Er dette en l-260? (side 2)


Nå har ikke jeg hatt L260 så lenge at jeg kan si noe om hvordan mønster og farge utvikler seg med alderen. Det jeg sier er at L411 har tette snirklende mønster som gradvis blir mer utydelig med alderen. Hos meg ble de nesten helt borte på de hannene som hadde yngelkull. De som ikke hadde kull kunne man fortsatt se mønsteret, men også der ble mønsteret mere grått med alderen.

Når det gjelder bildene i artikkelen så er jeg meget usikker på om alle bildene er av L260. De jeg har tatt er av en enslig L260 som fulgte med en sending der alle skulle være L260, men kun den ene viste seg å være L260 og resten var L411.

Hva som egentlig er forsjellen på 260 og 411? er det mønsteret på fiskene eller hvitfargen?
Ser det ene bildet på fiskebasen hos l-260 bilde nr 6, denne er jo mer eller mindre brun er dette egentlig en 411 som er havnet i feil base?
Stilte samme spm inne på Malleforum.dk og der var de sikker på at dette var en l-260.
Noen flere som har en formening om dette er en l-260 eller l-411?
Bilde 1 og 2 i første innlegg er etter min mening en L-411. Den har et for tett mønster til å være en L-260.

Det finnes utrolig mange krysninger i hobbyen, og slekten Hypancistrus er en av de slektene som eklest krysser seg. Jeg var på et foredrag i Tyskalnd om dette, og selv om fiskene fikk en mengde variabler krysset artene i denne slekten seg.

Kryssninger gjør identfiskasjon av fisker vannskelig. Men når det er sagt, så vil jeg likevel påsta at den avbildede fisken er Hypancistrus L-411

E
Ok takker for hjelpen til alle dere som har kommet med innspill.
Da må eg bare se om eg finner en ny han til hunnen min som eg er sikker på er en L-260
Er fortsatt litt uenig, men vi får la debatten ligge.

Jeg har en han du kunne kjøpt av meg. Mønstrene er som de skal. Eneste problemet er at den er i Oslo.
Jeg tror også at i denne diskusjonen må en ta med seg at det importeres et stort antall av Loricariidae-arter,også hyperancistruser som ikke er beskrevet vitenskaplig. Disse har fått L-nummer, basert på fangstlokasjon og morfologiske trekk. Dette betyr at fisk som selges som L260 godt kan være en egen art, men det kan også hende at de ikke er det. Som Erlend sier det er det en rekke hybrider av hyperancistruser, og det finnes i tillegg sannsynligvis mange arter som ikke er oppdaget / eksportert og som dermed ikke har fått egne L nummer.

Som en konsekvens av dette kjøper jeg som oftest en stor gruppe av den L mallen jeg ønsker. Dette da både for å være sikker på at jeg får begge kjønn, men også for å slippe komplementer med flere fisk. Jeg har opplevd en rekke ganger at fisk med samme L nummer, men ulike leverandører /leverings tidspunkt ikke synes å være samme malle.

Dette fenomenet belyser også Geir, som kjøper en gruppe på 7 L260, men som viste seg sannsynligvis å inneholde 6 L411 og bare en L260. Men siden hverken L260 eller L411 er beskrevet kan det vise seg at når de blir beskrevet at dette er samme art, to ulike arter eller at de er noe helt annet. Jeg har f eks hatt flere grupper med L 066 og L 333. Og ja det var noen forskjeller men selv om jeg hadde to grupper ved siden av hverandre i samme reol, ville ikke jeg kunne plukket ut med 100 % sikker hvilken gruppe jeg hadde hvis jeg ikke hadde fått L nummeret på dem ved innkjøp.

Dermed blir L nummert for meg en indikasjon på sannsynlig identitet utfra morfologi og fangstlokasjon på hvilken fisk jeg har med meg hjem i posen, men å gå fra en ukjent fisk og bestemme L nummer er slik jeg ser det nesten umulig, såfremt fiken ikke har tydelige morfologiske trekk som f eks H. zebra, Skulle jeg ha hatt denne fisken ville jeg ha fulgt Donald sine betraktninger og satt hannen i samme kar som jeg har en gruppe med L411.
Sendt deg en mail Juventus.
Kommer nok til å følge rådet til donald, men eg har ikke plass til den nå så den blir solgt på storauksjonen i bergen som L-411
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap