Algeproblemer i 180-liter (side 2)
Postet 03.11.10 kl 14:58
Flytte akvariet mitt (180 liter)
Sorry... Svarte ikke.
Jeg har to praktbotiaer og en malle så langt.
Jeg har funnet ut at jeg kan bruke en stoooooor balje som jeg kan ha vann i, og vannet varmer seg opp i baljen til jeg skal flytte det ned. Så tar jeg vare på litt akvarievann, og bærer akvariet ned. Jeg tengte å bytte til sand under prosessen. Så har jeg noen spørsmål:
1. Hva ville dere gjort hvis dere måtte flytte et akvarie på 180 liter fra 2. etg. til kjelleren?
2. Hvor mye sand trenger jeg?
3. Kan plantene sitte nede i sanden?
4. Plantene mine er ikke bra. jeg har byttet lys, men det virker ikke. Hva skal jeg gjøre?
5. Hva skal jeg gjøre med fiskene under prosessen?
PLEASE, JEG TRENGER LITT HJELP!
Jeg har to praktbotiaer og en malle så langt.
Jeg har funnet ut at jeg kan bruke en stoooooor balje som jeg kan ha vann i, og vannet varmer seg opp i baljen til jeg skal flytte det ned. Så tar jeg vare på litt akvarievann, og bærer akvariet ned. Jeg tengte å bytte til sand under prosessen. Så har jeg noen spørsmål:
1. Hva ville dere gjort hvis dere måtte flytte et akvarie på 180 liter fra 2. etg. til kjelleren?
2. Hvor mye sand trenger jeg?
3. Kan plantene sitte nede i sanden?
4. Plantene mine er ikke bra. jeg har byttet lys, men det virker ikke. Hva skal jeg gjøre?
5. Hva skal jeg gjøre med fiskene under prosessen?
PLEASE, JEG TRENGER LITT HJELP!
Postet 09.12.10 kl 15:39
Jeg kjøpte noen fisker en gang som tydelig hadde noen form for sopp eller sykdom. Da tok jeg ut alle de friske fiskene som jeg hadde fra før. i en bøtte med akvarie vann. og jeg måtte avlive de syke fiskene. jeg tok rett og slett ut alt det andre vannet, grus og planter vasket jeg i dusjen, og jeg tok også hele akvariet og skura det i dusje. Der etter tok jeg bare alt sammen opp i akvariet og fylte på med vann fra krana, selvfølgelig passe temp. Så når du skal flytte akvariet, ta kankje en bøtte eller 2 med vann, slik at du ikke mister for mye ph, etc.
Når det kommer til problemet ditt med alger, var hadde jeg lignende problem selv når jeg startet med akvarium, og viste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde lite planter, og kun en liten ancistrus (sugemalle) og en litt for liten pumpe. Jeg kjøpe meg flere planter, og flere ancistrus og jeg byttet også til en Eheim 2213 utvendig pumpe, og etter et har jeg ikke hatt noe problemer med alger. I det karet har jeg grus. Jeg har også et annet kar, og jeg mener som de andre oppover i tråden her at sand er bedre. min personlige mening er at de ser bedre ut også
Når det kommer til problemet ditt med alger, var hadde jeg lignende problem selv når jeg startet med akvarium, og viste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde lite planter, og kun en liten ancistrus (sugemalle) og en litt for liten pumpe. Jeg kjøpe meg flere planter, og flere ancistrus og jeg byttet også til en Eheim 2213 utvendig pumpe, og etter et har jeg ikke hatt noe problemer med alger. I det karet har jeg grus. Jeg har også et annet kar, og jeg mener som de andre oppover i tråden her at sand er bedre. min personlige mening er at de ser bedre ut også
Postet 09.12.10 kl 22:25
Tusen takk for fine svar. Hva skal jeg gjøre med plantene mine? Plantene er veldig slappe og de har noe grønske på seg. Er det noen som vet hva jeg burde gjøre?
Postet 10.12.10 kl 20:09
Postet 10.12.10 kl 23:04
Når det gjelder sand, ha et lag på kanskje 4 cm fra bunnen av karet. plantene kan stå i sanden. kjøper du sanden på biltema så husk å kjøp den riktige typen, det står på den at den kan brukes til akvarium, den er fin i fargen og trenger heller ikke vaskes/skylles før bruk, bare å putte rett i akvariet og fylle på med vann. koster 64,90,- for en 16 kg sekk. Jeg brukte 1 1/2 sånn sekk til mitt akvarium på 140 liter.
Postet 10.12.10 kl 23:08
ChanellLoverHar noen spørsmål =) . Hva ville dere gjort hvis dere måtte flytte et akvarie på 180 liter fra 2. etg. til kjelleren? 2. Hvor mye sand trenger jeg? 3. Kan plantene sitte nede i sanden? 4. Plantene mine er ikke bra. jeg har byttet lys, men det virker ikke. Hva skal jeg gjøre? 5. Hva skal jeg gjøre med fiskene under prosessen?
1. Jeg ville nok absolutt tømt karet før jeg flyttet det på grunn av risiko for å få feilbelastning på glasset som kan forårsake sprekker. Og sprekk i akvariet er ikke bra Slik jeg forsto det har du innvendig pumpe? Er det mulig å få løs pumpen og la den gå i en bøtte akvarievann under prosessen? Bakteriene i filteret vil dø hvis filteret står avskrudd. Og det er mye viktigere at du tar godt vare på filteret og bakteriene der enn akvarievannet i denne prosessen.
2. I mitt 160 liters kar har jeg to sekker biltemasand, det tilsvarer ca 32 kg sand om jeg husker riktig, og det er rikelig. Men dette kommer helt an på hvor stor bunnen i karet ditt er. Mitt kar er ca 95 cm bredt og 40 cm dypt.
3. Jeg har planter som vokser i sand. Det er nok ikke alle planter som vil trives i sandbunn, men mange. Og vil du ha planter som er rotfestet i sanden er det lurt å heller ha litt mye sand enn litt lite sand, da plantene litt kan løsne og flyte opp om sandlaget er for tynt. I mitt kar har jeg mye mer sand i bakre del av karet enn ved fronten, dette skaper en illusjon av at karet er dypere enn det er og det er ofte bakerst det er mest planter. Bare husk å rote litt i sanden innimellom, det kan dannes gassbobler i sanden hvis ikke. Har du sandsnegler i karet er ikke dette et problem.
4. Det har allerede blitt foreslått å senke phen litt om fiskene tåler det, ellers vet jeg ikke om så mye du kan prøve.
5. Ha fiskene i en bøtte med akvarievann, evt pumpen og en plante eller noe annet de kan gjemme seg under. Fiskene har det best i fremmede omgivelser om det er noe de kan gjemme seg under og så mørkt som mulig. Når du skal ha fiskene over i karet igjen kan du gjøre det på samme måten som når du kjøper fisk: Ta passelig mengde vann i en pose, putt i fisken, legg den i akvariet så den får temperert seg, tilsett små mengder vann over litt tid inntil du har ca doblet vannet i posen, og slipp så fisken ut i karet. Som nevnt tidligere i tråden er det bedre jo likere du klarer å få vannverdiene og temperaturen er i bøtten og karet.
Når det gjelder algeproblemet har jeg kirsebærreker i mitt kar som spiser alger. De gjør en god jobb i karet og er både morsomme og søte. Men om du vurderer slike må du finne ut om fiskene dine ser på rekene som mellommåltider og du må finne en måte å dekke til innsuget slik at rekene ikke havner i pumpen. Men planter som vokser og trives er nok en viktig faktor når det gjelder løsning på algeproblemet.
Postet 10.12.10 kl 23:18
Takk for fine råd =)
Jeg tømmer jo akvariet før jeg flytter det ned, men skal jeg varme det nye vannet som jeg skal ta oppi i bøtter?, eller skal jeg ta vare på akvarievannet i bøtter?
Jeg tømmer jo akvariet før jeg flytter det ned, men skal jeg varme det nye vannet som jeg skal ta oppi i bøtter?, eller skal jeg ta vare på akvarievannet i bøtter?
Postet 11.12.10 kl 09:51
ChanellLoverTakk for fine råd =) Jeg tømmer jo akvariet før jeg flytter det ned, men skal jeg varme det nye vannet som jeg skal ta oppi i bøtter?, eller skal jeg ta vare på akvarievannet i bøtter?
Du må selvfølgelig gjerne ta vare på en del vann om du har beholdere til det. Har du en stor beholder til å ha akvarievann i og en lang hageslange kan du bruke hevertmetoden til å forflytte vannet ned med. Da gjør tyngdekraften jobben, men det er en fordel å være to stykker for å holde slangen på plass. Men vannet vil uansett miste temperatur etterhvert så lenge du ikke bruker varmekolbe. Og har du bare en varmekolbe ville jeg brukt den i bøtten med fiskene.
For å varme opp vannet til akvariet ville jeg brukt vannkoker og blandet kokende vann i det kalde vannet til ønsket temperatur. Så kobler du til pumpen og lar gjerne akvariet stå en stund uten dekkglass på så vannet får luftet seg litt. Har du et oppvarmet bad eller noe slikt kan gjerne bøttene med fisk stå der, så kan du ha varmekolben i akvariet. Men hold øye med temperaturen i fiskebøtten underveis da siden du isåfall ikke har termostat som justerer temperaturen.
Postet 11.12.10 kl 10:24
Takk =)
Skal jeg altså fylle den store beholderen med kaldt vann, og ta vare på litt av akvarievannet? (Ca. 50 liter)
Skal jeg altså fylle den store beholderen med kaldt vann, og ta vare på litt av akvarievannet? (Ca. 50 liter)
Postet 13.12.10 kl 17:10
Hei!
Jeg skal flytte akvariet mitt. Hva skal jeg gjøre med fiskene? (jeg kan ikke ta ut pumpen av akvariet.)
Jeg skal flytte akvariet mitt. Hva skal jeg gjøre med fiskene? (jeg kan ikke ta ut pumpen av akvariet.)
Postet 18.12.10 kl 15:56