- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Viktig funksjoner jeg savner her (side 2)
Viktig funksjoner jeg savner her (side 2)
Postet 25.07.10 kl 14:02
Inaktiv bruker
LoomisHvis brukere skal kunne redigere sine egne innlegg i ubegrenset tid så er det fare for at trådene blir usammenhengende, vanskelige å forstå og uten verdi. PM-funksjon kunne jo vært kjekt. Det har også vært nevnt i tidligere tråder.
pm funksjonen er ikke dum i det hele tatt
Postet 25.07.10 kl 14:12
Postet 25.07.10 kl 14:41
SolosuperDet er bra med nye ideer som gjør både sidene mer funksjonell, og gjerne funksjoner som gjør det mer koselig. Jeg ser noen er mot og redd for forandringer i det hele tatt, men det er sikkert slik særhet som kommer med alderen og oppvekstmiljøet å gjøre:)
Solosuper Innlegget ditt avslører at du sannsynligvis er en del yngre enn jeg
Mine synspunkter har ingenting med verken "alderen eller oppvekstmiljø" å gjøre.
Jeg vet bare hva jeg ikke liker ved diverse forumer og nettsider jeg har vært innom i løpet av mitt liv på nett, og jeg har sett hva som "misbrukes" av funksjoner og hva som fungerer. Og helt ærlig: jeg ser bare ikke vitsen med å dytte forumet så fullt av dingser og knapper for alle mulige og strengt tatt unødvendige ting, når folk sliter fra før med å bruke noe så enkelt som søk-funksjonen her... :p Eller hvor mange er det egentlig som ikke får til å legge til bilder, eller å lage en aktiv lenke...?
Forumet skal være BRUKERVENNLIG for både barn og voksne. Og enkelt, selv for de med lite nett-erfaring og lite dataerfaring. Dette er tross alt et akvarieforum med et "familievennlig" opplegg. Brukere fra 10 år og oppover...
Men et av forslagene som er gitt i tråden er jeg helt enig i: en pm-funksjon for AF hadde vært supert! Det er flott å ha på et forum.
Husker ikke om noen har nevnt det før her i tråden, men... jeg kunne ønske vi fikk smileys her Jeg trodde aldri jeg skulle komme til å si det men... *host* Jeg kunne altså virkelig tenkt meg at man fikk muligheten til å bruke smiley-tegn med mange ulike fjes-uttrykk Selv om det er en viss fare for at enkelt folk går helt amok og peprer innleggene med sånne smileys, så det ser ut som en barnehage har gått amok med klistremerker, så har de stor nytte ved å kunne hjelpe til å understreke en mening og en hensikt med et innlegg, så det er egentlig viktig å ha på et skriftlig forum.
Grunnen til at jeg har kommet frem til at jeg liker smileys og savner den muligheten her, er altså at man da kan rydde av veien en hel del misforståelser som ellers ofte oppstår når man uttrykker seg skriftlig. Jeg har sett ofte at en spøk er vanskelig å forstå skriftlig på forum fordi man ikke aner den andre partens sinnsstemning eller ansiktsuttrykk, men med et latter-fjes er det klinkende klart at det er en spøk f.eks., eller man kan med en blinke-smiley vise at det var en litt snerten humoristisk kommentar osv.
Postet 25.07.10 kl 18:02
Endret: 25.07.10 kl 18:06
Her kommer en fra den yngre generasjonen igjen og sier: FOR the love of GOD! drit i Smileys! Finnes ikke et forum som har dette som har klart å gjort det til en noe i det helle tatt ok funksjon! hva er galt med smileys du lager selv??? :S :O :P :* .... hvorfor skal vi ha 50 til og store gule (og andre farger) ikoner som sprader løst overalt! fosje!
Postet 25.07.10 kl 18:10
Endret: 25.07.10 kl 18:11
Fosje? Forklar Lokalt uttrykk?
Jeg tror ingen har snakket om 50. Jeg tenkte på noe i retning av 6-7 stykker eller noe.
Men det er nok mange synspunkter på det også Noen mener man må ha et ikon for enhver sinnsstemning, men det var altså ikke det jeg skrev.
Thomas Khvorfor skal vi ha 50 til og store gule (og andre farger) ikoner
Jeg tror ingen har snakket om 50. Jeg tenkte på noe i retning av 6-7 stykker eller noe.
Men det er nok mange synspunkter på det også Noen mener man må ha et ikon for enhver sinnsstemning, men det var altså ikke det jeg skrev.
Postet 25.07.10 kl 18:12
Endret: 25.07.10 kl 18:17
Postet 25.07.10 kl 18:17
Vi har alle mulighet for PM, bare hos AF heter det Epost. Kan ikke skjønne problematikken med denne metoden. Hvis man får en epost fra en bruker man ikke ønsker å utlevere epostadresse til så sender man bare svar fra forumet.
Når det gjelder smileys så kan jeg bare si at det håper jeg at vi slipper. Klarer meg lenge med og eller et i ny og ned. Synes disse figurene bare er forstyrrende og ødelegger lesbarheten i innlegget. Moderat bruk av smileys er forsåvidt å leve med, men dette vil aldri bli holdt på et moderat nivå.
Postet 25.07.10 kl 18:24
Dummeste jeg har hørt på leeenge! Flere forumer har PM og email.
Bruker svært skjeldent e-mail, kutter ut et ledd å sitte med da, det skal da være mulig å kunne snakke direkte med noen på forumer via PM og ikke via ekstern side (hotmail,yahooo og ligndende Altså e-post servere) Går mye kjappere å sende noen en kjapp pm også. Hjelper godt å holde orden på sin egen mail addresse med at du ikke får 50 mailer fra ulike forumer og brukere!
Eneste negative jeg vil si er gyldig med PM, er at dere må kanskje gjøre litt kode jobbing? tar sikkert ikke så masse tid en gang. finnes vell åpne løsninger for det, copy and paste nærmere.
EDIT: For å ikke å si at flere folk må gjerne inn å begynne å tukle med innstilinger på sin mail for at det ikke skal bli tatt som søppelpost, å jeg vil tro ikke alle som klarer å finne ut av det, trenger ikke være den letteste jobben for vanlig nettsurfere.
Bruker svært skjeldent e-mail, kutter ut et ledd å sitte med da, det skal da være mulig å kunne snakke direkte med noen på forumer via PM og ikke via ekstern side (hotmail,yahooo og ligndende Altså e-post servere) Går mye kjappere å sende noen en kjapp pm også. Hjelper godt å holde orden på sin egen mail addresse med at du ikke får 50 mailer fra ulike forumer og brukere!
Eneste negative jeg vil si er gyldig med PM, er at dere må kanskje gjøre litt kode jobbing? tar sikkert ikke så masse tid en gang. finnes vell åpne løsninger for det, copy and paste nærmere.
EDIT: For å ikke å si at flere folk må gjerne inn å begynne å tukle med innstilinger på sin mail for at det ikke skal bli tatt som søppelpost, å jeg vil tro ikke alle som klarer å finne ut av det, trenger ikke være den letteste jobben for vanlig nettsurfere.
Postet 25.07.10 kl 18:37
Endret: 25.07.10 kl 18:39
Inaktiv bruker
Ja, det var gode tips fra trådstarter her. Jeg også har forundret meg over at disse tingene mangler. Spesielt PM og muligheten til å kunne snakke sammen privat uten å utveksle privat epostadresse. Man vil faktisk ikke ha 100vis av fremmede folk på sin private epostadresse. Mulig jeg er sær men, jeg liker ikke å ha utlevere min private epostadresse til alle og enhver bare fordi jeg vil snakke med folk på nett
Venneliste hadde gjort ting triveligere også, og gjerne gjestebok i tillegg! For jeg ser at mange er her for å sosialisere seg litt og jeg synes igrunnen at det hadde vært bedre enn å starte tråder som overhodet ikke har noe med akvarier og fisk å gjøre, som feks tannlegebehandling og fargen på den nye sofaen:P
Venneliste hadde gjort ting triveligere også, og gjerne gjestebok i tillegg! For jeg ser at mange er her for å sosialisere seg litt og jeg synes igrunnen at det hadde vært bedre enn å starte tråder som overhodet ikke har noe med akvarier og fisk å gjøre, som feks tannlegebehandling og fargen på den nye sofaen:P
Postet 25.07.10 kl 18:56
Ja, det var gode tips fra trådstarter her. Jeg også har forundret meg over at disse tingene mangler. Spesielt PM og muligheten til å kunne snakke sammen privat uten å utveksle privat epostadresse. Man vil faktisk ikke ha 100vis av fremmede folk på sin private epostadresse. Mulig jeg er sær men, jeg liker ikke å ha utlevere min private epostadresse til alle og enhver bare fordi jeg vil snakke med folk på nett [/quote)
Veldig bra sakt!
!!!thumbs up!!!
Postet 25.07.10 kl 19:01
Endret: 25.07.10 kl 19:02
Thomas KDummeste jeg har hørt på leeenge! Flere forumer har PM og email.
Klarer du ikke å høre på andres meninger uten å komme med kommentarer som dette burde du slutte å poste. Hvis det er så viktig med pm så kan jeg ikke skjønne at det skal være så problematisk med å sørge for at eposter fra AF ikke lander i spamfilter.
På AF har man valgt å legge ned ressursene på funksjonalitet som er langt viktigere enn pm. Så lenge man har fult ut brukbare alternativer så kan jeg ikke se at pm-funksjonalitet skulle ha vært prioritert fremfor for eksempel kartfunksjonaliteten i fiskebasen.
Postet 25.07.10 kl 19:27
Postet 25.07.10 kl 19:52
MariaT[QUOTE=mona o] Men jeg skjønte ikke hva du mente med at du savner sitat-funksjon??? Det er da en siter-knapp under hvert eneste innlegg her? Hvilken sitatfunksjon var det du tenkte på?
På endel forum finnes muligheten for multiquote, at man kan trykke "sitat" på flere innlegg i tråden, deretter "skriv svar" hvor alle sitatene man har valgt legger seg. Så unngår man så mye klipp og lim, dobbelposter osv.
ENIG
Mulit-sitering hadde virkelig vært velkommen!!
Da hadde dere sluppet at jeg om et bittelite øyeblikk lager enda et innlegg i denne tråden, når jeg finner enda et innlegg jeg vil sitere...
Postet 25.07.10 kl 21:36
Geir KristiansenVi har alle mulighet for PM, bare hos AF heter det Epost. Kan ikke skjønne problematikken med denne metoden. Hvis man får en epost fra en bruker man ikke ønsker å utlevere epostadresse til så sender man bare svar fra forumet. Når det gjelder smileys så kan jeg bare si at det håper jeg at vi slipper. Klarer meg lenge med :-) og :-( eller et ;-) i ny og ned. Synes disse figurene bare er forstyrrende og ødelegger lesbarheten i innlegget. Moderat bruk av smileys er forsåvidt å leve med, men dette vil aldri bli holdt på et moderat nivå.
Synes ikke e-post erstatter PM, dessverre
Et stort minus med Akvaforum, er at søk ikke kommer i trådbasert visning.
Søker man f.eks på et fiskenavn, for å finne ut om andre har stilt samme spm om arten før, så får man en syk lang treffliste via google, der de første 300 stammer fra fiskebasen. Helt håpløst! Helt håpløst!
Treffene fra søket skulle kommet trådbasert, med oversikt over hvilket underfora de stammer fra etc. Skulle sett ut som når man leser i underforanen.
www.diskusjonsforum.no har gode løsninger på dette i forum opprettet på denne malen.
Postet 25.07.10 kl 21:41
Endret: 25.07.10 kl 21:45
Postet 25.07.10 kl 22:17
julnil[I][B]Et stort minus med Akvaforum[/B][/I], er at søk ikke kommer i trådbasert visning.
???
Slik som dette?
Jeg ser både tråder, underforum...
Postet 25.07.10 kl 22:21
julnilSøker man f.eks på et fiskenavn, for å finne ut om andre har stilt samme spm om arten før, så får man en syk lang treffliste via google, der de første 300 stammer fra fiskebasen.
Det er helt normalt når du velger et "googlesøk".
Postet 25.07.10 kl 22:24
julnil[/B]Mulit-sitering hadde virkelig vært velkommen!! Da hadde dere sluppet at jeg om et bittelite øyeblikk lager enda et innlegg i denne tråden, når jeg finner enda et innlegg jeg vil sitere...
Du... det var en syltynn begrunnelse for å lage mange unødvendige innlegg etter hverandre!
Selvfølgelig kan du multi-sitere her! Det gjør jeg stadig vekk. Du trenger ikke å skrive nytt innlegg for hver eneste sitat du vil bruke. Det er faktisk en uting! Det finnes tross alt en redigeringsknapp du kan bruke i tjue minutter etter at innlegget er postet... ("Endre innlegg" heter den knappen, står under hvert eneste innlegg du skriver)
Se nedenfor, så ser du multi-quoting
Ved hjelp av klipp og lim har jeg kopiert med meg et sitat fra flere enn en andre brukere. Vil jeg ha flere, går jeg inn og henter det via klipp og lim, og går tilbake til dette innlegget, klikker endre, og limer inn og skriver svar på neste. Jeg kan sitere så mange jeg vil inntil jeg har brukt opp de tjue minuttene et innlegg lar seg endre.
Thomas K[/B]Ikke alle som er åpne for diskusjoner, Men det er greit det :).
Thomas. Diskusjoner er nok Geir åpen for. Det er vel du som ikke diskuterer, men begynner å si at "det er det dummeste jeg har hørt på lenge". Sånt er lite konstruktivt å si. Den setningen kunne du droppet. Da hadde ikke Geir reagert Ingen liker å få slengt i trynet at tingene de sier er dumme....
Thatina[/B]Jeg synes vi burde hatt en "tumbs up"-funksjon på forumet... Er svaret hjelpsomt/informativt trykk på "tumbs up".
Det er jeg enig i Eksempel:
Jeg spør om noe. EN bruker svarer. Så står innlegget der, ikke mer respons.
Skal jeg stole på en persons mening, er det svaret korrekt? Eller er det feil, bare at ingen har giddet å motsi vedkommende?
Da hadde det vært strålende å ha en slik klikk-på-thumbs-up-funksjon der man får en setning over innlegget som sier noe slik:
"8 brukere gir dette innlegget thumbs up".
Har også sett forumvarianter der det står f.eks. "7 brukere mener dette er korrekt svar".
Da sitter jeg plutselig med mange flere meninger, og da tør jeg nok å stole mer på at det ene skriftlige svaret jeg fikk er noe jeg kan stole på
Geir Kristiansen[/B]Så lenge man har fult ut brukbare alternativer så kan jeg ikke se at pm-funksjonalitet skulle ha vært prioritert fremfor for eksempel kartfunksjonaliteten i fiskebasen.
Jeg har et godt argument for en pm-funksjon her...
Ved mange tilfeller får jeg faktisk SPAM eller også virus-infiserte mail fra brukere her på forumet, som jeg en eller annen gang har hatt emailkontakt med. Mange virus sender seg selv ut, uten at eieren av epostadr. vet det. Viruset henter epost-adressene sine selv på forskjellig vis. Nå sist var for bare noen dager siden. Dette kommer av at min epostadresse har havnet i deres adressebok eller kanskje viruset henter adressene den sprer seg til fra "Sendt" listen? Hva vet jeg?
Uansett, jo flere som får kloa i epostadressen, jo større sjanser har jeg for å få virus og spam....
Derfor; det hadde vært topp å kunne avgjøre f.eks. kjøp- og salgsavtaler via pm på forumet, uten å måtte involvere min private epost adresse
Postet 25.07.10 kl 22:41
Endret: 25.07.10 kl 22:53
Postet 25.07.10 kl 22:45