå er hun tilsynelatende pigg.

Det nederste bildet er av den hunnen som ser eldst og mest slitt ut. Hun har - om det er mulig å se - litt skadete finner. En skade i halefinna har hun hatt lenge, men nå virker det som om noen har tatt en jafs av den i tillegg.

Det står i fiskebasen at keisertetraene vil trives godt i kar mye mindre enn 430 liter, men jeg har erfart at i starten, da jeg faktisk kun hadde keisertetrahunner i dette akvariet (og noen flere enn jeg har nå) da oppsto det også skader på hunnene. Så det var noe hunn-hunn-aggresjon også.. Men at keisertetrahanner kan mase i hjel hunner i en 430 liter, det var jeg egentlig ikke helt forberedt på.... Individuell variasjon der som ellers
thankthefishtank
Dette ble langt, og svarene er kanskje opplagte. Men dersom noen har noen gode råd i forhold til vannsirkulasjon, filter, og flytteleken med fisk, er jeg takknemlig for råd!

Går det ikke å skru ned styrken på filteret?
Tiltak som skaper litt mindre bevegelse:
- sette på en bend på utblåset
- sette på et rør som dlerer strålen ut på flere små hull (eheim sender dette med)
- sette utløpet opp mot overflaten
- tette utløpet med blåfilter svamp
- feste blåfiltersvamp på innsuget
- damestrømpebukse på innsuget
- mer filtervatt i filteret som etterhvert blir tettere

Mange forskjellige måter.
Lykke til.

Gjerne flere bilder.

Espen
Takk for masse tips black_flys
Det ble til at jeg havnet på 250 literen for Malawi, og god sirkulasjon. Mens 430 literen får fortsatt bli et blandet selskap/fiskesuppe-akvarium. Med en Eheim 2252 som yter behagelig lav sirkulasjon for smådvaske fisker..

Nå fikk jeg nye matter med blåsvamp og da blir det nok enda bedre å være fisk i 250-literen også.. Må si meg imponert over ferdighetene til Malawier når det gjelder å tåle sterk sirkulasjon.. Og tror at dette også kan ha en dempende effekt på de hannene som potensielt skal banke/jage andre. Kanskje litt mindre fristende med stri strøm...

Fine akvarier du har forresten! Fristelsen med Apistogrammaer er økende, men jeg nøyer meg foreløpig med grønn dvergacara...
frister å prøve malawi eller tankanika en gang, men nå er det sør-amerika hele veien.
Dvergciklider er knall tøffe.

Espen
Te med rar smak...
Under en vannbytteøkt i kveld bestemte jeg meg for å flytte noen avleggere fra et akvarie til et annet. Og for at det ikke skulle bli for mye søl, så holdt jeg en kopp under når jeg bar plantene fra kjelleren og opp i stua.

Litt senere er jeg på kjøkkenet og tenker at nå trenger jeg litt drikke. Og uten å tenke meg særlig mye om, drikker jeg fra samme kopp som jeg tidligere hadde drukket te fra. Men smaken var jo litt rar... Det er da jeg skjønner at det jeg nettopp har drukket er avrent vann fra plantene i akvariet. Ikke mye, men en liten slurk....

Det smakte vel mer som myrvann enn som vann fra springen, men det kan jo selvfølgelig være noe jeg innbiller meg...

Noen andre her på AF som innimellom drikker fra akvariene sine?
Blæh! :o
Tok nettopp en god slurk under slamsuging i den ene reolen min...
Fyldig, litt som suppe vil jeg si. Med diverse fôrrester og avføring.
Urk! Anbefales ikke!
I tilfelle jeg fikk i meg litt for mange bakterier så...
...desinfiserte jeg med konjakk. Ser ut til at det gikk bra...

Kanskje man burde utvikle en standard prosedyre der man jevnlig drikker akvarievann, og legger merke til endringer i smak og farge, så man på det viset kan følge med på diverse vannkvalitetsparametre. Trenger noen frivillige til å teste ut dette først, da jeg er en smule feig av meg..

Kanskje du Odd?
He,he!
Ja, mangt og meget har jo blitt oppfunnet og oppdaget ved uhell og tilfeldigheter!
Kanskje der er noe nyttig i akvarievann også
Men jeg holder meg til kildevann, evt med litt humle, malt og gjær tilsatt...
haha.
Kan sikkert teste slikt i helgene når jeg uansett rensker strupen med whisky og/eller cognac.

Lunket akvarievann er ikke på min topp 100 liste over drikker..

Espen
thankthefishtank
Det er da jeg skjønner at det jeg nettopp har drukket er avrent vann fra plantene i akvariet. Ikke mye, men en liten slurk....

*Gæhh* Hva mer kan jeg si? :P
Nei - det er ikke nødvendig å si så mye om folk som drikker akvarievann;-p
Men det gikk nå greit likevel. Synes jeg er flink til å opprettholde god vannkvalitet.
Men i dag plukket jeg opp en død keisertetra. Lenge siden jeg har plukket opp død fisk nå - og jeg har tatt det som et godt tegn at 9 av 10 rødmunnstetra klarte seg fint etter at de ble puttet oppi 430 literen. Det var vel i oktober.

Så nå får jeg bare spekulere i årsakene til denne keisertetrahunnens avgang. Tror det er bukvattersott som endte livet, men det kan være at årsaken skyldes for mye frossenfor - denne hunnen har vært mye frampå. Og/eller i kombinasjon med jaging fra keisertetrahannene.

Huff. Død fisk er ikke gøy.. men jeg tror ikke dette skyldes noe smittsomt.
Kongen på haugen..
er en keisertetrahann. Joda. Det er stimfisk, men de tre voksne keisertetrahannene oppfører seg som kongene på haugen, og selv voksne perleguramihanner viser respekt. Og den grønne dvergacara-hannen må finne seg i å bli jaget.

Hos meg ser det ut som om de voksne keisertetrahannene i alle fall i perioder oppretter revirer, der de jager bort mange andre fisk. Dette er i 430 literen, og denne tendensen så jeg ikke mye av før fiskene fikk et stort akvarium.

Nå er det 32 fisker i dette akvariet, og jeg er vekselsvis irritert på meg selv over at jeg har laget selskapssuppe i akvariet. Hadde jeg f.eks latt dette akvariet vært forbeholdt keisertetraene, og eventuelt noen bunnfisker som ikke tar yngel, da kunne det vært kanskje enda mer interessant å studere hvordan en "kjedelig" stimfisk kan varte opp med litt mer interessant atferd enn de fleste tetra-arter er kjent for.

Og så lurer jeg på når dvergacaraen blir stor nok til å sjefe...
Når man kommer hjem etter ferie og finner følgende situasjon:
125 literen: Masse trådalger...
430 literen: Masse trådalger (og rødalger også)
250 literen: Cyanobakterier som dekker en del av bunnen.

DA lurer jeg på hvor langt unna "vedlikeholdsfrie" akvarier jeg er...

Så i dag kjøpte jeg 6 SAE, for å ha enda flere venner på laget mot algene. I tillegg bytter jeg vann, og reduserer belysningstid. Jeg har også luket bort det meste av synlige trådalger jeg ser... men jeg går nesten lei.

Algespisende levendefødere, ancistruser, SAE - flotte dyr. Og mine Golden i 250-en er jo morsomme. men det irriterer meg at det IGJEN skal være cyanobakterier i akvariet deres. Det må være restene av hornblad som bidrar til næringsstoffene som disse bakteriene kan dra nytte av.

Jeg erkjenner at jeg har vært dum og trodd at reflektorer kunne være fine saker for å få opp farten i planteveksten. Hos meg ser det iallefall ut til å stimulere veksten hos algene.....

Urgh!
Akk, kjedelig med alger! Men se nye sae'ene vil kanskje hjelpe litt. Tror nok ikke reflektorene har skylden for algeforekomsten, har du mye planter i karene dine? Og har du målt vannverdiene i det siste? Da tenker jeg spesielt på nitrat.

Hvis du har mye planter i akvariene; hvordan er gjødslingsrutinene for disse? Det kan virke litt ulogisk å gjødsle når man har algeoppblomstring, men det er viktig at plantene har alt de trenger av næringsstoffer og lys, slik at de kan vokse optimalt og ta opp kampen mot algene.

Håper du får has på disse gledesdrepende algene, for det er skikkelig frustrerende når de brer seg såpass at de skjemmer akvariet...
Sae er et utelukket positivt tiltak...
For da er løsningen flere fisker, og ikke noe annet og mer kjedelig. At det samtidig er slik at jeg selv blir mer klar over "nyttefisk" kontra "nitrat- og algeprodusenter" jo dårligere forhold jeg gir fiskene; det er en mindre hyggelig bieffekt...

Vannbytter er også noe som må til.
Når det gjelder måling av vannverdiene, så har jeg kun holdt meg med Tetra strips "6 in 1", og jeg har skjønt at det ikke er noe å skryte av. Ser ut som om det ikke overskrider 10 mg/l. når det gjelder nitrat. Bør vel skaffe meg flere dråpesett...

Gjødsling har jeg kun gjort i 430 literen da jeg satte opp akvariet, og det besto av en solid dose med gjødselkuler plassert under den engelske elvegrusen. Jeg har en mistanke om at hovedkilden til nitrat her, er at det var sparsommelig med lys da jeg satte opp dette akvariet. Og dermed har jeg noen planterester her og der. Som råtner og produserer nitrat.

Fint sitat du har på profilen din, Hvem Er Jeg.. Poor John and his toaster...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap