Misfornøyd slørhale (side 2)

Inaktiv bruker
For å ikke skremme nybegynnere så ber du dem gamble med fiskenes helse og bruke vann fra varmtvannsbereder?

Hvorfor ikke heller lære folk først som sist at det er enkelt å mellomlagre en bøtte vann over natta eller noen timer i romtemperatur før man heller det i akvariet?

De fleste nybegynnere har vel ikke så store akvarier heller, så da er det ekstra nøye på vannkvaliteten og temperatur. Men, har man 550 liters karr så senkes jo ikke temperaturen nevnverdig om man bytter 30% av vannet siden det er såpass mye vann fra før av.

Jeg var ganske så nybegynner og hørte på sånne som deg som her på akvaforum ber folk om å bruke vann fra varmtvannsbereder, og begynte da å bruke det etter å ha brukt kaldtvann i mange måneder, og dermed mistet jeg 18 fisk, og det var intet mindre enn grusomt å være vitne til at fiskene jeg var så glad i døde en etter en i løpet av få timer.

Har ikke opplevd sykdom eller fiskedød i noen av mine 6 akvarier hverken før eller etter den perioden jeg brukte lunkent/vann fra varmtvannsbereder. Ikke engang i innkjøringsfasen på mitt første akvarium mistet noen fisk livet for meg, for da brukte jeg ikke vann fra varmtvannsberederen.

Ja, du er frekk!
Inaktiv bruker
Ps. og pr i dag finnes det faktisk ulike typer varmtvannsberedere, b.l.a en type som vannet varmes opp i rørene og ikke på gamlemåten, det betyr at vannet må brukes hver dag for å bli varmt, og at berederen ikke alltid holder høy nok temperatur. Den jeg har brukt var dog av den gamle typen siden den står på kjøkkenet, og på badet har jeg en nyere type som altså fungerer annerledes. Hvis jeg ikke bruker varmtvannet der hver dag blir det kaldt/lunkent.

Min far var rørlegger og han lærte meg ihvertfall en ting, og det var å aldri bruke vann fra varmtvannsberederen til mat eller drikke, og det å alltid ha høy nok temperatur i berederen slik at det ikke kan oppstå e coli bakterier etc. Og fiskene våre er mer ømtålige og følsomme enn oss for visse ting, så vi bør være ekstra varsomme med dem.
Tror ikke vi skal trekke denne diskusjonen stort lengre off topic, men før vi advarer og konkluderer med ting, bør vi ha fakta eller kunne dokumentere ting. En vannprøve er jo en enkel sak.
Etter ca 25 års problemfri bruk av varmtvann, i forskjellige hus og vannanlegg har verken jeg eller noen av mine mange "akvarievenner" (som er en del etterhvert) opplevd dette som du nevner her.
Fra gammelt av så er det riktig som du sier, men fra nyere tid så er ikke dette lenger et problem. Dette er ofte et problem som blir trukket fram fra "gamle akvarister" som slet med bla.a. dette på 50,60 og 70 tallet.
Vil nok trekke det så langt som å påstå at det var andre tilfeldigheter som var årsaken i ditt tilfelle. Men gidder ikke å "krangle" med deg om det.

Til opplysning, så er nok sjansen for at det allerede er mer e-coli i akvarievannet ditt enn i varmtvannstanken din allerede. Det er nok ganske vanlig i små mengder.

Fint om noen andre "rørleggere" eller tilsvarende om jobber med varmtvannstanker o.l. kan ta seg tid til en post her. Så lar jeg denne ligge død fra min side, da jeg føler jeg har fått frem poenget mitt her.
Vannkoker kan jeg ikke skjønne skal gi noe kobber i vannet. Kobber i vannet kommer av at det er brukt kobberrører i huset, og kobberet kan utskilles i vannet dersom det tappes varmt vann gjennom kobberrørene. En del gamle rører er kobberrør, det er ikke vanlig i nyere hus såvidt jeg vet.

Kaldt vann som tappes "får" ikke kobber når det varmes opp i vannkoker. Vannkokerne er av stål, ikke kobber, fordi store mengder kobber også er giftig for mennesker. Å tappe kaldt vann og koke det i vannkoker kan trygt gjøres. Eneste er kanskje at vannet inneholder mineraler etc som fiskene gjerne vil ha og at vannet kanskje blir for sterilt hvis det kokes, men her var det da snakk om en blanding av kokt vann og kaldt vann for å få det temperert?
Plussmedlem
Embla Ofelia
Dvs jeg etterfyller vann ganske ofte, for vannet fordampes raskt i mine karr, så det er sjelden jeg trenger å ta ut noe særlig med vann fra karrene, kun 5-10% i såfall. Og, jeg skifter/etterfyller vann minst to ganger i uken.

Du fjerner ikke bl.a. nitrat ved kun å etterfylle fordampet vann. Dette regnes ikke som vannskifte.
Kun 10 % ordinært vannbytte i uka blir dermed noe snaut.

Embla Ofelia
De fleste nybegynnere har vel ikke så store akvarier heller, så da er det ekstra nøye på vannkvaliteten og temperatur. Men, har man 550 liters karr så senkes jo ikke temperaturen nevnverdig om man bytter 30% av vannet siden det er såpass mye vann fra før av.


Enten man har et kar på 60 liter eller et kar på 550 liter så vil et 30 % skifte gi akkurat samme temperaturen i karet hvis temperaturen var den samme før vannbyttet.
(25 graderC før - 30 % 10 graderC vann inn - Gir 20,5 grader i begge kar.)
Inaktiv bruker
Vidar-Alexander
Etter ca 25 års problemfri bruk av varmtvann, i forskjellige hus og vannanlegg har verken jeg eller noen av mine mange "akvarievenner" (som er en del etterhvert) opplevd dette som du nevner her. Fra gammelt av så er det riktig som du sier, men fra nyere tid så er ikke dette lenger et problem. Dette er ofte et problem som blir trukket fram fra "gamle akvarister" som slet med bla.a. dette på 50,60 og 70 tallet.



___________________

Ok, da hadde du ganske ny varmtvannsbereder fra 1985 da du startet opp, siden du har holdt på i 25 år? Nå vet ikke jeg hvor gamle varmtvannsberedere folk her har, men dersom en bereder er fra slutten av 1970-tallet så er den belagt med kobber innvendig samt blyloddinger som avgis i vannet.

Men, jeg ser at i den nye berederen som er lagt inn her så går det kobberrør fra berederen og opp i varmtvannskranen. Det samme gjør det selvsagt i kaldtvannskranen, men det er varmtvannet som frigjør kobber i rørene, ikke kaldtvann. Således kan man vel si at den lille biten fra varmtvannsbereder og opp i kranen kan være nok til å frigi kobber?

Vel uansett, jeg kommer aldri til å bruke noe vann fra en bereder igjen, samme hvor mye du beroliger meg med at du har brukt det i 25 år uten problemer

Jeg vet at det var kobber fiskene mine døde av, selv om jeg ikke fikk dem obdusert.
Det var ikke sykdom i karret, for jeg hadde nemlig flere fisker der, av samme rase, og kun de som over tid ( 4 mnd) hadde vært der og fått lunkent vann ved vannskifte døde. De som 4 jeg hadde hatt i 14 dgr overlevde. og var helt friske. Og jeg målte også om det var nitritt osv i karret, og det var det ikke. Det var et godt innkjørt karr som hadde gått i et år.




Inaktiv bruker
Loomis
Du fjerner ikke bl.a. nitrat ved kun å etterfylle fordampet vann. Dette regnes ikke som vannskifte. Kun 10 % ordinært vannbytte i uka blir dermed noe snaut.


Ok, takk, dette visste jeg ikke. Det er på de små karrene mine at jeg må etterfylle en del, for de er uten topplokk/med bare dekkglass som ikke er helt dekkende og dem har jeg i stuen. De større karrene har jeg selvsagt topplokk på og der fordamper det ikke noe særlig. Har b.l.a et par små rekekarr på 43 liter som jeg etterfyller vann på ganske ofte. De formerer seg ihvertfall med en rasende fart så, jeg tror ikke de lider noen nød. Det er vel ikke bra å bytte ut for mye vann heller?
Inaktiv bruker
Lola
Vannkoker kan jeg ikke skjønne skal gi noe kobber i vannet. Kobber i vannet kommer av at det er brukt kobberrører i huset, og kobberet kan utskilles i vannet dersom det tappes varmt vann gjennom kobberrørene. En del gamle rører er kobberrør, det er ikke vanlig i nyere hus såvidt jeg vet. Kaldt vann som tappes "får" ikke kobber når det varmes opp i vannkoker. Vannkokerne er av stål, ikke kobber, fordi store mengder kobber også er giftig for mennesker. Å tappe kaldt vann og koke det i vannkoker kan trygt gjøres. Eneste er kanskje at vannet inneholder mineraler etc som fiskene gjerne vil ha og at vannet kanskje blir for sterilt hvis det kokes, men her var det da snakk om en blanding av kokt vann og kaldt vann for å få det temperert?


De gamle type vannkokerne inneholdt kobber, de som har et slikt synlig element i bunnen - som ofte fikk et brunt belegg. Men, disse selges ikke lenger tror jeg. Men, mange kan jo ha slike fra før av..
Embla Ofelia
Jeg vet at det var kobber fiskene mine døde av, selv om jeg ikke fikk dem obdusert. Det var ikke sykdom i karret, for jeg hadde nemlig flere fisker der, av samme rase, og kun de som over tid ( 4 mnd) hadde vært der og fått lunkent vann ved vannskifte døde. De som 4 jeg hadde hatt i 14 dgr overlevde. og var helt friske. Og jeg målte også om det var nitritt osv i karret, og det var det ikke. Det var et godt innkjørt karr som hadde gått i et år.



Og der var antakelig forklaringen på dødsfallene.
Ny fisk kommer fra et annet miljø, med nye bakterier/parasitter eller annen smitte, som disse fiskene er resistente mot. Så slippes de ut i nytt kar uten å ha vært i karantene. Resultatet er da et de gamle fiskene ikke tåler de nye bekteriene/parasittene eller smitten og dør. At kun de nye fortsatt lever, er et veldig sikkert tegn på det. Dette er den aller vanligste måten å miste fisk på for de som ikke bruker karantene kar e.l.



PS: Varmtvannstanken jeg brukte mine første 10 år som akvarist, var fra 76.
Inaktiv bruker
Ok, så de dør etter 14 dgr - hvor lenge har du da nye fisk i karantene?

I 1976 var det mest sannsynlig varmtvannsberedere med kobberbelegg innvendig siden disse ble produsert frem til 1980.

Dine fisker klør seg og spretter ved hvert vannskifte pga luftbobler sier du? Har du testet vannet for kobber med de testsettene så du selv vet 100% sikkert at det ikke er kobber i vannet fra din varmtvannsbereder?

Mine fisk klør seg aldri/gnir seg ikke mot stein etc og jeg bruker altså kaldt vann som har stått i en bøtte over natta og fått romtemperatur. Mens før klødde de jo stadig vekk, da jeg brukte vann fra berederen. Dersom den kløen er forårsaket av luft i vannet, så er det jo merkelig siden det ikke akkurat er mye oksygen i varmtvannsvannet....
Karantenetid bør være minst 1 mnd. Jeg har så mye dyr fisk som rokker o.l. at her kommer ingen ting i karene uten skikkelig karantene, uansett hvor fiskene kommer fra. Dette er spesiellt viktig i koidammen der dette er et veldig godt kjendt problem. Muligens er det større fokus på dette med karantene i koi anlegg, på grunn av verdien på fiskene, men det samme gjelder i mindre skala som i et akvarie.

Sier ikke at mine fisker klør, men at de punktene jeg nevner er kjendte årsaker til at fiskene klør ved vannbytter.
Hvis fisk klør her, ringer det en "alarm" i mitt hode straks. Og ja, jeg tar vannprøver regelmessig. Også klor og kobber. Derfor reagerer jeg på dine sterke påstander, som du tydeligvis ikke vil gi deg på, selv om du sier du ikke "gidder" å ta denne vannprøven.......

Vanligvis ved "kløe" er det parasitter og andre "styggeskap" som prøver å angripe fiskene.
Om koi klør seg i dammen, tar jeg først vannprøver og sjekker alle vannverdier, dersom alt er normalt der, tas fisken opp og det tas skrapeprøve som sjekkes i microskop. Da avdekkes oftest parasitter o.l. Dette er ikke så enkelt på små fisk vel og merke, men de samme prinsipper gjelder.
Ok. Unnskyld for at jeg prøvde og hjelpe da, jeg sa ikke at gullfisk var stimfisk, men ute i naturen så svømmer de ofte i flokker. ikke en og en.

Har man mulighet for vannbytte ved hjelp av mellomlagring av vann så gjør man det hvis ikke så er ikke valgmulighetene store. Har i alle år benyttet varmvannstanken uten at jeg kan si at dette er årsaken til de fiskene jeg har mistet døde.

Normalt sett så lar man vannet rene en stund før man tapper i karret slik at eventuelle avleiringer fra rør ble skylt ut før man kobler til slangen og fyller opp akvariet.

Ber alle være forsiktige når de poster i nybegynnerforumet da det ikke alltid er så enkelt for en nybegynner å henge med i svingene.

Så veldi veldig enig med vidar her, og embla, du tar nok desverre feil. Om du tapper kaldtvann er det gjennom de samme rørene og nye varmtvannsberedere inneholder ikke kobber, sånn er det bare. Rustfritt stål. Har gjennom 31 år nå brukt temperert vann fra springen og har aldri hatt problemer med det. Det aller beste er imidlertid å tappe kaldtvann som deretter får lufte seg et par døgn og tempereres før det has i akvariet.
Nå ble det litt mye frem og tilbake for meg, haha. Jeg satser vel uansett på å alltid ha vannbøtter stående, så burde det vel ikke bli noe problem

Fiskenes beundrer: takk for rådet, men som jeg skrev i en tidligere post (tviler på at du så det), så døde fisken for en stund siden. I midlertidig skaffer jeg meg nok ikke slørhale/gullfisk igjen med det første, siden de har behov for andre forhold enn det jeg kan gi. Men jeg skjønner poenget ditt, om de så ikke er stimfisk tror jeg det er bedre å være to enn helt alene

Geir Kristiansen: Jeg greier vel å henge med.. sånn cirka i hvertfall
Plussmedlem
Embla Ofelia
[QUOTE=Loomis] Du fjerner ikke bl.a. nitrat ved kun å etterfylle fordampet vann. Dette regnes ikke som vannskifte. Kun 10 % ordinært vannbytte i uka blir dermed noe snaut.


Det er vel ikke bra å bytte ut for mye vann heller?

Noen fisk (og andre dyr) tåler mindre enn andre.
30 % kaldtvann kan derfor være uheldig for noen.

Jeg bruker temperert vann fra springen spesielt i den kjølige årstiden.
Eksempelvis 17 - 18 grader i det nye vannet til et kar som normalt holder 26 grader.
Da faller temperaturen med ca. 3 grader.
Ingen av mine fisk som har problemer med det.
Ella H
Geir Kristiansen: Jeg greier vel å henge med.. sånn cirka i hvertfall :)


Det var nå enda godt, ble litt vel OT så da skjerper jeg bare inn litt på generell basis. Viktig at trådene i nygebynnerforumet holdes enkel og faktabasert. Vil man tyngere svar så poster man i de andre foraene.
Inaktiv bruker
roly
Så veldi veldig enig med vidar her, og embla, du tar nok desverre feil. Om du tapper kaldtvann er det gjennom de samme rørene og nye varmtvannsberedere inneholder ikke kobber, sånn er det bare. Rustfritt stål. Har gjennom 31 år nå brukt temperert vann fra springen og har aldri hatt problemer med det. Det aller beste er imidlertid å tappe kaldtvann som deretter får lufte seg et par døgn og tempereres før det has i akvariet.


Det er gjennom de samme rørene ja, men varmtvann løser opp kobber i rørene, det gjør ikke kaldtvann.

Jeg vet jo ikke om fiskene tar skade av å bruke lunkent vann, men vet at kobber er rene giften for fisk. Og at de kan bli svekket over tid og dermed mer mottagelige for sykdommer. Lunkent vann er kanskje ikke så ille som å bruke skikkelig kokende vann gjennom de rørene da. men, når man blander i feks en bøtte så bruker man jo gjerne litt kokende og litt iskaldt vann mens man blander til riktig temperatur.

Jeg tør ihvertfall ikke ta sjansen på å bruke noe fra en varmtvannsbereder til mine akvarium. Det kan jo være grums og ting som kan løsne fra beredere og som kommer ut via varmtvannet.

Skjønner ikke hvorfor noen her skal bli så provosert av at jeg ikke vil bruke vann fra varmtvannsberedere

Inaktiv bruker
Geir Kristiansen
[QUOTE=Ella H] Geir Kristiansen: Jeg greier vel å henge med.. sånn cirka i hvertfall :)


Det var nå enda godt, ble litt vel OT så da skjerper jeg bare inn litt på generell basis. Viktig at trådene i nygebynnerforumet holdes enkel og faktabasert. Vil man tyngere svar så poster man i de andre foraene.

Selv om folk er nybegynnere innen denne hobbyen så trenger de vel ikke være så dumme at de ikke greier å forstå svarene her eller tenke selv? Det synes jeg er å undervurdere menneskers intelligens altså . .. Dessuten så kan man jo ha lang fartstid i faget uten å ha noe særlig mer i topplokket enn en nybegynner:P Og om man har eid et akvarium i 30 år som har stått i stuen så betyr ikke det nødvendigvis at man har masse kunnskap om denne hobbyen. Snakket akkurat med en som hadde hatt et akvarium i 10 år og han skiftet vann en gang i året . . . Hmm...

Hvis du siktet til meg, så har jeg hatt litt mer enn ett kar i stua og byttet vann mer enn en gang i året for å si det sånn. De som har litt fartstid på nettet kjenner vel til min historie etterhvert......

Men ja, ser poenget ditt. Det jeg henger meg opp i er at du går ut og advarer mot å bruke vann fra varmtvannsberederen, uten å ha noe konkret dokumentasjon. Det er sånt som forvirrer nybegynnere. Nå i 2010 er ikke dette med varmtvannsbereder noen aktuell problemstilling.

Tror nok vi skal fokusere på viktigere ting overfor nybegynnere.

DET, var mitt siste ord i denne debatten..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap