Flyndrer (side 2)

litt info om skrubber:

-Skrubbe (Platichthys flesus) er en fisk i flyndrefamilien.

-Den kan bli opptil ca. 50 cm lang og veie ca. 2,5 kg.

-Ligner på rødspette da den i likhet med denne også kan være pigmentert med røde "spetter".

-Den er tydelig mindre flat i tverrsnitt enn rødspetta.

-God matfisk, men ikke mye benyttet i Norge.

- Skrubba er kjent for å tolerere vannmasser med svært lav saltholdighet og trives godt i ferskvann/brakkvann, noen steder har den faktisk også dannet store bestander i rene ferskvann, og er påvist i oksygenrike elver.

- Den er en relativt grundtlevende art gjennom hele året.

-I følge rekordlisten til Ndf for fisk tatt under fridykking er den største 3,6 kg, mens den største som er tatt under sportsfiske er på 2,9 kg.
Vil nok tro at det muligens er snakk om sandflyndre. Den er vanligere i ferskvann.
Plussmedlem
Ja, men skrubbe er nevnt i informasjonen over ferskvannsarter i Trondheim kommune. Sandflyndre er ikke nevnt.
jeg tror de snart kommer til å spise flakfor de blir veldig aktive og kommer opp av sanden når maten daler ned men jeg har ikke sett at de har tatt noe enda de spiser sikkert av mate noen ganger som jeg ikke ser;P
flyndrene er fortsatt i levende live da må de jo ha spist noe
Er skrubbe en forkortelse på sandskrubb? Jeg er fra østfinnmark og vi kalle de små flyldrene som man nesten tråkker på den ene gangen i året man drister seg ut i vannet for sandskrubber.
I dag så jeg at en av flyndrene spiste røde mygglarver
Tilfeldig bekjentskap
© Bendik Johannessen
Reklame for plussmedlemskap