Akvariet mitt "henger" litt på midten. skummelt? (side 2)

Husk på at du behøver ikke bæring under hele akvariet og at sidene på akvariet er de sterkeste. Her har du faktisk et glass som er hele 600 mm "tykt" for de vertikale skjærekreftene mens bunnglasset bare er 12 -15 mm tykt.

Du ville sannsynligvis kunne sette opp akvarier bare med bæring på de fire hjørnene, uten at det ville sprekke. Hadde du hatt et rammekar som var 200x 60 ville jo f eks hele bunnplanta henge fritt, uten noe understøtte. Hadde du så satt et porsabord under ville du ha hatt 6 eller 8 bein under akvariet. Akvastabil leverer f eks sine bord til sine 720 literen med 4 solide bein, plassert i hvert sitt hjørne og noen puslete plastbein til å plassere under på midten.

Jeg har tegnet inn noen røde ringer som viser vannskadene på bordet ditt, og hvis du ser nærmere oppdager du at den største sammenpresningen er fra venstre hjørne og grovt anslått 40 mm innover på bordet. Når denne skaden på bordplaten har oppstått har jeg selvfølgelig ingen formeninger om.

Det at bordplaten har en "ding" på midten er mere et kosmetisk problem, eller et problem for å betjene dører / skuffer enn av en praktisk betydning for bæreevnen til akvariebordet.
Nils
Veldig interessant det du her skriver. Forstår jeg deg rett så skal det iallefall ikke være noen fare for at akvariet sprekker selv om det "henger" litt på midten? Og dessuten antyder du at sammenpressingen i v.hjørne skyldes vannskaden?
Men det viktigste for meg;da kan jeg slå meg til ro med at akvariet står både trygt og støtt
Hei,

Jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt. Har sett 720 litere i Porsareol. Det vil si at all belastningen kun er helt ytterst på hjørnene.

--
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap