Hvorfor blir vannet i mitt akvarium grått etter 3dager? (side 2)

Inaktiv bruker
Har innvendig filter eller pumpe,hva det heter... ?
Har vært utålmodig å satte på 60 litern med en gang å lar det andre stå å gå litt. Burde jeg egentelig spurt naboen om de kunne passe resten av fiskene mine i 4-5 uker mens 120 litern klargjøres? for som dere sier kan ikke fisken gå i 60 litern med pumpe som ikke renser, eller er det noe jeg kan legge inni den så det blir som denne gummi akti svampen som ligger inni å tar imot skitten og alt det måtte være???
Det med vannbytting vær dag: I Trysil har vi ikke dyrebutikk lenger så vi må til Elverum å der er jeg de skjeldneste ganger. Derfor lurer jeg på dette med aquasafe, om jeg må ha i det vær eneste gang for kan ikke dra til elverum flere ganger i uken kan derfor heller ikke få tak i sån ph,gh å alt hva det måtte være av prøver å greier. Har lest mye av forslagene og søkt litt, blir klokere,men det er vanskelig å komplisert for en som ikke har hatt akvarier så lenge.
Tusen takk å det er flott at dere kommer med forslag til bra sider å hva jeg enn måtte finne på å gjøre, hehe.

Dere skjønner at jeg er ikke på heltid foran akvariet, jeg driver også oppdrett av kaniner, høner,marsvin,ender,gjess å skal starte med hund(golden retriver) Totalt er det litt over 100 og nesten 150 dyr å holde orden på så får bare prøve så gødt jeg kan, men tusentakk for alle svar hittil ! !
"Har innvendig filter eller pumpe,hva det heter... ?"
Pumpa driver vannet gjennom filteret, og som oftest så er disse satt sammen til en gjenstand så det blir hipp som happ hva man sier.

"Burde jeg egentelig spurt naboen om de kunne passe resten av fiskene mine i 4-5 uker mens 120 litern klargjøres?"
Tja, det spørs om de har plass til dem da. Men, det finnes en snarvei om du har snille naboer, og det er å få en startkultur av bakterier fra naboen's filter.

Ta med en bøtte (som ikke er brukt med såpe eller slikt, siden dette er veldig lite fint for fiskenes gjeller) og ta ut litt vann fra naobens akvarium. Oppi dette vannet klemmer dere filtermediet til naboen, slik at vannet blir ordentlig grumsete, jo mer grums jo bedre. Dette er bakteriegrums og ordentlig fine greier Sprint hjem til deg (bakterier liker ikke raske temperatur-svingninger så lang tur i vinterkulden nå om dagene er neppe veldig koselig) og kjør ditt filter i bøtta til vannet er rent og mest mulig av bakteriene er i filtersvampen din.

Denne metoden er ofte brukt av de som har flere akvarier selv, men blir sjeldent foreslått til folk som starter opp siden de færreste vet av andre med ferdig innkjørte filtere. Den er heller ikke 100% feilfri, det hender at det ikke fungerer, og da sitter du med presis samme problem som du har i dag. Så selv om du får filtergrums fra naboen så bør du få tak i en dråpetest som kan sjekke for nitritt (NO2) og aller helst også for amoniakk (NH3/NH4+), slik at du kan sjekke om alt er vel. Har du utslag på disse så er det bare en ting å gjøre, og det er å bytte vann, ofte. Kjempeofte. Dette gjør du for å tynne ut mengden giftstoffer med rent og giftfritt vann fra kranen. 50% vannbytte 1, gjerne 2, ganger om dagen fram til krisen er over. Tungt og slitsomt, men det er også den eneste måten å unngå at fiskene dør av forgiftning.

En slik "kickstart" med naboens hjelp vil bare gi deg en startkultur, men ikke nok til å fylle akvariet med fisk over natten. Bakteriene trenger tid til å formere seg. Så siden du allerede har fisk i karet burde du begrense foringen ned til nesten ingenting for å unngå at de produserer mer avfall som blir gjort om til giftstoffer. Fisk har ingen problemer med noen dager uten mat, eller en uke eller to med svært lite mat.


"Har vært utålmodig å satte på 60 litern med en gang å lar det andre stå å gå litt."
Er 60literen først startet så er den ihvertfall i gang med starten på å få et filter i gang, hvis filteret har filtermedie (ser ut som en grov svamp og vattdotter). Det er ihvertfall ingen grun til å stoppe den igjen Har du ikek filtermedie så er det lite nytte i å drifte filteret. Filtermedie får du kjøpt på de fleste dyrebutikker, eller via internett. Nett-butikkene selger blå filtermatter, disse er helt ypperlige tilå kutte passe biter av. de lokale zoobutikkene er litt mer variable på hva de har inne, det er ofte filterpatron til ditt og datt uten at de helt vet hva de selger selv. Men hvis du finner et navn på filteret i 60-literen så kan du være heldig og de har inne rette filterfyllet. Det er også verdt å sjekke om den lokale butikken har filtermatter, men det er ikek det vanligste å finne.

"Derfor lurer jeg på dette med aquasafe, om jeg må ha i det vær eneste gang"
Aquasafe er som oftest ikke nødvendig, det kommer ann på vannkvaliteten hos deg. Akvasafe fjerner i all hovedsak klor og tungmetaller fra vannet. Selv bor jeg i hus med svært gamle vannrør som avgir kobber (svært giftig for fisk) og må derfor bruke aquasafe ved hvert bidige vannbytte. Andre steder klorer de vannet mye, du kan da se at fiskene klør og gnur seg mot innredningen i akvariet. Om ingen av disse er et problem hos deg så trenger du ikek bekymre deg så mye for aquasafe. Har du en flaske nå så ville jeg brukt av den til det var tomt, just in case, siden du allerede har nitritt-problemer.

"heller ikke få tak i sån ph,gh å alt hva det måtte være av prøver å greier."
i øyeblikket er ditt største problem at filteret ditt ikek er innkjørt og du sannsynligvis har nitritt. Da er pH, GH og alt det der bare akademisk, det har mye å si for levevilkårene for fiskene på sikt, men det har fint lite å si hvis fiskene dør av ammoniakk eller nitritt forgiftning de neste dagene. Ta det den dagen du kommer deg til Elverum, eller bestill via internett (det er som oftest billigst).
En nitritt-test hadde derimot hjulpet deg mye, så om du allerede skal over til naboen så kan du kanskje spørre om han har så du kan låne litt?


Håper dette hjelper deg litt videre Du har fått en veldig vanskelig start, som så mange andre, dessverre. Den beste løsningen er rett og slette å lese litt mer, artikkelsamlingen under akvarieskolen er veldig flott, og det er mye kunnskap samlet i gamle forumtråder, det er tusenvis av folk som har hatt de samme problemene som du har nå. Spør når du ikke forstår, så peker vi deg i riktig retning så godt vi kan Og kanskje denne naboen kan hjelpe deg litt også?
Når du først har fått filteret ditt i orden og klart for fisk så er det adskillig mye mindre jobb og styr med fiskene, og med litt ukentlig stell så har du krystallklart vann og fargerike fisker før du vet ordet av det

Et viktig råd på veien: Svært få ansatte på dyrebutikker kan så mye om akvarier enn du har lært de siste dagene, så ikke ta alt de sier som god fisk. Dette gjelder særlig oppstart av akvarier og hvilke fisk som kan gå sammen/størrelsen på akvarier. Svært trist, men fakta for 90% av alle dyrebutikker.
Inaktiv bruker
pumpen er gammel å har ikke godt på 4 år kanskje,men har selvfølgelig rengjort den. det står på pumpen: max 650 liter så den kan da ikke være for liten til 60 litern, spørsmålet er bare hva jeg skal putte inni den filter eller vatt holderen ? Om dette funker ??
Har noen fisk igjenn ja, men de tror jeg ikke blir gamle om jeg ikke gjør noe en guppy sitter stille hele tiden og slørhalen har blitt slappere!
Inaktiv bruker
tusen takk for masse flotte og supre svar, noe jeg setter veldig pris på !!
Huff, du har fått en tøff start på hobbyen..
Håper du får til dette, så det ikke blir stående enda ett akvarium i en bod, for det er jo en fasinerende hobby

Ønsker deg lykke til, og har ikke så mye mer og tilføye siden du har fått så mange flotte svar allerede
"pumpen er gammel å har ikke godt på 4 år kanskje,men har selvfølgelig rengjort den. det står på pumpen: max 650 liter så den kan da ikke være for liten til 60 litern, spørsmålet er bare hva jeg skal putte inni den filter eller vatt holderen ? Om dette funker ??"

Den er nok grei å bruke ja. Som jeg skrev så fyller du den med filtermatte, som du får kjøpt enten på dyrebutikk (få som har), eller via nettbutikker (webzoo, aquamanias, akvariekjelleren)

"Har noen fisk igjenn ja, men de tror jeg ikke blir gamle om jeg ikke gjør noe en guppy sitter stille hele tiden og slørhalen har blitt slappere!"
Bytt vann, de dør av forgiftning. 50% vannbytte, en til to ganger daglig gjerne tre, fram til du enten får filtergrums fra naboen eller du ikke får nitritt lenger (minst 4 uker til)
Inaktiv bruker
hei igjenn.
jeg har også fått noen nye planter og de er blitt spist opp pga slørhalen,men om jeg kjøper meg et større akvarie og har slørhale og gullfisk der vill ikke de da spiseopp alt som kalles planter??
Etter en mørkelegging på 120 litern i nå 6 dager er det blitt mye bedre vann,men er redd at hvis jeg fjerner teppet som ligger over at vannet bare vill bli mere grått igjen?
Det har vært tøft ja.
Kristian Kilde
pumpen er gammel å har ikke godt på 4 år kanskje,men har selvfølgelig rengjort den. det står på pumpen: max 650 liter så den kan da ikke være for liten til 60 litern.


Sikker på at det ikke er liter i timen det står..? Altså 650l/h? Står det hvilket merke det er på pumpa? Da er det enklere å finne ut om den tar 650l. Innvendige pumper klarer uansett ikke å å rense et akvarium opptil 650liter.
Det er størrelsen på pumpen og hvor mye filtermateriale som den har plass til som bestemmer hvor stort akvarium den klarer å rense.
Inaktiv bruker
ok, da er det ihvertfall ikke 650 liter den tar for den er veldig liten.
kan jeg ha innvendig pumpe til en 200-250 liter ?
ser etter pumper,men om noen hvet noen som har innvendige som tar 200 liter eller utvendigfilter??
Kristian Kilde
hei igjenn. jeg har også fått noen nye planter og de er blitt spist opp pga slørhalen,men om jeg kjøper meg et større akvarie og har slørhale og gullfisk der vill ikke de da spiseopp alt som kalles planter?? Etter en mørkelegging på 120 litern i nå 6 dager er det blitt mye bedre vann,men er redd at hvis jeg fjerner teppet som ligger over at vannet bare vill bli mere grått igjen? Det har vært tøft ja.


Vannet blir ikke grått igjen av lys, lys lager ikke grått vann. Organismene som gjør vannet grått inneholder ikke klorofyll og påvirkes derfor heller ikke av lyset. Lys kan lage grønt vann, men ikke grått.
For å få et godt akvarie som ikke trenger så mye vedlikehold (vannbytter) bør du prøve å finne fram til planter som ikke blir spist. I et velbalansert akvarie der det er rikelig med planter, ikke for mye fisk og passelig filtrering kan du ha krystallklart vann i lang tid uten å gjøre noe. Har selv akvarier hvor det ikke er målbar endring av vannkvaliteten selv en måned etter vannbytte.
Planter, lys i riktig mengde og kvalitet, tålmodighet og forsiktig foring, er egentlig alt som trengs for at et akvarium skal bli vellykket.
Inaktiv bruker
vannet i 120 litern er ganske bra nå,men i 60 litern er helt grønt blitt istedet for grått!
håper noen har enda flere svar til dette...?
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle
Reklame for plussmedlemskap