Desverre er de fleste dyrebutikker kun opptatt av å tjene mest mulig penger, istedenfor å gi riktige råd. Så man får lære seg først som sist at det ikke nytter å spørre om noe som helst og tro at man får et riktig svar
En jeg kjenner kjøpte akvarium og satte inn fisk etter få dager, med samme metoden som dere beskriver her, siden han fikk den beskjeden i dyrebutikken. Jeg prøvde å fortelle ham at det ikke var så lurt, men, nei han stolte selvsagt på det dyrebutikken sa, forståelig nok. Og to uker senere var alle fiskene døde grunnet nitritt.
Jeg ville nok heller prøvd å få dyrebutikken til å ta tilbake fiskene dere har kjøpt fremfor alt det styret
Jeg kickstartet en Eheimpumpe med gammel filterguffe fra en annen pumpe jeg hadde selv, men erfarte å få nitritt i ukevis og like mye problemer som ved et nystartet filter. Så, det er nok ikke bare enkelt med den metoden heller... .
Det tar jo lang tid å få et innkjørt filter, så selv om man bytter vann ofte så er risikoen stor for at fiskene ikke har det så bra og de kan bli svekket av dårlige vannverdier og så blir de kanskje syke og dør senere.
Ps. Det skal visstnok være veldig beroligende å ha akvarium Jeg har desverre ikke merket noe til det ennå, selv etter 8 mnd .. .hehe...