Dårlig trykk i am-topp 3338 (side 2)

Inaktiv bruker
Geiren
Fordi jeg har 4 fullvoksne heros rotkeil ciklider, 2 voksne væråler, 3 store pleco 25 cm +, pluss en del andre fisk. Her fores det med frossentfor hver dag. Plecoene spiser nesten en hel squash på en natt. Får vel ca 2 squash i uken tenker jeg. Men andre ord, blir mye gris. Men venter ikke til pumpen får lite trykk. Er bare en fast rutine jeg har :)


Oj, ja der kan jeg forestille meg at det blir en del avfall

Men med de fiskene du har er jo rens av filterpumper/slanger osv hver 2e mnd nesten litt sjelden.

Jeg hadde en tid bare en kampfisk og en ancistrus i det ene karret med Eheim 2222 pumpa og problemet var like ille med bare de to fiskene. De spiste jo ikke noe særlig mye og jeg foret ikke med annet enn "tørrfor".
Jeg kan også si at jeg har opplevd at det tar lengre tid før den blåfiltersvampen som jeg har forran innsuget til pumpa går tett, etter at jeg puttet reker inn i akvariet.
Så de kan jo ha en positiv virkning på å forlenge byttene på pumpene.
Jeg har 9 stk væråler, og de er grisete fisk, og da jeg først fikk de siste 6 værålene for 3 måneder siden så opplevde jeg at blåsvampen ble tett fort og jeg vasket den hver uke. Men etter at rekene ble introdusert, for 2 månder siden, så har jeg sluppet å rense svampen siden da faktisk.

Så kanskje reker er tingen... hvis man ikke da har fisk som liker reker:P
Inaktiv bruker
Jeg HAR reker I alle karrene faktisk.. og til og med sandsnegler har jeg fått meg nå i det siste..
Embla Ofelia
Jeg HAR reker :D I alle karrene faktisk.. og til og med sandsnegler har jeg fått meg nå i det siste..


Sandsnegler har jeg alltid hatt. Tenkte ikke på de faktisk. Alt av dyr som renser opp og spiser alger er vel positivt for filteret Har også nettopp fått muslinger..

Å pumpene har du gående i skapet, unna sollys? Opplevd en gang at slangene blei tett, og det kom av at slangene og akvariet ble eksponert for sollys en ukes tid.
Enten så er det slangene som er for tynne/trange, du som mater som en helt (noe jeg tviler sterkt på), eller så har du vært utrolig uheldig med filtrene.
Filtrene du har skal i følge pakken klare 150liter for Eheim2222, og 200-260liter for Eheim 2224. Hvis man deler det på 2, så klarer de 75liter, og 100-130liter.
Hvilke vannverdier man har spiller jo også en rolle. Kalkbelegg kan også tette til slangene slik at de må renses oftere.
Håper du finner bedre filter i framtiden

Inaktiv bruker
Er jo nesten ikke sol i Norge Og har jo karr med bare ancistrus nå, så alger er det ikke i karret ihvertfall. Men, jeg har tenkt tanken på at det kan ha blitt noe algevekst i slangene. Men, den guffa som kommer ut når jeg renser er ikke grønn, men snarere brun. Har ikke skap til pumpene nei.

Men dette problemet var tilstede allerede 14 dgr etter at jeg kjøpte første pumpa, så det kom fort. Da trodde jeg det var pga for siden jeg foret med micromark. Og selv om jeg slo av pumpa hver gang jeg foret osv så kom det helt klart micromark inn i slangene. Døde da. De dør jo i vann de. Så tenkte jeg at problemet skulle bli borte etter at jeg hadde mindre fisk, knapt foret noe og kun vegetarisk da jeg hadde veggisfisker, og jeg hadde renset pumpa skikkelig. Desverre så vedvarer det!
Så jeg er frustrert til tider og har virkelig hatt et Helvete med de utvendige filterpumpene.

Før, når jeg kun hadde innvendige pumper så var alt så lettvint, de gikk ikke tett og jeg trengte ikke rense de oftere enn en gang hver 3e mnd, og knapt nok det.

Men, ja jeg har på lys alt for mange timer i døgnet, det innrømmer jeg. ( ca 15 h ) Så om det har noe å si, så kanskje det er problemet. Men, om det er alger som vokser i slangene, ville ikke det vært mer grønt?
Inaktiv bruker
Den ene Eheim 2222 går i et 43 liters karr og den skal jo holde til 150 liter eller noe, og jeg har ikke kalkrikt vann nå da. PH er vel ca 7 her nå.

En stund hadde jeg malawi i et annet karr og en utvendig Eheimpumpe. Det ble kalkbelegg i slangene ja. Huff, orket bare ikke mer av kalkbelegg, på alt i akvariet og på akvarieglasset osv. så jeg ga opp malawi. For mye jobb! Ble jo ikke til at man hadde mye glede og kos med fiskene da...
Nå koser jeg meg ihvertfall litt mer enn før og så får jeg heller bare ta den rensejobben 2 ganger i måneden på de karrene jeg har utvendige filtre i.
Men, skal aldri mer kjøpe utvendig filterpumpe.
Så nå har jeg kjøpt et akvarium med innvendig filter (Juwel) som jeg driver og skal kjøre inn. Jeg er veldig spent på hvordan det blir altså. Valgte det grunnet at det virker så lett å gjøre rent! tvi tvi!
Er lite sol i norge ja, og enda mindre i Tromsø. Men må fortsatt ha persiennene for der jeg har akvariet, sånn at jeg ikke får algevekst.
Alger varierer i farge, og er alt fra nesten sort til gul, så er godt mulig at dette er problemet. Har du mørke slanger? 15 timer er mye, men jeg har også 11-15 timer med lys på. Avhengig av når jeg står opp og legger meg:P

Inaktiv bruker
Slangene er mørkegrønne ja, men ikke helt ugjennomsiktige heller. Algeveksten eller hva det nå enn er er også i de grønne plastrørene på inn og utsuget, så de også må jeg rense like ofte. Så her gurgler jeg akvarievann to ganger i måneden Når jeg skal få i gang filterpumpa igjen må jeg jo suge på den hersens slangen/røret og det er ikke akkurat noe jeg liker å gjøre. Burde vært en litt mer lettvint mekanisme der altså..
Det er nok brunalger som vokser i slangene.
Inaktiv bruker
Ok, ja det er vel brunalger da. Hmm.. hvordan blir man kvitt dritten?
Jeg vet; mindre lys osv.. men, det er lettere sagt enn gjort.
Jeg har fisker og reker som er avhengig av god algevekst også, siden de spiser alger i akvariet..
Tar UV filter brunalger?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap