Akvariegalskap, til samboers fortvilelse.. (side 2)

Reolen jeg lagde i forrige post er nå skrapet, jeg fant ut når kun skruene skulle holde vekten av akvariene ble jeg litt urolig og begynte hele prosjektet pånytt.

Se på bildene hvordan den er bygd opp denne gangen.

Skal på biltema og kjøpe hobbyplater og vannbestandig maling imorgen så er reolen ferdig og klar til å få akvariene på plass.
Da er reolen ferdigbygd og malt.
Den skal flyttes inn i huset imorgen og da får jeg vel sette karrene i der samtidig.
Er veldig spent på hva fruen sier når det kommer ett ekstra inn der, ikke si det til henne, hehe.

Legger ved ett bilde av golden yngel.
Nå har jeg yngel i tre av fem operative kar, dette er morro.

Da er den hjemmelagede reolen satt opp, er ganske fornøyd med hvordan det ble selv om jeg er langt fra noen snekker.

Det siste karet fikk jeg selvfølgelig ikke lov å sette opp, så dette setter jeg hos brodern så da får jeg dra dit å se på det.

VB
Har idag 1 Golden yngel igjen, denne er nå satt inn ilamme ancistrus yngelet mitt, har rett Ph, men kanskje litt mykt vann til den, men vi får se.

Idag henta Brodern det akvariet jeg ikke fikk lov til å sette opp, litt trist, men ok.

Ancistrus yngelet vokser og trives, de er ganske mange igjen, tror ikke det har vært noe frafall, men ser at ett par av dem er mindre enn de resterende ca 25-30 stk.

Palett yngelet har jeg ikke sett på noen dager, får håpe dem er der.
Idag så jeg til min store lykke at det er en golden yngel som svømmer fritt i storkaret vårt, den gjemmer seg i noen skifersprekker og er framme og ser litt avogtil, tøft!
Da er vannbytte/ dekkskiftedagen over.
Byttet vann på 5 akvarier og byttet dekk på 2 biler.

Nå skal bare resten av dagen nytes og akvariene skal studeres!
Har nå kommet hjem etter en 14 dagers jobbtur, ser at alle akvariene har det bra og fruen har gjort en god jobb med mating og slikt.

Ancistrus yngelet mitt går bare godt, de er nå i overkant av 2 cm.

Jeg har ett problem no og det er at 2 av akvariene er fulle av andemat, jeg trudde jeg hadde plukket dem tom da jeg dro for 2 uker siden, og nå ser jeg at begge disse akvariene er fulle av denne flyteplanten som jeg ikke liker.
Idag så jeg ett goldenyngel i storakvariet, den har ligget imellom noen skifersteiner og gjemt seg, helt utrolig at den har overlevd sammens med foreldrene og andre fisker.

Noen som har tips til hvordan man blir kvitt andematplanter?
Her er det manuell plukking og sterke vannstrømmer som tar knekken på andematen. Det er noe av det værste å bli kvitt.
Du kan også prøve å utkonkurrere andematen med å skaffe andre typer flyteplanter. Salvinia natans har jeg opplevd klarer å utkonkurrere andemat. Denne er større og derfor enklere å bli kvitt hvis man ikke vil ha den lengre. Vokser også saktere.
Ellers så er Gullfisk kjempeflinke til å spise andemat. Men vil ikke anbefale å bare skaffe gullfisk for å bli kvitt ett ploblem..
Gullfisk blir ikke aktuelt for å kvitte meg med andematen. Har satt inn litt mer vannstrømning i overflaten på de 2 karrene det gjelder samt hadd en storplukking av disse.

Idag satte jeg Ancistrus pappaen tilbake i storkarret, det gikk ikke mere enn 1 time så hadde han tatt med hoa i hulen og der lekes det for full maskin nå.
Nå holder jegv på og forhandler om ett skikkelig stort akvarie med samboeren da min sønn syns dette er meget artig og interessant.

Nå begynner jeg og spare og se etter ett stort brukt kar (600-900 l), bare is ifra hvis dere vet om noen
Da skjer det ting, ancistrus- yngelet er stort og er begynt flyttet over til andre akvarium.
Har selvfølgelig begynt å rive taket i furteboden så fiskene der inne får stå der alene en liten stund med forskjellige snekkere rundt seg.

Jobber med fruen slik at jeg skal få inn ett større akvarium der inne siden jeg styrer og pusser opp der inne, håper det løser seg...

God helg folkens.
Da har jeg akkurat klart å forhandle meg til kjøp av ett nytt akvarie, var på dyrebutikken idag og kjøpte ett Wromak 450 liters akvarie med møbel.
Det ser veldig bra ut, sitter bare og venter på bærehjelp så skal det bæres inn i kjellerstuen som er under oppussing.

Sitat fra Fruen: Du får bestandig viljen din, hehe.

Skal nå bare vaske rundt så skal det settes opp.
Da er herligheten bært inn og plassering er gjort sånn passelig. Skal nå bare prøve å gjøre forskjellige ting med det.
Har lagt underlaget nedi, og så holder jeg på å skylle 50 kg rådasand samt 2 store røtter jeg tenkte å ha nedi der.
Jeg skal bare ha søramerikanske fisker i dette karret.

Gratulerer med nytt kar

Skal bli spennende å se hva du gjør ut av det...
Takk for det. Skal litt planter oppi der, ikke for mye, 2 røtter, av fisk vil jeg prøve meg på kakadueciklide, sommerfuglciklide og noen stimfisk.
I tillegg skal jeg ha L200 og bulldogpleco oppi der som jeg allerede har gående i ett annet kar.

Slik ser karet ut nå mens det er under oppsetting.
Da er karet fylt med vann, har laget ett hjørnefilter med en 2400 l/t sirk pumpe og har et Eheim 2224 filter i tillegg, dette er plassert bak hjørnefilteret. Ser foreløpig bra ut, men det er er endel støv i karet som jeg håper er borte til imorgen.

Jeg har foreløpig på den orginale lystoppen, men skal etterhvert ha en 2x 150 hqi med 2x 54w T5 når jeg finner ut hvordan jeg skal hengen den opp.

Har nytt tak i kjellerstuen som er lydisolert så jeg vet ikke om jeg kan bore hull det for å få inn noen kroker..
Da er karet fylt med vann, enda litt støv i vannet, men det har fått opp temperaturen og alt ser bra ut.

Legger ved ett par bilder.
Heldiggris Fint det skapet som fulgte med. Vanligvis synes jeg det er rart når skapet er smalere enn akvariet, men de to søylene gjorde susen.
Spør av nysgjerrighet: Hvordan vatrer man opp slike kar? Går det an f.eks å justere søylene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap