Frekes vannverden! (side 2)

Vet heller ikke hvordan kjønnsfordeligen burde være, men har tenkt å skaffe meg tre damer til, slik at jeg har 13 svarte fantomer
Pumpe til edgen.
Da har jeg fått pumpe til fluval edgen. Og siden aquamanias retta opp feilen fort og greit er de fortsatt på lista mi over nettbutikker som er til å stole på Eneste dumme er at jeg ikke har skjøteledning, så jeg får bare hatt på enten pumpa eller lyset. Da blir valget pumpa, så den får kommet igang med innkjøringa også får jeg dra å kjøpe skjøteledning i morra. Jeg tok en bit svamp fra pumpa i 180 litern og satte inn i edgen, så det trenger vel ikke sånn fryktelig lang innkjøringstid. Men siden jeg reiser bort på søndag og blir borte to uker skal det få stå å godgjøre seg til jeg kommer hjem uansett.
Litt bekymra for mr Guramimann. Han har hatt et sår på sida ganske lenge. Det har blitt ganske mye mindre, og jeg trodde det skulle gro fint. Men i dag så jeg at det har blitt litt styggere igjen. Han har heller ikke bygd skumrede på et par uker, så det påvirker han nok litt selv om det ikke ser sånn ut ellers i oppførselen hans. I tillegg skal jeg bort i to uker, så om det skjer noe mens jeg er borte får jeg ikke gjort noe Og i verste fall, om han skulle finne på å bli værre og dø vil han bli liggende der... Lurer på hva han har skada seg på. Har aldri sett han krangle med noen andre innbyggere i karet.

Litt positivt også da. Jeg kjøpte noen amanoreker for en stund sida, men har egentlig ikke sett noe til dem siden jeg kjøpte dem. Ikke for det, jeg hadde regna med at de ville gjemme seg masse med tanke på medbeboerne. Men i dag så jeg tre av fire amanoreker samtidig! De satt og spiske og koste seg

Ellers er edgen delvis beplanta. Bilder kommer når jeg kommer hjem. Da skal jeg kjøpe resten av plantene som skal oppi også. Og muligens kjøpe litt bedre lys.
Det var et stusselig syn som møtte meg da jeg kom hjem etter å ha vært borte i to uker... Guramihannen med såret var død Han lå å fløt i vannflata, så får håpe han ikke har ligget der lenge å forgifta vannet. Jeg vurderte hardt om jeg skulle avlive han før jeg dro, og ser nå at jeg burde gjort det

Ellers var det av en eller annen grunn blitt vanvittig mye alger i karet. Har aldri slitt med det før, så lurer på hvorfor det plutselig har blomstra opp. Skulle jo tro at fiskene, rekene og sneglene skulle være sultne og spise mer alger enn vanlig etter to uker uten mat... Det er en liten mulighet for at det har vært noe feil med timern på lyset igjen, så skal skjekke det, men tror egentlig ikke det. jaja, vannskifte og en liten oppryddning i kveld da.

Ellers har alle fisker det bra. Og jeg så tre av fire amanoreker samtidig i går kveld, så da klarer de seg tydeligvis helt fint sammen med de fiskene jeg har. Derfor skal jeg kjøpe en gjeng til i morra. Trenger jo plutselig hjelp til å fjerne alger, og det er en ypperlig unnskyldning til å kjøpe flere av de kule skapningene!
Åh jeg er skikkelig dårlig til å oppdatere her!

Med en gjeng på totalt 13 amanoreker og trofaste gjengen min med ottoer var algeproblemet fort over og karet rent og fint igjen.

Min kjære guramimann var død, og jeg dro til dyrebutikken og kjøpte en ny. Han var ikke pålang nær så snill som gamlemann. Nye lille guramimannen stortrivdes fra første stund, bygde skumrede han fikk peneste dama til å legge egg i og passa på det med livet som innsats. Vel, det er her problemet ligger. Først hadde han plassen i ene hjørnet av akvariet som fast skumredeplass. Men når han plutselig fant ut at skumredet skulle ligge midt i akvariet og alle andre fisk skulle holde seg inni helvete langt unna hans plass, så måtte det gå galt. Skikkelig hissig er han. Og resultatet er at han drepte den ene dama si og alle de andre fiskene bare gjemte seg bak plantene i et hjørne. Den eneste som ikke lot seg pelle på nesa var kurvciklidehannen. Når guramien prøvde å jage han skifta han brått farge til mørk blå og tok igjen. Snille cikliden som eller ikke rører noen. Vel, resultatet var at i går flytta jeg sinna-guramien over i et helt nyoppstarta 30 literskar som egentlig skal bli rekekar. Og til tross for at jeg nok fikk over litt filtergugge fra storkaret er jeg ikke sikker på om det er nok. Ihvertfall, kriseløsning. Så om noen i Trondheim vil ha en sinna guramimann er det bare å si i fra.

I fluval edgen går det 10 røde krystallreker. En av dem har gått med egg i flere uker nå, og jeg er skikkelig utålmodig! Hehe jeg vil ha rekebebiser :P Oppi her har tror jeg det kommer en liten gjeng Boraras brigittae når jeg får penger og hvis dyrebutikken kan ta dem inn for meg.

I tillegg har jeg som nevnt fått meg et 30 literskar på kjøkkenbenken som jeg ikke har bestemt meg for hva jeg skal ha i enda. Det er jo alt for lite til at guramimann kan gå der fast. Hehe også har jeg ikke penger til planter akkurat nå, så foreløpig er det bare en stein, en stor dott med javamose og noen pistiaer oppi der. Tenker litt på Corydoras pygmaeus, men kanskje det blir litt liten bunnflate for dem. Karet har målene 30 x 30 cm i bunnen (og 35 cm høyt). Kanskje det hadde vært bedre med en liten gjeng sånne i fluval edgen? Mindre volum da, men...
Bilder
Bilde 1
Gurami-mann i fengsel i nye 30 litern. Gleder meg til jeg får penger så jeg få planta litt oppi der

Bilde 2
Fluval edgen

Bilde 3
En av innbyggerne i edgen
Et par bilder til av krystallrekene. Tenkte jeg skulle fått bilde av den som går med egg også, men hun er blitt så sjenert. Skjønner jeg godt sånn som hun jobber med å holde egga på plass. Håper de klarer seg, for 10 reker er litt lite selv i et så lite kar.
Kjempeflotte krystallreker! Bare å si ifra når du får for mange av dem
sissimor
Kjempeflotte krystallreker! Bare å si ifra når du får for mange av dem ;)


Takk! Hehe skal ikke se bort i fra at det kan ta litt tid :P
Åh så godt å se at de andre fiskene er femme og koser seg igjen! Fantomtetraene viser seg frem for hverandre og kurvciklidene svømmer riolig rundt. Kurvciklidehannen har gått tilbake til vanlig fargeprakt. Men jeg må innrømme at han var nydelig når han ble sinna :P Skikkelig flott blåfarge fikk han når guramimann bølla rundt. Men det er vel bedre for alle at han slipper.

Da har jeg laget annonse på at guramimann gis bort. Så om noen vil ha en pen hissigpropp er det bare å komme å hente han. Han funker helt klart ikke i karet mitt. Beviset på at fisk har personlighet. Forrige guramimannen funka det veldig bra med. Han passa skumredet sitt i et hjørne, men ingen torturering av naboer.

Men, da kommer jo spørsmålet om hva jeg skal ha isteden. Har lyst på en fargering fisk som viser seg litt i de øvre vannlagene, men aner ikke hva! Forslag? Er masse fisk jeg har lyst på, men de holder seg stort sett nærmere bunnen, og der syns jeg egentlig jeg har nok fisk. Eller, egentlig er det jo bare en gjeng kuhliier som lever på bunnen, de andre er litt rundt omkring. Men allikevel. Forslag til stor, pen, fargerik og snill fisk som holder seg fra midten av akvariet og opp?

Lurer også på om jeg skal få meg 5 fantomtetraer til (har 10). Har lekt litt med tanken på å få en annen liten stim med litt mer fargerike stimfisk også, men tror kanskje det er bedre å få litt flere av de jeg har. Må tenke litt mer på det...
Ny fisk!
I dag har jeg kjøpt 11 små Boraras brigittae til Fluval Edgen. De er bitte, bitte små og veldig søte! De største begynner allerede å få litt mer farge enn de hadde på butikken, men de minste nok er langt fra voksne. Og disse er ikke akkurat store som voksne heller :P Gav dem litt frossen artemia, og da ble de helt ville. Men strømmen fra pumpa i edgen var litt sterk for dem selv om den står på det laveste. Går sikkert bra da, for det er bare rett foran utblåset de sliter. Men det gjør at maten forsvinner bort og ned på bunnen veldig fort. Jaja de får jo tak i en del, men det blir kanskje litt vel mye proteinrik mat på rekene.

Også har dvergguramiene fått nytt hjem i dag. Hannen slapp ut av arresten og skal få bo i en 250 liter og dama ble med. Fant ut at det var like greit å gi dem bort begge to når hannen ikke funka i 180 liter. Men jeg savner dem. Syns guramiene er flotte, spennende fisker! Men tror ikke jeg tør kjøpe en ny hann... Får tenke litt videre på hva mer jeg skal ha i 180 litern. Den ser faktisk ganske tom ut selv om det er mye spennende som sjuler seg der om du ser litt nøyere.

Gratulerer! Selv om de er bittesmå gjør de mye av seg når de får farget ordentlig ut :o)
Linda & Ove
Gratulerer! Selv om de er bittesmå gjør de mye av seg når de får farget ordentlig ut :o)


De er bittesmå, men de er fine! Og ja, de gjør mye av seg når de får farga skikkelig ut. Desuten er jo ikke akvariet stort heller. Lite som er så trist som store fisk i små kar. Hehe de er faktisk mindre enn rekene. Oooh apropo reker. Jeg så ei reke til som går med egg, så da er det to. Tror ikke hun nye har gått så lenge med dem da.
Ulempen med "tam" fisk...
Skulle skifte vann på 180 litern og da suger jeg selvfølgelig opp dritt og rusk bra bunnen samtidig. Og i dag holdt det på å gå ille for en liten stakkar. Mens jeg holder på å slamme bunnen følger jeg nøye med for å ikke skade noen av de supernysgjerrige amanorekene. At ikke de har blitt sugd inn enda er et under. De flytter seg ikke før jeg dulter borti dem. Men det var noe mye større som plutselig seilte gjennom slangen i dag. Noe langt og like nysgjerrig hadde kunngått oppmerksomheten min. Plopp. Oppi bøtta seiler en feit og fin kuhlii-ål. Stakkars uheldige nysgjerrigperen blir fanga opp i håven på et par forsøk. Håven med ålen beveger seg mot akvariet og tryggheten. Sprett sier kuhliien. Og kuhlii-mann ligger på gulvet. Javel. Nytt forsøk. Sprett, sprett sier kuhlii-mann. Han vil ikke fanges av den store stygge hånda som nærmer seg! Sprett, sprett igjen sier kuhlii-mann. Og kuhlii-mann har havna under bordet som akvariet står på. Der er det type 2 cm klaring og en haug med senarier med liten ål som sakte dør mens jeg ikke klarer å få han frem viser seg i mitt i overkant fantasifulle hode. Eller kanskje jeg kan klare å flytte hele karet på 180 liter alene? Drøm søtt. Noe stivt, men ikke for hardt så jeg sviser han, som jeg kan dytte han frem igjen med. Har jeg det? Og mens alle disse mer eller mindre håpløse redningssenariene gikk gjennom hodet mitt kom nok kuhlii-mann på bedre tanker han og. For sprett-sprett. Der kommer kuhlii-mann sprettene frem igjen og havner trygt i hendene mine og oppi akvariet igjen. Litt bleik, men han så helt fin ut. Kunne ikke se noen sår etter seilturen gjennom slangen heller. Tullefisk.
Hi, hi...
Så flott at historien fikk en bra slutt
Hvorfor blir det ingen rekebabyer?
Jeg har hatt krystallrekene i ganske mange uker nå. 5 kanskje? Husker ikke akkurat når jeg kjøpte dem og dumme meg skrev det ikke inn her. Men fikk dem vel rundt 1. mars. Ene hunnen har gått med egg ihvertfall i 4-5 uker, og en annen hunn har gått med egg litt kortere. Den ene har lyse egg, den andre mørke neste brune. Men jeg har ikke sett en eneste rekebaby! Hvor lenge går de egentlig med eggene? Alle rekene ser jo ut til å trives. Eneste minuset er at de ikke har noen mineralstein. Vet ikke hvor kritisk det er, men jeg har bestilt fra akvariereker for flere uker siden, men de var utsolgt. Håper de kommer snart. Men hvor blir det av rekebabyene?

Ellers stortrives småfiskene i edgen. De er så små at akvariet nesten ikke ser lite ut. De har like god plass oppi der som kurvciklidene har i 180 liter :P sånn i forhold til størrelse altså.

I 180 litern er det tilbake til fred og fordrageliget og fiskene koser seg. Men det er veldig langt fra overfult der nå :P Selv om det er litt mer fisk der enn man ser med første øyekast. Kuhliiene ser man jo aldri alle samtidig.
Rekebaby!
Hehe jeg syntes disse rekene mine har gått litt vel lenge men egga. Spesielt hun som fikk egg først. Og i dag så jeg en perfekt minireke på kanskje 4 mm. Fine rød og hvite striper. Og den har nok vært der en stund. Jeg så bare den ene nedi mosa, og etter den hadde reka litt lenger ned i mosa satt jeg lenge og stirre uten å klare å finne den igjen. Gjemmer seg godt den lille rakkern. Så det er ikke så rart jeg ikke har sett den før. Og forhåpentligvis har den noen søsken også Så da er den reka som starta med egg først på andre omgang. Nå er det foresten tre stykker som tusler rundt med egg oppi der.

Ellers venter jeg på noen sakurareker til Arresten, men pga disse påskehelligdagene tar ting litt tid...
På tide med en kort oppdatering kanskje.

I egden kryr det av rekebebiser nå. Og noen begynner å få god størrelse. Heldigvis har jeg endelig fått mineralsteinene mine, men jeg syns de blir fort borte, så jeg får vel prøve å få tak i flere. Noen som vet om billige mineralsteiner? Akvariereker sine er dyre og jeg brukte vel godt over en mnd på å vente på siste bestilling derfra, så jeg er interessert i alternativer for å si det sånn. Men det er moro med småreker!

I arresten (30 litern) har jeg endelig fått noe levende! Foreløpig litt kjedelig innredning der, men det får være. Det tusler ihvertfall 12 sakurareker oppi der nå. En med egg i nakken, men de fleste er ganske små enda og neppe kjønnsmodne, så om det ikke er en hann som er gammel nok til å befrukte eggene hennes kan det sikkert ta litt tid før de blir flere. Vi får se. Foreløpig gjør de lite ut av seg. Det er også 5 bittesmå suller oppi der. Får se om de skal flyttes når de blir større, men de er ikke mer en ca 1 cm store, så det holder i massevis foreløpig. Tenker fortsatt på hvordan fisk jeg skal ha oppi her som trives i så lite kar og ikke skader rekene. Boraras brigittaene i edgen stortrives og rører ikke rekene, men hadde jo vært moro med noe annet også da

I 180 litern skjer det lite. Jeg funderer på å få noen fisker som kan erstatte dvergguramiene. Har litt lyst på nye, men tror ikke helt jeg tør sjangse på å få en snill en. Fiskene trives så godt nå som det ikke er noen som bøller på dem, og jeg vil de skal fortsette med det. Samtidig vil jeg gjerne ha noe med litt mer liv og farge oppi der... Ellers må papegøyebladen byttes ut. Den er mildt sakt blitt amanorekemat... og ser deretter ut...
Honninggurami!
Da har jeg fått noen nye planter og tre honningguramier til 180 litern! Jeg er litt spent på kjønnsfordelingen til de guramiene. Jeg bad om en hann og to hunner og forklarte dama i butikken forskjellen, men de sto så høy oppe at jeg ikke så selv, og jeg glemte det rett og slett før jeg slapp dem oppi karet. Men, men. Blir det feil, så får jeg rette det opp seinere. Er bare den ene som har turt å vise seg fremme enda, og den er jeg ganske sikker på at er en hann. Men jeg lurer på om en av de to andre har fått seg en trøkk under fanging. Den gjemmer seg godt, men det ser ut som den har et sår over øyet. Uansett; gleder meg til de finner seg til rette og det er godt å ha noen guramier igjen. Jeg syns det er skikkelig fasinerende fisker! De hadde noen skikkelig fine sjokkoladeguramier på butikken også, men det hadde blitt litt voldomt med begge deler :P

Nå jeg flytta på en rot for å plante to av de nye plantene fant jeg igjen en bitteliten fisk jeg trodde var død for lengst. Når jeg kjøpte Boraras brigittaene mellomlagra jeg dem i posen i det store akvariet før jeg hadde dem over i edgen, og en liten stakkar klarte å rømme (uten å bli tilvendt vannet eller noe), og jeg har ikke sett den siden. Når jeg flytte på rota fant jeg den igjen! Så nå er den flytta over til sine artsfrender. Den var ganske mye bleikere enn de andre, men det er jaggu ikke rart når man er så liten og alene i det store karet med mye større fisk! Lille tøffingen!
Honninggurami med mørkebrun flekk?
Guramiene er fortsatt ganske skye, men spesielt to av dem begynner å komme en del mer frem. Tror foresten jeg har fått to hanner og en hunn istedefor motsatt... jaja, kanskje jeg må kjøpe flere da:P

I går skrev jeg at jeg trodde den ene hadde fått en skade under fanging, men jeg lurer litt på om den bare er sånn jeg. Det er den fisken som er mest sky, så jeg har ikke fått sett så nøye på den, men det ser ikke ut som et sår. Ser bare ut som den har en mørkebrun, nesten svart, flekk litt over det ene øye. Kan honningguramien ha det? Hele resten av fisken er lys gul som de andre. Merkelig. Han har nå ihvertfall fått navnet Prikken. Eneste fisken min med navn :P Hihi kanskje jeg burde ta en døpedag og gi flere navn.
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap