Hjelp til slørhaler. (side 2)

Kine Kristine
Er det [URLBLOCK1] du har til pumpa? Da trenger man ikke bytte ut hver gang. Det man gjør er å bytte når vannstrømmen som kommer ut av pumpa er blitt synlig redusert. Da tar du å fyller ei bøtte med akvarievann, og tar å klemmer/kryster filteret i bøtta, slik at ikke alle bakteriene dør. Så er den klar til å brukes igjen.


Hei

Ja, det er et slikt filter.... tusen takk, så man bare klemmer det og skyller det opp i det akvarievannet ja??? fikk forståelsen på butikken av at jeg måtte kjøpe nytt for hver gang..... men dette forandrer jo saken litt.... tusen takk....

vedr den slørhalen vi har igjen her, så er ikke den så stor heller.... kansje 6-7 cm....
Så at de som produserer disse filtrene hadde skrevet refill på eska. Er for at de skal tjene penger! Disse filtrene er det samme som de aller aller fleste akvarister har, og kalles ofte blåsvamp (fordi de ofte er blå), men finnes i mange farger og dimensjoner på "hullene". De varer i mange år, og har enda ikke skiftet mine, etter 4år.
Sparesset
Svarte slørhaler er fortsatt gullfisk... Så ja, du kan ha 4-5 gullfisk i en 200liter, med forbehold at de må flytte til noe større når de vokser. Slørhaler er en avlsvariant av gullfisken. Men jeg vil fortsatt påvirke deg til å heller kjøpe ekte gullfisker en misfostrede avlsmutanter som lever hele livet med store vansker for å klare å svømme og innta føde.


Takker for tipset, men nå er saken som jeg skrev innledningsvis, at den svarte fisken var noe som andre valgte, og som kom som en gave her.... da var saken, skal vi prøve å skape et liv for den, eller skal vi kverke den med en gang..... vi valgte å prøve, men har tydelig mislykkes..... fordi vi ikke har visst bedre.... og har utelukkende gjort som de har sagt i butikken, og kjøpt det de anbefalte.... derfor kjøpte vi en fisk til, for de sa det var et akvarie for inntil to fisk.... og til den svarte, så var den orange den som kunne gå sammen med den, og det var den guttungen likte..

Får nå ta en runde på om vi avvikler hele greia og hører med, noe akvarium på 200 liter, som jeg skjønner man må opp i, føler vi blir for voldsomt, da vi jo er helt nybegynnere... kunne kansje greit plassert en 50-60liter.... men 200 liter, det er jo like mye som det går i badekaret.....
Kine Kristine
Så at de som produserer disse filtrene hadde skrevet refill på eska. Er for at de skal tjene penger! Disse filtrene er det samme som de aller aller fleste akvarister har, og kalles ofte blåsvamp (fordi de ofte er blå), men finnes i mange farger og dimensjoner på "hullene". De varer i mange år, og har enda ikke skiftet mine, etter 4år.


Tusen takk for svært flott informasjon..... Blir litt usikker på hva vi gjør nå.... om vi fortsetter, og kjøper et større akvarie, eller om vi avvikler....
Det er så utrolig koselig med de der fiskene og.... jeg skal innrømme det, selv om jeg var i mot da den første fisken plutselig kom inn her..... men vi prøvde, og skape et greit liv for den, men har ydelig bomma på noe, delvis pga feil-info.... angrer jo på jeg ikke gikk inn her og spurte før...

Hva er ditt råd til oss nå??? dyreplageri vil jeg ikke ha....

Ser du er fra Tromsø, var just der på ferie, siden hun eldste dattra vår har flytta dit, og bla jobber i breivika, og bor på Kvaløysletta....

Tusen takk for god hjelp så langt.....
heihei

50-60 liter er mye bedre enn det lille dere har nå iallefall, alt hjelper

Om dere ikke synes det er for trist, så kan dere høre om noen har lyst til å ta over lille gullfisken dere har igjen, eller kanskje levere den tilbake til butikken.

Så kan du starte akvariehobbyen på nytt dumt å gi opp en fantastisk hobby allerede.

gjerne kjøp større karr om du har mulighet til det, lettere å holde vannverdier stabile jo større karr du har.

hvis ikke, så har du 4-5 (+ -) uker på å kjøre inn filteret i det du allerede har, hvor du får masse tid til å lese om de forskjellige fiskene og kjemien bak et fungerende filter. dermed vil du ha masse kunnskap tilgjengelig til du skal kjøpe nye fisk

Lykke til, og velkommen inn hit

Mvh Hege
Nå har det seg slikt at et kar på 40-60 liter ikke er noe særlig å anbefale til nybegynnere Her vil du tro at "åjoda, er jo lettere å holde rent et lite kar enn et stort kar". Dette vil nok de fleste si seg uenig i.

I et lite kar er det vanskelig å holde stabile vannverdier, og det er ikke sp mye fisk du kan ha gleden av å ha oppi der. Da særlig hvis dere allerede har falt for gullfisken.
Stabile vannverdier har mye å si for oppblomstring av alger, noe som er nybegynneres store skrekk. Er lov til å feile
Høres 200 liter for voldsomt ut, så kjøp en 120liter med armatur.
Da kan dere fortsatt holde dere til de "enkle" innvendige pumpene, og ikke ha for stort kar til at det ser unaturlig ut i stua.

Til nybegynnere ville jeg aldri anbefalt noe under 100 liter til, akkurat fordi det er mer jobb med det, en det er med ett stort kar.
Tro det eller ei
Jeg ville satset på å gi bort fisken. Hvis du legger ut annonse her på akvaforum er det sikkert noen som er interresert. Eller så kan du kanskje spørre dyrebutikken om de kan ta den tilbake.

Det jeg kan anbefale istedet for er reker og snegler. De er kjempekule og trives godt i små akvarium Har selv 30liters akvarium med ca. 50 reker nå. Må vel snart begynne å selge bort noen..
Akvariereker.no er en fantastisk butikk som spesialiserer seg på reker, krabber,skjell og snegler. Og mange av disse passer perfekt i en 20liter
hei Hege K

nå har det seg slik at filtret som nå er i, det er 4-5 uker..... så det har kansje snart innkjørt seg da???? men åssen gjør en da når nytt filter skal inn???? dvs at det gamle må skiftes??? legger en det i akvariet en måned eller noe, før man tar ut det gamle????
Kine Kristine
Jeg ville satset på å gi bort fisken. Hvis du legger ut annonse her på akvaforum er det sikkert noen som er interresert. Eller så kan du kanskje spørre dyrebutikken om de kan ta den tilbake. Det jeg kan anbefale istedet for er reker og snegler. De er kjempekule og trives godt i små akvarium:) Har selv 30liters akvarium med ca. 50 reker nå. Må vel snart begynne å selge bort noen.. [URLBLOCK1] er en fantastisk butikk som spesialiserer seg på reker, krabber,skjell og snegler. Og mange av disse passer perfekt i en 20liter:)


Hei

Tusen takk for flott veilledning..... Blir bare litt matt og små-fortvila.... Her hører vi på de i dyrebutikken, og er sikre på at vi lager et greit sted til fisken, og ungene koser seg med de, noe vi voksne og gjør.... så viser det seg at den voksne dama der ute, altså ikke har hatt særlig peiling, fatter ikke hvorfor de sa at det på 22 liter, var ideelt for inntil to fisk, hun visste jo hvilken vi har, og hilken vi ønsket slippe oppi der.......

Noe mer fisk handler vi nok ikke der.... trodde jo vi fikk kyndig veiledning der..... så ender vi opp med et kar som er en tiendel så stort som det burde..... vi sto jo der med fisken i en bolle, og ville gi den noe bedre.... men nok om det, her må vi finne ut om slørhalen som er igjen, leveres tilbake i morgen, eller hva.... litt trist var jo dette... likte de to der så godt....

Du er IKKE den første som har gått i den fella
God huskeregel for nybegynnere (særlig) er å spørre på forum som dette før man går ut i butikken og handler. Er ofte veiledningen man får i butikken er ubrukelig.
Klassisk felle ja. Folk kommer i butikken og skal ha "gullfisk", mange mener med dette akvariefisk. Men blir da solgt det som heter gullfisk og som egentlig er en fisk som egner seg best i utedammer siden den fint takler vintertemperaturer og dessuten griser mye.

Jeg ville gått tilbake til butikken og bedt om å få levere fiskene inn. Dersom de ikke vil gi dere full pris tilbake for ihvertfall den fisken dere kjøpte der, synes jeg dere burde finne en annen butikk.

22l Er i minste laget for det meste av fisk. Med et bra filter kan man fint ha noen guppy el.l. Kjøper dere et litt større akvarie, aller helst over 100l. På bruktmarkedet er det mye fint å få tak i om dere synes det blir mye å spandere på et nytt. I så fall vil 22literen være ypperlig som evt yngelakvarie.

Filteret som du tenker å bytte, skal ikke byttes.
Filtersvamper skal kun klemmes noen ganger akvarievann du har tappet ut ved vannbytte, og deretter settes tilbake. Da får du vekk det meste av skiten/slammet, sammtidig som du beholder det meste av de vitale bakteriene.

Skjønner det er litt håpløst når du får så mye dårlige råd i butikken. Desverre er det slik at butikkene ofte tjener mest på ferske akvarister som stadig kjøper utstyr, lurium og nye fisk fordi de dør etterhvert De mere erfarne har sine fisk i mange år og kjøper kun nye for å supplere eller for å prøve noe nytt.

Det er forøvrig et ganske stort privat marked hvor fisken generelt har bedre kvalitet fordi den har fått være i et godt miljø over lengre tid.
Jeg anbefaler reker til 22 liter. Utrolig morsomme skapninger.

Kirsebærreken er enkel å få til, anbefaler den! Det kan være ekstra morsomt for barna også, iom at kirsebærreken lett formerer seg.
Vegard Ulset
hei Hege K nå har det seg slik at filtret som nå er i, det er 4-5 uker..... så det har kansje snart innkjørt seg da???? men åssen gjør en da når nytt filter skal inn???? dvs at det gamle må skiftes??? legger en det i akvariet en måned eller noe, før man tar ut det gamle????



Ahh, nei, om det har stått 4-5 uker allerede, så er det mest sannsynlig innkjørt allerede

Om du kjøper nytt karr, med nytt filter, så ville jeg puttet hele svampen fra det gamle inn i det nye om det er plass til det (legge til ekstra svamp om gamle svampen ikke fyller opp skikkelig). om det ikke er plass til gamle svampen, så ville jeg tatt all gørra fra gamle svampen og klint det inn i den nye. forhåpentligvis vil du da få med de fleste av bakteriene fra gammelt til nytt.

Så må vannet testes med dråpetester gjevnlig for å være sikker på at bakteriene gjør jobben sin

Om du ikke har tester fra før, så anbefaler jeg å kjøpe det. du får veldig god kontroll over hva som skjer i karret ditt, pluss at det er ganske gøy å leke litt kjemiker.

Testene du da trenger er (finnes maaange der ute, så har du god råd så slå deg løs, men dette er de viktigste iallefall):

-Ammoniakk
-Nitritt
-Nitrat
(-pH, for lettere å kunne bestemme hvilke fisk man kan ha)

Både ammoniakk og nitritt er giftig for fisk selv i små mengder, mens nitrat er giftig bare i store mengder. Nitrat er plantenæring, så med planter i karret og ukentlig vannbytte på 10-30% (ser det er ganske forskjellig hvor mye folk anbefaler...) så vil du holde nitrat nede på et fint nivå.

Dråpetestene kjøpes billigst på nett, da sparer du fort noen hundrelapper selv med frakt-tillegg.

Alt dette står skrevet i linkene du fikk i første svaret i tråden; artikkelen om Oppstart og Akvarieskolen (jeg er desverre dårlig på å linke selv...)

Good Luck!
Tusen takk for svært god hjelp, alle sammen.....

Får gå i tenkeboksen litt og tenke hva vi bør gjøre.... På den ene siden, har vi lyst til å ha de fiskene, de er så trivelige og beroligende og ja i stua her.... På den andre siden, så ser jeg jo at det er mye å sette seg inn i (noe vi trodde vi hadde gjort) samt at det er en del penger som skal til her for å få dette greit.... Kosta jo en del det der vi kjøpte og, med akvarie, pumpe, varmekolbe, grus, lampe, planter steiner, fòr, vannforbedrer, etc.... Kjenner jo litt irritasjon over hun der i butikken som skukke veillede oss, men som heller villedet oss....

alt det dyreste her, var jo bortkasta, så den første måneden blei sånn sett kostbar, selv om noe kansje kan selges videre....

Har og ussa opp, og skifta ut en del møbler her hjemme denne uka, så penga ruller sabla fort her nå om dagen.... hadde liksom ikke tenkt jeg måtte ha 3-5000 til akvarie med utstyr og på denne lønna, trodde jo de gledes-sprederene der hadde det godt....

hmmmm... dette var litt tungt valg.... Ungene vil jo så gjerne ha det akvariet med fisk i.....
I mellomtiden får du ta vannbytte ofte. Gjerne 50% en gang i uken.

Vannbytter gjør underverker for et overbefolket kar. (En av grunnene til at butikkene kan ha så mange fisk i karene sine er hyppige vannbytter.)
Trygve Lillefosse
I mellomtiden får du ta vannbytte ofte. Gjerne 50% en gang i uken. Vannbytter gjør underverker for et overbefolket kar. (En av grunnene til at butikkene kan ha så mange fisk i karene sine er hyppige vannbytter.)


Hei

takker.... tok å skifta drøyt halvparten nå..... skal si han har det travelt borti der nå, han fyker opp og ned, frem og tilbake, pluss at han spiser på bunnen.... han var ikke passiv før heller, men nå var det plutselig mye å gjøre..... og vannet jeg hadde oppi, holdt nøyaktig 25 grader, som vannet jeg tok ut..... får håpe han har det litt greit da.... den blir her nok ut uka i hvertfall, etter press fra den yngre garde...

Igjen tusen takk alle sammen......

PS.... liker den der og.... er jo selskap i den...
Hyggelig å høre at den har det bedre nå.

Dersom dere bytter vann ofte nok, kan den nok ha det fint der ganske lenge.

Kanskje dere finner noen som har lyst på den? I så fall er det kanskje greit for ungene.
Hei

ja ikke noe er bedre enn det om noen vil ha den, men da må den får det greit.... ellers så tar jo en eller annen butkk den tenker jeg.....

men kona protesterer og her mot og vil nok ha inn et 2-300 liters etterhvert, sier hun.... hun har i hvertfall fortalt klart hvor slikt skal stå i stua..... for hun trives og med dette, men gjør ikke som sist tror jeg, hvor alt ble kjøpt nytt.... etter villedning fra hun der i butikken..... hadde hun sagt at jeg måtte ha større kar, hadde jeg kjøpt det... nå blir det jo å kjøpe to ganger...

men er det for stort å prøve å starte opp med et på 2-300 liter??? må jo til med alt, der, også den bakterie-greia i filtret... har jo tid til å lese studere her.... åssen fisk anbefales i tilfelle??? flott om der er litt farger på de da....

vet jo ikke hva vi ender opp med, men dette er en mulighet.... den stik motsatte muligheten, er jo og avvikle for godt.... men sliter litt med den tanken og....
Når/hvis dere får over 200liter, så kan jeg godt anbefale Værål. De er ikke fargerike, men det tar de igjen i livlighet og snillhet. Finnes ikke en snillere og mer gøyal fisk. De graver seg ned, de svømmer over alt, og de henter luft i overflaten (da ser det ut som om de fiser, siden de kvitter seg med gammel luft). De passer også med alle typer fisker siden de ikke engang tar reker.
I dag kjøpte jeg 6stk flere. Så nå går det 9stk i akvarie mitt

De passer også perfekt til Gullfisk.
Hei

ser spennende ut... må nok holde oss på de som er lette å få til å trives.... og den der har jeg jo sett noen ganger....

Klarer ikke helt slippe dette vi begynte på, og trode vi hadde kontroll på....
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap