Da prøver vi.... (side 2)

Har 8 aenus også... Og de fire i de svære karet ligner ikke no' særlig på de. Om det ikke er en spesiell variant av de da.
Men det var det å ta gode bilder da, så andre kan hjelpe til med id'en. Jeg har aldri vært flink til det.....
Prøvde å ta et par bilder til av de.
Kan fortsatt være det, men en annen fargevariant. Hvis du ser bildene i basen er det mange farge varianter.
Tips er å forhøre seg med Mona, Lisbeth eller Loffa om å sjekke for deg
Jippi! Enda mere Cory....
Ble en liten gjeng på ti stk, solgt som melanistius. Og regner med at det skal stemme
Fryktelig sky og engstelige enda,men det er kanskje ikke så rart. Er ikke mange timene siden de ble rykket opp fra det kjente og plassert her hos meg. Viltfangete er de òg,så innbiller meg at de har lettere for å stresse og roer seg litt senere. De ligger under rota og skotter mistenksomt mot meg, som om jeg har gjort de stor urett.... Nesten så en kan få dårlig samvittighet...

Dårlig samvittighet har nok samboeren også (som for øyeblikket har rømt boligen)
Og tviler på at han vil klare det samme kunststykket en gang til. Bare så det er sagt, når man skal støvsuge på kjøkkenet,så sjekker man hvilke stikkkontakter man tar ut... Det er IKKE smart å dra ut strømmen til kjøleskapet, og ikke oppdage det,så det står i et døgns tid uten strøm... Med elgkjøtt og annet snadder i. (okei,det eneste snadderet var kanskje elgen...)
Så bikkja koser seg ihvertfall, der hun ligger og tygger i seg lettere dårlig elgkjøtt.
Kunne godt hatt noen piraja nå...

Og stimfisk, du liksom... De tetraene i 600 literen har det så trygt og godt, at de er fullstendig spredd rundt i hele karet. Og selv om det er bra at de føler seg trygge, så er det jo litt pent å se at de svømmer i... ja,nettopp, en stim. Kanskje jeg får skremme dem litt. Lage noen stygge grimaser utenfor glasset (kan i grunn gjøre det inni også, men liker ikke vann i nesa...)
Men muligens ikke.... Kan jo skremme livet av dem...
Blir ikke mye stim av dèt heller.


*knurre*

Skjønner nå hvorfor det "pirat-akvariet" var på tilbud den gangen...
Da jeg våknet idag,så begynte det å bli litt bløtt rundt karet... Ikke mye,det er en ramme rundt nede,men det piplet ut. Det er andre gangen det skjer på ikke så mange månedene. Trodde jeg hadde fått stoppa lekkasjen med med en noe større mengde silikon enn strengt tatt nødvendig,antar jeg, men enten så gjorde jeg en altfor dårlig jobb,eller så er det lekk et annet sted.. Jeg velger å tro det siste,hehe
Særlig siden jeg nettopp har fylt opp "byggesettet" mitt, der jeg har silikonisert fast alle fem sider av glass... *krysser fingrene* (hardt!!)
Så rekene,snilene,plantene, alt vannet og ancistrusen ble flyttet fra 37 literen og oppi den tomme 60 literen som har stått i nærheten.
Og bare for å si det.... Snegler er vanskelig å flytte! De ble lagt oppi bøtter samtidig som jeg tappet akvarievannet i dem, og de ble ikke med frivillig når vannet skulle oppi 60 literen! De tviholdt seg fast nederst i bøttene, innbilte meg nesten at de ristet på hodene og hylte "nei,nei,nei,vil ikke". Det tar faktisk ganske lang tid å pille ganske så små sneglebarn, som er ganske lyse rosa, opp fra mørke bøtter med dårlig lys i rommet....
Neste gang så får de gå selv.

On the brighter side :

Jeg så at en av blue pearl rekene mine gikk med egg idag
Og i et annet kar,så har jeg sett bitte bitte små baby-reker.
God morgen.
Er altfor tidlig våken på en søndag,synes jeg. Men sånn blir det med en seksåring i hus.
Er den store ryddedagen idag, lovet meg selv at huset skal være (nesten) prikkfritt før jeg får lov til å holde på med akvariene. Er nemlig mer morro å holde på med vannskift,ordne på planter,og småprate med fisken,enn å ta oppvasken og tørke støv...

Men er mye mer behagelig å sitte foran pc'en med kaffekoppen og lese på akvaforum. Oi, kaffekoppen snart tom...
Tror jeg henter meg en kopp til,og sitter bitte litt til foran pc'en....
Tenkte forresten at jeg skulle legge ut et bilde av noen av de ganske så mistenksomme melanistiusene som glaner litt surt på meg... Dette er vel tatt dagen etter de kom oppi karet.
Hvor er kameraet når man trenger det!?

Er noe av det rareste og morsomste jeg har sett en av fiskene gjøre. Scalaren min hadde visst lyst på noe som så godt ut under pumpa (som nå har en ca. 4 cm klaring fra bunnen av akvariet), men han er jo for høy for å komme innunder. Så han la seg på siden og kom seg under Og plundret litt for å komme seg ut igjen, så kom til å havne på rygg når han var på vei ut. Hihi. Ikke noe hastverk med han, han tok alle stegene i knusende ro.
Og har for første gang idag hørt praktbotiane "prate". Eller det var nok mer kjefting, over noe jeg tror var resten av en ert... Ble en litt isnende panikk-følelse først, for trodde det var akvariet eller metallet i rammen som lagde lyder.
Men så skjønte jeg at det var botia'n. Skremme meg sånn æ gitt....
Fant kameraet!
Scalaren var ikke like keitete denne gangen som den første,men ble et par litt morsomme bilder likevel
Godt skrevet innlegg av deg, du virker gjennomtenkt i måten du driver denne hobbyen på.
Spennende dette med foret, tenker over det selv også, men de som lager foret lager det jo utifra hva fiskene trenger av næringstoffer og slikt.

Skulle gjerne hatt mine egne kulturer stående med levende ferskvannsfor.

Skal ærlig innrømme at det har jeg gjort dumheter skryter jeg ikke akkurat av det her inne, vil jo ikke sett på som "dum". Jeg vil vel ikke si at det er klikker her inne, men nå følger ikke jeg med på sånt heller.
Bryr meg heller ikke så mye om hva evnt "bedrewissere" sier heller, jeg leser alt med samme tanke og det er å finne ut hva som evnt fungerer for meg.

Det er rart hvordan vi mennesker styrer vårt hjem rett i grøfta.
Vi spiser like feil mat som det vi forer dyrene med.
Takk,takk
Men ærlig talt, er ikke særlig gjennomtenkt av meg. Tenker bare. På mye rart...
Og med et par år skole på alternativ medisin (vinklet mot dyr), så dukker opp tankene rett som det er. Spesielt med tanke på fòr og naturlig adferd. Har tenkt på de temaene når det gjelder hund,katt og hest i endel år, så nå er det fisken jeg tenker på. Jeg følger ikke mine tanker og kunnskaper slavisk når det gjelder de andre dyrene heller, av både praktiske og økonomiske grunner. Men prøver å legge det til rette der jeg kan, og det vil jeg gjerne med henhold til fiskene også
Og et akvarium med bare "byttedyr" hadde vært artig. Så kunne man hentet en håv mat i ny og ne. Men om det hadde vært gjennomførbart aner jeg ingenting om. (enda... hihi)
Ikke er jeg flink til å ta vare på meg selv heller, så dobbel-moralisten, dèt er meg!

Og fant ut rimelig kjapt,at man bør være forsiktig med formuleringene sine. Og studere først,spørre etterpå...
Men er jo fint at det er så mange pasjonerte her Med alt dèt innebærer....
Jeg òg leser "alt" og drar ut det som er av interesse.



Du har kanskje funnet ut av dette selv allerede. Men i et av de første inleggene nevnte du kalkstein i filtrene. Det er mest sannsynlig efimech - Eheims filtermedie du har.

BTW: Det er ikke helt uvanlig å ha en kultur med guppy eller kirsebærreker gående til bruk som fôr. (Men ikke si det til noen.)
Men jeg har ikke store nok fisker til sånt
Trodde jeg ihvertfall. For da jeg hadde tetra og kirsebær reker sammen, så synes jeg det minka på rekene. Men skjønte ikke helt hvorfor. Helt til jeg så at en to tre fisker samarbeidet om èn reke, bet i hver sin ende, og dro helt til det var flere små reke deler.... Dette var rød fantomtetra. "fredelig og fintfølende fisk" påståes det i fiskebasen. Mine er ihvertfall ikke fintfølende!
Jeg kunne tenkt meg en skikkelig insektssuppe, men ser tydelig ulempene...
Med larver som rekker å bli store, med tilhørende vinger. Dyr som jakter på hverandre, så lite mat igjen til fiskene. Lukt? Og kanskje ikke så tiltalende som ett akvarie med fisk...
Er sikker på at mange har sånt,eller har prøvd seg på det, og kan vel også tenke meg at det ikke er helt gjennomførbart eller praktisk.
(dessuten så har jeg lite hell med guppy)

Nei, har egentlig ikke tenkt mer på de stein-aktige tingene. Men mye mulig du har rett
Fest i storkaret!
Noen av kobbertetraene leker, og plutselig så ble det stor aktivitet blant cory'ene.
Skjønte ingenting, kom rare plaskelyder derfra. Etter en nærmere titt så var det den ene pantanalensisen som var loddrett i vannskorpen som smattet. Men den "drakk" ikke luft. Men ettersom jeg så hva som skjedde i karet, så må det ha havnet egg i vannskorpa, som har lagt seg langs akvarieglasset. Det var nok dèt den smattet på. Tilogmed de skye melanistiusene har kommet fram og smatter og noser overalt som kobbertetraene var før dem. Kan nesten kalle det jakt (med litt velvilje...) Det ser ut som de er ganske målbevisste, cory'ene altså, selv om hann-tetraene er rimelig målbevisste også... Enten så følger de luktsporene, eller så iakttar de hvor tetraene legger egg. Kanskje det er litt av begge deler
Er mer aktivitet på de nå enn da jeg fòrer med myggiser.
Vært en litt sånn akvariedag idag
Fikk byttet inn to litt store gibbiceps med noen tetra, så fikk jeg fylt på befiskningen litt. Fikk endelig noen venner til skjørtetetraen, og etter en halv evighet med jaging, så ser det ut til at de har akseptert hverandre. Merkelig å se på, at en skjørtetetra på omtrent èn cm jage en på seks....
Og fått den nye utvendige pumpa jeg skulle ha i 200 literen Var ikke så vanskelig å sette sammen,heldigvis. Har hatt to innvendige der,så klemte ut guffa fra den ene foran innsuget til den utvendige. Mye havnet på sanden, og der ble det aktivitet! Ikke engang når de får mygglarver er coryene så frenetiske. Hva de fant vet jeg ikke, men ni stk bartefranser lå i klynge mens de noset og tygde.
Fikk endelig noen planter oppi der også, som jeg nå har forhåpninger om kommer til å forbli i sanden nå som de noe destruktive mallene er borte.
Ei lita kulefisk ble det òg på meg idag.
Et par av aenusene mine begynner å bli gode og runde òg,kanskje jeg får se noen egg snart?
Hva skjer med 005'erne?
Nå begynner jeg å bli svært skeptisk. Kjøpte fire cory for omtrent to uker siden, og nå er det bare to igjen.
Den ene døde etter en uke, skjønte ingenting da heller. Brått så kom det en liten "raptus" og så lå den på bunnen, livløs. Ingen tegn før eller da at den var dårlig. Null nitritt i vannet, og bare sort neon og kobertetra som gikk sammen med de. (hhv 25 og 10). Og nå døde en til, på samme måte. Litt flying fram og tilbake,opp og ned i to sekunder, og så livløs på bunnen. De andre beboende i karet ser ut som de har det bra. Men det trodde jeg om de som døde da. De ser jo faktisk friske og fine ut de også, bortsett fra den detaljen at de ikke lever.
Liker ikke dette her.... Er ikke helt sikker på hva jeg gjør galt. Håper de gjenlevende kommer til å holde seg levende. Og at de ikke kommer til å sture siden de bare er to nå... Kjenner at jeg begynner å bli litt engstelig.
Går ikke helt knirkefritt dette her....
Juwel pumpen tok kvelden for ett par dager siden, og jeg vet ikke når på døgnet det skjedde... Det er det karet som er på guttungen sitt rom,og jeg sjekket ikke det på morran,men oppdaget det sent på dagen. Så.....
Fikk etter mye "pelling" ordnet en en ny sirkulasjonspumpe på plass i det innebygde filteret (juwel-akvarium), fisket en cory ut av filteret først. Den tok sjansen på å svømme oppi for å se om han fant noen godsaker da jeg hadde det åpent.
Det gikk i ett døgns tid, så oppdaget jeg at en av barbene lå død i vannflaten, og flere gispende fisk rundt om kring. Pumpen var svakere enn den som var der før, så litt lite oksygen... Så en luftpumpe og luftesten senere, så har resten det bra
Ingen utslag på nitritt enda, så satser på at basseluskene klarte seg i filteret. Nå håper jeg at alt går bra i en periode, begynner å få lite med "reserve-deler"...

Har ellers kost meg med å se på dokumentar fra amasonas elven på youtube

Og venter ennå på litt action hos aeneus'ene. Det er endel knuffing og tendenser, men jentene er nok rett og slett ikke klare enda
Og er utrolig hvor mye klarere det karet har blitt med en ganske så overdimensjonert utvendig pumpe. Men må slå av pumpen innimellom når jeg skal fòre, så ikke alt forsvinner i bøtta... Har satt en bit blåfilter over innsuget, og det er blitt et yndet sted for coryene og botiane som er på leting etter litt snacks.
Det lønner seg og alltid ha ekstra utstyr liggende i denne hobbien, jeg hadde fullt av filter, varmekolber ol liggende. Slik at hvis noe skjedde hadde jeg reserve. Noen har til og med to pumper gående, slik at hvis de skulle få problemmer i et karr, så kan de bare flytte inn den ekstra ferdig innkjørte pumpa.
Så kommer du over noe på tilbud, ta en ekstra titt. Kanskje det er noe kjekt der.

Det er oppover og nedover i denne hobbyen.
Jeg er en av dem som aldri (ennå) har fått hvitprikk på fiskene mine.
Men hadde gyrodactilus (svekkelsesparasitt) og andre ikke vanlige sykdommer.

Det er bare og ta tiden til hjelp. Er det en fisk man ikke får til, så er det millioner av andre man heller kan prøve seg på.
Tror jeg nettopp fikk se en overlykkelig fisk
Har hatt èn enslig metae-cory. (siden dumme meg trodde det var en panda i farten...)
Og idag fant jeg endelig noen flere metaer! Vel,bare tre til, men det var visst nok for den stakkaren her hjemme. Den har stort sett sturet i et hjørne,men et minutt eller to etter at de andre kom seg i karet,så gjorde den små (og etter mitt skjønn) lykkelige krumspring. Fornøyd matmor
Fisket opp ni stk panda,tok laaaang tid... De ble puttet oppi storkaret. Og igår ble det fem stk adolfoi på meg også. De flyr rundt i det nest største karet. Og for en ukes tid sida,så kjøpte jeg en gruppe på 12 napoensis,i svært godt hold. Ville nesten kalt de smellfeite Jeg så noen få egg på glasset i storkaret igår,så minst èn av de er nok litt mindre nå. Men før jeg fikk bestemt meg om jeg skulle ta opp eggene eller ikke, så var de blitt spist opp. Handlet også noen rasbora, men vet ikke hvilken art det er... De var visstnok nye i handelen. Pene er de ihvertfall. Men har ikke helt bestemt meg for om de er blå eller grønne enda. Grønnblå? Lyseblå første halvpart,og grønn siste halvpart? Minner om kileflekkrasboraen, kanskje det er en avelsform?
Flyttet noen reker litt hit og dit,for å avikle det ene akvariet, og da så jeg at den ene giftgrønne reka mi går med egg Morro!
Oi,fikk visst med meg en blindpassasjer idag også. I posen med trilineatus,så var det en liten krabat til. Og jeg mener liten... Aner ikke hva det er, for kanskje ta en tur opp på Tam igjen til uka, og se hva annet som gikk i det karet. Den er pytteliten, gjennomsiktig/sølvaktig, med et skinnende "øyenbryn" som er blåaktig. Er uansett ganke sikker på at det er en stimfisk....
Vært flink på en lørdagskveld. Fått tatt gode vannbytter på nesten alle karene. Byttet ut litt mer vann enn vanlig,siden jeg har vært litt sløv, og ikke har byttet no vann på at par uker. Så åtte kar er klare, bare "kulekaret" som er igjen.
Begynner å få litt tak på dette med vannbytter, i begynnelsen brukte jeg bare bøtter... Tungvindt.
Og siden et par av karene står på gulvet, så er liksom hevertmetoden ganske så ubrukelig.
Så.... Etter jeg har gjort som jeg pleier, altså snuse og lese på forumet, så har jeg begynt med powerhead med slange på, som går ut av vinduet. Og fått ordnet en kobling, så jeg kan fylle på med lang slange som går ifra badet.
På noen av karene går det i bøtter enda,men de er såpass små at det bare blir en bøtte eller to, og det er levelig
Men har ikke klart å lære meg kunsten å foreta vannbytter uten å søle vann,da...

Men har fått "algefilm" på overflaten i 600 literen.
Åssen få bort den,tro...? Hmmm....
Wee,egg!
Fant noen egg her og der i storkaret. Mest sannsynlig så er det "nappene" som har lagt dem. Fant noen som lå på et blad, og tenkte kanskje de hadde større sjans til overleve i et annet kar, så som et forsøk ble to deler av et blad med noen få egg på hver del lagt i hvert sitt rekeakvarie. Er mer mose der, kanskje de finner nok å spise på egne finner. Er kanskje noen egg som klekte i storkaret òg, sååååh med litt flaks......

Har lagt ut kattungene våre på finn, de er store nok til å få egne hjem nå.
Så hvis noen har lyst på en liten gråpus, så hyl ut...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap