Mistanke om snartgytende gullfisk.. (side 2)

stingsild
jo,det nærmer seg.



Er ikke kokepuktet 100 grader, stingsild?

Tror det er nære nå......
Emil Andre Rasmussen Engø

Denstørste må du nok avlive, den er syk.
Den har hvitprikkesyken eller hva det nå heter.
Flytt den til et tomt kar eller avliv den.
Den kan smitte de andre fiskene i karret.
Du får spørre om de har medisin for det, vis de ikke har bør du avlive den.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du skriver jo tydelig at det er hvitprikk...
Hva som står lenger nede i innlegget ditt er av mindre betydning, etter de første linjene.

Jeg har aldri nevnt noe ang alder. Jeg har selv drevet med akvarier i over 25 år, men lærer stadig noe nytt.
Dette har ingen ting med alder å gjøre.
De som kan litt om gullfisk vet at det oftest er snakk om gytevorter o.l. i slike tilfeller.
Om man ikke kan så mye om gullfisk, så la være å svare på det. (siden det var det som var spørsmålet i denne tråden)
Men kan hende du/dere kan mye om andre arter.

Så nå synes jeg dere er SVÆRT nærtagende. Dette har ingen ting med alder å gjøre eller hvor lenge man har hatt fisk. Vet om mange som kun har drevet med akvarier i et par år, som vet MYYYE mer enn andre som har hatt akvarier i 15-20 år. Så dette er individuellt.
Ikke for å være frekk (igjen) men som 13 åring kan du nok ikke skryte på deg 13 års erfaring. Tror ikke du var så bevisst på hva som foregikk i karene dine første år.

Men som regel vet man selv sånn omtrendt hva man kan noe om å ikke.
Ingen kan alt om alt.

Poenget mitt er at spesiellt i sykdomstråder bør man ikke komme med påstander og svar uten å ha noe konkret å gå på.
Dette er missvisende og veiledende for spesiellt nybegynnere men også andre.
Hadde vi vært uheldige her, så hadde trådstarter hørt på dine konkrete råd og avlivet en flott leksklar gullfisk han, helt uten grunn.

Jeg svarer ikke på slike spørsmål uten at jeg vet ting sikkert av erfaring e.l.
Da lar jeg det heller stå, så er det sikkert noen andre som vet.

Så nok en gang, ikke noe angrep på noen, eller alder e.l. Og jeg synes overhodet ikke at jeg har vært frekk. Da kunne jeg nok formulert meg veldig anderledes.

Men litt "regler" for posting i forum er greit å ha i bakhodet.
har flytta de to gullfiskene mine i et tomt kar nå... den ene ble hyperstressa da jeg flytta den med de hvite prikkene som så litt slapp ut til tider! nå tror jeg faktisk jeg har fått lek på dem det er helt utrolig fint å se på dem danse rundt.... håper bare hunnen er klar til å legge egg nå da
noen tips hvis jeg får egg på dem??

btw.. ser jeg blir referert til som HAN.. men jeg er en HUN! :P
Lek hos gullfisk er rett og slett lite/ingen "dansing".
Hannen jager hunnen aktivt og dytter til henne, til hun er klar. Da blir det en kort "dans" mens eggene slippes og befruktes.
Eggene spres over hele karet, og så snart de er ferdig, må du fjerne foreldrene. Ellers spiser de eggene med en gang. Her er det veldig lite ansvar/omsorg for yngelen.

Følg nøye med på vannverdiene etter egglegging, da det ofte kan komme et nitritt hopp etter slik lek. Spesiellt i små akvarier. Gullfisk er kjempeenkel å drette i dammer ute.
Der går alt av seg selv. Tok selv inn over 4000 yngel for oppfôring her en vinter.
Jeg mettet vel fort de fleste dyrebutikkene og privatmarkedet på sør-vest landet.
Ble så mye gullfisk her at jeg fikk problemer med å bli kvitt de. Nå har jeg sluttet helt med gullfisk, og har kun koi i dammen.

I et akvarie er det mer krevende å drette gullfisk, men ikke veldig vanskelig.

Når yngelen er frittsvømmende kan de mates med artemia e.l.

Vær oppmerksom på at det ofte er store prosenter av et gullfisk gull som har deformasjoner eller genetiske defekter på grunn av hard selektiv avl i mange generasjoner. Disse individene må du "luke ut".

Lykke til.
Vidar-Alexander


Skjønner denne ja. Blir som du ringer legen å han gir deg en diagnose over telefon. Bilder gjør susen ja..
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap