Hvor rein må en vere på hender og armer? (side 2)

SoVe
Rart du spør. Jeg har alltid tenkt motsatt. Tar aldri i karet rett etter en dusj. Derfor blir karet som regel tatt lørdag/søndag formiddag mens jeg fortsatt er i pysjen med håret til værs. Såpe er fy-fy i karet og er man nydusjet lukter man jo såpe.... Dessuten synes jeg det er greit med en dusj etter alt arbeidet med karet.


Vi har nok veldig ulike dusj rutiner. :p Når jeg har dusjet lukter jeg ikke såpe, men reint! .. Har kanskje litt med såpen en bruker også..

Men missforstå meg rett! Jeg vasker ikke hender med såpe før jeg tar i ett kar..
..og om jeg driver meg moped og olje og bensin, så venter jeg noen dager før jeg tar i karet, samme hva det er for noe. Er det hast får jeg eventuelt andre til å ta "jobben" ..

Så jeg er nok faktisk litt i overkant renslig når det kommer til å putte noe nedi der..

Har lært mye av denne tråden!

Kommer ikke til å være så ULTRA nøye i fremtiden.
Josti.
ikke lest, men sett på tv:p å ikke meslinger da. Hehe. Er endel bakterier som kan komme av fiskemat og akvarievann. Folk fikk diare av å få det i seg. Sa di på et vaskeprogram på tv, hvor di målte bakterier rundt om i huset. Og rundt akvariet var det vist ille. Jeg tar bare forholdsregler. Mulig det ikke er reelt. Men jeg vil ikke bli dårlig i magen osv pga akvariene mine.
Bakterier er jo ikke bare bakterier heller, hvis jeg kan si det sånn. Det er veldig mange gode bakterier og det er en del ikke fullt så gode bakterier. Såpe og håndkrem er fyfy i akvariet, den er grei. Jeg vasker og/eller skyller gjerne hendene og armene før jeg begynner å rote rundt i akvariet, alt etter hva jeg har tatt på og om jeg har håndkrem på, men jeg vasker meg ikke alltid før jeg mater fiskene. Og jeg kan fint berøre forskjellige ting med "tørt akvarievann" på hendene. Jeg er mye nøyere med å ta ned dolokket før jeg skyller ned (tenk på alle bakteriene som flyr opp i lufta med vannpartikler og legger seg rundt omkring om lokket ikke er nede, og dette ER gjerne magesykebakterier, akvariet inneholder begrenset av bakterier og sykdommer som er farlig for mennesker) enn jeg er med akvarievannet. Men jeg vet at mange har det motsatt og mener at akvariet er ekkelt og bakteriebefengt, mens dolokket gidder de ikke å ta ned...
For å si det sånn:

Fiskene svømmer rundt i sin egen dritt og piss.....

De blir neppe skadet av litt vanlig møkk fra fingrene. Hva angår kjemikalier derimot f.eks. fra såper og fuktighetskremer er det vel mer usikkert.

Det er jo greit å vaske seg etter at en har rotet i karret da, ikke noe særlig å gni seg i øynene eller å holde i brødskiva med fingre som har rotet i fiskebæsj.
Josti
[QUOTE=fiskemilla], men har hørt om sjukdom pga akvarievann.

Den var ny, hehe. Hvor har du det ifra? Meslinger kommer ikke av prikksyke.

Akvariet er fullt av nedbrytningsbakterier, disse bryter ned organisk materiale i akvariet. Hvor skadelig det er å få disse i en rift i fingeren vet jeg ikke, men greit å skylle seg etter å ha tatt i vannet...

Dessuten det er sykdommer som kan smitte fra fisk til mennesker, f.eks. fisketurberkulose. Det er ikke en så veldig vanlig sykdom, men dog. Google "fisketuberkulose" så ser du.

Ebbeto
For å si det sånn: Fiskene svømmer rundt i sin egen dritt og piss..... De blir neppe skadet av litt vanlig møkk fra fingrene. Hva angår kjemikalier derimot f.eks. fra såper og fuktighetskremer er det vel mer usikkert. Det er jo greit å vaske seg etter at en har rotet i karret da, ikke noe særlig å gni seg i øynene eller å holde i brødskiva med fingre som har rotet i fiskebæsj.


Men for å si det sånn, fiskene svømmer jo rundt i sin egen dritt og piss - du blir neppe skadet av litt vanlig fiskebæsj fra fingrene

Vel.. har jeg rotet borti noe som jeg føler er kjipt å få i karet, så vasker jeg meg på hendene med såpe, utsetter akvariet en halvtimes tid, for så å vaske hendene enda en gang - uten såpe..
Når jeg ser meg ferdig med akvariet, så vasker jeg meg bare i vann... men så innser jeg at jeg ikke var helt ferdig, så jeg fortsetter.. blabla.. til slutt står jeg ved akvariet, med håndduken. pakker hånda i akvariet, tørker hånda, såå ned med hånda igjen, tørke hånda, sååå.. ja, våt igjen.. Tar meg så en fornøyd pause-røyk. Jeg innser ikke før etter at jeg har rullet røyken, tatt den i munnen, og tatt noen trekk - at jeg glemte å vaske meg.

Tjæ, sånn kan det gikk! Dette er ikke helt slik jeg vil det skal foregå, men utrolig typisk meg. Men klarer ikke å spise uten å vaske grundig, med såpe.

Ebbeto
Det er jo greit å vaske seg etter at en har rotet i karret da, ikke noe særlig å gni seg i øynene eller å holde i brødskiva med fingre som har rotet i fiskebæsj.

Selvfølgelig er det greit å vaske seg på hendene, jeg er stor fan av det! Og jeg vasker gjerne hendene uten noen større grunn enn at jeg gikk forbi vasken. Men jeg blir ikke fanatisk av at det er fiskebæsj i akvariet. Har du badet i havet noen gang? Det er fiskebæsj der også. Bakteriene i fiskebæsjen er sjeldent farlig for mennesker. Men det hender, selvfølgelig. Men det hender at fyren du håndhilste på da du var på vei inn på restuaranten ikke vasket seg på hendene da han var på do også. Heldigvis har både vi og fiskene et immunforsvar, og for de fleste har immunforsvaret bare godt av litt utfordringer av og til for å holde seg i form til mer alvorlige situasjoner. Innenfor rimelihetens grenser såklart.
Må si denne tråden har sporet av litt..

Er ikke spørsmål om å vaske hendene etter å ha tatt i akvariet, det ER SUNN FORNUFT OG NOE ALLE MÅ GJØRE! ..

Spørsmålet er hva en ska/'ikke skal' gjøre FØR en putter hendene nedi karet..
Ingjerd
[QUOTE=Ebbeto]Det er jo greit å vaske seg etter at en har rotet i karret da, ikke noe særlig å gni seg i øynene eller å holde i brødskiva med fingre som har rotet i fiskebæsj.

Selvfølgelig er det greit å vaske seg på hendene, jeg er stor fan av det! Og jeg vasker gjerne hendene uten noen større grunn enn at jeg gikk forbi vasken. Men jeg blir ikke fanatisk av at det er fiskebæsj i akvariet. Har du badet i havet noen gang? Det er fiskebæsj der også. Bakteriene i fiskebæsjen er sjeldent farlig for mennesker. Men det hender, selvfølgelig. Men det hender at fyren du håndhilste på da du var på vei inn på restuaranten ikke vasket seg på hendene da han var på do også. Heldigvis har både vi og fiskene et immunforsvar, og for de fleste har immunforsvaret bare godt av litt utfordringer av og til for å holde seg i form til mer alvorlige situasjoner. Innenfor rimelihetens grenser såklart.

Det der synes jeg var ett veldig godt inlegg!

Men det er litt flere liter i havet enn en møkkete 20 liter.. :p Og ikke alle driver med fisk.. Så kan bli kvalmt det en må ta i.. ,p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap