- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kjøpte 2 fisk i dyrebutikken men vet ikke hva de heter. (side 2)
Kjøpte 2 fisk i dyrebutikken men vet ikke hva de heter. (side 2)
Postet 02.08.10 kl 17:03
Thomas Håvarsteinjeg trodde fisken skulle være sånn...
Trådstarter har kommet med et ærlig spørsmå, om noen kan hjelpe til med å identifisere disse 2 fiskene. Han har også lagt inn 2 bilder.
Og han har fått svar, og for noen svar.
En kan vel lese mellom linjene at trådstarter nok ikke er så veldig dreven og vil gjerne ha litt hjelp! Det først svaret er vel greit nok, oppdrettsvariant av gullfisk. Men så kommer leksa: Stakkars den fisken du har kjøpt - nestenann ( dame ) sier, de som går ut og kjøper slike fisker( Og i overført betydning slike som deg ) burde finne seg en annen hobby.
Du har også kjøpt fisker uten å sette deg inn i hva du kjøper, og da er grensen nådd. Så har vi gjengangeren som er veldig opptatt av folks tullprat.
Til trådstarter vil jeg si følgende: Du er ikke den første som har gjort dette. Skal lure på hvor mange det er i en startfase som ikke har kjøpt noe de ikke visste hva var, eller hva konsekvensene av kjøpet kunne bli.
Jeg er klar over at mitt innlegg er satt på spissen, og at innleggene ikke bare gjelder trådstarter, men også generelt, men jeg sjønner veldig godt, om han kanskje venter litt med neste spørsmål.
Jeg synest ikke at vi bestandig tar godt vare på nybegynnerene våre.
Til slutt. Når skal vi begynne å praktisere det gamle forslitte utrykket, det finnest ingen dumme spørsmål, men bare dumme svar?
- Tore -
Postet 02.08.10 kl 17:37
MountainJeg synest ikke at vi bestandig tar godt vare på nybegynnerene våre. Til slutt. Når skal vi begynne å praktisere det gamle forslitte utrykket, det finnest ingen dumme spørsmål, men bare dumme svar? - Tore -
Jeg tenker at vi skal ta det hele enda et skritt videre.
Vi skal alle gå ut fra at alle svar er gitt i beste mening og dermed akseptere at svar som kan synes dumt for en selv ikke er det for den som har gitt det.
Det at en nybegynnere har gått i fella å kjøpt fisk som h*n ikke burde ha gjort kan ikke komme som et sjokk på noen. Vi som har holdt på en stund burde ikke bli overrasket av at ikke alle butikker er like seriøse og prakker på nybegynneren fisk som de i utgangspunktet ikke burde ha tatt inn. Det finnes selvsagt den motsatte varianten der butikken ikke klarer å argumentere mot nybegynneren og h*n ender opp med noe h*n ikke burde ha hatt.
Det er nå vår jobb begynner og den gjøres best med veiledning og ikke med å svinge pisken. Jeg går faktisk ut i fra at de som blir værende her inne en stund plukker opp råd og veiledninger slik at kunnskapen om hobbyen vår blir gitt videre. Svinger man pisken så forsvinner de som har mest å hente og det er vi ikke tjent med.
Postet 02.08.10 kl 17:57
Geir Kristiansen[QUOTE=Mountain] Jeg synest ikke at vi bestandig tar godt vare på nybegynnerene våre. Til slutt. Når skal vi begynne å praktisere det gamle forslitte utrykket, det finnest ingen dumme spørsmål, men bare dumme svar? - Tore -
Jeg tenker at vi skal ta det hele enda et skritt videre.
Vi skal alle gå ut fra at alle svar er gitt i beste mening og dermed akseptere at svar som kan synes dumt for en selv ikke er det for den som har gitt det.
Det at en nybegynnere har gått i fella å kjøpt fisk som h*n ikke burde ha gjort kan ikke komme som et sjokk på noen. Vi som har holdt på en stund burde ikke bli overrasket av at ikke alle butikker er like seriøse og prakker på nybegynneren fisk som de i utgangspunktet ikke burde ha tatt inn. Det finnes selvsagt den motsatte varianten der butikken ikke klarer å argumentere mot nybegynneren og h*n ender opp med noe h*n ikke burde ha hatt.
Det er nå vår jobb begynner og den gjøres best med veiledning og ikke med å svinge pisken. Jeg går faktisk ut i fra at de som blir værende her inne en stund plukker opp råd og veiledninger slik at kunnskapen om hobbyen vår blir gitt videre. Svinger man pisken så forsvinner de som har mest å hente og det er vi ikke tjent med.
Godt skrevet Geir.
Postet 02.08.10 kl 21:25
Postet 02.08.10 kl 22:33
Siterer fra Monas kommentar:
-Jeg har to papegøye fisker som er blandet fra papegøyecycliden som de fremstår og kun antar den er mest sannsyling blandet med å jeg visste ikke at de var menneske laget hybride fisker som har blitt mishandlet og deformert under prosessen for å få de til å se ut som de gjør per i dag før senere. Jeg har hatt begge to i noen år nå å jeg synes det er en skam at folk kan prestere med å leke så mye med naturen som de faktisk gjør!!!
Jeg var helt sjokkert ved informasjonen som kom til meg over disse å dette blir absolut de siste papegøyefiskene jeg sponser i ettersom jeg er "våken" på sannheten.
Jeg ble direkte dårlig med tanke på hvordan de ødelegger disse fiskene å kan i verste tilfelle ikke lukke "nebbet" sitt pluss de er helt uvitne i personlighetene for hver indevid! Mine er rolig og avbalanserte pga de er "sosialisert" fra små av med alle fiskene mine, men du kan få de som vil skam bite deg og eliminere halve eller hele akvariet.
Mine har også gang på gang lagt egg å er gode foreldre som passe på dem men eggene er tomme pga hybride delen av den stakkars fisken!
Som sagt helt uviten når jeg kjøpte fiskene på dyrebutikken da de forteller deg alt du vil høre for å få solgt fisker, ikke minst så også HUSK det er ikke offtest kundenes feil i å sponse galskapet men det er mye personalet i en dyreforetning som enten selv vett om dette men skjuler det for kunden eller at de ikke vet selv å forteller mer enn de vet! Så Skylden ligger ikke kun i et ledd for sponsing men flere!
-Jeg har to papegøye fisker som er blandet fra papegøyecycliden som de fremstår og kun antar den er mest sannsyling blandet med å jeg visste ikke at de var menneske laget hybride fisker som har blitt mishandlet og deformert under prosessen for å få de til å se ut som de gjør per i dag før senere. Jeg har hatt begge to i noen år nå å jeg synes det er en skam at folk kan prestere med å leke så mye med naturen som de faktisk gjør!!!
Jeg var helt sjokkert ved informasjonen som kom til meg over disse å dette blir absolut de siste papegøyefiskene jeg sponser i ettersom jeg er "våken" på sannheten.
Jeg ble direkte dårlig med tanke på hvordan de ødelegger disse fiskene å kan i verste tilfelle ikke lukke "nebbet" sitt pluss de er helt uvitne i personlighetene for hver indevid! Mine er rolig og avbalanserte pga de er "sosialisert" fra små av med alle fiskene mine, men du kan få de som vil skam bite deg og eliminere halve eller hele akvariet.
Mine har også gang på gang lagt egg å er gode foreldre som passe på dem men eggene er tomme pga hybride delen av den stakkars fisken!
Som sagt helt uviten når jeg kjøpte fiskene på dyrebutikken da de forteller deg alt du vil høre for å få solgt fisker, ikke minst så også HUSK det er ikke offtest kundenes feil i å sponse galskapet men det er mye personalet i en dyreforetning som enten selv vett om dette men skjuler det for kunden eller at de ikke vet selv å forteller mer enn de vet! Så Skylden ligger ikke kun i et ledd for sponsing men flere!
Postet 03.08.10 kl 13:25
Det er helt lov å gjøre en tabbe, det å gjøre den gjentatte ganger på tross av bedre viten, vitner om noe helt annet.
Det vi kan gjøre gjennom dette forumet er å spre kunnskap. Med kunnskap følger ny nyskjerrighet og deretter enda mer kunnskap. Det er derfor viktig å holde debatter som denne på høyt sakelighetsnivå og i en hyggelig tone.
Postet 03.08.10 kl 14:44
Embla OfeliaJeg synes det er unødvendig å skjelle ut folk her fordi de har kjøpt en fisk de ikke aner navnet på. Hva slags kommunikasjon er dette da?
Nå tror jeg ikke at det er noen som er blitt utskjelt fordi de ikke vet navne på fisken de har kjøpt, men derimot er det hevdet at alle som skaffer seg dyr, bør sette sette seg grundig inn hvilke krav de enkelte dyrene trenger før en anskaffer seg dyrene.
Jeg vet ikke om andre hobbydyr der mangfoldet på ulike arter er så stort som innenfor akvariehobbyen og med så mange ulike lett tilgjengelige arter.
Disse arter er alt fra de miste som måles best i mm og opp til de arter som måles i meter. Det finnes ca 30.0000 ulike fiskearter fra saltvann, brakkvann og ikke minst ferskvann. Disse fiskene lever med pH verdier mellom 4 og opp til 9, vanntemperaturer fra -1,5 grader og opp til 40 grader, med en hardhet fra 0 og opp til 30 - 40. Det er dermed ikke likegyldig hvilken art du som akvarist kjøper og tar med deg hjem!
Jeg mener at enhver ansvarlig akvarist vet noenlunde hvilke fisk en har tenkt å skaffet seg, før en kjøper fisken. Dette da for å kunne gi fisken de vannparameter som er så optimale som mulig, rett størrelse på akvariet, riktig innredet med stille / sterk strøm, korrekt underlag og ikke minst at den/de nye fisken passer sammen med de som allerede er i akvariet.
Jeg tror at innenfor akvariehobbyen er det fortsatt noen som ser på akvariefisk som "ferskvare" nesten på linje med avskårne blomster. Det er noen som tror at "alle" akvariefisk dør etter kort tid. Mange av disse vet ikke at for eksempel en gullfisk kan bli rundt halvmeteren lang, veie flere kilo og bli flere titalls år gamle med riktig stell.
Jeg mener at både Akvaforum.no og andre forum har en viktig oppgave med å heve kompetansen til alle akvarister, både nybegynnere og de erfarne. Da mener jeg ikke at det er ufint eller noe annet å oppfordre alle hobbydyreiere om å lese om sine nye dyr, før en går til anskaffelse av disse.
Postet 03.08.10 kl 15:11
Geir KristiansenDet er nå vår jobb begynner og den gjøres best med veiledning og ikke med å svinge pisken. Jeg går faktisk ut i fra at de som blir værende her inne en stund plukker opp råd og veiledninger slik at kunnskapen om hobbyen vår blir gitt videre. Svinger man pisken så forsvinner de som har mest å hente og det er vi ikke tjent med.
Et bra innlegg Geir Kristiansen. Men så var det å etterleve dette da!
Jeg skal lure på hvor mange "hobby akvarister" det er, som i sine 1000 hjem har et eller kanskje to akvarium. Muligheten for at disse ikke er "registrert" i hverken klubber eller forum, er nok ganske stor. Det er nok (Desverre) stor sansynlighet for at disse ikke leser om den fisken de kjøper, kjøper feil fisk og endelig ikke får noen "vettug" veiledning av betjeningen.
Vi kan like det eller ikke, men mange av disse har ingen ambisjoner om å bli "superakvarister". De er fornøyd med å se på at fiskene svømmer rundt i akvariet! De er ikke blitt smittet av litersyken og hobbyen er ikke en livsstil.
Så, av en eller annen grunn forviller han seg inn på forumet. Det er nå, og kun nå at akvariefolket har en mulighet til å komme i dialog og kan påvirke. Kommer ikke dialogen i gang, trekker han seg tilbake og lever vidre i sin akvriske "vannkunne".
Så får vi håpe at "eleven" har steierevne og tolmodighet når "overhøvlingene"og" piskeslagene" kommer. Og som en akvarist i denne tråden sier: Han må ikke sette seg ned å sture over å bli fortalt om alle de feil han har gjort, men bite stoltheten i seg.
- Tore-
Postet 03.08.10 kl 20:56
Liker å lese dette....Det vise hva forum dreier seg om!
Jeg er like mye ny her inne å heller ikke en av de mest erfarne å vil heller si jeg ligger i amatør linjen selv om jeg har holdt lenge på med akvarium. Vi vil aldri stoppe å lære nye ting fra oss selv og andre uansett alder og nivå på kunnskapen(e)....
Jeg kan si at jeg har hvert skeptisk til å komme innpå nye forumer å dele min interesse,erfaring og meninger da jeg har hvert utfor en hundeforum som var så "hett" at hver minste ting du nærmest tok opp ble tolket feil og fol hogde direkte etter hverandre.
Da avgjorde jeg å avslutte hele medlemskapet der inne å heller dele min hunderase med andre i en rolig og bedre miljø! Helt uforståelig sak med hvordan personer må utskille andre pga meninger osv.....Det heter ikke forum for ingenting!?
Her skal man få lov å si vår mening til en viss grense, dele erfaringer gode og dårlige, deler vær kunnskap o.m.m rett å slett komme sammen å ha en hyggeli tid sammen med en fantastisk hobby
Jeg er like mye ny her inne å heller ikke en av de mest erfarne å vil heller si jeg ligger i amatør linjen selv om jeg har holdt lenge på med akvarium. Vi vil aldri stoppe å lære nye ting fra oss selv og andre uansett alder og nivå på kunnskapen(e)....
Jeg kan si at jeg har hvert skeptisk til å komme innpå nye forumer å dele min interesse,erfaring og meninger da jeg har hvert utfor en hundeforum som var så "hett" at hver minste ting du nærmest tok opp ble tolket feil og fol hogde direkte etter hverandre.
Da avgjorde jeg å avslutte hele medlemskapet der inne å heller dele min hunderase med andre i en rolig og bedre miljø! Helt uforståelig sak med hvordan personer må utskille andre pga meninger osv.....Det heter ikke forum for ingenting!?
Her skal man få lov å si vår mening til en viss grense, dele erfaringer gode og dårlige, deler vær kunnskap o.m.m rett å slett komme sammen å ha en hyggeli tid sammen med en fantastisk hobby
Postet 03.08.10 kl 22:47
Endret: 03.08.10 kl 22:47
Inaktiv bruker

Loomis[QUOTE=Embla Ofelia]I det hele tatt er det temmelig unaturlig å ha fisk i et akvarium!
Like unaturlig som interessen for å ha andre arter sperret inn i bur. Slike som undulater, parakitter, ørkenrotter...
Heldigvis har vi foreløpig unngått å se popeyeundulater og bolleparakitter
Ja, det er unaturlig. Selvsagt er visse dyr verre enn andre, å se innesperret i bur. Feks så blir jeg inderlig trist hver gang jeg ser fugler i bur i dyrebutikkene.
Å si at alt dyrehold er normalt og greit bare fordi noen dyrearter trives sammen med mennesker, blir for meg veldig feil. Dyr er født med instinkter og disse instinktene kan ikke viskes ut eller påvirkes ved å avle opp dyrene i fangenskap. Det sitter i deres celler. Det samme med akvariefisk: de har sin arts instinkter medfødt og noe i hjernen deres sier dem at de skal leve i frihet og ha masse plass til å svømme. Å tro at de skal tilpasse seg akvariumlivet fordi de er født i fangenskap og ikke har opplevet annet blir helt feil. Det kan sammenlignes med å putte en menneskebaby i et lite bur fra fødselen av og forvente at barnet aldri skal føle behov for større bevegelsesområde.
Dessuten så selges det jo mengder av viltfangede fisk som så puttes i akvarier.
Men, vi kan vel være åpne for kritikk av å holde fisk i akvarium uten å komme med slike tåpelige forsvarsutsagn som det du kom med her?
Jeg har hatt mange dyr i mitt liv og nå har jeg dessuten fisker. Men, jeg er såpass ansvarsbevisst og moden at jeg tør å stille spørsmålstegn ved mine dyrehold. Tidligere hadde jeg feks papegøyer ( som jeg hadde tatt over fra noen som ikke ville ha dem lenger fordi de bråkte ) og når de døde i år, av forkalkninger i vingene, så var jeg fast bestemt på å aldri mer holde fugl i fangenskap. (de var ute av buret og fløy hver dag men de fikk alikevel forkalkning i vingene for det var ikke nok.)
Postet 04.08.10 kl 11:52
Inaktiv bruker

Mountain[QUOTE=Geir Kristiansen] Det er nå vår jobb begynner og den gjøres best med veiledning og ikke med å svinge pisken. Jeg går faktisk ut i fra at de som blir værende her inne en stund plukker opp råd og veiledninger slik at kunnskapen om hobbyen vår blir gitt videre. Svinger man pisken så forsvinner de som har mest å hente og det er vi ikke tjent med.
Et bra innlegg Geir Kristiansen. Men så var det å etterleve dette da!
Jeg skal lure på hvor mange "hobby akvarister" det er, som i sine 1000 hjem har et eller kanskje to akvarium. Muligheten for at disse ikke er "registrert" i hverken klubber eller forum, er nok ganske stor. Det er nok (Desverre) stor sansynlighet for at disse ikke leser om den fisken de kjøper, kjøper feil fisk og endelig ikke får noen "vettug" veiledning av betjeningen.
Vi kan like det eller ikke, men mange av disse har ingen ambisjoner om å bli "superakvarister". De er fornøyd med å se på at fiskene svømmer rundt i akvariet! De er ikke blitt smittet av litersyken og hobbyen er ikke en livsstil.
Så, av en eller annen grunn forviller han seg inn på forumet. Det er nå, og kun nå at akvariefolket har en mulighet til å komme i dialog og kan påvirke. Kommer ikke dialogen i gang, trekker han seg tilbake og lever vidre i sin akvriske "vannkunne".
Så får vi håpe at "eleven" har steierevne og tolmodighet når "overhøvlingene"og" piskeslagene" kommer. Og som en akvarist i denne tråden sier: Han må ikke sette seg ned å sture over å bli fortalt om alle de feil han har gjort, men bite stoltheten i seg.
- Tore-
Ja, det er nettopp det. Man kan ikke forvente at alle som har akvarium er like engasjert og opptatt av å lære så mye om denne hpbbyen. Dessuten, det tar lang tid å lære!
Jeg husker første gang jeg tilfeldigvis kom meg inn på akvaforumet, da jeg hadde fått et akvarium i julepresang. Jeg ble jo skremt av svarene her og tore ikke skrive et ord eller spørre et spørsmål før etter over et år. Jeg fikk inntrykk av at her er det om å gjøre å ikke si noe feil eller avsløre at man har feilet i fortiden. Selv om det heter "nybegynnerforum" så haglet jo utskjellningene så sterkt at flere ikke våget seg inn her igjen.
Selv opprettet jeg profil her på forumet 1.5 år etter at jeg fikk akvarium. Det tok så lang tid før jeg endelig tok motet til meg. Men, fortsatt har jeg egentlig ikke lyst til å spørre noe særlig, i frykt for svaret! Så da googler jeg heller og ser om andre har spurt noe lignende, og håper på å få et svar uten å selv "drite meg ut" her
Postet 04.08.10 kl 12:02
Hehehe.
Vist folk må ta mot til seg for at de er redde for å bli utskjelt på et NETTforum, jo da lurer jeg på hvordan nervene i den virkelige verden er:P og hvordan man takler å bli utskjelt der.
"Det store skummle nettet" Om vi tenker på alle de forbryterene som lusker etter bytte sitt, eller horav noen klarer å bli loppet hele kontoen på grunn av den fine mailen om at du kunne få millioner. Det kan jeg da skjønne at kan skremme flere, men at man er redd for å få noen harde ord av seg fra et forum hvor de fleste er bak et nick og ikke fult navn en gang...
MEN vi er alle forskjelige, er vell det som gjør oss mennsker.
Vist folk må ta mot til seg for at de er redde for å bli utskjelt på et NETTforum, jo da lurer jeg på hvordan nervene i den virkelige verden er:P og hvordan man takler å bli utskjelt der.
"Det store skummle nettet" Om vi tenker på alle de forbryterene som lusker etter bytte sitt, eller horav noen klarer å bli loppet hele kontoen på grunn av den fine mailen om at du kunne få millioner. Det kan jeg da skjønne at kan skremme flere, men at man er redd for å få noen harde ord av seg fra et forum hvor de fleste er bak et nick og ikke fult navn en gang...
MEN vi er alle forskjelige, er vell det som gjør oss mennsker.
Postet 04.08.10 kl 12:31
Inaktiv bruker

Thomas KHehehe. Vist folk må ta mot til seg for at de er redde for å bli utskjelt på et NETTforum, jo da lurer jeg på hvordan nervene i den virkelige verden er:P og hvordan man takler å bli utskjelt der. "Det store skummle nettet" Om vi tenker på alle de forbryterene som lusker etter bytte sitt, eller horav noen klarer å bli loppet hele kontoen på grunn av den fine mailen om at du kunne få millioner. Det kan jeg da skjønne at kan skremme flere, men at man er redd for å få noen harde ord av seg fra et forum hvor de fleste er bak et nick og ikke fult navn en gang... MEN vi er alle forskjelige, er vell det som gjør oss mennsker.
Jeg synes ikke noe om at du skal drite ut folk på denne måten, og latterliggjøre at folk er redde for å bli utskjelt. Det er da et tegn på at man fortsatt faktisk har samvittighet og ansvarsfølelse i behold at man i det hele tatt tar seg nær av at noen kritiserer hvordan man tar seg av fiskene osv. Den som ikke bryr seg om det bryr seg neppe om fiskene hans/hennes lider heller!
Og ikke alle har like lang fartstid på nett, så dermed har ikke alle rukket å bli så avstumpet følelsesmessig at man ikke tar seg nær av hva andre mennesker sier i et forum hvor man spør om hjelp og råd!
Postet 04.08.10 kl 12:37
Embla Ofelia[QUOTE=Thomas K]Hehehe. Vist folk må ta mot til seg for at de er redde for å bli utskjelt på et NETTforum, jo da lurer jeg på hvordan nervene i den virkelige verden er:P og hvordan man takler å bli utskjelt der. "Det store skummle nettet" Om vi tenker på alle de forbryterene som lusker etter bytte sitt, eller horav noen klarer å bli loppet hele kontoen på grunn av den fine mailen om at du kunne få millioner. Det kan jeg da skjønne at kan skremme flere, men at man er redd for å få noen harde ord av seg fra et forum hvor de fleste er bak et nick og ikke fult navn en gang... MEN vi er alle forskjelige, er vell det som gjør oss mennsker.
Jeg synes ikke noe om at du skal drite ut folk på denne måten, og latterliggjøre at folk er redde for å bli utskjelt. Det er da et tegn på at man fortsatt faktisk har samvittighet og ansvarsfølelse i behold at man i det hele tatt tar seg nær av at noen kritiserer hvordan man tar seg av fiskene osv. Den som ikke bryr seg om det bryr seg neppe om fiskene hans/hennes lider heller!
Og ikke alle har like lang fartstid på nett, så dermed har ikke alle rukket å bli så avstumpet følelsesmessig at man ikke tar seg nær av hva andre mennesker sier i et forum hvor man spør om hjelp og råd!
Jeg er enig med Embla Ofelia. Latterligjøre folk som er litt redde for å få drit og negative svar er ikke noe spesielt pent. Når en har opplevd dette noen ganger vegrer en seg for å prøve igjen. Det er ikke bare et nick og en ukjent person bestandig Thomas K. Mange er åpne med både navn, hvor gamle de er og hvor de bor. Alle er ikke så anonyme som du vil ha det til. For min egen del legger jeg ut veldig mye personlig blant annet i min personlige tråd. Jeg velger å våre åpen og er en utadvent person. Dette gjør meg ikke til en person uten følelser, tvertimot. Er en ganske følelses ladet person, både på opp og nedturer. Vi kan nok alle virke steintøffe innimellom men når det først kommer til stykke er vi nok litt bløte allemann. Regner med som menneske at også du Thomas har dine svake øyeblikk?
Postet 04.08.10 kl 13:10
Thomas KHehehe. Vist folk må ta mot til seg for at de er redde for å bli utskjelt på et NETTforum, jo da lurer jeg på hvordan nervene i den virkelige verden er:P og hvordan man takler å bli utskjelt der. "Det store skummle nettet" Om vi tenker på alle de forbryterene som lusker etter bytte sitt, eller horav noen klarer å bli loppet hele kontoen på grunn av den fine mailen om at du kunne få millioner. Det kan jeg da skjønne at kan skremme flere, men at man er redd for å få noen harde ord av seg fra et forum hvor de fleste er bak et nick og ikke fult navn en gang... MEN vi er alle forskjelige, er vell det som gjør oss mennsker.
Jo dette var da også et innlegg, og jeg lurer veldig på hvilken kategori akvarister dette innlegget skal forsvare?
Vi nybegynnere, usikre, ferske og halvferske akvarister, vi kan nok bli harselert med. Men selv om enkelte tydligvis forsøker å latterliggjøre oss som et"halvnetotisk", livredd og pysete folkeferd, er vi så langt i fra det!
Når vi leser på forumet og følger med i trådene, hvem er det da som bruker å komme med de kvasseste uttalelsene? Jo, i mange tilfelder de drevne og flinke akvaristene, de med lang fartstid og med stor erfaring.
Når disse da har bestemt seg for å svare, må en mange ganger lure på om formålet egentlig var å hjelpe, men kanskje heller å oppheve seg selv og fortelle hvor mye jeg vet og kan! (En kontroversiell påstand, satt på spissen ).
Noe som jeg heller ikke forstår (Men så er jeg da også bare en nybegynner ) hvorfor må enkelte på "død og liv" svare på alt og alle, når det allikevel bare er negativt?
Et oppmuntrende ord, litt anerkjennelse og en tanke om at alle menesker har noe å bidra med, er en god filosofi, og bruk litt tid på oss nybegynnere, for vi er ikke dumme.
-Tore-
Postet 04.08.10 kl 14:50
Enig med de to siste innleggene.
Forum er for å diskutere og spør hverandre om råd osv, IKKE å henge ut enkelt personer som kan skirve f.eks en mening mens en annen har et annet synspunkt å begynner å trakke ned på dem!
Har vært i fella før imot "de utlærte" i hundemiljøet og meldte meg ut som jeg skrev i forje innlegget her å er ikke ut etter å bli eller henge ut andre,jeg er her som alle andre for å dele interessen som er så unik å kjekk hobby!
Alle har lov å ha sine egne meninger men visst de er imot noe går det ann å forklare det på en voksen og respektiv måte enn å klandre!
Hittil har jeg trivdes her på forumet og engasjerer meg sammens med andre men bør vedlikeholdes når det kommer til nybegynnere og respekt overnfor dine neste å heller svare andre på den måten du selv vil bli svart på!
Jeg er ingen ekspert overhode å vil heller si jeg er i middels med nybegynner på et område og erfaren på en annen så jeg er aldri ferdig med å lære som alle andre å tåler å ta imot ris og ros i et forum å det bør alle gjør men som sagt til en viss grad! Man bør passe på hva man skriver for det kan tolkes helt feil selv om vi mener det på en helt annen måte.....Å skrive noe kan misstolkes mer enn hvordan vi sier ting på!
Forum er for å diskutere og spør hverandre om råd osv, IKKE å henge ut enkelt personer som kan skirve f.eks en mening mens en annen har et annet synspunkt å begynner å trakke ned på dem!
Har vært i fella før imot "de utlærte" i hundemiljøet og meldte meg ut som jeg skrev i forje innlegget her å er ikke ut etter å bli eller henge ut andre,jeg er her som alle andre for å dele interessen som er så unik å kjekk hobby!
Alle har lov å ha sine egne meninger men visst de er imot noe går det ann å forklare det på en voksen og respektiv måte enn å klandre!
Hittil har jeg trivdes her på forumet og engasjerer meg sammens med andre men bør vedlikeholdes når det kommer til nybegynnere og respekt overnfor dine neste å heller svare andre på den måten du selv vil bli svart på!
Jeg er ingen ekspert overhode å vil heller si jeg er i middels med nybegynner på et område og erfaren på en annen så jeg er aldri ferdig med å lære som alle andre å tåler å ta imot ris og ros i et forum å det bør alle gjør men som sagt til en viss grad! Man bør passe på hva man skriver for det kan tolkes helt feil selv om vi mener det på en helt annen måte.....Å skrive noe kan misstolkes mer enn hvordan vi sier ting på!
Postet 08.08.10 kl 23:08