20 liter? hvilken type fisk!? hjelp! (side 2)

Inaktiv bruker
Ja det er nok litt fler muligheter med 56 liter enn 20

Nå har jeg en kampfisk sammen med en liten ancistrus og noen kirsebærreker i 43 liters og det ser ut til å gå kjempebra. Jeg har hørt at kampfisk kan spise reker. Men min enser dem ikke engang.
Og å ha kampfisk og reker er mye morsommere enn hva jeg trodde. Det er faktisk kjempegøy å se de små rekene holde på og lete etter mat i mosen. Så nå skal jeg definitivt kjøpe fler reker. Reker er jo også nyttedyr som spiser matrester, alger og avfall i akvariet, så de rydder opp. Samtidig så blir det jo ikke så belastende å ha reker i akvariet i forhold til fisk. Har du 10 fisk i et 54 liter så blir det jo masse avfall, selv om du bytter vann ofte. Så man bør tenke på akkurat dte. Visse fisker forurenser jo mer enn andre også, som feks gullfisk, de forurenser enormt, så da må man ha skikkelig bra filtersystem. Jeg hadde 2 gullfisk en kort stund i en 120 liter, men det ble så grumsete vann og mye jobb at jeg orket ikke mer og solgte dem.

Ancistrus er også utrolig morsomme i tillegg til at de er nyttedyr som spiser alger og matrester i akvariet. Jeg har lest et sted at den tilpasser seg akvariumstørrelsen og ikke blir stor dersom den går i et lite akvarium. Aner ikke om det stemmer.
Inaktiv bruker
Snegler vil jeg ikke ha igjen. Hadde to eplesnegler og de ble kjempestore, men de krøp jo stadig ut av akvariet dessuten så forurenser en snegle like mye som en fisk i medium størrelse. Det at de kryper oppover og opp i topplokket kan også by på problemer. Jeg greide å knuse skallet på den ene da jeg skulle åpne lokket, og da døde den ganske raskt. Den andre sneglen ble så spist av ciklidene mine

Men, det med snegler var litt interessant. Man tror jo ikke at så små enkle vesner kan føle eller forstå så mye, men det virket som om de var like "intelligente" som fisker. Da jeg hadde knust skallet på den ene tok jeg den ut for jeg ante jo ikke om den led, så jeg la den i litt akvariumvann i et glass på utsiden, og da kom den andre sneglen krypende og ble sittende der og se mot den andre i timesvis. Det var ganske sterkt å se at den skjønte at den andre var på utsiden. Den var jo ikke så synlig for glasset sto et godt stykke unna. Jeg lurte på om de kunne kommunisere seg imellom telepatisk da..
Jeg har seks gullfisk og en Ancistrus i ett 75 liters akvarie, jeg syns de forurenser ekstremt jeg også! Hos meg begynte det med en gullfisk i en bolle, den trivdes ikke så jeg kjøpte ett nytt akvarie og fem andre kompiser til han, da ble det fart, og mye mer jobb :P Pumpa blir tett iløpet av en uke, så ille er det.. Må vaske og rense den hele tiden, noe som er utrolig irriterende! Men jeg er jo for glad i fiskene mine til å kunne gi de bort, så jeg kjøper heller et svææært akvarie når jeg får råd! helst fra 200 l og oppover

Har vurdert reker , de er utrolig kule! Men jeg vet ikke hvor godt de går sammen med mine gullfisk, ettersom de pikser en del på de andre "beboerene" i akvariet? det er hvertfall hva jeg har hørt!
Inaktiv bruker
Reker trives sikkert best alene i et lite nanoakvarie med masse mose tenker jeg

De nanoakvariene som heter nano cocoon selges veldig rimelig i Sverige da.. Jeg kjøpte dog mitt i Norge. Med det jeg fikk fulgte det med en defekt lampe, så da var det bra at jeg hadde kjøpt det i dyrebutikken her og kunne få byttet den uten noen komplikasjoner. De sa det var slik på en del av de nanoakvariene, en produksjonsfeil på lampene...
Hm, er ikke lenge til jeg skal på en sverigetur, hadde jo vært kult å kjøpe ett å prøve! Hvis lyset ryker går det vel ann å skifte :P
Inaktiv bruker
Ja det er bare å skifte lyspæren når den eventuelt ryker da, ellers funker lampen, det var bare satt inn feil pære tydeligvis Så det lønner seg jo å kjøpe i Sverige..

Jeg er veldig fornøyd med mitt karr og kunne tenke meg et til som er litt mindre, kun for reker..
Mia Heum
Jeg har seks gullfisk og en Ancistrus i ett 75 liters akvarie, jeg syns de forurenser ekstremt jeg også!


Ikke rart det blir mye forurensing da. Anbefalt karstørrelse for en gullfisk er 200 liter, og du har seks stykker i under halvparten! Da trenger du ekstremt kraftig filter og hyppige vannbytter.
Inaktiv bruker
Det er hun sikkert klar over
Inaktiv bruker
I dag prøvde kampfisken på å ta rekene, så nå må jeg nok skaffe meg et eget rekeakvarium hvis jeg skal fortsette med reker. .
Er klar over det ja, men jeg visste desverre ikke det når jeg kjøpte akvriet.. Og desverre er også damer i zoo butikkene mere intrissert i å selge, enn å tenke på hva fisken trenger. Hun sa at jeg lett kunne ha seks-sju gullfisk i det akvariet. Jeg trodde jo selfølgelig på henne!
Men etter jeg begynte å lese litt rundt så skjønte jeg jo at det ikke var helt riktig! Hvis du LESER litt lengere oppi forumet så ser du at jeg sier jeg skal skaffe meg ett 200l eller større.
Inaktiv bruker
Gullfiskene dine har det sikkert bra i det karret så lenge de såpass små.

Det er nok verre for eieren som må slamsuge og rense filter i ett sett
Inaktiv bruker
Embla Ofelia
I dag prøvde kampfisken på å ta rekene, så nå må jeg nok skaffe meg et eget rekeakvarium hvis jeg skal fortsette med reker. .


hehe ventet litt på den der. Har prøvd det samme selv
Mia Heum
Jeg har seks gullfisk og en Ancistrus i ett 75 liters akvarie, jeg syns de forurenser ekstremt jeg også! Hos meg begynte det med en gullfisk i en bolle, den trivdes ikke så jeg kjøpte ett nytt akvarie og fem andre kompiser til han, da ble det fart, og mye mer jobb :P Pumpa blir tett iløpet av en uke, så ille er det.. Må vaske og rense den hele tiden, noe som er utrolig irriterende!


To små tips: Hvis du setter en bit finporet blåfiltermatte foran innsuget på pumpa di kan du bare ta ut og skylle den under vannbyttingen. Det burde spare deg for mye jobb

Jeg tror helt sikkert gullfiskene dine ville satt pris på flyteplanter, både til å rense vannet og for å spise.

Hilsen Ola

Det skal jeg prøve, og jeg skal skaffe meg noen flyteplanter når jeg bytter akvarie Skal flytte gullfiskene til ett større akvarie, og skaffe meg noen guppyer i 75 literen og da må jeg ha flyteplanter i tilfelle de får yngel
Heisann

Har selv kampfisk, og den er utrolig gøy å sitte og se på. Dette er en fisk med stor personlighet. Den kommer helt fram til ruten og ser på deg når du kommer, og er klar i overflaten når du mater den. Noen ganger hopper den opp og fanger maten som flyter i overflaten, akkurat som om det er levende mat som stikker av om den ikke er kjapp nok Har masse flyteplanter som den driver og hopper mellom under mating. Artig å se på. Ellers har jeg også reker i karet, som kampfisken driver og jakter på. Han svømmer mot dem, stopper, ser på dem, gjør et utfall mot dem, men bommer som oftest, da rekene er uhyre kjappe og flyr som lyn til et sikkert sted. Ofte svømmer han bare bort til dem, ser på dem, og snur igjen.

Har også hatt en kampfisk hunn, og denne var en mye bedre jeger enn hannen. Hun fanget reker innimellom og svelget dem hele (kirsebærreker og krystallreker).

Vet at kampfiskene ser ganske kjedelig ut i butikken, men der har de ikke optimale forhold heller. Der blir de bare puttet i de karene hvor det er plass til dem.
Folk har forskjellige meninger, kampfisk er absolutt ikke min fisketype, selv om jeg har hatt kampfisk før.
Skal IKKE anskaffe meg kampfisk igjen med mindre jeg vil starte oppdrett! Da kunne jeg tenkt meg noen kampfisk
Inaktiv bruker
Kampfisk er virkelig morsomme ja Jeg skjønte ikke at folk likte kampfisk engang jeg, før jeg fikk en selv . . .

Det samme med ancistrus, det tok lang tid før jeg skaffet meg en slik en, og nå er jeg så betatt av det lille vesnet

Men, alle er vi forskjellige, og det er jo bra at ikke alle liker de samme fiskene
Hadde alle likt samme fiskeart og kun avlet på en art, så hadde vi ikke hatt så mange flotte akvariefisk!
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap