Mallene mine dør! :-( (side 2)
Inaktiv bruker
denne tråden er meget interessant.
har flere kar selv, og fisken trives i dem alle. Men om jeg hiver oppi små reker gule kuleskjell eller snegler, så tar det bare natten før dem er døde. vannverdiene er bra, iallefall dem man kan måle med sera test settet.
kan det være reaksjon på kobber eller andre metaller fra vannet ditt?
har du noe på hender eller armer som blir igjen i vannet når du har vært å plukket oppe karene? oljer kremer og andre ting.
har flere kar selv, og fisken trives i dem alle. Men om jeg hiver oppi små reker gule kuleskjell eller snegler, så tar det bare natten før dem er døde. vannverdiene er bra, iallefall dem man kan måle med sera test settet.
kan det være reaksjon på kobber eller andre metaller fra vannet ditt?
har du noe på hender eller armer som blir igjen i vannet når du har vært å plukket oppe karene? oljer kremer og andre ting.
Postet 06.04.11 kl 00:33
Rørene i huset er ikke SÅ gamle, men de er jo fra tidlig ´80tall så det kan jo være.
Når det gjelder hendene mine er jeg svært nøye med å vaske meg
lenge og vel før jeg stapper dem oppi karene mine.
Selvfølgelig uten såpe!
Lurer på om jeg skal forsøke å få ei jeg kjenner som jobber på et laboratorie
til å teste vann og sand dersom det er mulig.
Kanskje det kunne gi meg svar som ingen av testene mine kan?
Når det gjelder hendene mine er jeg svært nøye med å vaske meg
lenge og vel før jeg stapper dem oppi karene mine.
Selvfølgelig uten såpe!
Lurer på om jeg skal forsøke å få ei jeg kjenner som jobber på et laboratorie
til å teste vann og sand dersom det er mulig.
Kanskje det kunne gi meg svar som ingen av testene mine kan?
Postet 06.04.11 kl 01:02
Odd Meyer LøgevikRørene i huset er ikke SÅ gamle, men de er jo fra tidlig ´80tall så det kan jo være. Når det gjelder hendene mine er jeg svært nøye med å vaske meg lenge og vel før jeg stapper dem oppi karene mine. Selvfølgelig uten såpe! Lurer på om jeg skal forsøke å få ei jeg kjenner som jobber på et laboratorie til å teste vann og sand dersom det er mulig. Kanskje det kunne gi meg svar som ingen av testene mine kan?
Tidligere i tråden har jeg ikke helt oppfattet hvordan du utfører vannskift.
Dersom du har utfordring med kobberrør etc som nevnt, så kan du unngå å benytte temperert vann - har du prøvd bare med kaldt vann ved vannskift?
Personlig har jeg mange artsakvarier med maller og jeg benytter aldri annet enn kaldt vann rett fra springen. Da unngår du temp. vann som kan medføre problemer - det samme ved oppstart av nye akvarier.
Vannet hjemme holder ca 6 grader C - bytter ca 15-20 % min to ganger pr uke, gir et temp fall på ca 4 - 5 grader. Har aldri sett negative reaksjoner fra mallene på det - men benytt relativt god tid på vannskiftet.
Postet 06.04.11 kl 10:14
Endret: 06.04.11 kl 10:17
Jeg bytter vann ved å slamsuge vann og skitt i bøtter for så å fylle på med slange.
Har brukt temperert vann, noe jeg alltid har gjort,
fordi jeg er redd for et så stort temperaturfall som over 5*c.
Særlig siden vi plutselig har fått vinter her på våre kanter også de siste årene
med mange minusgrader i ukevis i slengen har vannet i springen blitt veldig kaldt.
Det er kanskje verd et forsøk?
Har bare vært redd det store temp.fallet.
Og siden jeg bruker denne metoden på vannbytte i alle kar
har jeg ikke vektlagt det før.
Har brukt temperert vann, noe jeg alltid har gjort,
fordi jeg er redd for et så stort temperaturfall som over 5*c.
Særlig siden vi plutselig har fått vinter her på våre kanter også de siste årene
med mange minusgrader i ukevis i slengen har vannet i springen blitt veldig kaldt.
Det er kanskje verd et forsøk?
Har bare vært redd det store temp.fallet.
Og siden jeg bruker denne metoden på vannbytte i alle kar
har jeg ikke vektlagt det før.
Postet 06.04.11 kl 11:05
Bruker du samme kran på alle akvariene når du fyller vann? Noen kraner inneholder store mengder tungmetaller. Laget en tråd om dette.
Utdrag fra artikkelen: "Godkjenningsordningen(av armaturer) er i dag frivillig, noe som har ført til at det har kommet armaturer på markedet som vi frykter kan ha høyt innhold av bly og/eller andre tungmetaller."
Temperaturforandringer på opptil 6grader har aldri drept noen av mine fisker eller reker. De begynner heller å leke.
Utdrag fra artikkelen: "Godkjenningsordningen(av armaturer) er i dag frivillig, noe som har ført til at det har kommet armaturer på markedet som vi frykter kan ha høyt innhold av bly og/eller andre tungmetaller."
Temperaturforandringer på opptil 6grader har aldri drept noen av mine fisker eller reker. De begynner heller å leke.
Postet 06.04.11 kl 12:28
Postet 06.04.11 kl 14:11
Odd Meyer LøgevikJeg bytter vann ved å slamsuge vann og skitt i bøtter for så å fylle på med slange. Har brukt temperert vann, noe jeg alltid har gjort, fordi jeg er redd for et så stort temperaturfall som over 5*c. Særlig siden vi plutselig har fått vinter her på våre kanter også de siste årene med mange minusgrader i ukevis i slengen har vannet i springen blitt veldig kaldt. Det er kanskje verd et forsøk? Har bare vært redd det store temp.fallet. Og siden jeg bruker denne metoden på vannbytte i alle kar har jeg ikke vektlagt det før.
Er du redd et for stort temperaturfall kan du følge med på temp. måleren i akvariet de første gangene (ta god tid med skifte). Så kan du markere, for deg selv på akvariet et sted, maks og minimum vannstand så vet du innen hvilket intervall du kan skifte vann uten å få for stort temp.fall (mer enn 4-5 grader).
Lykke til.
Postet 06.04.11 kl 15:30
En kan beregne med Tempratur kalkulatoren her og volum regning hvor mangen cm du kan tappe ned før temperatur fallet blir for stort.
Håper du funner ut av problemmet.
Håper du funner ut av problemmet.
Postet 06.04.11 kl 16:47