Gromsete vann og høye nitratverdier (side 2)

mona o
[QUOTE=hea]Bør jeg skylle blåsvampen foran innsuget på filteret hver gang jeg bytter vann?

Hæ? Nei, jeg skjønner ikke hvorfor du skal det? Man renser ikke filteret oppi akvariet

Svamper renses i en bøtte akvarievann (tappet ut i forbindelse med vannbytte), møkkavann som så tømmes i do. Svampen settes tilbake i filteret.
Noen renser svampene under vannkrana, men det er viktig å ikke bruke hverken for varmt eller for kaldt vann. Noen-og-tjue grader er ok, for man vil jo ikke drepe de levende filterbakteriene som sitter i svampene. Man ønsker bare å forbedre sirkulasjonen i filteret, så svampene skylles passelig rene for slam for å øke gjennomstrømningen.

Hehe, ikke det jeg mente, men ser at setningen min var dårlig bygget opp

Men jeg har rekesikret filteret mitt, satt en bit blåsvamp foran innsuget på filteret, inne i akvariet. Lurte på om jeg skulle ta den ut av akvariet, og skylle den hver gang jeg byttet vann.. Vet ikke hvor fort slike sånne går tett..

Har vel kommet til det stadiet at jeg spør om alt mulig, for å se om det plutselig dukker opp en "aha" ting som jeg gjør feil, som vil løse problemet med grumsete vann..
Ulvster
Tetratec 1200 er helt perfekt til et 240l - selv om produsenten oppgir opptil 500l - sånn er alle produsenter. De er meget bra filtre i samme klasse som Eheim 2028 og 2075 - men 1200en har litt sterkere motor og kan gå litt lenger før rens (har 2028 og 1200 i samme kar med identisk filtermedie - så det har jeg testet..). Orginalinnholdet kan godt forbedres litt, bytt ut de to midterste skuffene med Eheim Ehfisubstrat Pro eller Fluval Biomax og du får mye større biologisk kapasitet.

Takk for tips til forbedring, og bekreftelse på at 1200 skal passe fint til 240 liter.

Har ehfisubstrat pro liggende, så da bytter jeg den ene kurven om litt. Så kan jeg ta den andre en stund etterpå. Greit å ikke bytte alt på en gang.
Spørs forresten om jeg ikke bare skal revurdere hele rekesikringen.... Fant sikkert 50 reker, og en kuhliål i filteret i dag... hehe... Ålen har nok kommet seg inn før jeg satt på sikringen da, og sikringen hjelper jo i alle fall for de store rekene..

Aldri i mitt liv sett en så tynn kuhlii ål! Håper den får det litt bedre nå som den har kommet på plass i akvariet.
Vannet er klart
Tenkte bare å komme med en kjapp tilbakemelding om at vannet nå er klart.

Jeg konkluderer med at jeg hadde både infusiorer + tett finfilter.

Da jeg skiftet finfilteret forsvant etterhvert de mørke partiklene, men det var fremdeles hvite igjen. Nå blir det færre og færre hvite partikler, og mindre tåkete vann når jeg ser på akvariet fra siden.

I dag er det tilnærmet bra. Ser krystallklart ut forfra, og er nesten helt bra fra siden også.

Fortsetter med å være ekstra forsiktig med foring fremover, slik at ikke infusiorene blomstrer opp igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap