Kjøpe kamera, men hvilket? (side 2)

muli det men når man står 10-30 meter fra en hund/barn som beveger så syns jeg at det er kjekt å kunne ha muligheten til å zoome litt inn på det man tar bile av så man slipper alt av omgivelsene rundt.
Den er jeg enig i! men håper ikke du hadde planer om for mye nærbilde av akvariet med det! for da tror jeg du blir skuffet.
Men som sakt, er kjempe glad i mitt 55-200mm, fungerer topp til landskap bilder!
Men merker at jeg skulle helle brukt noen tusen mer å fått 18-200mm objektive, sluppet å bytte hele tiden, og da hadde jeg fått vidvinkel OG tele linse i et. Men men
blir nok 18-55 som blir til akvariet. er fornøyd med bildene det tar av fisk og div men savner å komme næremer inn på tingene jeg knipser bilde av. har bare hatt kamera i 1mnd tid så har ikke så store peilingen på objektiver og tilbehør, så derfor jeg spurte på foto.no og det objektivet skulle ta like bra bilder på 200mm som 70mm. forholdte andre objektiver som ikke gjør dette. fant en nettside som viste forskjellige objektiver med bilder så da så man forskjell. skal se om jeg finner den igjen. fant den:

dette er med bare 3 forskjellige objektiver da. man kan jo se tydelig forskjell fra canon og sigma sine objektiver hvertfall.
Bare ikke bli for hekta da.

Foto er galskap å bli hekta på, kjenner folk som tja har bare kamera hus til 40 tusen og kanskje 100 tusen i objektiver. Kan fort bli dyr hobby det der!
nei det har jeg ikke planer om lommeboka er ikke så tjukk skal si meg ferdig når jeg kjøper ef 70-200mm for da har jeg behovet mitt i begge de 2 objektivene syns 5000 er i overkant mye for et objektiv men siden de er dette jeg vart anbefalt av fler så satser jeg på dette
yezz "spennende" da blir det fysisk prøving av kameraer
Lykke til
Du vil få en kjekk ny foto verden med SLR ja, greit å kjøpe seg en ekstern harddisk etterhvert som du får noen bilder! for du tar alt for fort flere hundre og om ikke tusen bilder på kort stund, og det er veldig trist om du plutselig fikk data kresj og mistet alt fordi du ikke hadde backup.
Men det kan du ta med tiden!, men bare et godt tips! har sikkert 2-3 backuper av alle mine bilder :P
Jeg kjøpte meg Western Digital Passport etterhvert som antall bilder med speilreflekskameraet økte Det er uten tvil lurt å ha!
Husker ikke hvor mange byte minne min har, men det finnes
større, f.eks. WD Passport med 1TB

Det er uten tvil en kjekk og hendig størrelse på disse
Ikke for å prøve å krangle altså! :P

For jo jeg har selv en på 1TB, MEN om du ikke trenger noe mer plass til data ting og bare bilder, så ville jeg kanskje gått for noen rimlige 160GB evt 320GB og valgt 2 av hver heller, en 1 stor. Dette for å sikre seg minst tap ved ulykker.

Det finnes jo også 16-32GB minne kort til kamera, jeg bruker enda maks 2 GB brikker jeg og har heller med meg 3-4 brikker på 2GB på ferie. Plutselig mister man en brikke, en blir øddelagt, stjelt osv. Så har du enda noen minner igjen på de andre brikkene.

Men dette med harddisk kan være å ta litt hardt i ja, men i teorien er det smartere slikt.

Men det med mindre og flere minnekort på feks. Ferie mener jeg at absolut har noe for seg!
Vel, for min del ville flere minnebrikker bare betydd mer og passe på, og mer å miste :p Jeg ville garantert rotet vekk noen om jeg begynte å drasse på flere. Så jeg har kun en minnebrikke til speilreflekskameraet mitt (Canon EOS 400D). Har vel en brikke i reserve et sted, men hvor... det aner jeg ikke! :p

Alt i alt koker det vel ned til...eh...personligheten, hehe Rotehuer som jeg bør begrense antallet. Mens andre som har litt mer kontroll på hvor de legger saker og ting og er flink til å legge alt tilbake på plass øyeblikkelig, kan det nok være nyttig
Har ei lite fotoveske til SLR kamera, plass til huset, 2 objektiver og en haug av minnebrikker og andre ting. Er ikke noe særlig stor, og du henger den bare rundt skulderen. Veldig grei å ha på ferie . men jeg ville heller ikke tørt å hatt minnekortene i lomma.
ser ut som om dette forumes sårt trengte en kamera diskusjon
skal ut å "prøve" kameraer i kveld, har satt øynene i en canon da jeg har lånt flere canon kameraer før, men det kan jo også gå helt andre veien =)

men makro funksjon er et must, og zoom linse er must, men hvilken linse er best til å ta bilder igjennnom glass? er det makro linse ?

noen forslag til kjeder som har best utvalg av kameraer i utstillling?

lefdal, siba, ekspert osv i Stavanger =)??
Ville ikke brydd meg med mer enn ett minnekort. Minnekort sitter i kameraet, og man mister det ikke med mindre man mister kameraet.

Vi har som regel med oss en laptop eller netbook paa ferie, og overfoerer bildene til den hver kveld og sletter dem fra minnekortet. Pc'en staar paa hotellrommet, og dermed er det veldig lite sannsynlig at man mister bildene, og hvis vi skulle miste kameraet har vi kun mistet en dag med bilder.

Men hvis man ikke kan ha med seg en pc, kan man alltids ha ett minnekort liggende paa hotellrommet og ett i kameraet, og bytte om paa dem med jevne mellomrom. Men hvis man skulle miste kameraet mister man uansett halvparten av bildene, saa jeg tror ikke jeg hadde brydd meg med det.
katie_Discus&L200
men makro funksjon er et must, og zoom linse er must, men hvilken linse er best til å ta bilder igjennnom glass? er det makro linse ?

Jeg kan ikke svare på hva som er "best", men jeg kan jo fortelle hva jeg bruker
Jeg har Canon Eos 400D, og til det kameraet har jeg 18-55 mm kit-linse, og i tillegg en macro 60 mm linse. Begge Canon.

Må tilstå at det er ganske sjelden jeg bytter til macrolinsen. Stort sett er det kit-linsa som sitter på kameraet, og jeg syns jeg får til mange brukbare fiskebilder med det gjennom glasset.
Trikset er vel å unngå å ta bilder av fiskene bak glasset i fullt dagslys hvis det er mye vinduer i rommet, for da er det mye gjenskinn i akvarieglasset uansett hva du gjør. På mitt akvarierom er det kun et vindu, og det har rullgardin. Skal jeg ta bilder på dagtid eller i solskinn, trekker jeg ned rullgardinen mens jeg holder på. Ved knipsing av helhetsbilder av selve akvariet, slår man av alt annet lys i rommet for best resultat og for å unngå reflekser. Dette gjelder også tv Har sett mange bilder av akvarier her på forumet der man ser gjenskinnet av tv'en i stua i slik grad at man ser hvilket tv-program som var på da bildet ble tatt :p

Bilder av fisk gjøres også best i et rom der det ikke er for mye annet lys på. Holder man kameraet littegrann i vinkel i forhold til akvarieglasset, unngår man refleks fra blitzen. Er blitzen midt i mot glasset får man ofte en stor, lysende blitzflekk i bildet. Ikke alltid bildet er ødelagt fordet, man kan beskjære bildet i etterbehandlingen og få vekk blitzen.

Øvelse gjør mester når det kommer til fotografering, men med speilreflekskamera er alt så mye enklere
Nå har i alle fall jeg hatt 3 minnebrikker som har tatt kvelden utenvidere, måtte til med dyreprogramer og flere timer for å få bildene tilbake. Minnekortene var bare å kaste.
Så jeg tar i alle fall heller med flere minnebrikker og dropper laptop på ferie. Er da noe av det som er ferie da? kunne legge fra seg mobil og laptoper.

Du finner svært få "profesjonelle" kamera folk med minnekort på gigantiske størrelser.

Men opp til hver enkelt dette.

Og til trådstarter: Hvorfor ikke prøve fotobutikk, japanfoto? Elitefoto? Fotoknudsen? Mener japan foto har butikk i stavanger. pleier å være supert utvalg der, gode priser også.
hehe god ide =)

hadde helt glemt fotoknudsen osv eg XD
tar turen innom der først da =)

takk
Du skulle tatt turen til kristiansand du, der har de en japanfoto, ene søskenbarnet mitt jobber der (tror enda:P) Og han driver som sakt med egne fotokurs og tar bilder for penger på div selskaper og slikt.
Du hadde nok endt opp med alt for mye en du hadde tenkt da, hehehe rund selger deg vell... Men Du hadde fått kjempe svar på alt du lurte på i alle fall.

Kanskje du er heldig å finner noen slike på de andre fotobutikkene også da får håpe det. Alltid kjekt med selgere som faktisk driver med det selv og kan svare ærlig for seg.
helt enig, hater å komme til dyrebutikker og spør om fisk så vet de ikke engang hva L malle er for noe XD

er akuratt det samme i de fleste butikker faktiskt =) handler ikke klær hos noen som kler seg ræva lixom
Er ikke alle som ser paa laptop og mobil som et ork da
Gjør ikke jeg heller, men er som regel ikke noe du trenger på ferien.
Med annet du jobber i ferien, noe som blir litt rart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap