Leifs verden, del 2 (side 2)

Ser ut som hongsloi hue #2 har spart 3 små yngel, som ennå ikke er spist. De svirrer rundt i bunn av hula, ganske så hjelpesløse. Jaja, får håpe hun tar vare på dem iallefall da.

En del vannbytter i dag også, og kar #6 i reolen er tømt helt og vasket. Det var det karet som var mest gromsete. Det ville aldri bli bra. Sanden tok jeg over i kar #4 da det var litt lite der. Det er i det karet alle A. Hongsloiene skal gå i. Må bare redigere en del på intreøret. Blir iallefall å ha ei nøtt i hver ende av karet, så begge huene får hvert sitt område. Har lest at det ikke anbefales under 100L, så da er det greit med et av 120L i reolen til den trioen.

Skulle gjort litt mer i kveld, men skal på konferanse et par dager og må pakke littegrann. Får ta mer når jeg er tilbake onsdagen. Ellers ikke noe spesielt nytt
Hjemme igjen fra Tønsberg og til karene mine. Har fått vasket grusen som fulgte med det siste 160L karet som kom i hus. Fytti katta og det var møkkete!!!! Tror ikke jeg har sett maken. Skylling, skylling og atter skylling måtte til for å få det sånn någenlunde rent. Var eneste bunnsubstratet jeg hadde til det karet som var helt tomt, så leiksparet med ancistrus blir vel flyttet over til det. Ellers trenger det meste av fisk her hos meg sand. Har lagt ut 2 corygrupper for salg i dag og vurderer også å selge mine ca 15 aspidoras C125. Må vurdere det litt mer før jeg tar en avgjørelse på det. Som nevnt tidligere blir de siste ynglene deres hentet på søndag. Akkurat nå har jeg noen ancistrus i deres kar, for å ta noe alger. Denne perioden regner jeg ikke med nye egg, for de tar ancistrusene seg greit av ;- =(
Hehe. Skulle tro mine C125 hadde god hørsel og kunne høre mine tanker... Iallefall fant jeg ca 40 egg i karet når jeg kom hjem fra jobb i dag. De må ha ligget der noen timer da de IKKE legger egg i annet enn mørke. Så det hører med til sjeldenheten at en kan se de legge sine egg.

Nå venter jeg bare på at A. Hongsloiene skal legge nye egg. De trenger nok noen runder med egg/yngel før de får det til, men får bare ta tiden til hjelp.

Regner med å fylle karet jeg ordnet i går, som ancistrusparet mitt skal over til i løpet av kvelden. Hua der surret litt rundt hula i går og nå har hannen tatt plass i hula. Flytting resulterer ofte i egglegging, så en får bare håpe.

C125 ynglene har fart som en speedbåt med 500HK motor i karet her og er kjempe morsomme å se på. Er det AD/HD de kaller det, hehe. Virkelig artige pansermaller disse C125.
Etter å ha byttet vann som en gal en i lengre tid begynner det å ligne noe jeg kan kalle greie kar. Har også begynt å flytte fisk inn i di karene som jeg ville vente med. Er ikke helt slik jeg skal ha det enda da, men......Så kommer her med en oppdatering på slik karene er nå

kar1. Ancistrus
kar2. Apisto hongsloi, endelig samlet igjen. Trio
kar3. C125 leiksgruppe samt 3 ancistrus
kar4. Yngel av endlers, sverddragere, ancistrus super rot, C125 og et par reker
kar5. Apistogramma Macmasteri. Trio
kar6. Leikspar ancistrus
kar7. corydoras albino
kar8. Apistogramma Cacatuoides F1 leikspar
kar9. Corydoras Arcatus
kar10. Corydoras black
kar11. Står tomt til yngel
kar12. Stuekaret
kar13. Den nye 160L som snart skal begynnes på

Har egentlig ikke plass her på akvarierommet til 160L, men JEG VIL ha den her. Regner med at Apistogramma hongsloiene og macmasteriene ble glade nå som de kom til en større plass. De trioene fikk hver sin 120L i dobbelreolen

Bilder tatt i dag

bilde 1. Hongsloi hannen i nøtta
bilde 2. C125
bilde 3. C125 yngel
Plussmedlem
LOFFA
Har lagt ut 2 corygrupper for salg i dag og vurderer også å selge mine ca 15 aspidoras C125. Må vurdere det litt mer før jeg tar en avgjørelse på det.


Hei Leif.

Har sikkert misforstått jeg her, men du vil vel ikke selge alle Aspidorasene dine..?! Er ikke det din yndlings nesten, da?
Anders Kaste
[QUOTE=LOFFA] Har lagt ut 2 corygrupper for salg i dag og vurderer også å selge mine ca 15 aspidoras C125. Må vurdere det litt mer før jeg tar en avgjørelse på det.

Hei Leif.
Har sikkert misforstått jeg her, men du vil vel ikke selge alle Aspidorasene dine..?! Er ikke det din yndlings nesten, da?



Hei Anders. Du har nok ikke misforstått, men vurderer et salg av dem om jeg får et akseptabelt tilbud. Hva som er akseptabelt vet jeg først når jeg får et bud, fra en som vet å ta vare på disse herlige pansermallene. Det er 15 stk i leiksgruppa så den er etter min mening forholdsvis stor og trenger nok et artskar om de skal få "være seg selv". De er hyper aktive, artige og skjønne samt at de lider av samme galskap som sin matfar, AD/HD. Vi har ikke fått diagnosen noen av oss men vi er iallefall veldig aktive.

Lysten til å selge for å bytte de i en annen type fisk jeg ikke har hatt før/har hatt oppdrett på før, frister litt. Har jo byttet ut en del allerede og har som du vet nå 3 grupper Apistogramma.

En må også tenke på atdisse C125 ikke er vanlig i Norge, Aspidoras generelt er ikke lette å få tak i. Så jeg kan vel trygt kalle de en liten skatt.

Fikk egg i går og i dag fra dem, ca 50 totalt, så det blir nok litt yngel der også som jeg har om gruppen blir solg. De siste ynglene jeg har fra før er solg og blir hentet på søndag. Da er det å håpe at minst 15 av eggene klekker og yngel vokser opp slik at det blir en ny flott gruppe.

Du får bare komme med et bud på dem om du har lyst på dem Anders, da jeg ikke legger ut noen annonse, enda iallefall. Så det er de som får førstehånds info om salg av dem her som får sjansen først for å si det slik. (evnt bud på mail)

Håper du har fått med deg at jeg har et akvamøte her på søndag klokken 14.00-
Det er åpent for alle som vil komme, som har lyst til å dele erfaringer og skravle masse.....
Glemte jo å legge ved bildene av Bartesam som nettopp har fått byttet kar. Han passer på hula si og venter bare på hu mor skal komme nært nok til å bli jaget inn i hula for nye egg.

Er ikke sååå lenge siden jeg fikk dem i hus, men er nok tid for å få noen egg nå i nær fremtid.

Apistoene er vel også snart klare for nye egg....
var da ikke store barter på den der da:P skal se om jeg får tatt bilder av bartesam her jeg
Plussmedlem
Har faktisk tenkt over at det hadde vært litt moro og hatt noen av disse aspidorasene, så er jo noe å tenke på Har også fått i hus en reol med 3x98-litere, den kjøpte jeg av mona o her på forumet, faktisk. Der har jeg jo alltids et karr å tilby dem. Eneste problemet er å bli kjørt tilforskjellige steder når man bare er 13 år..

Jada, har fått med meg akvamøtet ditt, og skulle absolutt gjerne vært en tur! Men er nok litt trøblete å bli kjørt og hentet, dessverre. Kunne selvsagt brukt buss eller noe, men tviler vel heller på at det går dit der du bor
Hehe, nei det er ikke bare bare å bosette seg litt litt sånn utenfor sentrum av tettsteder. Vi måtte tenke økonomi når vi ønsket å kjøpe oss hus og fikk lån. Kongsberg var egentlig byen vi ville tilbake til, men med samme huset vi har nå, måtte vi nok ut med ca millionen mer for å nå det målet. Hof er rett nedi gata for Hvittingfoss og ligger vel egentlig sentralt for oss som trives ved kysten.

Kort vei til veldig mange byer om en ønsker å se seg litt rundt.

Første prioritet for meg når vi skulle kjøpe hus var å ha eget akvarierom. Men det endte med at vi måtte se på hva vi hadde av lån og hva som var av hus på markedet. Ja vi måtte gjøre som alle andre med andre ord ;- =)

Jeg fikk et akvarierom her, men er litt lite i forhold til bruken. Har det også som tv og røykerom. Grunnene er vel fotball.... at jeg har tv også på dette rommet. Kona er vel ikke helt hypp på fotball og valgte derfor en tv/dekoder ekstra i dette rommet.

Planenen er et akvarierom ute i rommet ved siden av garasjen. Litt kostnader med vann inn og ut av rommet og generell oppussing av rommet må påberegnes, men når en har en hobby er det vel få ting en kan holde på med uten at det koster litt.

Rommet skal uannsett pusses opp til sommeren så får en se hva en har av midler til dette med vann.

Om du ser at jeg skulle til tider ha fisk du kunne tenke deg å kjøpe, Anders, er det ikke all verden for meg at vi kunne møtes i kongsberg evnt Saggrenda om dette er det enkleste.

Ellers har det ikke kommet egg i natt noen steder slik jeg håpet. Var leks tendenser i flere kar her. Lyset har ikke kommet på enda, da jeg har senket antall timer med lys på timeren. Så ser det enklere når lys er på
Plussmedlem
LOFFA
Om du ser at jeg skulle til tider ha fisk du kunne tenke deg å kjøpe, Anders, er det ikke all verden for meg at vi kunne møtes i kongsberg evnt Saggrenda om dette er det enkleste.


Haha, det er vel egentlig jeg som har plikt til å kjøre til deg hvis jeg er interessert i fisk.. Blir jo styrete for deg å kjøre helt til Saggrenda, da.

Men det er jo slik da, at jeg har onkel, tante og søskenbarn som bor i Saggrenda. Skal faktisk dit i dag, i en bursdag :P

Ja, dere får komme dere til Kongsberg og kjøpe hus der, da er det ikke så lang vei til Notodden, eller fra Notodden til Kongsberg.. Hehe.
Hallo Loffa!

Lenge siden sist.
Ville bare "legge igjen et spor" etter meg i tråden din, for jeg logget meg på AF i kveld for å ta igjen litt lesing i de personlige akvarietrådene til folk jeg kjenner Det er hyggelig å se hva kjentfolk jeg har møtt pusler med



Hei igjen Mona.
Alltid hyggelig å høre fra deg og fint at du fant min nye tråd, del 2. Fant ut sammen med flere at tråden begynte å bli litt lang (over 1500 innlegg). Tok en pep talk med moderator teamet og fikk ordnet en del 2. på lik linje med deg. Litt nytt er det siden sist jeg var hos deg, med bl annet 3 typer Apistogramma her.

Hongsloiene er jo så flotte, spesielt hannen. En skjønnhet jeg håper å få yngel på etterhvert. Begge huene la egg her etter 5 dager, men begge spiste opp eggene/yngelene sine desverre.

Håper du trives i din nye situasjon, med noe mindre fisk og kar. En vet selv når en trenger å redusere av forskjellige grunner.

Avslutter kvelden med å si at jeg savner innleggene dine på AF, all lærdommen du gir og deler med andre. På en måte sammenligner jeg vårt tap av en så kunnskapsrik akvarist, med en begravelse. Sterke ord, men slik opplever jeg det, Mona. Takk for alt du har gitt av deg selv så langt, og for det som kommerfremover, selv om du kanskje ikke blir så mye å se/høre til

Takk!
Må bare legge inn noe her så jeg får fulgt med på tråden din Loffa
Helt greit det sparesset. Det er sikkert ikke alle som fulgte den andre laaaaaange tråden som ennå har oppdaget at jeg har laget en del 2, men håper de kommer etter. Har ikke sjekket hvor mange som har vært innom tråden til nå, men det er da noen ;- )

Sjekket igjen alle huler og nøtter før jeg lukket akvarierommet for kvelden (sitter til en forandring i stua), ingen egg i løpet av dagen, men vet det kommer. Kjenner det liksom rykker i eggstokken....... Haha, hva mente jeg med det? Det bare kom liksom

I forhold til akvamøtet her søndag kl 14 (det er plass til flere)(ring på 9446703 om du vil komme) fikk jeg en påmelding til sent i kveld. Er kjempe gøy det at folk tar seg tid til noen timer sosialt samvær med andre akvarister. Skulle bare vært så mange flere. Men kommer til å gjøre det samme en gang til på ny året om de som kommer synes dette var hyggelig.
Ja da har dagen kommet hvor noen akvarister kommer for en hyggelig ettermiddag hos meg her i Hof. Jeg har ordnet med kaker, kaffe og det blir pølser litt senere. Kona har bakt en av kakene så skal ikke skryte på meg det. Har selv prøvd å rydde litt ettersom kona er hos sine foreldre noen dager. En kan vel si det slik at det synes at det ikke er et kvinnemenneske i huset for tiden....... Men desverre hadde hverken kongen eller dronningen muligheter til å komme i dag, så det er kun vanlige folk som kommer. Regner med at de ikke er SÅÅÅ stive på ting. En trenger ikke bruke brøytebil for å komme seg frem, så det er da enda noe hehe.

Noe fisk kommer inn i kar her i dag, og noe skal jeg gi bort. Ettermiddagen vil vise om dette er noe folk liker, slike private treff. Kanskje det er noen av de som kommer som vil ta opp tråden og ha et møte selv etter hvert. Jeg kommer iallefall til å prøve igjen, en gang på ny året.

I løpet av kvelden blir det litt vannbytter igjen. Et par av karene noen kraftige.....
Fortsatt litt grått i to av karene som jeg ikke er helt fornøyd med.

Da får jeg vel gi meg for nå, men legger ut noen bilder fra ettermiddagen, med tillatelse fra de andre seff
Plussmedlem
Vil bare ønske deg lykke til med treffet! Skulle gjerne vært en tur, men det lot seg dessverre ikke gjøre denne gangen. Kanskje neste gang!

Skal si dette ble en hyggelig stund (5 timer). Så hyggelig at en allerede har tatt iniativ til neste møte som blir i desember i Drammen. Det ble diskutert alt som hadde med hobbyen våres å gjøre.

Jeg fikk skryt for mine rene og pene kar og påstanden om vannbytter og rensing av kar i dag, måtte bare avvises. Ingenting er så langt gjort i karene i dag, unntak av fisk inn og ut....

Legger ut noen bilder fra møtet med tillatelse fra "modellene"

Bilde 1. Kjetil (oppdrettsansvarlig i DAK) mener at disse karene var noe renere enn hans ja....

Bilde 2. Kjetil og Robin i heftig prat om Discus

Bilde 3. Robin, Siggi og Bichir
ja dette må sies å ha vært en fin aften, Takk til deg leif at du dro dette igang! Morsomt å se hvordan du hadde din vannverden!

Hyggelig prat rundt det som betyr noe for oss akvarister!

og ja han hadde rene og flotte kar

jeg føler prestasjonsangsten komme krypende for å matche dette

Jeg skal finne dato for neste uformelle møte , følte at dette kan være med på å ta hobbyen min ett hakk videre! Jeg er ikke verdens ivrigste lenger på internett og om akvarier så dette var kjærkommen meningsutveksling for meg!
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg fikk virkelig mye ut av denne ettermiddagen/kvelden. Etter vårt tema om discus, fant jeg fort ut at dette ikke er noe for meg. Ellers kom det mange tips om tetra oppdrett, import, for, reiser, planter, ja vi var vel innom det meste som dreier seg om denne lidenskapen vi alle her har.

Det blir ikke noe vannbytte i kveld da jeg ser fotball, som også er en lidenskap. Men som vi snakket om, vannbytter, vurderer jeg til å ta noen lengre økter mellom vannbyttene fremover. Tror ikke faste vannbytter hver uke egentlig er nødvendig. Kanske øke til annen hver uke. Vet det er de som faktisk ikke bytter mer enn mnd eller sjeldnere enn det.

Var et intr tema og snakke om det også, blant alt vi hadde oppe....

Ser frem allerede nå til neste møte hos deg. Takk for en flott ettermiddag

Noen bilder fra i dag følger med her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap