Oscar problem. (side 2)

Nei, strengt tatt ikke.
Om man spør om sånt på et akvarieforum, bør man forvente å få svar.
Om man ser på de nye dyrevernlovene så er faktisk vi pliktet til å melde fra om vannskjøtsel av dyr. Også fisk.
Nå sier ikke jeg at vi skal gjøre det, men når folk ikke bryr seg om råd fra erfarne avarister som antakelig vet bedre enn mange av de som jobber i butikkene. Så får man også tåle å høre meninger.

Dette er ikke ment som kjefting , eller klaging, men opplysning. Vi snakker levende dyr.
Og når noen kommer med argumentet "det er jo bare en fisk"... så har de ingen ting i denne hobbyen og gjøre.

Nok engang, ikke ment som kjefting.
Plussmedlem
Rutta89
Enig med Lymfe, det får bli hans valg, og hans konsekvenser.

Tja, til syvende og sist så er det vel fiskene som tar konsekvensene.
Men det er hans valg.
Men problemet er løst. Jeg krever pengene tilbake imorgen. Kjøper noen andre fisker som trives i et 200 litersakvarium. Og da er saken løst. Tusen takk for alle svar. Har dårlig samvittighet for fiskene, når jeg fikk høre dette.
Men Vidar-Alexander. Du har veldig god peiling på akvariumsfisker. Vet du om noen rovfisker som passer inn i et 200 liters akvarium?
Plussmedlem
Lymfe
Har dårlig samvittighet for fiskene, når jeg fikk høre dette.

Det synes jeg ikke du trenger å ha. Du er ikke den første som har fått lite gjennomtenkte råd fra en dyrebutikk.

Hvis butikken ikke har søndagsåpent så får du nok ikke byttet før på mandag
Plussmedlem
Lymfe
Vet du om noen rovfisker som passer inn i et 200 liters akvarium?

Mange fisker som kan kalles rovfisker. Får de en sjanse så spiser de fleste fisk noe som passer i munnen.

Men du har de litt spesielle som sommerfuglfisk.
Blehers slangehdodefisk.
Bladfisk.
Halvnebb.

Det står i fiskebasen at rødbukpiraya kan gå i 200 liter, men det blir nok dårlig plass for en stim.
Tja, definer "rovfisk"?
De aller fleste fisker spiser andre fisker som er små nok til det.
De fleste "skikkelige rovfisk" blir desverre for store for 200 liter.

Men det finnes jo mindre chiclider, kulefisk o.l. som kan være ganske "tøffe i trynet".

Forøvrig et klokt valg ang. Oscarene. Det er desverre litt for mange av sliek tilfeller fra butikkenes side.

Der var visst Loomis først ute.
Piraya bør gå i stim på 8-10 stk eller mer. Og de blir fort 25 cm. Så det anbefales ikke under 5-600 liter.
Takk for hjelp dere to. Likte Blehers slangehodefisk!
Discus er veldig fine fisker. De er fra 180 liter. Ser at du har det i ditt 4000 tusen liters akvarium Alexander =)
Joda, men det er jo ingen rovfisk da.

Rokkene mine spiste opp discusene.
Når du har bestemt deg for hva du skal ha, må du finne ut litt om vannverdier osv. før du kjøper fisk.
Du må også ha skikkelig filter, om du skal ha litt store fisk.
Rovfisk krever ofte veldig overdimensjonert filter og veldig masse vannbytte, på grunn av hva de spiser.
Ja. Hva fõrer du dine discus med?
Har som sagt ikke discus lengre. Rokkene spiste de opp......

Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap