Hvilke fisk kan jg ha med diskus i 500 l akvarium? (side 2)

Har fått svar fra han. Drar å henter en treflekkpleco til uka=) Men henter akvariet i morra, så skal det settes opp. Tilfører filterbakterier fra de andre akvariene mine, så går prosessen litt fortere:p Men diskusene kommer ikke i før om en mnds tid, så jg veit det er sikre vannverdier=)
Joakim
[QUOTE=juventus] Går ikke scalarer sammen med diskus da?

Sjelden i naturen og ikke noen god idé i akvarium. Scalarer er vesentlig mer aggressive i matfatet og vil jafse i seg all maten før discusen skjønner hva som skjer...

Bleher skriver forøvrig noen ord om hvilke fisker som går sammen med Discus i naturen i denne artikkelen.

Blir nok ikke noen scalarer i karet mitt=) Men har 2 i 190 karet=) Og de er nydelige. Går fint sammen med mitt blåp acara par!
katie_Discus&L200
sjekk ut denne flotte lille tingen[URLBLOCK1] den går fint sammen med discus. ellers er alle overnevnte gode valg. en flott malle som liker høy temperatur er L014, blir litt stor men er kjempe flott fra liten til stor. geophagus sp "altamira" er også en kjekk fisk, blir ikke så stor(15cm) og har flotte farger, men litt glubsk i matfatet da =) hvis det er unge discuser du skal ha er det lurt å satse på min 6 - 8 stykk. stimfisker får discusene til å føle seg trygge, kongotetra er et godt alternativ, de er flotte men litt matt i fargene så discusene får virkelig være midpunktet. smak og behag, nå har du ihvertfall litt å se på, luksus problem å ikke klare å finne nok fisk å stappe i en 500L :D rene discus akvarier er også kjempe flotte =) du legger vel ut bilder når du har fått satt opp karet

Ja, har lenge hatt et godt øye til kongotetra. De er så utrolig flotte=) men har ikke hatt plass til de før nå, da 190 karet hadde blitt for lite for de. Så Blir nok en stim på 15 i karet. det holder nok, siden de blir 8 cm.

Kommer nok til å satse på 6-7 diskus`r.

Har bestemt meg for en treflekkpleco også blir det noen andre plecoer. Hvilke veit jg ikke helt ennå!

Skal sette opp karet i morra. Og må si jg gleder meg veldig. Kommer til å bruke filterbakteriene fra de andre akvariene mine, så så tar innkjøringa ikke like lang tid, men venter en mnds tid før jg setter inn noen diskus`r. Så jg veit at vannverdiene er gode. Begynner med å sette inn sugefiskene først.

Skal nok komme med oppdatering og bilder=)
katie_Discus&L200
Pecoltia L134 er et godt valg, men har du sjekket ut L128? den er nr en på min malleliste ihvertfall =)

Den var skikkelig fin!=) Kunne gjerne hatt noen sånne oppi der!
Har forresten vært ute å handla 50 liter med sann, nitritt dråpe test idag. Så gleder meg som en liten unge til å få gang i akvariet i morra. Går mer og mer opp for meg at 500 liter faktisk er ganske stort;-D Morro.
Jeg har bestemt meg for hvilke fisker jg vil ha:

6-7 Diskus
Ett par med Acarichthys heckelii (Heckels Ciklide)
15 kongotetra
1 Treflekkpleco
3 ?plecoer
20 pansermaller

Er dette en grei blanding eller er det for mye fisker? Kom gjerne med forslag=)
Takker så mye for seriøse og hjelspmme svar!
500 liter er ikke mye, spesielt ikke hvis du skal ha 5 stk jumbo Stenker discus i akvariet.

Kongotetra er vel egentlig ikke et spesielt godt valg til et discus akvarium pga av ulike temperaturkrav, pleko ville jeg også ha holdt meg unna pga størrelsen og de skader disse fiskene er i stand til å påføre discus.

Acarichthys heckelii synes jeg blir for stor.

C. steribai er vel det beste valget for et discusakvarium hvis du vil ha corydoras i akvariet.

Jeg ville ha satset på 5-8 diskus, en flokk med rødøyetetra eller kardinaltetra. Du kan eventuelt også ha noen ancitruser for å ta unna noen alger, men ikke forvent for mye alge spising av disse i discuskar.

Derimot har jeg gode erfaringer med hyperancitruser som skal ha både protinrik kost, varmt vann og er som regel såpass små at de ikke utgjør en trussel for discus.

Baryancistruser passer slik jeg ser det dårlig sammen med discus pga ulike krav til fôr, der Baryancistrusene kommer dårlig ut av dette partnerskapet. Det samme tenker jeg om Hemiancistrus sp. L128

I motsetning til Joakim har jeg ikke spesielt dårlige erfaringer med å blande scalare og discus, men dette er bare som sagt mine erfaringer.

ville tatt vekk pansermallene og heller hatt noen flotte maller, da discus er litt trege i matfatet og heckel ciklidene vil begynne å spise først og fortsette å spise når discusene er mette .
heckel ciklidene er nydelige og fredlige, men vil anbefale å kjøpe 6 unge eksemplarer av de, så eventuelt bare beholde et par senere.
heckel ciklidene graver heller ikke så mye som geophagusene så de kan fint gå i et plante kar så lenge du ikke hiver mat mellom plantene

prøv deg fram, du vil etterhvert finne en balanse.

se ut ifra ordtaket "det vet du ikke før det motsatte er bevist!"

etter fiskelisten du har laget trenger du et godt filter, jeg vil anbefale deg å overdimensjonere filteret.'
fks en stor eheim utvendig eller fluval fx5 osv =)

lykke te
Nils Vollstad
500 liter er ikke mye, spesielt ikke hvis du skal ha 5 stk jumbo Stenker discus i akvariet. Kongotetra er vel egentlig ikke et spesielt godt valg til et discus akvarium pga av ulike temperaturkrav, pleko ville jeg også ha holdt meg unna pga størrelsen og de skader disse fiskene er i stand til å påføre discus. Acarichthys heckelii synes jeg blir for stor. C. steribai er vel det beste valget for et discusakvarium hvis du vil ha corydoras i akvariet. Jeg ville ha satset på 5-8 diskus, en flokk med rødøyetetra eller kardinaltetra. Du kan eventuelt også ha noen ancitruser for å ta unna noen alger, men ikke forvent for mye alge spising av disse i discuskar. Derimot har jeg gode erfaringer med hyperancitruser som skal ha både protinrik kost, varmt vann og er som regel såpass små at de ikke utgjør en trussel for discus. Baryancistruser passer slik jeg ser det dårlig sammen med discus pga ulike krav til fôr, der Baryancistrusene kommer dårlig ut av dette partnerskapet. Det samme tenker jeg om Hemiancistrus sp. L128 I motsetning til Joakim har jeg ikke spesielt dårlige erfaringer med å blande scalare og discus, men dette er bare som sagt mine erfaringer.

Vel, de scalarene jg har ifra før er veldig fredelige, men utrolig raske når det kommer til mat! Så må vel kanskje bare prøve meg fram der!? Og Kongotetrenger kaldere vann, så takker for påminnelsen. Kardinaltetra er de flotteste, syns hvartfall jg. Sterke og klare farger. Hvor mange må jg evt ha av de? Er 15 nok?

Har bare 110 l og 190 l, så 500 l er for meg stort:P men nok ikke så stor plass pga jg skal ha diskus.Går nok da evt for en dvergcikldeart, har grønn dvergacara fra før og de er utrolig flotte. Og veldig snille og rolige.
Jostin Viste Eriksen
ville tatt vekk pansermallene og heller hatt noen flotte maller, da discus er litt trege i matfatet og heckel ciklidene vil begynne å spise først og fortsette å spise når discusene er mette ;) . heckel ciklidene er nydelige og fredlige, men vil anbefale å kjøpe 6 unge eksemplarer av de, så eventuelt bare beholde et par senere. heckel ciklidene graver heller ikke så mye som geophagusene så de kan fint gå i et plante kar så lenge du ikke hiver mat mellom plantene ;) prøv deg fram, du vil etterhvert finne en balanse. se ut ifra ordtaket "det vet du ikke før det motsatte er bevist!" etter fiskelisten du har laget trenger du et godt filter, jeg vil anbefale deg å overdimensjonere filteret.' fks en stor eheim utvendig eller fluval fx5 osv =) lykke te :D

Ja, må nok bare prøve meg fram=) Vil at alle fiskene skal trives. Så er forsiktig hva angår blanding av de. Kanskje jeg heller skulle gått for noen dvergciklider? Mange fine av de.

Skal ut å kjøpe mer til akvariet imorra, men får med fluval 405, varmekolbe på 250 watt bestilt. Hva trenger jg ellers til det? Spør fordi jg er helt ny på dette. Har ifra før av juwel akvarier der alt er med.

Takker så mye for svar=)
Plussmedlem
Jostin Viste Eriksen
ville tatt vekk pansermallene og heller hatt noen flotte maller, da discus er litt trege i matfatet og heckel ciklidene vil begynne å spise først og fortsette å spise når discusene er mette ;)

Skjønner ikke helt hva corydoras har med hvor raskt diskus spiser...
Mener du corydoras i karet vil gjøre at diskusen ikke får nok mat?
Plussmedlem
Mie85
Kardinaltetra er de flotteste, syns hvartfall jg. Sterke og klare farger. Hvor mange må jg evt ha av de? Er 15 nok?

15 stykker i 500 liter er ingenting. De blir helt borte.
Hvor mange du bør ha avhenger av resten av fiskeblandingen din.
Med tre ganger så mange så begynner det å ligne en stim.
De koster forøvrig bare kr 10 på Kløfta.
cory har ingen sammenheng med hvor fort discus spiser, er bare det at hvis han vil ha heckel ciklider med discusene vil heckel ciklidene gjøre jobben til coryene "å spise alt rest maten" og så syns jeg cory er kjedelige =)
smak og behag
Loomis
[QUOTE=Mie85]Kardinaltetra er de flotteste, syns hvartfall jg. Sterke og klare farger. Hvor mange må jg evt ha av de? Er 15 nok?

15 stykker i 500 liter er ingenting. De blir helt borte.
Hvor mange du bør ha avhenger av resten av fiskeblandingen din.
Med tre ganger så mange så begynner det å ligne en stim.
De koster forøvrig bare kr 10 på Kløfta.

Takker for bra veiledning=)
Tenkte å ha:
5 Diskus
30 Kardinaltetra
10 kakadue ciklide eller 10MacMasters ciklide
20 Adolfi Corydoras(sjekka de kunne tåle opptil 30 grader)
Også blir det 5 sugefisker av et slag.
Tilfeldig bekjentskap
© Bernt René Voss Grimm
Reklame for plussmedlemskap