Slik gjør du bare ikke. sterk video.... (side 2)

Var bare det med "hjelpen kommer nok ikke frem uansett" jeg reagerte på.
Veden blir nemlig stadig bedre selv om det iblandt kan virke motsatt.

Kylling kan godt være sunnt å spise selv om den har levd et misserabelt liv.

Aner ikke hva som fikk denne personen til å gjøre noe slikt. Men det har nok sine grunner både når det gjelder personen selv og miljøet hun er i.

Har heldigvis aldri hatt noe behov for å "kvitte meg" med hvalper på den måten, men ville nok ha funnet en mere human måte om de først skulle avlives.
https://www.sos-barnebyer.no/bli-fadder/fadder-for-et-barn/Pages/default.aspx

Her kommer hjelpen frem. Fantastisk organisasjon.

Men samtidig, Loomis; bare fordi det alltid er noe som er enda verre betyr ikke det at man ikke skal bry seg. At et menneske kan finne på å kaste 6 valper ut i en elv sier utrolig mye om den verden vi lever i. Som Gandhi sa; "A nation can be judged by how it treats it's animals." Om du ikke klarer å føle empati med et forsvarsløst dyr, klarer du neppe å føle empati med andre mennesker heller.
Plussmedlem
Hilde008
Men samtidig, Loomis; bare fordi det alltid er noe som er enda verre betyr ikke det at man ikke skal bry seg..

Er det det jeg skriver?
Jeg reagerer mere på hvordan disse folkene "bryr seg" enn hva de bryr seg om.
Jeg reagerer på drapstrusler mot uskydige som får navn og telefonnummer spredd på internett.

Hilde008
Om du ikke klarer å føle empati med et forsvarsløst dyr, klarer du neppe å føle empati med andre mennesker heller.

Kan jo snu denne på hodet.
Hvis man ikke klarer å føle empati for et menneske så er det merkelig at man klarer å føle empati for et dyr.
Her ønsker man å kaste ei jente i elva fordi hun ikke fortjener noe annet. Ei mindreårig jente. Det er liksom helt greit. Hun kan bare drukne.
Skulle hun mot formodning overleve dukkerten så står mobben klar med gruppevoldtekt og drap (ref. til diskusjonene på bl.a. Dagbladet.no).
Det er flott det. Her viser man omtanke og empati.
dette var ein virkelig fæl video, grein masse av denne. Trur at grunnen til at eg reagerte så sterkt er at det virka som ho syns det var gøy å hive dei uti. Når nokon gjer noko som ikkje føles rett eller ein handling som føles gale skjer så vil ein alltid føle seg ille til mote.
Lena Ellingsen
en ting til... "slaktedyr" som noen sier...har det helt forferdelig i den lille tiden de lever her i norge...jeg synes det er trist at folk er så lite opplyst og faktisk tror at dyrene har det flott...feks den nye tine reklamen gjør meg bare trist,det er laaaaang fra sanheten :( men det er en annen diskusjon ;) hilsen vegetar,katte og hunde elsker ;)

VG hadde stort opplag i forrige uke, 29mill ble samlet inn, 0,5mill kom frem. Skal man hjelpe må man nesten reise ned med pengene selv. Aldri gi penger til tlfsamtaler osv, de som ringer skal ha sin lønn, alle som jobber i saken, skal ha sin lønn, før pengene i det hele tatt kommer frem.

(Lite ute av sammenheng men, jobber med å beskytte bedrifter mot svindel, så dette vet jeg alt om. Det er jo ren svindel.)
Inaktiv bruker
Det fine med den internett-tiden vi lever i er at alt blir mer synlig. Man filmer jo alt nutildags, så de som misshandler dyr får som regel ikke gjøre det i skjul lenger. Og godt er det. Det legges ut filmsnutter på youtube og andre steder, eller bilder på facebook osv. så dermed blir Det er jo utallige episoder på nett hvor folk piner og "torturerer" dyr og så man kan spørre seg hvorfor de filmer det og synes dette er morro å legge ut på nett da. Sykt.

En del blir jo også filmet i smug med skjult kamera, og kan dermed bli dømt for misshandling. Skjønt, det er sjelden noen blir dømt eller straffet for misshandling av dyr, siden dette ikke tas særlig alvorlig hverken av norsk politi eller politi i utlandet! Det er vel det verste; når man anmelder og har bevis i form av filmsnutt samt vitner, og vedkommende allikevel går fri og ikke får en bot engang. Jeg vet om slike tilfeller også i Norge.

Så har vi den episoden som nylig skjedde i usa hvor en hel haug av ansatte på en gård misshandlet kuer og kalver på det groveste og mest makabre vis. Dette ble filmet, av dem selv, fordi de ville skryte av det, men kun en av mennene ble dømt, og han ble vel faktisk ikke engang dømt for selve misshandlingen men for å ha gravd ned døde dyr ulovlig på tomta. Denne mannen skulle jo egentlig begynne på politiskolen og utdanne seg til politi. Skrekk & gru.

De som filmet ble ikke dømt, og ej heller de ansatte på gården, og innehaveren av gården var fullt inneforstått med hva som forgikk og var helt klart med på dette selv. Utrolig, for man taper jo penger på å drepe kuer og kalver på denne måten. De kunne jo ikke spises eller brukes til noe siden de var så ødelagte. Innehaveren og de ansatte av gården fikk bare en advarsel, og ikke noe mer. Men, forhåpentligvis vet de nå at hele verden følger med på dem og kanskje dette hindrer dem i å fortsette torturen.

Det er mange syke folk her i verden, men, jeg tror allikevel at det er fler gode enn onde. Jeg nekter å tro at mennesket er ondt av natur.

Det er alment kjent at samtlige massemordere /seriemordere begynte med å pine, torturere og drepe dyr som barn, og at dette utviklet seg til å å omfatte mennesker. Det betyr dog ikke at alle som piner dyr også vil komme til å myrde mennesker.

Mener da å både lest og hørt om et eller annet katte dyr (ikke noe hus katt nei, husker ikke eksakt hva det hvar for et dyr) Men uansett så dreper det vist nok bare for morro skyld.
Men mennesker skal vell i teorien være oppvokst til andre tanker,
men Feil skjer.

EDIT: nå har jeg vell og merke ikke sett videoen en gang, bare lest og sett et bilde.
Har sett nok syke ting på nette hehe.
Plussmedlem
Embla Ofelia
Det er alment kjent at samtlige massemordere /seriemordere begynte med å pine, torturere og drepe dyr som barn, og at dette utviklet seg til å å omfatte mennesker.

En god del, ja. Men samtlige? Det tror jeg ikke.
Man kan heller ikke si at noen som aldri har mishandlet dyr ikke kan bli seriemorder.

Her gjengis en undersøkelse ([URL=http://www.docstoc.com/docs/2505673/From-Animal-Cruelty-to-Serial-Murder-Applying-the-Graduation-]Wright, J. & Hensley, C. (2003). From Animal Cruelty to Serial Murder: Applying the Graduation Hypothesis[/URL]) som omhandler seriemordere og dyremishandling.
Artikkelen henviser til flere undersøkelser.
En FBI-undersøkelse forteller at mer enn 50 % av 35 seriemordere innrømmet å ha skadet eller torturert dyr som barn eller tenåringer.
Videre kan man lese om 28 dømte seriemordere:
36 % mishandlet dyr da de var barn.
Tallet økte til 46 % når de ble tenåringer.
36 % av disse fortsatte med dyremishandling da de ble voksne.

Bortsett fra det så er jeg enig med deg
Skremmende at barn kan gjøre dette. Jeg synes allikevel det er enda mer skremmende at voksne, eller antatt voksne, kan få seg til å skrike som om dødsstraff var passende for dette. Sosiale medier kan desverre også være det stikk motsatte, særdeles usosiale, for ikke å si ødeleggende.

Jeg har sett på enkelte innlegg på nettdebatter, VG, Dagbladet og også lokale aviser, for å se hva folk kan få seg til å mene. Nivået er gjennomgående helt deprimerende.

Skråsikkerhet kombinert med mangel på empati, kunnskp og intelligens er en skummel sak.

At man, som Loomis, synes at enkelte av reaksjonene på nettdebattene er helt ute av rimelig dimensjon, betyr jo ikke at man synes denne hendelsen er i orden. Det må være lov å undre seg over misforholdet i engasjementet.
Når man misshandler uskyldige dyr som ikke kan ta igjen,synes jeg hun skal få en hard straff...Det denne jenten gjør er jo helt uakseptabelt!!!!Man kan jo ikke mene noe annet og skylde på at kanskje oppveksten hennes ikke var bra...Hadde fortsatt dyttet henne i elven,skifter ikke mening
Hva skal vi med slike mennesker i samfunnet?
Jeg blir rasende av å se denne videoen,at hun ler mens hun kaster de stakkars valpene i døden...
jeg blir veldig engasjert i slike saker,da jeg har sett hva folk er i stand til å gjøre med dyr...Som sagt driver mine foreldre med omplassering av katter,har drevet med det i over 10 år og man mister faktisk litt troen på mennesker
Men så er det så fantastisk når man møter folk som gjør en innsats for dyrene og det er veldig givende å se et vanskjøtet dyr blomstre igjen
Inaktiv bruker
Loomis, dersom bare 36% av seriemorderne misshandlet dyr som barn, så kan det jo nesten se ut som om det er omvendt; de som misshandler dyr som barn blir ikke mordere som voksne:P

Det kan jo faktisk tenkes at morderne som ble spurt ut ikke ville innrømme at de misshandlet dyr som barn, eller at de rett og slett hadde blokkert ut minner fra barndommen om det. Hva vet vi vel egentlig om hva som røre rsge i et så sykt sinn. .

Jeg vet ikke om noe dyr som dreper motivert av lyst alene, uten et instinkt for å spise dyret. Men, det finnes sikkert det også, selv om det høres til sjeldenhetene.
Hva som får mennesker til å drepe av lyst og glede, har jeg aldri forstått; la oss feks spørre oss om det ligger i menneskets natur å gå på jakt og jakte på dyr; dette er jo en glede og lystbetont for svært mange mennesker (flest menn kanskje)

Og, så la os sspørre oss om hva som er forskjellen på å kaste disse hvalpene ut i elven, og det å gå på jakt og skyte på dyr? Er det egentlig noen forskjell? Man skyter for å drepe, og enda mer for å skryte av det etterpå. Denne filmsnutten ble vel også til for å skryte av det de gjorde etterpå? Noen skulle se filmen og de skulle føle seg stolte for å ha drept antar jeg. Det at det er en "mindreårig" (?) jente som gjør dette er vel det de fleste reagerer mest på? Både jente, barn og at hun smiler og koser seg med dette.

Hadde det vært en voksen mann som avlivet hvalpene ved drukning i en sekk eller lignende, ville da bildet av det hele blitt annerledes? Drukning i sekk eller drukning hver for seg, er det egentlig noen forskjell? Om man smiler eller er alvorlig, har det egentlig noe å si for hvalpenes død?

Det er desverre en ganske vanlig praksis på bygda å drepe kattunger og hvalper man ikke vil ha på denne måten. Noen legger dem igjen i skogen for at reven skal ta dem, andre bare legger dem i en sekk og kaster fra seg. Sånt hørte jeg ofte om da jeg vokste opp på landet. Men, personlig kunne jeg selvsagt ikke forstå slike handlinger.

Bavianer dreper individer fra naboflokker og spiser dem(selv om de ellers bare spiser planteføde). De går på jakt og kommuniserer med fakter etc. Virker ganske inteligent på meg.

Det er en himmelvid forskjell på å gå på jakt og det å slenge levende hvalper ut i elven.
Om jegeren har glede av det, så er vel ikke det så negativt? Jakt gir mat fra dyr som har levd i sine naturlige omgivelser hele livet. Uten jakt ville det bli mange flere av dem, inntil mange av dem sultet ihel på grunn av overbeskattning. Deretter ville prosessen gjenta seg på nytt. Kontrolert jakt gjør at de dyrene som blir skutt, dør i løpet av sekunder istedenfor uker, og de resterende dyrene har mere å spise.

I naturen er det ikke slik at alle dyrene lever i harmoni, de formerer seg til det er så mange av dem at de kveles av sin egen suksess. -Om de da ikke blir spist av rovdyr som sliter dem i filler mens de lever.

Drukning i sekk med steiner er kanskje ikke den beste avlivningsmetoden, men det er noe helt annet enn å lempe dem en og en i elven. Den første metoden er å utføre noe man føler at man må gjøre, den andre blir mere som en lek.
Du klarer vel å se at hvalpene som blir kastet i elven vil overleve og lide mye lengre enn de i sekken? Og kommer de seg på land, blir de gjerne drept av andre dyr om de ikke sulter ihjel.
Ifølge en sak jeg leste ble vistnok 5 av 6 valper funnet av en gammel dame som tok seg av dem. Hurra for henne.

Å plassere kattunger og hvalper i en sekk man slenger ifra seg eller å sette dem ut i skogen, annser jeg å være på nivå med hun jenten som hev dem i elven.

Synes det er merkelig at du ikke klarer å se forskjell på avlivning, "lek" med dyreliv og jakt.

Hva synes du forresten om å ta dyr ut av deres naturlige miljø, og deretter fjerne deres blivende avkom fordi man ikke vet om foreldrene deres er av korrekt rase?
Fikk en snikende følelse av at jeg hadde skrevet bavianer. Blander av en eller annen grunn navnene på bavianer og sjimpanser. (Ja, jeg vet de er veldig forskjellige osv. )

Det var selvsagt sjimpanser jeg tenkte på da jeg skrev innlegget mitt.
synes ikke man skal begynne å si at dyr også dreper for morro skyld,det blir jo bare helt tåpelig...I naturen er det en perfekt balanse mellom byttedyr og rovdyr
Et vilt dyr vil heller leve et kort liv i naturen enn feks et kjedelig liv i en dyrepark,hvor omtrent alle dyr får stress adferd (dyreparker med for små innhegninger).

Og om man er så dum at hunden eller katten blir drektig,er det eiers ansvar og ta seg av ungene...Kjempe naivt av meg sant?
Jeg blir så kvalm av å høre folk si at de er så lei av kattungene,de herjer sånn osv...Deres egen feil og deres eget ansvar!!!Kastrer katten og hunden!!!
Og kaste valper og kattunger i poser på sjøen er helt totalt uetisk og folk som gjør slike ting er ikke god i hodet...Sykt å tenke på at slike folk ofte har barn??!!grøss...
jeg mener at hvis valpene/kattungene er født,må de få leve og vokse opp...Om man ikke vil ha de,så ta abort...Veterinærene er kjempe flinke idag

Det spørs vel hvordan man definerer morro og lek. Katter er jo kjent for å "leke" med mus/fugler de har fanget. Mennesket er jo også et dyr, et veldig høyt utviklet dyr, men likefullt har vi mange av de samme basale følelsene som andre dyr. Men det blir jo fort en lang diskusjon om man skal finne ut når man går fra innstinkt til kultur og innlærte handlingsmønstre etc. For ikke å snakke om hvordan mennesker har en tendens til å synke ned til samme lave nivå uavhengig av kultur i ekstreme situasjoner som krig o.l.

I naturen er det en balanse, men den er langt ifra perfekt. Det er heller snakk om svingninger(store eller små) rundt en "median". Et eksempel er lemmenår som kommer ca. hvert 4 år. Grunnen til at dette skjer hvert fjerne år er nok mere komplekst enn min forståelse. Men det går noe slikt som -
Det blir så mange lemmen og de spiser opp så mye at de må begynne å vandre for å finne mat. Disse årene overlever også ekstra mange ryper fordi rovdyrene heller spiser lemmen som er lettere å få tak i. På grunn av den ekstra næringstilgangen, overlever flere rovdyr. Neste år, er det ekstra mange rovdyr, dette går utover lemmen og ryper. Tredje året er det så få byttedyr at mange rovdyr bukker under. Siden det er få rovdyr det fjernde året, og lemmen formerer seg raskt, blir det en "eksplosjon" i antall lemmen - Man har et nytt lemmenår.
(I denne syklusen er det mye sult og lidelse, og heller svingninger mellom to ytterpunkter enn en perfekt balanse.)

Du har nok rett om det med ville dyr. Før syntes jeg det var spennende å gå i dyrehage, nå blir jeg ofte heller litt matt/trist. Men det varierer jo mye fra dyrehage til dyrehage og ikke minst hvilke områder/bur de forskjellige dyreartene har blitt tildelt.
Da står det stort sett bedre til i de offentlige akvariene, spesielt i Tyskland. Skal til Berlin i høst - da blir det nok besøk på akvarie.

Er enig i at hunde/katteiere må ta ansvar for dyrene sine. Men iblandt kan man være for sene med å kastrere, eller kanskje eieren ikke har tenkt på muligheten for at deres dyr kan bli gravid. Kanskje hunden klarte å snike seg vekk en stund uten at noen tenkte mere over det? Uønskede graviditeter skjer til og med hos mennesker som vet godt hva som skal til for å lage barn.

Er enig i at kattunger/valper som er født bør få leve. Men ser også at det iblandt kan være vanskelig å selge/gi vekk/beholde alle sammen. Spesielt med katter hvor det ofte(konstant?) er et "overskudd" av kattunger rundtom. Tror også dyrebeskyttelsen er "oversvømt" av katter til omplassering.

Har man tatt seg av disse og prøvd å finne nye hjem til dem, uten å lykkes, mener jeg det er greit å avlive dem. Men kan forstå at ikke alle nødvendigvis er enig i det.

Men når man så skal avlive, er det ikke likegyldig hvordan det skjer. Ville si at vetrinær er førstevalg. Har man gevær og klarer den jobben, er det også et godt alternativ. Å plassere dem i striesekk(ikke pose) med steiner i og hive dem på sjøen er vel det siste alternativet jeg synes er "innafor", siden jeg tror det er overstrått på kort tid. Men er jo mulig jeg lever i lykkelig uvitenhet der.

Har heldigvis aldri selv måttet ta noen slike valg. Men ser at folk kommer opp i slike situasjoner, og da bør man forsøke å "redde det inn" på et vis. Litt som når folk har kjøpt gullfisk i bolle.

BTW: Kunne godt ha tenkt meg en katt. -Men siden det er veier på alle kanter, og jeg ikke skal bo mange år her jeg bor nå, ha jeg valgt å utsette det. Blir litt som når jeg setter opp et akvarie - gjør ikke det uten å regne med at det skal være i drift i minst ett år.
Plussmedlem
Lena Ellingsen
Det denne jenten gjør er jo helt uakseptabelt!!!! Hadde fortsatt dyttet henne i elven,skifter ikke mening ;)

Handlingen hennes er uakseptabel.
Det er også uakseptabelt å dytte mennesker i elva. Da er man jo ikke noe bedre selv.

Embla Ofelia
Loomis, dersom bare 36% av seriemorderne misshandlet dyr som barn, så kan det jo nesten se ut som om det er omvendt; de som misshandler dyr som barn blir ikke mordere som voksne:P

Håper det er flere enn disse som ikke blir mordere

Trygve Lillefosse
Men ser også at det iblandt kan være vanskelig å selge/gi vekk/beholde alle sammen. Spesielt med katter hvor det ofte(konstant?) er et "overskudd" av kattunger rundtom.

En rask kikk på Finn.no viser at over 125 katter har dukket på på Gis bort den siste uka.
Dette har også vært diskutert tidligere.
Siterer meg selv fra i fjor sommer hvor antallet var skremmende høyt:
Loomis
Tok en liten, rask opptelling av antall katter som skal gis bort på Finn.no i disse kommende ferietider. Siden onsdag er det lagt ut over 260 katter under rubrikken "Gis bort"... Altså på drøye to dager. Hmm...sterilisering / kastrering av katter kunne det nok vært mere av. Så hvis du har lyst til å passe en katt eller to i ferien så skulle det være gode muligheter. Selv om en av annonsørene skrev inn "førstemann til mølla"...
Inaktiv bruker
Trygve Lillefosse
Det er en himmelvid forskjell på å gå på jakt og det å slenge levende hvalper ut i elven. Om jegeren har glede av det, så er vel ikke det så negativt? Synes det er merkelig at du ikke klarer å se forskjell på avlivning, "lek" med dyreliv og jakt.

Jeg på min side synes det er merkelig at DU ikke ser sammenhengen mellom disse tingene. Det er vi mennesker som bedømmer og dømmer hva som er rett og galt ut ifra hva vi følelsesmessig legger av verdi i ting. Det vi kaller moral og rett og galt er egentlig bare et resultat av det tankemønsteret vi er født inn i. Her rettferdiggjør du jakt med at jegeren har glede av det. Så kan vi rettferdiggjøre drap på matdyr ved at mennesker har glede av kjøttet osv. Jeg ser ikke noen forskjell i å rettferdiggjøre jentas handlinger med at hun har glede av å kaste dem ut i vannet? Hva er forskjellen, når vi først og fremst setter menneskets nytelse foran enhver handling på jorden?

Selv er jeg oppvokst på bondegård og var med på både jakt og slakt av egne dyr som barn. Og, jeg spiste kjøtt fra dyr jeg hadde navngitt. Men, det var "naturlig" og ikke noe jeg stilte spørsmålstegn ved dengang. Nå som jeg er voksen liker jeg dog å stille spørsmålstegn ved det meste, og ikke bare godta alt av "sannheter" overrakt meg fra mine foreldre og samfunnet rundt oss. De alment aksepterte sannheter om hva som er rett og galt, de springer ikke ut fra noen moralfølelse i oss, men er derimot overlevert oss via det trossystemet vi er født inn i.

Det er vel slik vi kan forklare at det er akseptert å torturere og pine dyr i asia også; der tror man nemlig at desto mer dyret har lidd desto bedre vil kjøttet smake. Derfor rettferdiggjøres å flå hunder og katter levende der; de spiser jo denne type kjøtt. For dem er hunder og katter "matdyr". For oss er det groteskt å engang tenke tanken på å spise en katt.

Så tilbake til spørsmålet; "Hva er forskjellen?"

Du hevder det er en forskjell? At det ene er greit, men ikke det andre?

Jeg synes ikke det er greit å kaste hundehvalper i elven, men, så synes jeg heller ikke at det er greit å spise kjøtt fordi man dermed direkte bidrar til at dyr må lide enda mer enn hva disse hvalpene led i vannet. Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at mine handlinger og matvaner fører til andre levende vesners lidelse. Takket være overkonsum av animalsk føde har vi fått en industrialisert kjøtt, egg, fisk og melkeproduksjon. Vi kjøper andres smerte.

Men, slikt vil vi jo ikke se i vitøyet og innrømme. Da er det mye mer behagelig å peke finger mot andre og si "det er ikke akseptert" for så rettferdiggjøre seg selv og egne handlinger med "det er akseptert".

hadde folk bare kastrert katten sin.....Så enkelt
Jeg har alltid råd til å kastrere,ikke noe problem,så når folk kommer med den unnskyldningen blir man helt paff...Ofte har jeg folk i butikken som sier at de har fått kattunger,så svarer jeg at de må kastrere katten med en gang...Da svarer de...ehhh,ja,det er sååå dyrt??!!Men så står de der å holder på varer for sikkert 2000kr...

Tror vi er alle enig om at denne videoen er ufyselig,samme med denne personen
Og vi har alle lyst å gi henne juling!!!
Bare å kastrere?
Bare å kastrere? Jeg er ihvertfall veldig,veldig glad jeg ikke er katt
Tar en veterinær 10 min å kastrere en katt,så får katten et godt og rolig liv
Jeg har selv vært med på en kastrering,ene katten min og det gikk kjempe fort + de sjekker hele tiden pusten og fylte på mer narkose etterhvert...han fikk oppvåkning sprøyte og var helt pigg
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap