Hvordan kan man bli så knytta til en fisk? (side 2)
Så bra, Ronja! Det er en helt forferdelig ting å måtte gjøre, men som ansvarlige dyreeiere må vi jo av og til bare bite tennene sammen og gjøre det som er best for kjæledeggene våre. Supersterkt av deg! Og det går jo så fort, at yndlingen din slapp lett når det først var så galt. Nå kan du godt være litt stolt av deg selv!!! Blir helt på gråten, jeg...
Postet 20.07.10 kl 01:59
Postet 20.07.10 kl 02:43
Inaktiv bruker

Jeg har fiska endel å da knekker man nakken på den, men å gjøre det på sin eget kjæledyr er noe helt annet. jeg ville det beste for doffen. Jeg håper at jeg ikke må gjøre det igjen. og nå består mitt akvarium bare av 7 guppyer så jeg ska nok kjøpe flere fisk. men jeg vet ikke hvordan ennå. Det blir nok ikke fler gullfisk.
Postet 20.07.10 kl 12:32
Joho:O kjøp deg en fin slørhale eller 2-3, de er så skjønne, våre 3 som har vært sammen hele tiden, fordi vi fikk dem sammtidig, er så gode venner! de svømmer HELE tiden etterhverandre,og snur saltoer i vannet av og til, og leker hele dagen igjennom boblene fra luft stenen, og svømmer i motstrøm fra pumpene. De er så koslige å ha! Så dumme, men likevell så skjønne. Graver i sanden etter mat og sputter ut sand restene.
Ikke gi opp slørhalene .
Du ser dem nesten aldri svømme fra hverandre, de svømmer ofte opp alle 3 i et hjørne å ser på deg om du sitter i sofan på siden! hehe
Ikke gi opp slørhalene .
Du ser dem nesten aldri svømme fra hverandre, de svømmer ofte opp alle 3 i et hjørne å ser på deg om du sitter i sofan på siden! hehe
Postet 20.07.10 kl 12:43
Endret: 20.07.10 kl 12:44
Postet 20.07.10 kl 12:45
Inaktiv bruker

Ja det er det verste med denne hobbyen; når fiskene dør eller må avlives.
Det er en følelsesmessig påkjenning. Man har tross alt blitt glad i de små vesnene!
Jeg hadde 17 elfenbenciklider som ble syke og som jeg måtte avlive siden de lå halvdøde og pintes.
Det jeg gjorde var å ta en og en fisk oppi en papirpose og slå et velrettet slag med hammeren mot fiskens hode. Det var ikke bare lett da de jo glir unna, men bruker man en tynn papirpose er det lettere enn med en plastpose.
Men jeg greide jo å få skjært meg i fingeren på fiskefinnene, de var jo skarpe. Og jeg fikk noen tagger eller lignende innunder huden som gjorde vondt i en uke etterpå.
Å skjære av fiskehodet er vel ikke lett når de ligger der og spreller på fjøla og man samtidig skal holde i fisken med handske på hånden? Og alt blodet da! Huff!
Håper jeg slipper å oppleve noe slikt igjen altså . ..
Det er en følelsesmessig påkjenning. Man har tross alt blitt glad i de små vesnene!
Jeg hadde 17 elfenbenciklider som ble syke og som jeg måtte avlive siden de lå halvdøde og pintes.
Det jeg gjorde var å ta en og en fisk oppi en papirpose og slå et velrettet slag med hammeren mot fiskens hode. Det var ikke bare lett da de jo glir unna, men bruker man en tynn papirpose er det lettere enn med en plastpose.
Men jeg greide jo å få skjært meg i fingeren på fiskefinnene, de var jo skarpe. Og jeg fikk noen tagger eller lignende innunder huden som gjorde vondt i en uke etterpå.
Å skjære av fiskehodet er vel ikke lett når de ligger der og spreller på fjøla og man samtidig skal holde i fisken med handske på hånden? Og alt blodet da! Huff!
Håper jeg slipper å oppleve noe slikt igjen altså . ..
Postet 20.07.10 kl 12:48
60 liter var litt lite ja, våre har det for lite i 70`en, derfor de skal snart flytte til større hjem. Men om du har plass, så er det kjempe koslig fisker å ha! Farlig med mindre fisk da, i og med dem spiser alt de får i munnen.
Vi hadde en stor og feit slørhale, den spiste 10 av den dyre noen tetra sorten! :@ Vi leverte den til dyebutikken, ville ikke ha den mer når den gjorde slik. og etter på har vi ikke hatt små fisk oppi! Selv om de gjenværende ikke har blitt store nok til å spise dem enda.
FYSJE, ikke flere bildelige forklaringer om avlive nå :O, *grøsse*
Vi hadde en stor og feit slørhale, den spiste 10 av den dyre noen tetra sorten! :@ Vi leverte den til dyebutikken, ville ikke ha den mer når den gjorde slik. og etter på har vi ikke hatt små fisk oppi! Selv om de gjenværende ikke har blitt store nok til å spise dem enda.
FYSJE, ikke flere bildelige forklaringer om avlive nå :O, *grøsse*
Postet 20.07.10 kl 12:55
Endret: 20.07.10 kl 12:56
Inaktiv bruker

jeg syns slørhaler er utrolig fine, men jeg vil ha noen eksotiske fisker som ikke finnes overalt liksom. fisk med mange farger. Jeg sitter slørhalepass til en venn. Jeg putta nu begge to oppi 60L siden de vanligvis bor i en 30L :S . Blir mest sannsynlig å kjøp fisk på fredag. Er det noen som vet om man kan ha en sånn kysssefisk i 60l ?
Postet 20.07.10 kl 13:07
Det gikk ikke så bra med fisken din ser jeg.
Stolt av deg for at du klarte og gjøre det selv.
Det er faktisk fra meg det svaret om koking kom.
Jeg avlivet en 20cm stor pleco på den måten (ved koking) slo den i hode med en hammer før jeg slapp den i det kokende vannet. Det kan jo hende den døde av slaget da. Men koke altid fiskene for og vøre sikker.
Jeg klarer nemlig ikke og bruke en kniv på fiskene mine.
Stolt av deg for at du klarte og gjøre det selv.
Det er faktisk fra meg det svaret om koking kom.
Jeg avlivet en 20cm stor pleco på den måten (ved koking) slo den i hode med en hammer før jeg slapp den i det kokende vannet. Det kan jo hende den døde av slaget da. Men koke altid fiskene for og vøre sikker.
Jeg klarer nemlig ikke og bruke en kniv på fiskene mine.
Postet 20.07.10 kl 13:07
Inaktiv bruker

jeg syns det gikk ganske fort med kniv. jeg er vant til å sløye fisk, jeg er med pappa på fiske hver sommer, og isfiske om vinteren.. Men for å være helt ærlig, var det helt jævli, *unnskyld språket*
Postet 20.07.10 kl 13:11
Helt i orden det. Det er noe helt annet med en akvariefisk en den en fisker fra sjøen. Scalarene våre er så knyttet til oss at vi ikke kan være i nærheten av akvariet før dem står og vil ut til oss. Har og en rubingurami som gnir seg inntil handa så fort vi kommer for og hilse på den. og flere er på vei til og lære denne oppførselen.
Postet 20.07.10 kl 13:54
Ja hva i hoen er det med disse Scalarene? Jeg har aldri lest noe om dem,er ikke noe jeg har planer om å skaffe meg selv med det første, Men har sett dem i dyrebutikker, og i en dyre butikk er det sikkert 50 slike oppe i et tja 500-600 hundre liter kar minst. Også hver gang jeg er der, så følger de etter meg! sånt seiøst, går jeg til venstre side, så kommer de fort over til venstre hjørnet, går jeg til høyre hjørne så kommer HELE flokken over til høyre hjørnet. Kjempe artig saker ^^ men jeg skjønner det ikke helt! :P
Postet 20.07.10 kl 14:15
Postet 20.07.10 kl 14:28
Inaktiv bruker

Haha stilig. Hadde planer om scalare, men da allle mente det ville være bortkasta penger, siden de må ha 200 L..
Postet 20.07.10 kl 14:32
Thomas KSlørhaler er da bare oppdrett av gullfisk? Og egentlig ikke en ekte rase. Finnes ekte gullfisker. *klippe* Et bilde av en av våres. Et bilde som sto at skulle være ekte gullfisk: *klippe* Og den er vell mer lik din? Men hva vet vell jeg.
Har ikke noe med fargen, men formen på fisken å gjøre
Vanlig gullfisk:
Bilder av noen av oppdrettsvariantene under der, blant annet dine
Postet 20.07.10 kl 14:37
Endret: 20.07.10 kl 14:39
Inaktiv bruker

Har bare 7guppyer i 60l'ern. Noen som kan ambefale meg fisker? ^^
Postet 20.07.10 kl 14:41
Akvariet mine går i er på 120l. vet dette kan bli litt lite med tiden men nå er dem ikke mer en 15cm fra topp til bunn. så halve størrelsen av hva dem kan bli etter det jeg har forstått. Jeg kommer til og gi dem større plass når toppfinna og bunn finna begynner og bøye seg. Om det skjer da.
Det får tiden vise. nå har dem i allefall god plass til og strekke seg helt ut.
Det får tiden vise. nå har dem i allefall god plass til og strekke seg helt ut.
Postet 20.07.10 kl 14:44
Postet 20.07.10 kl 14:53
Jeg vil si at jeg føler med deg.. jeg fikk aldri beholdt mine slørhaler særlig lenge, de døde fort av ukjent grunn. Kanskje for mye luft i vannet..? Og selv syntes jeg slørhaler og gullfiker er noen skikkelig søte dyr. Har også et akvarium med nesten bare gullfisker i. Legg fisken i en fyrstikkeske når den dør, og grav den ned i jorda. Da har du et lite minne om din lille, søte slørhale.
Postet 20.07.10 kl 17:12
Postet 20.07.10 kl 17:14