Hva betyr det at jeg har 0,25% amonia? (side 2)

Ja jeg vet, det er helt forferdelig at så få butikker opplyser kundene om dette. De fleste sier absolutt ingenting om at man ikke kan putte fisk i med en gang.

Uvitenhet for noen, og for andre er det vel en grei måte å tjene ekstra penger på. Fiskene til nybegynnerne dør, nybegynnerne tror det er fordi de, ja rett og slett er nybegynnere, og kjøper flere fisker for å prøve på nytt og på nytt. I virkeligheten er det jo fordi filteret rett og slett ikke er klart enda.


Bytt så masse vann dere orker (gjerne 50% flere ganger om dagen), eller lever fiskene tilbake og hent dem igjen når dere har fått nitrittoppen, og den har gått tilbake på null. Altså når ammoniakk blir til nitritt, og nitritt blir til nitrat. Nitratet fjerner dere ved ukentlige vannbytter.


Lykke til fremover
Takk for svar

Vi spurte nemlig konkret om akkuratt dette da vi kjøpte tanken, og han forklarte at vi kunne putte fiskene oppi dagen etter, men det kun var noen få fisker vi kunne ha så tidlig. Vi pekte på mange av fiskene vi ville ha, men han bare "nei, nei, disse må dere vente litt med." Altså at kampfisken og mollyene kunne vi ha i 3-4 uker før vi begynte å kjøpe nye.

Det virka som han hadde god peiling, egentlig. Synd at det skulle bli så kjipt så tidlig :/
Det er noen som mener det er ok å bruke fisk i innkjøringsfasen. Grunnen er at du er helt avhengig av at vannet tilføres avfallsstoffer som enten allerede er i form av ammoniakk hvis pH er over 7, altså nøytral eller ammonium
(som er vesentlig mindre giftig enn ammoniakk) hvis pH er under 7, altså surt, eller i form av stoffer som kan omdannes til ammoniakk. Fisk gir slike avfallstoffer. Ulempen med denne metoden er at fiskene lider i det etterhvert giftige vannet og enten dør i løpet av prosessen eller altfor kort tid etterpå. Dyreplageri.

Ammoniakk er altså næring for de bakteriekulturene som skal bygge seg opp i filteret og i bunngrusen/sanda og som skal sørge for at akvarievannet er optimalt for fiskene dine. Disse bakteriene er alltid tilstede , men i små mengder og næringstoffene gjør at de kan formere seg i akvariet ditt.
Mange bruker fiskefor som kilde til næring for bakteriene. Da har du lite kontroll på mengden ammoniakk som blir reultatet.

Selv bruker jeg Salmi fra Lilleborg til innkjøring. Gjerne før jeg setter inn planter, fordi algevekst ikke er til å unngå.

Søk på Google på fiskeløs innkjøring så vil du trolig finne flere innlegg og dette og prosedyren du kan følge.
Lykke til.
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med tyngde under akvarier, men jeg ser på bildene av akvariet deres at det stikker litt utenfor på begge sider? Jeg ville vært forskitig med det, da er det bedre å få tak i en plate dere kan legge under for å fordele vekten likt...



Ja det er veldig simpelt at dem på butikken er sånn.
Det er ikke mer en 1 år siden jeg var der dere er nå.
Jeg og ble lurt trill rundt.
Har brukt mellom 25-30 tusen på akvarie hobbyen det siste året.
Og sånn ca 15 av dem har gått til rent fiske kjøp.
Det ble en del siden det i innkjøringsfasen døde en hel masse fisker for meg. Og siden det ikke var hver gang dem døde innen bytte fristen så ble det jo enda mer penger og ut med en planlagt.
Jeg tenkte jo ikke på at det var smart og vente litt heller,
Dette siden dem hadde jo gitt meg klarsignalet.
Så jeg tenkte jo ikke den tanken at det kunne jo hende at det jeg hadde fått vita var feil, og at det ville ta enda lengere tid før innkjøringstiden var ferdig.
Trodde jo blindt på på butikken.
Det som dem selger av midler til og ha i vannet er ikke altid hjelp i.

Dem solgte meg også et type salt (ektocym) som dem sa jeg ville trenge så jeg prøvde det ut, men det gjorde bare tingene enda værre i akvariet. Så det sluttet jeg fort med og bruke.
Det sier seg jo selv at salt det hører ikke hjemme i et ferskvansakvarie.

Det eneste jeg bruker er:
Aquasafe (Bruker bare halv mengde en det som er anbefalt dose)
Og medisin(esha2000 eller esha exit) dersom dette trengs.

Om dere er heldige så vil fiskene klare seg dersom dere er veldig flinke med vannbytting hver dag. Og det og kjøpe inn dråpe tester er og viktig sånn at dere følger med og ser etter at verdiene forandrer seg til det bedre.
Det er egentlig ganske viktig og teste vannet dersom butikken ikke tar tilbake fiskene.

Akvariesalt som behandling er ment for å forhindre at nitritten får erstatte oksygenet i fiskene, slik at de ikke blir forgiftet like fort, selv om det er nitritt i vannet.
Det er ikke nødvendigvis en dårlig løsning, men den er svært så midlertidig, siden det bare brukes så lenge det er mye nitritt i vannet. Dessuten føles det jo feil som du påpeker å skulle ha salt i et ferskvannsakvarie. Men dersom man har havnet i den situasjonen at man har hatt mye fisk oppi et akvarie som ikke er ferdig cyclet, så kan det være en ok måte å skåne fisken mot nitrittet etterhvert.

Men det har liten hensikt så lenge det er ammoniakk der.

Det beste er jo å cycle tanken med bare noen få (hardføre) fisker og hyppige vannbytter. Jeg syens det hørtes mye ut at dere skulle ha 10 mollyer og noen til.
1-2 fisker skal holde i massevis på en 110-liter. Da blir det heller ikke så stor konsentrasjon av ammoniakk og etterhvert nitritt like fort.
Eg er helt enig i å putte fisker i karet med engang, da de gode bakteriene må komme fra et sted, og for meg er det naturlig at de kommer fra fisker i et akvarium

Men 10 molly virker kraftig overdrevet, så sant de ikke er veldig små.

Er mallene du har kjøpt algespisere? I så fall burde du ha ventet en god stund med dem, siden det ikke er alger i karet i starten.
Man får fint i gang syklusen uten fisk også, med bare å fore og slikt. Men det er jo en smakssak hva man foretrekker. Selv foretrekker jeg uten fisk eller andre dyr, denne metoden er helt sikker, og man slipper da eventuelle dødsfall, jobb med ekstra vannbytter, osv.

Uansett er det vel ved oppkjøring med fisk, snakk om 1-2 hardføre fisk (slik står det vel skrevet i artikkelen på akvarieskolen her på siden).

Med så få fisk klarer man vel å holde de stoffene som er giftig for fisken under kontroll, slik at konsentrasjonen av dem ikke blir så høy at fiskene dør.
Eg er helt enig i å putte fisker i karet med engang, da de gode bakteriene må komme fra et sted, og for meg er det naturlig at de kommer fra fisker i et akvarium


Er ikke enig i at det er greit å ofre fisker for å få kjørt inn et akvarie.

Med den teknologien og alle mulige produkter vi har på markedet i dag, synes jeg fisken kan få slippe å lide seg gjennom en innkjøring.

Alle amerikanske akvarieforum jeg har vært innom anbefaler ren ammoniakk på flaske for å kjøre inn kar, som har flere fordeler:

1. Du kan kontrollere mengden ammoniakk, slik at karet kjøres inn fortest mulig. Mengden ammoniakk i vannet mener jeg skal holdes rundt 5 ppm.

2. Fisker slipper å lide. Fisker er inkludert i dyrevernloven, og det er bevist at de føler smerte, så det er ikke greit å med vilje utsette dem for giftstoffer. Synes den offisielle artikkelen her inne på forumet burde endres, siden den strider med dyrevernloven.

3. Man slipper nærmest daglige vannbytter for å holde giftstoffene på et "akseptabelt" nivå. Med ammoniakkmetoden er det ingen vannbytter før karet er innkjørt etter 4-5 uker.

Med fisker i karet vil innkjøringen ta mye lenger tid, pga stadig vannbytter som skal holde konsentrasjonen av giftstoffer nede.

Innkjøring med fisker eller ikke skal ikke være en "smakssak". Innkjøring med fisk betyr at fisker lider unødig, og dette strider mot dyrevernloven, enkelt og greit.
Mvjnz
Er ikke enig i at det er greit å ofre fisker for å få kjørt inn et akvarie.
Eg ofret da ikke en eneste fisk.

Selv med fiskeløs innkjøring må man (etterhvert) innsette få, og siden flere, flere... fisker. Dermed må man også ved denne metoden måle verdier og bytte vann jevnlig.

Eg merket meg aldri at fiskene mine viste noen som helst tegn til ubehag, så Mattilsynet gjorde nok rett i å bruke tiden sin til mer fornuftige ting
En 110-liter med 1-2 mollyer kan fint kjøres inn uten at fiskene lider unødig. Det blir ikke så høy konsentrasjon av ammoniakk at det er et problem da.

Fordelen med dette er at man får en jevn tilførsel av små mengder ammoniakk (og derfor også en rolig og kontrollert tilpasset bakteriekultur), man slipper å kjøpe dette separat på flaske og "dosere" seg opp eller "føle seg frem" til hvor mye ammoniakk man tror trengs.

Men hele greia er at trådstarteren står med 13 fisker i en u-cyclet tank. Og hva gjør han nå?

Det er igrunn bare noen få alternativer som gjelder. Enten må han ta med seg alle fiskene (unntatt 1 eller 2) tilbake til butikken, eller sette dem midlertidig i et annet akvarie som er ferdig med syklusen.

Ellers må han bytte mye vann, ofte! Flere ganger daglig i flere uker, helt til syklusen er gjennomgått. Pass på å IKKE begynne å tukle med (rense eller bytte) filteret så lenge, for det er der hovedtyngden av de gode bakteriene vil begynne å bygge seg opp, og de må få fred.
Om du mister noen fisker nå, så får det heller være isåfall.. Man lærer av det, og de neste fiskene dine kommer til en mye mer kunnskapsrik akvarist
Donald
[QUOTE=Mvjnz]Er ikke enig i at det er greit å ofre fisker for å få kjørt inn et akvarie.
Eg ofret da ikke en eneste fisk.

Selv med fiskeløs innkjøring må man (etterhvert) innsette få, og siden flere, flere... fisker. Dermed må man også ved denne metoden måle verdier og bytte vann jevnlig.

Eg merket meg aldri at fiskene mine viste noen som helst tegn til ubehag, så Mattilsynet gjorde nok rett i å bruke tiden sin til mer fornuftige ting

Med ammoniakkmetoden setter man inn den mengde fisken man vil ha med en gang karet er innkjørt, siden filteret tåler en belastning på 5 ppm.

Og at DU ikke ofret en eneste fisk, betyr ikke at de hadde det bra mens det var ammoniakk og nitritt i vannet, og det betyr heller ikke at man burde anbefale innkjøring med fisk.

At det fungerer for deg, betyr ikke at det fungerer for enhver nybegynner.

Og det som er så vanskelig med å anbefale det er at det er ikke noen bestemt måte å gjøre det på. Mengden fisk avhenger av størrelse på karet, hvilken fisk det er, størrelse på filter, mengde planter osv, og det blir litt for mange variabler for noen som er helt grønn. Da må de stole på mer erfarne akvarister, og det er ikke alltid der er enige heller.

Ammoniakkmetoden er mye tryggere og enklere for en nybegynner, siden man vet hvilken konsentrasjon av ammoniakk man vil ha, og ikke må ta hensyn til fisk i karet.
Mvjnz
Man slipper nærmest daglige vannbytter for å holde giftstoffene på et "akseptabelt" nivå. Med ammoniakkmetoden er det ingen vannbytter før karet er innkjørt etter 4-5 uker.
Eg valgte å ikke slippe dette, nettopp av den grunn at fiskene ikke skulle lide.

Eg tror dyrevernet totalt sett blir bedre ivaretatt av å starte med noen få fisker, enn at nybegynnere skal putte remedier i karene sine, og så begynne å innføre fisker.
Da lærer man seg i hvert fall å bytte vann

Ikke direkte uventet at amerikanerne hevder ammoniakkmetoden er det eneste rette. Har du sett et amerikansk sportsfiskeprogram hvor en fisk blir drept? Men dyreplaging som catch and release er storveis. Et merkelig folk...
En annen ting med å bruke innkjøringsfisker, er at man da kjøper et par "hardføre" fisker anbefalt av dyrebutikken, og så har man 4-6 uker til å lese om akvarier og fisker etc, og så finner man ut at man har jo lyst på en helt annen fisk enn den man kjøpte, og den fisken passer ikke med den hardføre innkjøringsfisken.

Så da sitter man der med en fisk man ikke vil ha, eller så begynner alle nybegynnere å gi bort alle disse hardføre innkjøringsfiskene for å gjøre plass til de fiskene de faktisk har lyst på, og det er umulig å få gitt bort alle disse fiskene, og dermed avlives de eller skylles ned i toalettet el.l.

Og da har man en bruk og kast mentalitet på dyr. Man kan argumentere med at det 'bare' er fisker det er snakk om, men nyere forskning viser at fisker føler mer og er mer intelligente enn man tidligere har trodd, og de er levende vesener som skal behandles med respekt, uansett intelligens.

Ammoniakkmetoden er ikke dyreplageri. Som jeg sa slipper man vannbytter i hele innkjøringsperioden, noe som gjør at konsentrasjonen er høyere og innkjøringen raskere. Når karet er innkjørt vil det ikke være verken ammoniakk eller nitritt i vannet, siden man bruker ren ammoniakk, og denne omsettes til nitritt og deretter nitrat. Så når karet er innkjørt bytter man vann for å få ned nitratnivået, og putter deretter inn fisk. Det er ingen kjemikalier i vannet, og man har et filter som tåler stor belastning.

At fiskere i Usa liker dyreplaging har ingenting med ammoniakkmetoden å gjøre.

Og vannbytte er da strengt tatt ikke så vanskelig at man trenger å lære å gjøre det. Vannbytter må da være noe av det enkleste i hele hobbyen.
Hvordan er det med fisken dine idag?

Har du fått spurt om butikken kan ta dem tilbake?

jeg skal ned til butikken nå ganske snart.
Lykketil. Og om det er noe du lurer på og tror jeg kan svare deg på så send gjerne en direkte mail om du har lyst til det. Det er helt greit.

tusen takk for det håper jeg får orden på dette akvariet
Det gjør du uten tvil bare ta tiden til hjelp.
Det er ikke lenger tilbake enn i september i fjor at jeg var helt fortvilet siden tingene ikke gikk som planlagt, Og da så sa jeg og mannen min i kor til hverandre: Nå må vi roe ned og heller vente litt med og kjøpe inn flere fisker og heller bare ikke bry oss om og få byttet inn dem som døde. Så vi gjorde ikke noe fiskekjøp på en mnd ca og innen det tiden var tingen begynt og bli bedre i vanne. Så da var lysten tilbake

så bra begynner å bli litt fortbila selv plantene begynner å bli missfarget osv...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap