Er dette gode vannverdier? (side 2)

Diskusjonen om nitritt skal være null, eller om det er akseptabelt med litt nitritt er nok diskutert mange ganger tidligere her på af

Nei. Det har aldri vært diskutert. No2 KAN IKKE være 0 i et kar som er innkjørt. Det vet alle som har driftet akvarium. Debatten har ligget rundt fiskeløs innkjøring kontra innsetting av fisk for å fremme bakteriekultur, mengde No2 som er "akseptabel" etc. No2 kan ikke være 0 i et innkjørt akvarium. Punktum finale. Det mange derimot elsker å debattere er hvilken test som er best, hvorfor dør fiskene mine etc.
Ikke missforstå, Jovial - er ikke uenig i det du sier. Syklusen trenger nitritt, og derfør er det helt nødvendig. Men dette klarer jeg helt ærlig ikke å måle. Både JBL og Prodac sier 0.
Hvile tester bruker du?

Målte nå nettop:
NO2: 0
NO3: ~18

I et annet kar, der hvor jeg er sløv med vannbytte:
NO2: 0.2
Ronny-André
NO2 [I]skal[/I] være 0. NO3 kan være 10-20. varierende hva folk mener. personlig vil jeg ha rundt 15. Anbefaler deg å kjøpe en test. Tilsetter du noe i karet? PH verdien kunne vært litt lavere, for SAE (under 8 altså). men det viktigste er at den holder seg stabil.

Jaha? Er det dette man kaller å ro?
Hadde du noe på hjertet, elwaro?

edit:
Ro? forklar
Ronny-André
Hvile tester bruker du?

Jeg bruker Tetra. Den fungerer utmerket. Er testen gul så er jeg fornøyd. Må innrømme at jeg overfiltrerer så kraftig at behovet for tester er nærmest ikke-eksisterende. Men når jeg måler så bruker jeg stort sett Tetra tester.
Jeg har Tetra dråpetest. Det får vel være opp til hver enkelt hvor mye nitritt man aksepterer, selv om det sikkert er best å bare akseptere 0 som Anna U sier. Men 0 på testen betyr altså ikke i realiteten 0 nitritt i akvariet, men svært lite =)

Takk for oppklaring!
Dæniel: Du som er trådstarter her. Føler du at du har fått svar på det du lurte på? Du havnet plutselig opp i en akademisk klutkasting som til syvende og sist ser ut til å bunne ut i hva definisjonen på 0 er . Håper du har fått svar. Hvis ikke så gi et hint!

?mann
Dæniel: Du som er trådstarter her. Føler du at du har fått svar på det du lurte på? Du havnet plutselig opp i en akademisk klutkasting som til syvende og sist ser ut til å bunne ut i hva definisjonen på 0 er :-). Håper du har fått svar. Hvis ikke så gi et hint!

Selv ?mannen har gått seg bort nå
Diskusjonen har vel ikke dreid seg om å definere 0 men snarere heller å beskrive max-verdiene på NO2 og forklaringen på hva som skal til for å holde syklusen igang. For de som har orket å lese gjennom det hele ser jo at det finnes en del misoppfatninger der "ute". For å slå det fast en gang for alle, har man en NO2 verdi mellom 0 og 0,2 og er trygg på at man har målt rett,så har man en akseptabel NO2 verdi. Har man 0 så er det feil !!!
Forhåpentligvis har flere enn Dæniel lært noe idag
elwaro
[QUOTE=?mann]Dæniel: Du som er trådstarter her. Føler du at du har fått svar på det du lurte på? Du havnet plutselig opp i en akademisk klutkasting som til syvende og sist ser ut til å bunne ut i hva definisjonen på 0 er :-). Håper du har fått svar. Hvis ikke så gi et hint!

Selv ?mannen har gått seg bort nå
Diskusjonen har vel ikke dreid seg om å definere 0 men snarere heller å beskrive max-verdiene på NO2 og forklaringen på hva som skal til for å holde syklusen igang. For de som har orket å lese gjennom det hele ser jo at det finnes en del misoppfatninger der "ute". For å slå det fast en gang for alle, har man en NO2 verdi mellom 0 og 0,2 og er trygg på at man har målt rett,så har man en akseptabel NO2 verdi. Har man 0 så er det feil !!!
Forhåpentligvis har flere enn Dæniel lært noe idag

1) les tråden en gang til, tror det bare er én som har gått seg bort
2) tusen hjertelig takk for at du gir oss fasiten
3) anbefaler deg å bringe svaret videre til alle andre tusner akvarie-fora som diskuterer dette
4) over og ut, men epost/chat er fullstendig åpen for videre diskutering.
5) Du på andre siden av fjellet, Dæniel - sorry for at tråden din ble ødelagt, si ifra hvis du har flere spørsmål..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap