Lys vil ikke komme på t5 (side 2)

Ville nå tro at en jordet skjøteledning faktisk er jordet, men men....merkeligere ting skjer nok.
Stikket i veggen er av vanlig "stue type", altså ikke jordet.
Men har prøved med skikkelig utendørs gummiledning og, med samme resultat. Hadde med armaturet på jobb og plugget det i, med samme resultat.
Så nå har jeg bestillt 2 stk ballaster fra Reefshop.....det blir det neste og prøve da.
Oppdatering følger. (Blir en liten stund til da jeg drar i Nordsjøen på et prosjekt imorgen og blir borte 2-4 uker)

Skifte av ballast løste problemet
Etter mye prøving og feilinger problemet nå løst.
Var gjennombytte av ledning, måling av strøm og evt. jordfeil, byttet lysrør, byttet uttak i veggen, men etter en prat med "reefshop" ble det neste å få tak i ny ballast. Sjekket hjemme her men var "umulig" å få tak i, så det ble bestillt gjennom reefshop.no.
Idag kom 2 ballaster i posten av type Helvar Electronic Ballast EL 2x39 / 36s.
Begynte ikveld å demontere armatur, som ikke er bare bare bare.
Litt korte ledninger inni der gjør ikke saken enklere, men med litt list og lempe.....og tålmod så går det.
Fikk gamle ballasten ut, en Osram Quicktronic flat QT-FQ 2x24-39/230-240 F / CW.

Neste problem var jo da koblingsskjemaene, er ikke elektriker så det ble litt fundering før jeg fant et mønster i det, som sikkert en elektriker hadde funnet kjappere enn meg. Det er 7 "innganger" på Osram og 8 på Helvar. (Har lagd en pdf\jpg som viser hvordan jeg gjorde det med korresponderende nummer).

Men men, jeg koblet om, og fikk ballasten inn igjen, og så var jo den nye litt kortere enn den gamle så det ble enda knappere med ledning å koble sammen med. Vil anbefale andre som skal gjøre dette å på forhånd få tak i 1,5 kvadrat ledning slik at man kan gjøre det litt lettere for seg selv, litt lengre ledninger der inne er det plass til og skader ikke. Jeg skal gjøre det på armatur 2.

Koblet sammen, og spenningen var stor da jeg plugga inn kontakten, men jaggu ble det lys......og ingen sikringer gikk. HURRA !!

Så får man håpe det blir noen år til neste gang. Legger og ved noen bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap