Min akvarie verden (side 2)

Mandag blir det en tur til "byen" for å kjøpe noen planter til akvariet,
litt lite med det som er der.
Men utvalget er ikkje så stort av planter her.
Så det blir vell en til av den eg har stående i midten vertfall,
og kanskje en til får sjå hva dei har inne.
kan jo hende dei har fått noe nytt og kem veit.

e jo alltid hyggelig med tilbakemeldinger.
mandag 9 nov.

vart det satt inn en Anubias barteri "nana" som eg planta med rotstokken under sanden, noe som vart endra etter tips.
så nå er rotstokken komt over sanden og har tenkt at den skal festes på ei rot til slutt.
Har og tenkt på å flytte litt på ting og sjå om ikkje det kan sjå bedre ut om ei stund.

Tirsdag 10 nov.

I dag sendte eg madammen til "byn" får å kjøpe en ny plante til akvariumet, blir spennende og sjå hva ho har med hjem igjenn.
E det ikkje typisk, ingen plante i dag nei.
Må nok vente ei stund til på den planten.
Bittert.
jaja har vertfall noe og sjå fram til då.
Har da flyttet litt ting i karet og teina som eg lagde var en stor fjasko så den gikk rett i søppla.

Har planta om litt og spredd plantene litt rundt om i karet.
anubiasen har eg prøvd og plante på ei rot får sjå om den fester seg, bitta den med fiskegøtt.

Ser det er mange her inne på forumet som har diskutert lys. så nå har eg gjort det sånn at her er lyset på fra kl 10.00 til 20.00.
har ikkje fått kjøpt timer enda men skal på shopping på tirsdag så då blir det kjøpt timer og noen planter til.

Så skal eg undersøke pris på styrofoam, epoksymaling og silicone til akvariumet i området her prisene varierer en del rundt om kring.
Så blir det vell prosjekt bakgrunn her og.
Har sett en del spennende prosjekt her på forumet.
og det er mange muligheter til og hente litt inspirasjon.
Når bekgrunnen eventuelt blir ferdig så blir det reint natur oppsett her i karet, men inntil videre får dei gjenstandene eg har berre stå.
Trudde det skulle bli fint med ruinborga og sånt men ser i ettertid at det en tenker ikke alltid er så bra.
Når det gjelder bakgrunnen, får eg ett problem når det skal settes i karet, har jo ingen plass og gjøre av fisken i mellomtida.
Bakgrunnen burde vell ligge i vannbad før en setter den inn i karet i tillegg at den må limes på plass med silicone og da burde jo ikkje fisken vere i karet før siliconen har herda, så det blir en prøvelse for seg selv.


Då har eg akuratt foretatt et vannbytte på karet.
i tillegg har eg då skjært ned plantene og replanta dei med litt grov grus ca 2-4mm,
har gjort det med alle plantene som sto i sanden.
Anubiasen har eg planta på rot, blir spennende og sjå om den fester seg til slutt.
Har brukt fiskegøtt til og feste denne med.

Må no fortelle dei som er her inne som leser denne tråden, at eg er imponert over info og råd som medlemmene her inne kommer med.
og hvor fort det som regel går med å få svar på spm.
Takker alle som har hjelpt til.

Legger med ett bilde hvordan karet blei etter omplantinga.
Bilde vart dårlig.
Då har 110L fått inn dei siste plantene, så nå er det bare og vente og sjå om dei gror seg til

Har fått inn en anubias barteri, en Cryptocoryne affinis og en Echinodorus argentinensis som vart bestilt fra akvariekjelleren.
Plantene klarte turen med posten, alle var like heile.
så no er det begynt og bli litt planter i akvariet.
så nå begynner eg og bli fornøyd.
anubiasen vart planta på en steinformasjon som eg har laga sjølv, er vell bare og vente og sjå om den fester seg til slutt.

Her er noen bilder av hvordan akvariet ser ut i dag.
Her har det skjedd litt den siste tiden, har fjerna en del planter i karet no er det 2 anubias,2 små Cryptocoryne undulata og 1 stk Limnophila sessiliflora.
Men sessilifloraen har jo omtrent tatt over akvariet mitt, den vokser som ugras.
Har i dag satt inn ei rot som eg har borret noen hull i og satt i grillpinner i div lengder som greiner i toppen og som er surra litt javamose på. håper det vokser seg til sån at det blir en tretopp av det, lov og krysse fingrene

Fisk som er i karet i dag er:

10kuhlii.
2ancistrus.
6 guppy.
10 neon tetra.

Neon tetraen skal vekk.

Fisk som skal vere i karet er:

10 Kuhlii
2 Ancistrus
6 Guppy+++
Amanoreker ca 10stk
Blue pearl reker ca 5-10stk
Gule kuleskjell ca 3stk
Rekene og skjella blir nok bestilt rundt mars april om alt går etter planen.
Men som vanlig så blir vell dei fleste planer endra etter kvart.

Har lagt med bilder av det såkalte treet og noen bilder der en ser Limnophila sessilifloraen kor stor den er blitt.

Fikk i går 2 stk Amanoreker som skulle gå i selskapskaret.
Slo av lyset å begynte og tilvenne rekene karet slapp dei oppi. slo på lyset etter en 30min for å sjå om eg kunne finne dei og der var dei rota rundt i sanden, klatra litt på røtter og planter. slo av lyset og i dag når eg slo på lyset kan eg sei det sån, eg ser ikkje snurten av rekene håper dei bare gjømmer seg godt er jo en del planter og gjømme seg i.

Men det er en ting eg stusser på, det er aktivitetsnivået til Kuhlii ålene ett meget høgt tempo nesten som eg begynne og lure på om dei har hatt fest middag i natt.
(godt protein tilskudd)
Men eg har studert en del i karet i dag og såg tilfeldig det at vertfall 1 kuhlii er full i egg!!
så dette blir spennende og følge med på.
Etter Amanorekene kom i hus har eg blitt bitt av basillen.
Nå er det innkjøp av ett akvarie til, 60-80L som guppyene, 1 ancistrus og 5 kuhlii skal få flytte inn i samt 4 Amanoreker.
110Litern skal gjøres om til reke/snegle kar men det blir fremdeles 5 kuhlii og 1 ancistrus igjen i karet.
Eg skal bruke Flammemose som plen og det skal inn noen røtter og en eller to mosekuler/algekuler.
Eg skal ha 10 Amanoreker og 5 blue pearl, så skal eg ha 5 afrikanske sandsnegler.
I nye karet blir det laga 2 høgder som vist på skissa som eg har lagt ved, i en av høgdene blir det laga ei hule omtrent i midten.
Men den er under planlegging enda om hvordan den skal bli.
Høgdene blir murt opp av ei plastlist og noen steiner som holder det på plass så ikkje sanden bare renner utover.
Dette blir ei spennende tid frammover for en litt mindre utolmodig sjel da eg ikkje kan bestille rekene før temperaturen har begynt og nerme seg +grader, som ser egentlig ganske mørkt ut for tida da det er -20grader her i området akuratt nå.
Så kara får no vertfall stått og god gjere seg ei lita stund.

Gleder meg til å begynne
Her er bilde av Amanoreka og ei skisse av oppsettet eg har tenkt i rekekaret
Offfff ka har eg gjort!!!!!!!!!!!!!!

Då var det plutselig komt inn ett kar på 96L i stua
Men problemt var å plassere det, hvor i h....... skal det stå tenkte eg.
Jau det endte med at jentungen mista komoden sin på rommet noe som egentlig var bra da det blei litt større plass.
Komoden passa jo egentlig bra i stua da den er kvit og vi har svarte møbler.
Men tilbake til 96Litern Der skal det hovedsakelig vere reker i det karet har ikkje bestemt meg om kuhliien enda men dei blir nok gåande i 110Litern.
Ancistrusen skal eg skille fordi dei slost så det blir en i kvart kar.
Nå er det og begynne og bygge og lage til oppsettet i karet, men eg finner ikkje ut hva eg skal bruke til å demme opp for dei to høgdene eg skal lage.
I morra blir det full rulle og sjekke butikker for div som kan vere brukande til dette prosjektet samt at eg må huske og kjøpe silicone.
Rekekaret
Då var eg igang med rekekaret.

Bilde 1 var eg komt så langt at eg var begynt med hula.
Bilde 2 har eg fått på plass hula men eg måtte ta den oppigjen fordi den ikkje var tett så sanden lak ned i hula.
Bilde 3 no har eg begynt og fylle i vann eg la ett fat i bunnen så sanden ikkje skulle virvle opp og det funka greit ingen sandpartikla raste rundt i vannet.
Bilde 4 no har eg lagt ei rot med javamose opp på taket på hula og noen planter er komt på plass.
Bilde 5 No er alt kobla til og oppe og går. no er det berre og vente til mosen og plantene setter igang og gro litt.
Bilde 6 lagde like godt ei hule i røttene og.

Nå er karet ferdig og det er bare og vente til pumpa er innkjørt og at temeraturen ute skal nerme seg 0 eller stige opp på + sida.
Då er det berre og sette igang og tømme kortet for penger, skal bestille ett par algekuler en del flammemose og reker selvfølgelig.

Nå gleder eg meg til pumpa er innkjørt og klar til å bli belasta
Hei..

Likte oppsettet med de forskjellige "etagene"
Har selv satt opp et rekekar da det andre karet ble for stort for den lille leiligheten jeg har.. 20l reker var det hvertfall plass til

Skal kjøpe reker første uka etter nyttår, da har karet fått stått seg ferdig tenker jeg

Kenneth
Reker er noen fasinerende skapninger

Ja det var litt arbeid med å få satt opp dei etagene, fikk ikkje det heilt tett med det første så sanden bare rant ut, men nå ser det bra ut sanden ligger på plass vertfall.

Blir ei spennende framtid med reker, skal bli kjekt å prøve noe nytt.

Lykke til med rekekaret ditt Kenneth.
Då har rekekaret stått i en uke akuratt.
Har hatt litt problem med at plantene løsna dei første dagene, men nå trur eg dei sitter, har vertfall gjort det dei to siste dagene.
ellers ingenting nytt der.

110Litern
Limnophila sessiliflora vokser som ett ugress.
Trimma den 1 ganger hver 2 uke og den har då strekt seg ca 10-20cm.
Ellers så har Anubiasen tatt kvelden den råttna på rotstokken selv om at den stod på ei rot.
Så er eg sikker på at den eine amanoreka er død har bare sett den eine av dei aldri begge på samme tid.
Men rekene er jo sky av seg så muligheten er jo selvfølgelig der at dei begge lever.
Lov å håpe


I går tok eg ett raid i 110Litern og fjerna over halvparten av Limnophila sessilifloraen da den hadde overtatt over halve 110L.

Så legger eg ved ett bilde av mine kjære Kuhlii bilde er 2mnd gammelt.

Sverddragarane som er på bildet er ikkje lenger med oss, da dei tok kvelden på ett mystiskvis ingen andre fisk døde eller oppførte seg unormalt på den tiden.
96litern:

I dette karet vokser plantene, javamosen har vokst litt men ikkje mykje.
karet har nå stått i litt over to uker og skal få stå i en 3 uker til før det blir satt inn reker og snegler.
her får karet ca 13-14 timer lys om dagene da rekene er glad i alger.
2 algekuler skal få plass i karet neste uke om varene eg har bestillt komer, temperaturen ser bra ut til uka så mulighetene er der.
men en skal jo ikkje ha det travelt i denne hobbyen.
I dette karet skal eg lage ett hjørnefilter av blåfilter og ei sirkulasjonspumpe sånn at dette karet blir 99% rekevenlig, før det blir satt inn noe som helst av levende dyr.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
110Litern:

Her vokser jo Limnophila sessilifloraen fremdeles som ugras.
Mista guppyen da dei på ett mystiskvis bare tok kvelden, men det er jo ikkje unormalt av butikk guppy og gjøre, så blir det meir guppy her så blir det VF guppy om vi får tak i det då.
Har funne ut at eg mest trulig har 2 Ancistrus hanner da dei slost en del men det har roet seg nå.
Elegante skapninger Ansistrusen når den svever gjennom vannet, minner litt om en drage du ser på film.
Det er bestillt 10 kirsebær reker og 5 sandsnegler som skal i karet her.
pumpa er gjort delvis rekevenlig har satt på en tynn plastnetting hulla er ca 2mm breie.
Så får prøve og sjå hvordan det går, rekna med at noe yngel kommer til og forsvinne så dette blir noe en bare må prøve og finne ut av etter hvert.
Pynte gjenstandene har då komt inn i dette karet igjen da min kjære frøken plutselig ville vere med og ha noen meininger så ho fikk viljen sin.
Ho skal jo nyte kara ho og.

Ellers er alt bra her.

Litt utenom det vanlige
Må bare ha med denne her sån at jeg finner den igjenn.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa-valg/artikkel.php?artid=10021265



(Mikkel rev satt og skaut på en liten jeger, jegern skvatt og han datt, med litt ilt i foten.)

Utrulig hvordan folk behandler våpna sine, skal jo aldri bruke kolben som slagvåpen IDIOT av en fyr men fikk som fortjent.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
96LITERN

I dag har eg tømt 96Litern og starta med å bygge hjørnefilteret, hadde ikkje plexiglass eller vanlig glass så det blei noen hvite plastlister istedenfor.
Skar dem til med ei stikksag og pussa kantene med sandpapir.
Limte med aqua-stabil siliconen lot det tørke en times tid før eg hadde på plass filtermatta neders den er ca 5 cm høy, limte den også med samme silicon 3 punkt for at den skal holde seg på plass sånn at den ikkje flyter opp når eg tar opp den øverste matta.
Men så er det da den siste biten har ikkje fått sirkulasjonspumpa enda så her venter eg/vi i spenning på om dette skal bli bra nok
Det blir vertfall rekevenlig

Har bestilt 10 kirsebær reker som skal i 96L men dei blir nok gående i 110L den første stunda til eg er sikker på at det ikkje kommer mer stoff utav siliconen.
rekene kommer forhåpentlig vis i slutten av uka
samt 5 malaysiske sandsnegler.
96litern
I dag har eg fylt opp akvariet med vann filteret eg laga i går står fint

pumpa var ikke sendt så eg ringte og avbestilte den.
Så i dag bestilte eg Eheim compact+ 1000.
fikk nett epost om at den var sendt også, då er den her sikkert på fredagen.
får krysse fingrene



Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap