Drømmen som brast (side 2)

En akvarist med mange års erfaring skrev på et annet forum om et bestemt fabrikat (svensk) som hadde særdles dårlig silikon og hanopplevde at flere av karene sprang lekk.

Det er mange meninger om hvilke akvarier som er bra og ikke bra, men jeg har aldri sett at noen har vært misfornøyd med Aquastabil, tvert imot. Har selv en 530 liter Aquastabil, og skal jeg ha flere kar, er det det merket jeg skal ha. Kommer uten innebygget filter, slik at du selv kan velge det du synes er best for deg og for dine fisker.

Ellers har du min dypfølte medfølelse. Hadde for noen uker siden en lekkasje i en slangekobling, og er nå i ferd med å erstatte tregulvet i kjellerstua med betong, varmekabler og fliser!

Tanken om et basseng under karet er ikke dum, just in case.
Jeg satt nylig opp et 660L Aquastabil som har stått et år ute og noen år i garasje. Har gått helt fint uten lekkasje osv. Eneste var at skru-føttene på bordet hadde rustet fast.
Jeg legger verfall et tynt lag med skummgummi matte under akvariene mine, ramme eller ikke ramme, å sørger for at akvariet står i vater.

Bunnplata i min 350 liter sprakk for mange år siden, det var lite hyggelig ja, har vel aldri svetta og bannet så mye i mitt liv.
Det karet sto på et bord med litt ujevnheter, uten utderlag og det var et ramme akvarium... Tror nokk det var de småe ujevnhetene som gjorde utslaget.
Om du legger noe mellom bordet/stativet og et rammekar, så pass omhyggelig på at det ikke blir noe press på selve bunnglasset. Da vil det være stor fare for at bunnen sprekker. Det er derfor det generelt anbefales å ikke ha noe underlag under rammekar. Helglass derimot, må man ha et underlag som kan absorbere små ujevnheter, eksempelvis liggeunderlag eller 10mm isopor. Ellers selvsagt nøyaktig vatring.
Takk for alle råd og tips.
Det nye karet har nå stått i over ei uke nå, uten problemer. Satser på at det går bra denne gangen.
Tykkere glass i bunn og 100% i vater.
Mine foreldre opplevde noe av det samme.
De overtok et akvarium med bord, men dette var ikke et akvariebord og benene satt så langt ute til siden at akvariet bulte ned 1cm fra siene og inn til midten.
Men dette viste de ikke da. Ikke hadde de noe under bunnen heller.

Vel de satt på kjøkkenet og karret sprakk, revnet fra ene siden over til andre siden i en bue. Slik at det ble foss ut under karret.

Nytt og større kar kom ihus, litersyken vettu.
og satt opp på samme bord med en 3mm tynn matte under, var da de sjekket og fant ut at det er 1cm forskjell ifra sidene og inn til midten.
Men karret står fremdeles på samme bordet og har ikke sprukket ennå.

Så... enten er de heldige, eller så skjer det senere en gang.
Men de ber om det.

Regner med at det kommer til å gå helt fint nå, så gled deg til all morroa dere vil ha det fremover
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap