Angående grus og pansermalle (side 2)

Bruker også en tilsvarende løsning. For tømming har jeg en sirkulasjonspumpe med stuss som passer til hageslange. Er utløpet lavere enn vannstanden i akvariet virker slangen som hevert så fort den er fyllt.
Sirkulasjons pumpe?
Jeg er ikke noe handy med slike ting, kan noen forklarer meg lett hvordan man lett får tapet ut av vannet med hageslange også?

Evt pris. Hørtes jo veldig lettvint at man kan både tape i og tømme ut vann med hageslange inne, istendenfor bøtter, for bøtter blir søl og masse frem og tilbake, 240 liter, altså 24 ganger frem og tilbake +++ fordi har aldri maks vann oppi bøtta når den skal bæres.
Jeg bruker en slik. Mitt største som er i drift er 200l, og da holder det. Når hevertvirkningen starter går det ganske raskt unna. Mulig jeg skifter til en større når jeg får igang 720l. Bare å koble til slangen, slippe opp i karet og sette inn støpslet. Du kan også fylle slangen fra krana først, sørge for at enden ligger nede i karet, og så koble den fra krana og legge den ved sluket. Å forsøke å suge så mye vann inn i en slange finner du fort ut er ganske håpløst.
For å starte hevert virkning med hageslange er det bare å koble til vannkrana i andre enden og FYLLE vann, slik at slangen blir full. Så plugger man av hurtigkoplinga og slenger slangen i dusjen/sluket, vips så drar vannet av gårde
Thomas K
...kan noen forklarer meg lett hvordan man lett får tapet ut av vannet med hageslange også?


Les denne tråden for å få tips og ideer som forenkler vannbyttene!

Jeg har kjøpt 8 meter vannslange og koblet det til "den gule dingsen" (på bildene) i den tråden, som så skrus fast på baderoms-krana. Veldig enkelt og superpraktisk

For å tappe vann ut av akvariene - les denne tråden (det er bilde som viser det der) Når jeg skal tappe ut vann ved vannbytter, bruker jeg et u-rør (grønn plast fra Eheim) som det er festet slange på. Lang slange! Den går fra akvarierommet og langs gulvet ut i gangen og inn på badet, der enden av slangen ligger nedi dusjsluket. Gravitasjonen sørger for at vannet renner fra akvariene og ned i sluket.

Jeg har to ulike slanger til disse to tingene, en for rent vann (inn) og en for møkkavann (ut).
Det er den samme koblinga jeg linket til Mona. En får den også hos Biltema. Men jeg sverger til Hozelock da store sterke never har en tendens til å bli litt velll mye for enkelte biltemavarer.... :P
Digi
Det er den samme koblinga jeg linket til Mona. En får den også hos Biltema. Men jeg sverger til Hozelock da store sterke never har en tendens til å bli litt velll mye for enkelte biltemavarer.... :P


Jeg sleit ut noen sånne billiggreier fra Biltema. De varer ikke lenge hos meg iallefall, så selv om de er billige i innkjøp blir de dyrere i lengden fordi man hele tiden må kjøpe nye.

Jeg kjøpte Hozelock til slutt, Jeg ga vel bare 80 kr for mine Hozelock, for jeg kjøpte dem på Ebay fra England (vet ikke hva den ville kostet i Norge på et hagesenter f.eks.).
Trodde de skulle slites ut like fort som Biltema sine, så jeg kjøpte 3-4 stk på en gang. Men foreløbig har jeg altså ikke slitt ut noen av Hozelock sine Den første av dem er den jeg har i bruk nå. Den har ikke engang tendens til å virke "sliten" eller skranglete! Tydelig at det er mye bedre kvalitet på Hozelock kontra Biltema, ja....

Søkte på "Hozelock" på Ebay nå og da dukket den opp. Liten vits å linke her til annonsen, ettersom Ebay annonser blir ugyldige etter en kort stund. Men her er direktelink til annonsen nå, selv om linken sikkert ikke virker lenger om en måned for senere lesere av tråden

I annonsen het produktet:
"Hozelock Indoor Square Tap Connector Height 43mm W "

Er Green Laser noe å starte med om en aldri har hatt Corydoras før, men ønsker å prøve denne typen? Jeg så at den gjerne tregte noe mindre plass også og det kan være greit når jeg har et på ca 60 Hva da med antallet, greit med 5?
Thomas K
Det ble en slik en: [URLBLOCK1] Virker til å fungere knall det! 2 år garanti også!


Den der så helt super ut, spent på å høre erfaringa med den etter en tids bruk.
For noe DRITT.
Ble det 600 kroner i 75 Kg med sand i dag altså!...

Råsand heter det vell, 0.4-0.8 mm

Så nå blir det vell sand bytte likevell ja .

Også handlet 20 meter med hageslange, så nå kan vi lett teppa i nytt vann i alle fall.

Gruer meg litt til å bytte sand.

Egentlig hadde jeg lyst på helt hvit sand, men jeg fikk beskjed at dette kun fantes som koralsand tror jeg han kalte det og at dette er fult av kalk og vil gi mye kalk i vannet, jeg spørte flere ganger om det ikke fantes noe vanlig hvit sand uten dette her, men nej ikke som de kunne få i alle fall. Så stemmer dette? Men nå ble det vanlig brunsand da.

Var på biltema, der hadde de fått ny sand 15 kg pakker, sanden var veldig mørk og alle 25Kg pakkene var satt som utgått. Og det ble faktisk billigere å kjøpe den fine sanden fra dyrebutikken. Det sto heller ingen ting om at sanden fra biltema "blåsesand" kunne brukes i akvarium lenger.

Var enste sanden de hadde også, som sakt det var et par andre typer før, men disse er vist utgått nå.
Fytti katta, 75 kg sand? in my **** er oppi 50 kilo nå, alle fisker og planter ute av of course, begge pumpene i gang igjen etter tja 30-40 min, venter på støvet skal legge seg, men det er TYKT TYKT lag med sand i karet nå, fy søren.
Tredje sekken får jeg i alle fall ikke bruk for.

Men blir sikkert bra selv om mange prosent av karet er bare sand nå hehe, er en veldig veldig liten sand også, var ikke sikkert plantene kunne vokse i den sa han, men gikk an å prøve, vist det ikke går så klarer jeg meg uten planter vell, men nå skal vell pansermallene og slørhalene og sugemallene stor kose seg i den mykeste sanden jeg har kjent på før
Jan Tore Skogen
Er Green Laser noe å starte med om en aldri har hatt Corydoras før, men ønsker å prøve denne typen? Jeg så at den gjerne tregte noe mindre plass også og det kan være greit når jeg har et på ca 60 :-) Hva da med antallet, greit med 5?


Corydoras Green Laser trenger vel egentlig ikke noe mindre plass enn mange andre arter. Men det går greit med 5 stk Corydoras, som er det absolutte minimumsantall etter min ringe mening i en 60 liter. Jeg har hatt flere 63 litere selv med flere Corydoras enn det i Vær flink med vannbyttene, gi variert meny til dem og innred karet smart, så vil de trives der.
Jeg har bare 3 stykk igjen, den ene døde første dagen og den andre ble bare plutselig borte :S.

Bør jeg skaffe meg 2 til eller? i og med de får seg nytt stort hjem med masser av sand
Skal de ha et veldig stort hjem ville jeg bare kjøpt inn 5 til. Da har du 8 og de vil trives mer. Hvor mange grader har du i karet ditt? Jeg mener Mona fortalte meg at jeg skulle ha maks 25 grader til gold lazerne mine (si ifra om jeg tar feil)

Ikke glem å lever tilbake sanden du ikke brukte. Hvis du har en hel pakning!
240 liter er karet på, vennet er mellom 25-28 nå i sommer varmen PLAGSOMT.
Skal ha 26 grader stabilt egentlig, det vi prøver på i alle fall, fungerer godt med sugemallene og slørhalene og coryene det. I alle fall fungert i over halvt år i 70 literen. Så tror coryene skal trives også i det .
mona o
[QUOTE=Jan Tore Skogen] Er Green Laser noe å starte med om en aldri har hatt Corydoras før, men ønsker å prøve denne typen? Jeg så at den gjerne tregte noe mindre plass også og det kan være greit når jeg har et på ca 60 :-) Hva da med antallet, greit med 5?


Corydoras Green Laser trenger vel egentlig ikke noe mindre plass enn mange andre arter. Men det går greit med 5 stk Corydoras, som er det absolutte minimumsantall etter min ringe mening i en 60 liter. Jeg har hatt flere 63 litere selv med flere Corydoras enn det i Vær flink med vannbyttene, gi variert meny til dem og innred karet smart, så vil de trives der.

Byttet fra grus til sand. Det var litt av en jobb, men jeg tror det var verdt det. Det hadde nok lagret seg mye i den. Uansett, jeg gikk til innkjøp av 5 Grønne laser Corydoras i går og ser de ut til å trives. De spiser Tetra Wafermix som bare det forr øyeblikket, men det er kanskje mygglarver som er favorittfóret? Jeg begynner nok å få litt sansen for de Corydoras'ene ja

Om noen vil kan de jo se og kommentere akvariet og gjerne komme med noen tilbakemeldinger om innredning osv og evt hva som kunne vært gjort annerledes. Har satt meg litt inn i hobbyen, men er på ingen måte utlært
Røde mygglarver er storfavoritten her, ja Wafermix fra Tetra er nok noe hardt for Corydoras egentlig. Har en følelse av at de er mer for fisk med raspe-munn eller sugemunn. Corydoras har jo bare en myk "tut" med bart
Tetra tabimin er sånne som mykner og blir til litt pulveraktige greier, så Corydorasene får dem i seg.
Ville kanskje satset på det som et greit fôr å bruke (ikke bare det da, selvsagt
Sugemalle tabeletter fungerer vell bra det også?
Brune små tabeletter? I alle fall bilde av cory og (tiger fisk kaller jeg dem, svarte og oransje striper med bart på snuten) og sugemaller på "flasken"
Plussmedlem
Thomas: Det er forskjell på "sugemaller" også .
Hvis det er bilde av en cory så er du nok trygg. Du har muligens TabiMin.
På tabletter som kun er alger/grøntfôr så vil du nok ikke finne corydoras avbildet. F.eks. PlecoMin.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap