Noen spørsmål om vannverdier og innkjøring... (side 2)

Nå har det gått ca 1 time etter innsprøyting av 3 ml salmiakk. Ny NH4-test viser mellom 1 og 1,5. En del mindre enn jeg hadde regnet med, så jeg sprøytet inn 1 ml til. Dette skal få godgjøre seg til i morgen formiddag. Har funnet ut at all testing og annet akvariestyr må gjøres mens Knotten på 1 1/2 sover dupp eller er lagt for kvelden, hehe. Hvis ikke blir jeg saftig sabotert... Fikk litt mer hjelp enn jeg hadde bedt om i dag under rengjøring i allefall.*dån* Så da må testing vente til Knotten tar formiddagsluren sin i morgen.
Er nivået lavere enn forventet i morgen også, får jeg kjøre på med enda mer. Kanskje 2-3 ml til. Fortsetter det å være lavere enn forventet, må jeg nesten anta at 2 uker tradisjonell fiskeløs innkjøring må ha forberedt filterbaktusene såpass at de er godt inne i prosessen...?

Og hvordan skal jeg da fortsette denne innkjøringen?*klø seg i hodet*

Må lese meg litt mer opp på dette med vannverdier igjen i morgen tror jeg. Og så er jeg trett, så jeg er ikke helt logisk akkurat nå.*ler*


B. Andresen: Æsj, det var dumt.:S Jeg håpet virkelig på at det der skulle være rubingurami.:P Vil ha skikkelig fargerik hovedfisk, så de hadde jo vært perfekte.

sissimor: Så bra at flere har nytte av min uvitenhet! Hehe, heng deg på, så får du sikkert svar på flere spørsmål, for jeg spekulerer konstant egentlig.:P Og så er det jo så lurt å ha dette forumet å spørre på. Så mange kloke folk som virkelig hjelper en med å få den best mulige opplevelsen av å ha akvarie.
Jeg startet salmiakkinnkjøringen i dag, så det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg. Gleder meg til å høre hvordan din innkjøring går også, og hvis du går for salmiakk, så får du i allefall et renere kar i innkjøringsperioden.
Du har jo perleguramien da, den er og veldig fin i mine øyne.
Har to av dem.
Det kan jo hende du har flaks med dvergruramiene og da.
Det er jo bare og prøve om du har lyst. Jeg prøvde jo to ganger, men med lite hell.

31.juli
NO2 0,6
NO3 rundt 3
PH 7,5
KH 3
GH 2
NH4 rundt 2

Fortsatt en del mindre NH4 enn forventet. Tror jeg skal vente noen timer, og så sprøyte inn 5 ml.

B. Andresen:
Perleguramiene er fine de ja, men lite farger kanskje? Jeg har aldri sett dem på annet enn bilder, så verdt å sjekke ut i butikken sikkert.
Jeg har sett litt på Båndgurami også, for de er jo ganske knalle i fargene. Nesten like farger som dvergguramiene.
Nå har det gått noen timer, og jeg sprøytet inn 5 ml Salmiakk ca kl 14. Testet nå og NH4 var på kun 3, så jeg sprøytet inn rundt 0,5 ml til.
Venter jeg... Må finne ut mer før jeg setter igang. Må tenke litt på hvordan det skal se ut før jeg har oppi vann, i tilfelle noe må festes med silikon, og finne planter... Har bestilt meg 3 akvariebøker og skal bestille vanntester... Snart klar! Tror jeg...
Blir spennende å følge med på ditt..
"Sprøytet deretter inn 3 ml Salmiakk (Coop's)."
Hei, sjekk for sikkerhets skyld på innholdsfortegnelsen, eventuelt hos COOP Norge at denne ikke inneholder noe annet enn ammoniakk og vann. Såpe er dødelig for fisk, og eventuelle andre tilsetningsstoffer kan selvsagt også være det.
Ulike merker husholdningssalmiakk kan ha ulik konsentrasjon. Det betyr at nødvendig mengde for å oppnå ønsket konsentrasjon i akvariet kan variere. Jeg brukte Salmi fordi Lilleborg på forespørsel bekreftet at den kun inneholdt ammoniakk og vann, og at konsentrasjonen var mellom 5 og 10%. Mer nøyaktig ville de ikke oppgi, produksjonshemmelighet. Mine beregninger tok utgangspunkt i en antatt konsentrasjon i Salmi på 7,5%. Midt mellom ytterpunktene sikrer at det ikke er størst avvik fra det riktige.
Blir spennende å følge utviklingen.
530
"Sprøytet deretter inn 3 ml Salmiakk (Coop's)." Hei, sjekk for sikkerhets skyld på innholdsfortegnelsen, eventuelt hos COOP Norge at denne ikke inneholder noe annet enn ammoniakk og vann. Såpe er dødelig for fisk, og eventuelle andre tilsetningsstoffer kan selvsagt også være det. Ulike merker husholdningssalmiakk kan ha ulik konsentrasjon. Det betyr at nødvendig mengde for å oppnå ønsket konsentrasjon i akvariet kan variere. Jeg brukte Salmi fordi Lilleborg på forespørsel bekreftet at den kun inneholdt ammoniakk og vann, og at konsentrasjonen var mellom 5 og 10%. Mer nøyaktig ville de ikke oppgi, produksjonshemmelighet. Mine beregninger tok utgangspunkt i en antatt konsentrasjon i Salmi på 7,5%. Midt mellom ytterpunktene sikrer at det ikke er størst avvik fra det riktige. Blir spennende å følge utviklingen.

Eneste innhold i Coop's salmiakk er "Aqua, Ammonia". Jeg sjekket før jeg kjøpte.

Den er nok ikke like konsentrert som Salmi. Jeg har nå lagt meg på en ca-mengde på mellom 5-6 ml salmiakk pr dag. NH4 lå på litt i overkant av 3 i dag, så jeg sprøytet inn 6 ml.
Bedre oppdatering med flere vannverdier kommer nå.
1.august
NO2 0,6
NO3 10
PH 7,5
NH4 litt over 3

KH og GH er ikke testet i dag. Ser ikke nødvendigheten med daglig testing av akkurat disse verdiene.
NO3 har steget, så noe er på gang! NH3 ligger på litt over 3, så i dag ble det sprøytet inn 6 ml i et forsøk på å få verdien opp på 5 senere i dag.

Ellers dukker det opp sandsnegl på sandsnegl... Den ene mindre enn den andre, og de første har blitt større og større. De er visst veldig glade i vasspesten og anubiasen og holder seg mest på dem.:S Men jeg tror ikke de spiser plantene, heller algene på plantene. For snegler er algespisere og ikke plantespisere, eller?
2.august og 3.august
NO2 0,6
NO3 10
PH 7,5
NH4 5

NH4-nivået har altså nådd målet etter siste salmiakktilsetting på 6 ml på søndag, nemlig 5. Men det synker ikke...
Jeg har altså ikke tilsatt salmiakk siden søndag. Og jeg hadde forventet forandring frem til nå...
Men alle verdier har vært de samme de siste to dagene. PH er jo høy nok også, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke noe forandrer seg.*klø seg i hodet*

Får gi det en dag til, og skjer det ikke noe da, så blir det vannbytte på torsdag og nye målinger på lørdag når jeg kommer hjem fra miniferie.

Jeg har veldig lyst til at dette karet skal bli ferdig innkjørt før 17.august, for da starter jeg sykepleierstudier... Hadde vært greit å slippe å tenke mer på innkjøring til skolestart synes jeg, hehe, men jeg må vel holde på lenger enn som så regner jeg med...
Tålmodighet burde komme i pilleform! Lider med deg, men du er jo godt i gang, og vil bli belønnet med et stabilt kar med frisk fisk. Det tar for eksempel et par-tre uker før plantene begynner å bidra til prosessen, snille bakterier vokser vel i sitt eget tempo, og som en erfaren akvariemann sa til meg da jeg sukket motløst: "Ingenting som er bra går fort i et akvarium."

En annen erfaren akvarist hvisket meg i øret at noen dråper vodka kunne speede opp prosessen fra ammonium til nitritt. Plumpet oppi noen ganske få ml, men tok jo hele fasen i et lavere tempo, så jeg vet ikke egentlig om det bare var et trøsteråd han ga fordi han forsto mitt behov for å foreta meg noe mens jeg ventet...

Sneglene du nevner enten her eller i bloggen din høres ut som pestsnegler, sandsnegler surrer ikke mye rundt i plantene her i alle fall. Snegler spiser planter hvis det ikke er mer alger igjen, men det blir som oftest nok algemat under innkjøring.
For meg ser det ut til at NO2 har stoppet opp. Den går sikket ikke mer ned før etter et vannbytte.

Mens etter min menig og det jeg har lært så skal det ikke finnes ammoniakk i vannet dersom det er nitritt i det.

Ammoniakk verdiene skal være i 0 når nitritten er begynt og vise seg.





Linda & Ove: Tålmodighet i pilleform høres helt fortreffelig ut, hehe. Og jeg hadde glatt poppet et par av de pillene akkurat nå ja... Eller aller helst ville jeg hatt piller jeg kunne puttet i akvariet som hadde unnagjort denne prosessen på bare en dag eller to.:P

Hvordan blir man forøvrig kvitt pestsnegler?

B. Andresen: Hmm....men her er det jo både godt med nitritt og fullt utslag på ammonium/-akk.*klø seg enda mer i hodet* I tillegg til en liten dæsj nitrat... Kan det være at det er ammoniakk og nitritt samtidig pga at jeg allerede hadde startet innkjøring med flakfôr i 2 uker, for så å gå over til ammoniakkinnkjøring?
Jeg får ta et skikkelig vannbytte i kveld, og så se litt hvordan det står til i morgen...
Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal bytte vann nå når prosessen endelig er i gang? Da tynner du jo bare ut ammoniumen du har slitt med å få opp? Spørsmålstegn? Skiftet ikke vann før det skulle beboere inn, da tok jeg storrengjøring, klippet bort alt vissent på plantene, slamsuget grundig, skiftet filtervatt, og skiftet minst 1/3 av vannet. Og satt inn fisk pent og forsiktig, litt om gangen for å være helt på den sikre siden...

Når det gjelder pestsnegler er det ikke godt å si hva man skal gjøre. Vannet ditt er jo ikke akkurat beboelig nå, så man kan jo håpe. Har prøvd Botia, de skal liksom spise snegler, men jeg finner alltid noen i det karet likevel. I lillekaret har jeg satt inn en mordersnegle, uten at det blir tomt. I Juwelen har jeg til min store skrekk funnet både pest og posthorn, til tross for plantekarantene og nøye studier av alt som er satt inn, tror man må plukke det man ser og leve med det. De rydder jo litt. Kanskje sneglemiddel kan fungere nå før du setter inn fisk, men der kommer min ringe kunnskap til kort...
"Ellers dukker det opp sandsnegl på sandsneg"
det er ok som Linda & Ove slriver, pestsnegler. Man skulle tro at disse var det første liv som oppsto! Jeg har hatt et sneglefritt kar, jegersnegler som har utryddet dem som var der. Allikevel fant jeg pestsnegler i et nyoppsatt akvarium hvor jeg utelukkende hadde benyttet planter fra det sneglefrie karet! De må ha overlevd som egg og blitt klekket uten å bli spist i sine nye omgivelser.

Har brukt Gastropex fra eSHa mot sneglermed hell. Det har heller ikke hatt noen innvirkning på fiskene, men du er jo så heldig at du benytter fiskeløs innkjøring og kan bruke dette uten tanke på skader! Mener å ha sett at f.eks. Botia, som er uten skjell, kan tåle dette middlet dårlig.

Med din innkjøring, vil jeg fraråde å sette inn fisk. Ammoniakkdosene er for høye, og deretter kommer nitrittoppen som i alle fall ville tatt knekken på dem som eventuelt ville ha overlevd første fase.

Sitat B. Andresen:"For meg ser det ut til at NO2 har stoppet opp. Den går sikket ikke mer ned før etter et vannbytte."

Enig også her med Linda & Ove. Vannbytte har ingen hensikt nå, tvert i mot. Det er den bakteriekolonien som skal bryte ned ammoniakk som nå er i ferd med å bygge seg opp, men det tar noen dager til. I mellomtiden bør du måle NH4 og pH. Du kan oppleve et fall i pH til 5 eller under det. Da stopper prosessen opp og du må justere opp pH til ca 7 med GH/KH+. Etter et par uker vil du se at NH4 synker til tilnærmet null 24 timer etter siste dose salmiakk og ser du nitrit. Nitrat, NO3, behøver du ikke måle kontinuerlig nå. Det rekker å gjøre det når su ser at syklusen nærmer seg slutten. I alle fall skal du ta et stort vannbytte dagen før du setter ikk fisk og da vil du tynne ut nitraten.

Du vil ha ammoniakk i vannet også mens du måler NO2. Bakteriene trenger selvsagt litt tid på å omdanne amoniakken til nitrit og når du kontinuerlig tilsetter salmiakk, vil du selvsagt ha begge deler i vannet.

Her er min dagbok fra innkjøring av en 530 liter våren 2009, med Salmi selvsagt:

7. 2.2009. Etter at plantene hadde stått noen dager, helte jeg 20 ml Salmi i karet og målte etter en halv time NH4 til antagelig mellom 6 og 7, i et hvert fall utenfor skalaen til JBLs testsett. Altså for stor dose, men foreløpig har det ikke skadet noe. PH var nå 7,8 mot 6,6 tidligere.

8.2. Målte NH4 til 4 og NO2 til >1. Trolig 1,2 til 1,4, pH falt til 6,8 igjen.

9.2. Kl 1330 målte jeg NH4 til ca 2,5 og NO2 til langt over 1, trolig 2. PH fortsatt 6,8. CO2 måleren viste OK.

9.2. Kl 2030. NH4 var nå 1,2 og jeg ga 7 ml Salmi. Målte igjen kl 2130 og fikk 3 som resultat. Ga derfor ytterligere 4 ml Salmi. Målte igjen kl 2300 og da var verdien 5. Perfekt.

10.2. Kl 1830: NH4 var 2,5, og jeg foretok meg ikke noe mer enn å suge opp en del av trådalgene som nå finnes i masser, med en ca 8 millimeter Ø plastslange.

11.2. kl 1130: NH4 nede i 1,0 og jeg helte i 5 ml Salmi. Kl 1600 målte jeg igjen og fikk 2,0.

12.2.Kl 1800: NH4 er nå nede i 0,8 og jeg tilsetter igjen 5 ml Salmi. Dette virker! NO2 er fortsatt langt utenfor JBL-testens område, men det er som ventet.

13.2. Kl 1430: NH4 er 1,2, NO2 laangt over skalaen. PH er 5,5 til 6,0 etter JBL testsett, men ca 6,8 etter det kontinuerlige CO2/PH måleapparatet.
Kl 1900: NH4 er 0,8. Tilsetter 5 ml Salmi
Kl 2030: NH4 er nå tilnærmet 2,0. Færre trådalger, trolig som følge av kortere belysningstid.
14.2. Kl 1800: NH4 tilnærmet 1,2. Tilsetter 4 ml Salmi.
Kl 2000: NH4 = 2, pH 6,5, NO2 langt utenfor skalaen.

15.2. Kl 1700: NH4 tilnærmet 1,0, NO2 fortsatt langt utenfor skalaen. Tilsetter 4 ml Salmi.
Kl 1840: NH4 = 2,0.

16.2. Kl 1700: NH4 = 1, NO2 som idligere, utenfor skalaen. PH 5,5!??. Fjerner igjen trådalger med heverten. Oppdager små snegler, liker det dårlig. Plukker 4 – 5 stykker, men det er sikkert mange flere som jeg ikke ser. Skifter 100 liter vann og tilsetter 4 ml Salmi.

17.2. Kl 1730: NH4 = 0,6, Med god vilje kan det se ut som NO2 er på vei ned. Plukker tre - fire snegler.

18.2. Kl 1830: NH4 = 0,4, NO2 = 0,8! Nå skjer det saker! Tilsetter 4 ml Salmi.
Kl 2130 NH4 = 1,2, NO2 = 0,6. PO4 = 0. Tilsetter 2 ml Salmi. Plukker tre fire snegler.

19.2. Kl 1930: NH4 = 0,6, NO2 = 0,025. Jeg nærmer meg! Tilsetter 5 ml Salmi. Fjerner en del trådalger samt et par stygge blad fra kjempeamazonassverdliljen og et par avleggerstilker. Fyller opp med 20 liter vann. Gjør klar 5 baljer fra CO, hver på 55 liter for vannbytte før jeg setter inn fisk. Plukker tre - fire snegler.
Kl 2230: NH4 = 2.

20.2. Kl 1800: NH4 = 0,8, NO2 = 0,1, pH = 5,5. Skifter reagensvæske på pH/CO2 instrumentet. Kobler fra DIY-CO2 flaska. Venter med mer Salmi til i morgen, håper at NH4 da er null.

21.2. Kl 1030: NH4 0,4, NO2 0,05, NO4 = 0, pH = 5,3. Tilsetter 5 ml Salmi.
Leste I går at nedbryting av ammoniakk kan skape syrer som nedsetter PH. Trolig det som skjer. Må sjekke om jeg bør øke hardheten noe, er nå 0.
Kl 1430: NH4 = 1,2, NO2 = 0,1, pH = 6,0.

22.2. Kl NH4 = 0,4, NO2 = 0,025, pH = 5. Gir 5 ml Salmi.

23.2. Kl 1130: NH4 = 1,2, NO2 = 0,05, pH = 6.
Kl 1845: NH4 = 0,6, NO2 = 0,025, pH = 5

24.2. Kl 1930: NH4 = 1,0, NO2 = 0,05, pH = 5,5, PO4 = 0. Gir ikke Salmi nå, men venter til måling i morgen. Skal finne ut på hvilken måte det er best å øke/stabilisere pH.

25.2. Kl 1530: Skuffende utvikling. NH4 = 0,8! NO2 = 0,05, pH = 5. Kan CO2 ha økt og trukket ned pH fordi jeg ikke har hatt lys på i dag ettersom jeg limte ledningen til den nye gondolen med silikon og ikke kunne sette den på plass i går kveld?

Kl 1800: Sjekker pH igjen, nå er den 6.
Kl 2130: NH4 = 0,6, pH 6.

26.2. Kl 1630: NH4 = 0,3, NO2 = 0,05, pH = 5,5. Gir 5 ml Salmi.
Kl 1900: NH4 = 1,2, NO2 = 0,025, pH = 6,0.

27.2. Kl 1600: NH4 = 0,8, NO2 = 0,025, pH 5,0. Tilsetter tre gode teskjeer Aqua Base utrørt i et glass vann.
Kl 1900: pH = 6,8.

28.2. Kl 1830: NH4 = 0!, NO2 = 0,2, NO3 = 120, pH 6,5. Det hjalp å høyne pH med Aqua Base, prosessen som tydelig hadde stoppet opp, er i gang igjen.
Gir 6 ml Salmi og 1,5 teskje Aqua Base.

1.3. Kl 1600: NH4 = 0,4, NO2 = 0,07, NO3 = 120, pH = 6,5. Skifter 150 liter vann, tilsetter 6 ml Salmi, 30 ml Easy-Life, 25 ml jern, 25 ml flytende plantenæring og ½ ts Aqua Base.
Kl 2000: NH4 = 2,5, NO2 = 0,4, NO3 = 120, pH 7, KH 4.
Undrer meg på om noen har erfaring med bruk avkobbermynter for å bekjempe damsnegler. Burde være mulig nå før fisk settes inn.

2.3. Kl 1600: NH4 = 0,4, NO2 = 1,0, pH 6,5. Tydelig at nitrifikasjonsprosessen stoppet opp pga. for lav PH og at den nå er i gang igjen, bortsett fra at Nitritverdiene henger igjen. Tror nok dette skal gå bra likevel.
Kl 2000: NH4 = 0,2, NO2 = 0,1, pH = 6,5. Gir ½ ts Aqua Base og 6 ml Salmi.

3.3. Kl 1800: NH4 = 0,0, NO2 = 0,05, pH 6,5. Gir ½ ts Aqua Base og 7 ml Salmi

4.3. Kl 2000: NH4 = 0,1, NO2 = 0, pH = 6,0. Gir 7 ml Salmi og 1 ts Aqua Base.


5.3 Kjøpt to Jegersnegler for å se om de kan gjøre noe med damsneglene som øker merkbart i antall.
Kl 2000: NH4 = 0, NO2 = 0, NO3 = 120, pH = 6,5. Gir 2 ml Salmi for å holde prosessen i gang, men det ser ut til at jeg nå kan sette inn fisk! Sjekker igjen fredag morgen 6.3.

6.3. Kl. 1000: NH4 = 0, NO2 = 0,025, pH 6,0. Setter i gang massivt vannskifte, 375 liter vann som er temperert til ca 21 grader. (Takk til CO for billige plastdunker på 55 liter i matkvalitet!)
Måler igjen etter vannskifte og tilsetter eventuelt litt Aqua Base. Om nitrat ikke er tilstrekkelig lav, bytter jeg mer vann.
Nitrit ok, Nitrat litt høy, men inngangsverdien på tappevannet er ca 20.
Vært på ”fisketur” hos Dahls dyrerike i ettermiddag. Hadde med hjem 8 Corydoras sterbia, 5 Botia kubotai, (tror tross påstand fra Dahl at det er histrionica), 20 Hemmigrammus bleheri - Rødmunntetraer og 24 Paracheirodon innesi - Neontetraer. Tilvenning med tilsetting av små, hyppige tilførsler av akvarievann over ca 1,5 timer. Fiskene viser fine farger og tar nesten med en gang hele karet i bruk. Virker som de trives. Forer forsiktig to ganger i dag, JBL tørrfor.

7.3. NO2 = 0. PH i underkant av 7, bør noe ned. De store røttene burde klare det på egen hånd. Har bestilt nytt pH testsett for snevrere måleområde. Temperaturen må noe opp, stiller opp termostaten på nesten 28 grader. Ser ut til at Boyu varmekolbe ikke har tilstrekkelig god termostat. Fiskene virker å ha det utmerket.
Tiltak mot pestsneglene virker. Ser ikke noe tegn til dem nå.

8.3. Kjøpt følgende fisk: 6 stk Nematobrycon palmeri - Keisertetra, 2 stk Nanochromis transvestitus, 5 Otocinclus affinis, 2 Apistogramma agassizii. Dahl hadde to fine hunner, tok dem og supplerer med en hann når han får inn.
Puhh, dette ble bvel langt, men sier noe om hva du har i vente. Jeg har gjort det samme med fire kar til, men da har jeg spart på reagensdråpene!!

Lykke til



Nei nei nei.... Jeg rakk jo så klart ikke å lese ditt innlegg før nå, og har akkurat skiftet 60 liter vann...*dån* Og så leser jeg at det heller kan gjøre vondt verre enn å hjelpe på.:P Jaja...
Å sette inn fisk er utelukket ennå ja, det vet jeg altså! Jeg ser jo at verdiene er heeelt på bærtur, og vil jo ikke sette inn fisk før jeg ser at alt er stabilt og leveforholdene er best mulig for fiskene.
Er bare såååå kjedelig å veeenteee, hehe.:P
Jeg har forresten allerede kopiert loggen din, og lagret den som eget dokument på maskinen for å kunne sjekke den innimellom når jeg holder på med testing osv. Har liksom blitt "malen" min på et vis.

Tar til meg rådet ditt om å la være å teste NO3 frem til jeg ser det nærmer seg slutten. Er det da slik at man bare trenger å teste NO2, NH4 og PH?

Testet forresten KH før jeg skiftet vann, og den hadde steget til 4... Kan det være en av årsakene til at verdiene ikke har endret seg de siste dagene tro?

Ellers tror jeg sneglene enn så lenge spiser alger, og ikke plantene (sett bort fra det ene bladet på anubiasen, som har blitt tygd heftig på), så de skal få leve enn så lenge.:P Jeg tok et par av de små med slamsugeren i dag da, så jeg holder bestanden noenlunde nede.
Det er ikke farlig å skifte vann, det ødelegger ikke bakteriekulturen som du bygger opp for den sitter i filteret ditt, og etterhvert også i sanda, men det tynner jo ut salmiakkkonsentrasjonen i vannet slik at du bør sette til ca halv dose for å kopensere det tapet. Ut over det skjer det ikke noe, men det er helt unødvendig å bale med vannbytter nå..

Pestsnegler kalles så fordi de formerer seg voldsomt og er rene pesten å ha i akvariet.

I mine øyne rekker det å måle NH4, NO2 og pH. Det er konsentrasjonen av disse stoffene det er viktig å kontrollere nå. Når prosessen nærmer seg slutten, kan du sjekke de andre verdiene. Når du foretar et stort (40 til 50%) vannbytte når prosessen er ferdig, vil det i stor grad være kranvannet ditt som bestemmer de andre verdiene. Om nødvendig får du justere disse slik at de passer til fiskene dine. Det beste er å velge fisk som kan trives (trives, ikke bare overleve!) i kranvannet slik det er uten tilsetning av noe. Det gjør ditt liv enkllere, og trolig fiskenes bedre. Om du ønsker å ha fisk med helt spesielle behov, må du selvsagt justere ved hvert vannbytte.

Tror ikke KH på 4 vil ha noen betydning for prosessen. PH og KH henger sammen, slik at det er umulig å få høy KH og lav pH samtidig. Dette er det skrevet mange innlegg om på AF og du kan søke dem opp om du vil vite mer. Det er pH som, hvis den blir for lav, kan stopp prosessen, de har jeg sett flere ganger. Nedbrytingen av salmiakk og nitrit skaper syre, derfor synker gjerne pH, spesielt hvis du som jeg, har veldig bløtt vann i utgangspunktet.
Okei, ingen krise da, med andre ord. Jeg har vasket filteret i dag også, men bare ved å klemme litt på det oppi en dæsj akvarievann. Sånn som man skal gjøre. Forøvrig ganske dårlig filter synes jeg... Svampene må renses/vaskes rundt hver 14. dag, for da er gjennomstrømmingen helt elendig. Den bråker dobbelt så mye som den allerede gjør (hvilket ikke er lite akkurat*dån*), og man ser at sirkulasjonen i vannet er dårlig.

Jeg skal bare få litt lønn nå, så blir det ny pumpe, for dette gidder jeg bare ikke...
Skal få snekkerpappan min til å bygge en eller annen form for skap eller annen oppbevaring under akvariet, på stativet, slik at jeg kan sette unna bøtta til en utvendig pumpe der sånn at de små Knottefingrene til sønnen på 1 1/2 ikke får tak i den, hehe.

Jeg får teste NH4 igjen nå da, og se hvor lavt det har sunket, for så å tilsette litt ekstra salmiakk hvis det er nødvendig.
Pust med magen og tilsett en dash salmiakk, helt enig. Vil bare tilføye at for høy pH også stopper prosessen, vi har borevann og når pH steg til 8 stoppet det opp. Hvorfor den stiger hos meg og synker hos herr 530 er et mysterium jeg ikke orker å fundere mer på, holder bare øye med den og tilsetter eikebarkekstrakt hvis den stiger. Har stabil pH nå, i de karene jeg har startet på din måte. Med tid, omtanke og tålmodighet. Vannverdier er uansett ikke for pyser, men skal du bli sykepleier, er du vel ikke så skvetten :o)

Og tro meg, du starter mye bedre enn jeg gjorde første gangen! Det var masete, det, med syk fisk og uforklarlig død, planter som visnet og timesvis med lesing om alt jeg burde ha gjort og ikke kunne gjøre fordi jeg hadde fisk i karet og feil sammensetning i forhold til vannverdiene i springen. Så hold ut, dette blir bra!
Nå har jeg rammlet av lasset her. Jeg har kjørt inn akvariene mine på den langsomme måten og der har det aldrig vært ammoniakk og nitritt samtidig.

Og for meg hørese dette med og tilsatte salim i et akvarie vann helt horibelt ut.

Når jeg startet opp det første så fikk jeg med meg noen sånn easybalans, nitrat minus, bactosym og ektocym men disse midlene gjorde bare ugang i vannet for meg så derfor har jeg gått vekk fra disse produktene.
Så nå brukes bare disse ved behov:
generaltonic og aquasafe og esha2000 eller exit.

Men lykketil videre i allefall.
Sitat B. Andresen: "Og for meg hørese dette med og tilsatte salim i et akvarie vann helt horibelt ut."

Under innkjøringen målte jeg i mange dager både NH4 og NO2 i vannet, selvsagt fordi jeg når NH4 falt, med en gang tilsatte mer Salmi for å holde prosessen igang. Også de andre karene jeg har kjørt inn på samme måte, men med kickstart, har jeg målt NH4 og NO" samtidig. Dette er altså normalt.

Innkjøring med salmiakk er en velkjent metode, kanskje særlig i USA, og er beskrevet flere steder. Poenget er at akvarievannet ikke er akvarievann slik det antagelig menes i foregående innlegg. Det er først når karet er ferdig innkjørt og NH4 og NO2 begge er null, at man kan snakke om akvarievann. Men da er det også et helt utmerket akvarievann, klar til å motta det man måtte ønske av fisk på en gang. Altså slipper man også å bruke lang tid på å få fiskebestanden opp i ønsket nivå, om man vil.

Til trådstarter: Beklager at tråden din er kuppet til denne diskusjonen, jeg skal holde meg unna framover. Hilsen Sigmund
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap