Malawi - trenger masse råd og tips! (side 2)

mona o
[QUOTE=Fiske-Linn]...den "biltema"-sanden dere snakker om her inne, er det bare vanlig sand fra biltema? Har de mange forskjellige varianter?


Ja, de har flere varianter, så velg den riktige.
Det er EN type sand fra Biltema som kan brukes i akvarium og den har varenummer 175425.

Fiske-Linn
Er det billigere enn på dyrebutikken? Må sanden skylles før jeg fyller i vann igjen i akvariet?


Den er billigere, ja. Mye billigere.
Jeg skyller ikke Biltemasanden før jeg bruker den. Jeg legger den i akvariet, og så fylle jeg på vann. Passer bare på at vannstrålen fra slangen treffer noe annet enn sanda, f.eks. en trerot, så ikke det virvles opp sand.


Fantastisk.. så utrolig billig! I dyrebutikkene er jo sand, steiner og røtter SVINDYRT. Ble helt skremt da jeg skulle kjøpe sand og kalkstein da jeg startet opp akvariet mitt!
Er kanskje best med den finkornede til Malawi, da?
Og holder det med en sekk til 375L?
Skriver litt for meg selv, her, jeg hehe..

Jeg falt for fristelsen og handlet litt på nettbutikken i går, jeg! På www.webzoo.net
Har handlet følgende:
- Aquarium Systems Instant Cichlids
- 2 stk Juwel Rock Bakgrunn 600 (LxH 590x550mm)
- vegetabilsk fôr
- fôr beregnet på fisk som spiser annen fisk/reker o.l.

jeg har tidligere kun gitt for basert på fisk/reker, og har lært nå at de helst bør få begge deler, især nå som jeg har Hongi, som tydeligvis kun spiser grøntfor!
Jeg kjøpte en frossen blanding på dyrebutikken som noen av dem setter veldig stor pris på. Den inneholdet spinat og reker og altmulig. Men noen spytter den rett ut igjen!

Denne biltema-sanden, kommer den kun i lys grå farge? Vil det se rart ut med den mørke bakgrunnen jeg har kjøpt, lys sand og lyse steiner?
Heisann igjen.
NA slet litt da jeg kom hjem på kveldingen igår.

Hydrogenperoxyd får du på apoteket. Tror du også kan få kjøpt det på maler/murer/jernvare butikker også, men har ikke sjekket. Dersom du kjøper en annen konsentrasjon, bør være obs på at 3% er ufarlig for mennesker, men kraftigere konsentrasjoner kan være etsende.

Vil tro alle som selger Malawi har buffer, spør betjeningen. Man kan også bruke saltvanns-buffer. Men tror det er litt mye natrium(vanlig salt) i dem.

Den fisken jeg har i avataren min, er en ung Tropheus Duboisi fra Tanganyika. De holdes i ganske like forhold som Malawi. De er litt fintfølende og tåler ikke så godt proteiner(mat laget av andre dyr/fisk) , er ganske aggresive og bør holdes i egne kar.

Biltema-sanden kommer bare i en farge. Det er best å bruke den grovkornede, den finkornede har en tendens til å virvles for mye opp, og å flytte seg veldig lett der vannstrømmen treffer. Tror du trenger 2-3 sekker til en 325 liter. Blir det for lite med en gang, kan du jo tilsette mere senere.

Hongi'en blir gjerne glad for litt salat. Men *tror* hongi'ene tåler proteinrikt for ganske bra.

Prøv også å hånd-mate fiskene dine om du ikke gjør det fra før. Veldig artig når de svømmer inn i hånden din.
Jeg brukte 3 sekker biltema sand i min 300 liter. Syntes det ser pent ut med mørke steiner og mørk bakgrunn, og biltemasand i bunn
OK, trenger jeg så mye, altså? Trodde to sekker var mer enn nok..

Trygve:
Så den konsentrasjonen man får kjøpt av hydrogenperoxid på apoteket er tilstrekkelig sterk til å kunne bleke kalksteinene? Syntes 3% hørtes så svakt ut.
Hvor lang tid bør de ligge i bløt i dette? Eller dvs - hvor lang tid tar det før man får noen effekt?

Jeg har bestilt buffer på nettet, sammen med bakgrunner og fiskefor. Får det nok i posten i dag, så det blir spennende når jeg nå skal igang med det!

Har ikke prøvd å håndmate dem ennå, nei! Skal prøve det.
Jo finere grus/sand blir, jo mindre mengde vil det være i forhold til kilo. Med grus ville det sikkert ha rukket med 2 sekker, men siden det er fin sand trenger du mere. Husk også at fiskene skal ha litt å grave i.

3% høres nok ikke så mye ut, men det er tilstrekkelig. Vet ikke hvor grensen går, men ved 30% må man ta forhåndsregler og behandle det som etsende veske.

I et akvarie skal man alltid holde seg under 20ml/10 liter ved 3%. Tror ikke jeg ville prøve mere enn 15ml/10L selv i et kar med fisk i.

Siden dette skal skje i bøtter, kan du jo "kline litt til" og bruke 50 ml til 10 L. Da skal du ikke trenge å ha dem i bøttene mange minuttene.

Evt. kan du ha steinene i akvariet og fylle opp nok til å dekke dem, og tømme oppi hele 250ml flasken. Dersom det ikke er for mye sirkulasjon, får hydrogenperoksiden lengre tid til å virke.. Husk i så fall på at du i praksis steriliserer det som er dekket av dette vannet. (Kanskje ikke så lurt å la filterpumpen gå.) Når du så fyller opp(etter fex. en time), kommer du under potensielt farlig konsentrasjon for fisker o.l. Etter et døgn eller to skal det være nøytralisert uansett.

Håndmating er veldig artig. Dersom de føler seg trygge, vil de komme for å undersøke når du romtrerer i karet også. De kan faktisk bli så nysgjerrige at det nesten blir plagsomt om man skal flytte på steiner og hele tiden må sjekke at ingen nærgående fisk kommer i klem osv.

Her er en video som Shiramor her på forumet har tatt opp.
Nå har jeg hatt to av steinene i bløt i en bøtte med en dæsj Hydrogenperoxid (3%), faktisk i to-tre timer. Det var ikke rare boblene som kom av det, men noen små. Skrubbet steinene litt med tannbørste etterpå og skylte av dem. De ble noe hvtere, men ikke sånn voldsomt, syntes jeg? Men kanskje jeg hadde i for lite..? Det er 2,5 dl i flasken jeg kjøpte. Tok litt mindre enn halve flasken oppi bøtten, trodde det ville gi en skikkelig effekt. Men men, de ble i det minste litt bedre, da.
Har hatt to steiner ute i solen, de er blitt kritthvite! Skal prøve å la de ligge ute litt nå fram til jeg skal ha sanden oppi.

Venter på å få bakgrunnene og bufferen og dette i posten før jeg starter med arbeidet.
Regner med å ha det i morgen eller onsdag, klør etter å komme i gang!

Nå har jeg vært på biltema og kjøpt sand og liggeunderlag til å ha i bunnen under steinene og sanden. Nå skjønner jeg hva dere mente med at jeg måtte ha 3 sekker sand, de var jo mye mindre enn jeg hadde regnet med! Så jeg kjøpte tre.

Wiii, dette blir gøy!
Hadde regnet med du skulle få bedre effekt av den hydrogenperoxiden. Anntar den ikke fungerer like godt på alle typer alger(?)

Da er det nok bedre å satse på solen ja. Dessuten er jo solen gratis.
Nei, det kan godt være den typen alger jeg har, som virkelig biter seg fast i steinen og ikke vil bort!
Nå ligger de fleste steinene ute på altanen i håp om at solen vil gjøre sin jobb med dem. Selv om solen foreløpig ikke er å se, da.

Vurderer å plukke natursteiner ute en eller annen plass, og prøve det i stedet for kalksteinene. Kanskje det hadde blitt penere..

Jeg lurer også på om jeg skal fjerne den glupske Kaligono (Livingstonii) 'en jeg har. ( http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2005) Når jeg skal få flere yngre fisk i karet nå, så er den litt skummel å ha. Den ligger og lurer og jakter, og den har spist opp en GOD del mindre fisk tidligere.

Så det jeg lurer på, er å fjerne den, eller bytte den ut med en annen art som går bedre sammen med de andre.

For å oppsummere, så har jeg nå:

1 Golden
1 Hongi
2 Melanochromis johannii
1 Frontosa

Planen er å kjøpe inn følgende:

3-4 Golden
3 Hongi
2 Melanochromis johannii
3 Frontosa (prøver å få tak i flest hunner)

Høres dette OK ut?
Er dette maks av hva jeg kan ha av ulike arter i samme kar? Eller ville det fungert med en art til?

Eller ville dere hatt flere av de jeg allerede har?
Hvor mange er passende av hver art i et slikt kar jeg har? (375 L)
Hvor mange du kan ha avhenger av hvilke(t) filter du har, og hvor ofte du synes det er greit å foreta vannbytte.

Til Malawi annbefales det gjerne å ha dobbelt opp med filterkapasitet, og ha mere fisk enn man allers ville hatt i et akvarie av samme størrelse.

Innredningen har også litt å si. Et helt "tomt" akvarie er kjedelig, men fører til mindre agresjon, men en eller to fisk kan lett bli plukket ut som mobbeoffer. Noen stein gir litt mere aggresjon, men gir også gjemmesteder, så aggresjonen blir ikke tatt ut mot en fisk over lengre tid.
Min favoritt er å lage en hel vegg av steiner med masse huler til territorier og gjemmesteder.


Dersom du vil ha naturstein, kan du finne mye fint i elveløp og i vannkanten(havet).

Så til fiskene:

1 Golden - Dette er jo en klassiker som går greit sammen med det meste.
2. Hongi - Disse er ganske så territorielle, men tror de stort sett holder seg til hulen sin. Tror de kan være ganske aggresive mot artsfrender, men tror dette går fint.
3. Mel. Johanni - Her er jeg gjerne litt kontroversiell. Min erfaring med johannii er at de enten er i overkant aggresive, eller de er litt "tufs og grå" til tross for fargene.
Tror jeg ville byttet dem ut med fex. noen snille Pseudotropheus, som fex Accei.
Kan være greit å velge en art som ikke har gule hunner, siden de i farten muligens kan forveksles med golden.
4. Frontosa - Dette er jo veldig flotte fisk. Mener de skal være ganske så fredelige. Men ville holdt meg til en hann og 2-3 hunner.

Med god filtrering, ville jeg gått for 5-6 av hver art, og helst 3 Frontosa. Når du har ganske mange fisk, vil du ikke så lett få en fisk som skal være sjef over hele akvariet.
Vil tro du også kunne ha noen sneglehuslekere, enten Maylandia(Malawi) eller L. Occelatus(Tanganyika).

Med normal filtrering, ville jeg fremdeles hatt 5-6 av hver, men droppet en art, og absolutt ikke hatt mere enn 2 hunner til frontosaen(aller helst en).
Trygve Lillefosse
Hvor mange du kan ha avhenger av hvilke(t) filter du har, og hvor ofte du synes det er greit å foreta vannbytte. Til Malawi annbefales det gjerne å ha dobbelt opp med filterkapasitet, og ha mere fisk enn man allers ville hatt i et akvarie av samme størrelse. Innredningen har også litt å si. Et helt "tomt" akvarie er kjedelig, men fører til mindre agresjon, men en eller to fisk kan lett bli plukket ut som mobbeoffer. Noen stein gir litt mere aggresjon, men gir også gjemmesteder, så aggresjonen blir ikke tatt ut mot en fisk over lengre tid. Min favoritt er å lage en hel vegg av steiner med masse huler til territorier og gjemmesteder.:-) Dersom du vil ha naturstein, kan du finne mye fint i elveløp og i vannkanten(havet). Så til fiskene: 1 Golden - Dette er jo en klassiker som går greit sammen med det meste. 2. Hongi - Disse er ganske så territorielle, men tror de stort sett holder seg til hulen sin. Tror de kan være ganske aggresive mot artsfrender, men tror dette går fint. 3. Mel. Johanni - Her er jeg gjerne litt kontroversiell.:-) Min erfaring med johannii er at de enten er i overkant aggresive, eller de er litt "tufs og grå" til tross for fargene. Tror jeg ville byttet dem ut med fex. noen snille Pseudotropheus, som fex Accei. Kan være greit å velge en art som ikke har gule hunner, siden de i farten muligens kan forveksles med golden. 4. Frontosa - Dette er jo veldig flotte fisk. Mener de skal være ganske så fredelige. Men ville holdt meg til en hann og 2-3 hunner. Med god filtrering, ville jeg gått for 5-6 av hver art, og helst 3 Frontosa. Når du har ganske mange fisk, vil du ikke så lett få en fisk som skal være sjef over hele akvariet. Vil tro du også kunne ha noen sneglehuslekere, enten Maylandia(Malawi) eller L. Occelatus(Tanganyika). Med normal filtrering, ville jeg fremdeles hatt 5-6 av hver, men droppet en art, og absolutt ikke hatt mere enn 2 hunner til frontosaen(aller helst en).


Oi! Jeg fant nettopp ut at jeg ikke har Mel. Johanni, men Melanochromis cyaneorhabdos! Disse er jo veldig like, men hunnen er lik i fargene som hannen, og ikke gul.
Hvordan er disse i forhold, sånn temperamentsmessig?

OK, da satser jeg på en eller to hunner til Frontosaen.
Får heller kjøpe litt flere Golden og Hongi'er.

Jeg fjerner jo en art ved å ta bort Livingstonii'en. Den er så glupsk, tror det vil være roligere i karet uten den.

Hva med den du hadde, den Tropheus Duboisi? Hadde den kunnet fungere i mitt kar? Men noen av fiskene min er jo carnivore, det ville kanskje ikke fungert foringsmessig, da, kanskje?

Er det noen andre arter du kan foreslå som ikke er for aggressive eller vanskelige?
Gjerne noen med litt flotte farger..

Helt enig med deg ang. innredningen med masse steiner og gjemmesteder!
Jeg tror jeg skal prøve meg med naturstein fra en elv eller noe.
Skal prøve å ha en kalkstein eller to skjult innimellom de andre steinene for å heve PH'en i vannet. Eller vil bufferen gjøre hele denne jobben?
Melanochromis cyaneorhabdos kalles også Maingano. De er kjent for å være aggresive. Vakre, men aggresive.

Trophus vil fungere dårlig i det karet, de kan fort få problemer med fordøyelsen og dø.

Det er veldig mange arter å velge mellom, ville ha tatt en titt på andres kar og kikket i databasen her på nettakvariet. Smaken er jo som kjent delt, men tror en art med litt sterk blåfarge vil gjøre seg godt.

BTW:
Skal sette opp en 540 L hos noen om et par uker. Der skal jeg starte med denne besetningen(tallene er selvsagt antall):

Labidochromis Caeruleus (Golden) 5-8
Pseudotropheus Accei Mozambique 10
Cyrtocara moorii (delfin) 3-4
Aulonocara stuartgranti sp. Maleri 3-5
OK, da blir det ikke Trophus.
Var bare fordi jeg så de hadde dem i dyrebutikken. Det er jo litt det som begrenser hva jeg kan ha, også, de har ikke alltid så stort utvalg av Malawi/ Tanganyika.

Har prøvd å søke litt rundt her og sett på kar som de andre har. Dumt det ikke går an å søkebegrense når man ser på akvariene til andre her? Savner en søkefunksjon, så jeg f.eks. kun kan se Malawi-kar..

Denne Lamprologus ocellatus, sneglehuslekere som du snakker om, den så litt artig ut.. Får man kjøpt tomme sneglehus i dyrebutikken, forresten? Og hvorfor leker den med sneglehusene? Hvilken pris ca. har den i butikkene?
Ser jo at du også er fra Bergen, vet du hvilke dyrebutikker som selger disse?

De så fine ut de du har satt opp på listen din Blir sikkert et flott kar!
Denne delfinen, ser mange her inne snakker om den. Er det noe spesielt med dem? Blir de store? Er de vanskelige å ha?
Occelatus skal være en ganske tilgjengelig art. Er ikke sikker på om de selger sneglehus i butikken. Tror det er mange som bruker sneglehus fra delikatessedisken.
Er veldig usikker på hva de koster i butikken, men de er ikke blandt de dyre fiskene som Tropheus.

Disse fiskene er såpass små at hunnene får plass inni sneglehusene. Når de yngler, benytter de seg av dette, og hunnene/yngelen blir beskyttet av sneglehusene mens hannen forsvarer dem.

Vil tro de har dem på Midtun, midtun åsane, galleriet, Sartor, Arken.
Det spørs jo lit på hvor i bergen du bor og hvilke butikker du har i nærheten. Butikker med 10-20 kar har neppe noe interessant innen Malawi/Tanganyika.

Delfinene er flotte og normalt ganske rolige fisk. De blir litt store, men ikke så store som frontosa. Tror ikke de er spesielt vanskelig å ha. Men ville ikke hatt både dem og frontosaene. Da blir det veldig fort for mye fisk i akvariet.
Først, Trygve: Tusen takk for at du gidder å svare meg så mye Du har mange gode råd, setter stor pris på at du orker å svare på alt jeg lurer på!
Du er omtrent den eneste som svarer også, er ikke mye respons i de trådene jeg har skrevet i..

Jeg bor i Åsane, så jeg bruker mest midttun zoo Åsane, men også avdelingen på Midttun, ettersom jeg jobber i indre Arna. Men blir nok avd. i Åsane jeg kjøper hos nå i dag eller i morgen når jeg har fått tanken i stand. Begynner med arbeidet i ettermiddag, nå har pakken min med bakgrunner og buffer kommet på posten!

Håper de har slike sneglehuslekere, hvis de har, og de ikke koster så mye, så skal jeg kjøpe et par. Sikkert moro det å få litt liv så jeg har noe å se på!
Hvordan trives de best, samme prinsippet med en hann og flere hunner, og helst ikke så mange hanner i samme kar? Hvor stor gruppe av dem tror du kunne fungert hos meg?

Tror jeg skipper å kjøpe en art Malawi til, ihvertfall til jeg ser det fungerer med de typene jeg har i dag.
Vil annta de har sneglehuslekere inne i Åsane.

De er ganske små, så de belaster ikke filteret like mye som de andre fiskene. Tror jeg ville gått for to hanner og fire hunner ellerno. Dersom du treffer på de rette personene der ute, kan de fortelle deg allt du trenger å vite og litt til.

Høres bra ut å vente med flere arter til du ser hvordan det går. Det er ofte lettere å legge til enn å trekke fra.

Men husk da at det kan være greit å ta litt forhåndsregler ved insetting av Malawi. Fôre godt først og av med lyset til neste dag pleier å gi godt resultat.

BTW: Glemte helt å kommentere det med kalkstein/PH/buffer.
Kalksteinen vil øke PH, men KH og GH skal også opp på riktig nivå. Du kan nok bruke litt mindre buffer når du har kalkstein, men det er ingen fullgod ertatning. Bufferen vil gjøre jobben alene, men kalkstein kan jo være fin å ha som en liten backup i tilfelle det skulle gå litt ekstra tid mellom vannbyttene i ferier osv.
Fiskenes avfallprodukter vil over tid senke PH når bufferen blir brukt opp. Hvor lang tid dette kan ta aner jeg ikke. Men jevnlige vannbytter og tilføring av buffer i forhold til byttet vannmengde vil uansett forhindre dette.
Nå er mesteparten av jobben gjort, og en del ny fisk er kjøpt inn.

Jeg tok fisken over i en isoporkasse mens jeg gjorde jobben, og prøvde å ta vare på så mye vann som mulig. Men jeg så at noen av fiskene pustet ganske mye, så jeg prøvde å gjøre jobben så fort som mulig for å minske stresset.

Det meste var gjort i løpet av en time, og det er jeg fornøyd med!
Hev ut all den gamle sanden, la i liggeunderlag i bunnen, på med sand (og jeg lurer litt på om de skal få en sekk til på sikt, for det var ikke mer enn det måtte være!)
og så la jeg i steinene jeg hadde plukket i går, fant noen grove og fine, ganske mørke steiner. Jeg la en svær kalkstein litt under de nye steinene, for å holde PH'en oppe.
Desverre passet ikke bakgrunnen jeg hadde bestilt, så de må jeg bytte. Jeg trodde jeg kunne tilpasse dem, men det så jeg at jeg ikke kunne..

Så fylte vi i nytt vann, og så var det på med pumpe og filter (lot være å skylle dette nå med en gang, ettersom jeg ville ta vare på en del av bakteriene som er i den).

Brukte litt tid på å tilvenne fiskene vannet, og da de så ut til å være OK, tok jeg dem i.

De nye fiskene jeg har kjøpt er:

- 3 stk. Hongi, så nå har jeg fire; to hanner, og to hunner. (prøvde på å få tre hunner, men kan se ut som vi bommet på den ene, men fortsatt litt usikker.)
- 4 stk. Golden, så nå har jeg fem, tre hunner og to hanner.
- 1 stk. Maingano, så nå har jeg tre; to hunner og en hann.
- 2 stk. Frontosa, så nå har jeg tre; en svær hann og to små hunner.

De hadde desverre ikke sneglehuslekere, men de skulle ta inn.
Men mulig jeg tar meg en tur innom Midttun i ettermiddag og ser om de har.

Fiskene tilpasset seg bra, det er fortsatt litt tåkete i vannet, men satser på at det har klarnet opp til i ettermiddag, så jeg kan få tatt noen bilder og legge ut

Littepitt bekymret for de minste, de må klare seg uten å bli spist av den glupske Livingstonii'en til i ettermiddag.. Da skal jeg ta den med inn i butikken igjen og levere den inn.
Jeg anntar du hadde liggeunderlag underst siden du kjøpte det sammtidig med sanden(?)

De nederste teinene bør aller helst i først, siden det gjerne blir litt graving. Dersom steinene ligger oppå sanden, kan de rase ut.

Du bør ta ut litt stein, slik at bare de nederste steinene er igjen. Disse bør du så rugge/presse/grave ned slik at de har rimelig god kontakt med liggeunderlaget. Når det er gjort, kan du plassere tilbake steinene som ligger oppå.

Det er bra å kvitte seg med livingstoniien, den er lett å forveksle med mainganoene.
Egentlig burde kanskje mainganoene også bort siden de er veldig aggresive. Kan fort ende opp med at en av maingano hannene skal være sjef over hele karet.
Takk for tips ang. steinene. Har ikke lagt noen steiner helt ned på matten under sanden, men hvis det begynner å flytte på seg, skal jeg heller gjøre det. Har ikke så veldig mange steiner, fordi jeg er litt redd for hvilken vekt glasset kan tåle. Steinene er jo mye tyngre enn kalksteinene..

Det går veldig bra i karet mitt nå, det er herlig å se at det yrer av fisk og liv igjen. Vannet er fint og klart, steinene tar seg bra ut, og fiskene er helt vill!
Jeg kjøpte en ny mainganoe og en golden til i dag, når jeg byttet inn Livostini'en.

Det går i grunn veldig fint med mainganoene også, så tror ikke jeg vil fjerne dem. De er jo så flotte også

Nå håper jeg at de vil trives så godt at de begynner å yngle også, etterhvert!

Bilder kommer snart.
Steinene veier ikke sy mye mere enn vannet, tror ikke du trenger å bekymre deg for vekten. Det som kan være farlig er spisser som kan lage sprekk i glasset, men siden du har liggeunderlag, skal det gå helt fint.

Jeg har hatt en 660L med steinvegg helt opp til overflaten. Det gikk helt fint.

Høres uansett ut som at det er glade dager i akvariet ditt nå. Vil nok tro det blir yngel snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap