Grønnskjær i vannet... (side 2)

Ja jeg har jo mer enn to tetra -antall fisker e vel 30.

Men greit å skifte vann om jeg vet at det holder vekke grønne guffeting som ligger og svever der dem ikke skal være Jeg er vist en "hønemor" iflg kjæresten min som e borte å passer på mer enn en gang for dagen liksom


For å unngå overforing, hvor ofte skal jeg fore? Jeg har for til mallene og ett for til ciklidene og ett til neontetran. Alle tre på en gang?
Man kan ikke bruke middler til å fjerne nitrit. Men man kan bruke middler for å binde det så det blir ufarlig for fiskene.

Regner med juwel gjør dette for at akvariene ikke skal kræsje når folk fyller opp iog hiver i fisk fra dag en.
I denne tråden står det at eneste måte å fjerne nitrat er vannbytter. Det er ikke sant. Det finnes flere heterotrofe denitrifiserende bakterier ( og noen autotrofe? ) som omdanner nitrat og har nitrogen gass som slutt produkt. Dette er noe av hensikten med kjeramiske filterkuler. I saltvannsakvarier foregår lignende prosesser i den levende steinen. Så et poeng er å gjøre forholdene optimale for dem.

Selfølgelig finnes det andre måter å bli kvitt nitrat og fosfat. Det er å ha planter i karet, men også alger! I større anlegg kan alge-matter med kraftig lys hindre opphoping av nitrat og fosfat.

Hvor effektive juwels grønne svamper er har jeg ingen formening om. Om det er zeolitt de inneholder binder de amoniakk men ikke nitrat.
Removal of nitrate and ammonium ions using..

At mona fikk algeoppblomstring etter å ha hatt en kullsvamp stående i i en måned, må nok ha sammenheng med medisineringen eller andre ting. Du vil normalt ikke få algeoppblomstring selvom kullfilteret er i bruk i et år... Så sant du renser filteret med jevne mellomrom, slik du gjør med andre filter. Det er sant at kullet kan begynne å slippe løs igjen stoff når det er mettet, og problemet vil være større jo mer effektiv svampen er. Og selvfølgelig om den har blitt brukt til å fange opp spesielle kjemikalier. Jeg har flere akvarier med eldgamle sorte kullsvamper, ser ingen grunn til å bytte dem i en annen farge. Kullet er brukt opp og det er ingen bombe skjult i det.. Men en skal jo bytte dem om en vil ha nytte av kullet.
Jeg har tatt vekk pleddet som dekket akvariet og nå ser jeg frisk klart vann, foreløbig ikke grønnskjær -x fingran, bank i bordet!!!

Planta ned 4 nye hurtigvoksende planter og skal prøve å minske matinga litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap